Intel Postville X25-M SSDSA2MH160G2C1 160GB Review

Lucky700 20 november 2009, laatste update op 3 december 2009, 5.028 views

Intel Postville X25-M SSDSA2MH160G2C1 160GB

Pluspunten

• Snel, snel, snel

Minpunten

• nog geen gevonden, voor mij is de prijs geen probleem want dit ding koop ik zakelijk

Mooie snelle HD. Voor wie een betaalbare SSD zoekt is dit een aanrader. De schijf geinstalleerd als opstartschijf en ik moet zeggen dat alles gevoelsmatig minstens 5x zo snel gaat als voorheen. Opstarten van W7 in nog geen 15 seconden, terwijl XP er zeker 45 over deed.
Ik merk wel dat ik een nieuwe controller nodig heb om de maximale prestaties te behalen. In mijn huidige systeem zit helaas SATA150. Nu eerst maar een aparte controller voor SATA300 aanschaffen en plaatsen. Als het goed is zou de SSD dan nog sneller moeten werken.
Nu: 130MB lezen terwijl 250MB haalbaar moet zijn. Dit ligt aan de controller in mijn PC-tje.
Conclusie: Op deze manier wordt je oude PC weer bij de tijd gebracht.
Het systeem was in de oude situatie ook W7 dus er is geen vervuiling van een XP-installatie die eea vertraagt heeft. Dit is de pure snelheidswinst.

UPDATE1: De firmware van de SSD heb ik nog niet bijgewerkt naar de laatste versie omdat deze door INTEL offline is gehaald ivm een bug bij W7-64. BTW mijn systeem heeft W7-32.

Basisprocessor
•Naam HP/Compaq moederbord: Hematite-GL8E
Geheugen
Onderdeel Kenmerken
Ge´nstalleerd geheugen 1 GB
Maximum toegestaan 2 GB (2 x 1 GB)
Ondersteunde snelheid PC2-4200 MB/sec
Type 240-pins, DDR2 SDRAM

Chipset * NVIDIA GeForce 6150 LE
o Southbridge: nForce 430 (also called MCP51)

Geinstalleerd geheugen 2GB

UPDATE2: Plaatje HDTune toegevoegd

UPDATE3: Testgegevens CrystalDiskMark toegevoegd op verzoek van keldererik

Verwacht nu wel dat ik meer puntjes ga krijgen :P ;)

Heb jij ook een Intel Postville X25-M SSDSA2MH160G2C1 160GB?

FWIW, er zijn benchmarks te vinden van voor en na de firmware update op het volgende forum, na de update zie je zeker vooruitgang:
Heb je ook HDtune grafieken voor ons, lijkt wel interessant om te zien op een sata150 link.
heb ik al eens gepost.

vanaf 64k zit je gewoon stabiel tegen het maximum van je controller te hikken.

overigens wordt je systeem weinig of niets sneller met een sata300 controller er aan , ik heb mijn x25-m wel eens in een moderne kast gehangen die dit wel ondersteunde maar enkel en alleen bij het kopieeren van grote video bestanden werd het iets sneller.

heb daarbij nooit snelheden hoger dan 180MB gezien.

anyway .. een heele snelle en fijne schijf idd. heb er zelf nog iedere dag plezier van.
ondanks dat ik destijds bijna €500 neerlegde er voor.
Dat is op zich ook wel logisch wat je constateert. Als je grote hoeveelheden data kopieert (grote files) dan kun je de opgegeven snelheden halen. Op het moment dat het random access wordt is de schijf weliswaar heel veel sneller dan een gewone HDD, maar dan zal de controller absoluut niet meer de bottleneck zijn. De 150 MBps kun je dan wel schudden, waarden als 30 MBps zijn dan heel gewoon. Je harde schijf, alle mooie waarden ten spijt, kan afhankelijk van de filegrootte zelfs onder de 10 MBps duiken.

In HD-tune kun je dit mooi zien bij het tabblaadje random access, waar je inzicht kunt krijgen in het aantal IOPS, access time en gemiddelde filetransfer. Deze gegevens zeggen eigenlijk veel meer over de schijf dan de gewone benchmarks die ontzettend ver van de dagelijkse praktijk staan.

Opstarten gaat met de SSD's zo snel, omdat je ernorm veel tijd in de access tijden wint, die zeer bepalend zijn voor je totale opstarttijd (naast file transfer). Daarom zie je de SSD's ook zo vaak toegepast worden als bootschijf, of als OS-schijf in zijn algemeenheid. De winst die je nl. boekt om je virtueel geheugen aan te spreken is natuurlijk ook enorm.
Beetje krom vergelijken he :P XP en Windows 7 :P En misschien zit daar het verschil van clean install/al redelijk vervuilde install wel bij in :P

En inderdaad, grafiekjes / benchmarks willen we zien :P (tip, HD Tune :) )
Inderdaad, 7 tegen Visa op een SSD scheelt 60 seconden, terwijl Vista op een SSD tegen Vista op een normale HDD maar ~10 sec. scheelt.

Filmpje

Aan de andere kant zit ik er ook nog steeds aan te denken om er een te halen...
Werk je met oude of nieuwe Firmware ..
Ik draai nog op de oude ben nog niet overgestapt
kan hem ook niet 1.2..3.. vindne op intel site (ik ben beneuwd of de die dan hogere snelheden haalt)

Graag even laten weten welke firmware en en wat voor SATA kaartje je gebruikt
De firmware en toolbox zijn momenteel verwijderd van de Intel website, zie ook: http://downloadcenter.int...c+MLC%2c+High+Performance
Kun je wat info geven over je systeem? Het is wel leuk om te weten aan wat voor controller je dit ding nu precies hebt zitten namelijk.
Betaalbaar? 370 euro vind ik een hoop geld voor 160GB opslag, Oke het is SSD, maar dan nog..
HD Tune is nutteloos. Zie liever IO Meter of Crystaldiskmark.
Ik heb dezelfde disk ben ook bezig met een revieuw te schrijven maar geen tijd gehad om het inelkaar te zetten.
Heb wat afbeeldingen en getest op onboard en apparte controler!

heb hem al een week of 3 in mijn bezit Win7 wel 5 keer geinstaleerd om een en ander te testen .

Draai nu al een week of 2 mee maar toch nog niet geheel uit ou 250 read moeten halen maar tja weet nog niet waar het aan licht ben nog aan het uitzoeken
er had wel wat meer info bij gemogen....
zoals hierboven wordt genoemd: HDtune grafieken....
ik hoop dat je hem nog gaat verbeteren:D
Vandaar ik wil weten met welke firmware die het heeft getest oude of nieuwe ik denk oude maar zou ook kunnen nieuwe