Apple MacBook Pro 2016 15,4" met Touch Bar 2,6Ghz, 256GB Spacegrijs Review

magnat505 19 januari 2017, laatste update op 9 juli 2017, 1.262 views

Apple MacBook Pro 2016 15,4" met Touch Bar 2,6Ghz, 256GB Spacegrijs (Product gekocht)

Dit is werkelijk de mooiste macbook die Apple ooit gemaakt heeft. De kwaliteit druipt van het product af, echter is het wel erg duur, zelfs voor Apple termen is het belachelijk. (ipv dongers te kopen heb ik gekozen voor andere kabels, ik heb geen dongels is handig).

Pluspunten

• Prachtig scherm, zeer fel
  • Persoonlijk ben ik echt een fan van het butterfly mechanisme, ik type hier sneller op dan op mijn corsair gaming keyboard mx brown. Het toetsenbord is stukken beter dan het macbook model
  • Monsterlijk snel
  • Grote touchpad werkt erg fijn
  • Relatief stil, zelfs onder load

Minpunten

• PRIJS
  • Accuduur haalt nooit de 10 uur, eerder 4-5 uur, soms zelfs maar 3.
  • Magsafe was toch wel erg fijn
  • 4x een nieuwe laptop gekregen wegends faulty keyboard, schijnt groot probleem te zijn

Omdat de Macbook pro 2016 die ik besteld heb niet in de pricewatch staat heb ik mijn review hier geplaatst. De specs van de laptop zijn:
- i7 2.9ghz
- 1TB ssd
- radeon 460

Dongle life
Ook heb ik i.p.v overal dongels voor te kopen gewoon de kabels van de bestaande apparatuur vervangen (1 micro usb naar usb c, dit voor de telefoon (s7), Sony RX1000, opladen koptelefoon etc). Aangezien de camera ook via deze kabel de foto's kan overzetten heb ik ervoor gekozen de sd kaart dongle te laten varen.

Toetsenbord
Over het toetsenbord wil ik ook nog graag het volgende kwijt, na 2 maanden puur en alleen op de macbook 2016 te hebben gewerkt, vond ik het eigenlijk veel fijner dan een mechanisch toetsenbord. Zodra je er aan gewend bent gaat het typen voor mij in elk geval stukken sneller dan op het mechanisch gaming toetsenbord. Nu is het toetsenbord op de nieuwe macbook pro voor mijn gevoel nog eens stukken beter en voelt het typen hierop echt aan als een feest voor mijn vingers, natuurlijk is dit mijn mening en begrijp ik goed dat er mensen zijn die liever op een ander toetsenbord typen.

Touchbar
Over de touchbar ben ik nog niet echt uit of het nu veel toevoegd, het is de prijs in elk geval absoluut niet waard. In final cut pro is het echt heel handig, echter is het in veel andere programma's gewoon niet handig en kost het eerder meer tijd dan het oplevert. Ik ben erg benieuwd aangezien het een nieuwe feature is wat er later mee gedaan gaat worden. Momenteel is het echter absoluut niet alsof je voor de touchbar een nieuwe macbook pro moet kopen.

(Edit: Steeds meer apps hebben support nu voor de touchbar, echter is het geen wereld van verbetering, het is nog een vroeg stadium misschien. Maar nu lijkt het alsof bedrijven maar iets in de bar zetten, om maar iets te laten zien aan de mensen, beetje jammer)

Accuduur
Waar ik vroeger nog wel eens bij Apple producten had dat ze soms ruim langer meegingen als advertised, lijkt het tegenwoordig een stuk makkelijk om de door Apple aangegeven tijd met gemak niet te halen. Bij vrij normaal rustig gebruik is het alsnog maar een uur of 5-6 en bij iets andere zaken zoals het bewerken van foto's ofzo dan komt de 3 uur eerder dichterbij dan je zou verwachten van een laptop voor dit geld.

Het bedrag van deze laptop 4039 euro is absoluut maf hoog. De reden dat deze laptop voor mij niet perfect is, is dan ook de belachelijke prijs. Er had best 1000 euro afgemogen, want zelfs met studentenkorting (3700 euro) is het nog steeds een enorm dure laptop. Het verschil met vergelijkbare producten begint nu echt te groot te worden. Je moet tegenwoordig best veel over hebben als je met MacOS wil werken.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2016 15,4" met Touch Bar 2,6Ghz, 256GB Spacegrijs?

Ik ken toch maar weinig studenten met een laptop budget van ¤ 3700. Verder een leuke review. :)
Jaar voor gewerkt. Nachtwerk bij de sligro
Sligro is een goede werkgever :p
Maar als je dit je bevindingen zijn:

"Bij vrij normaal rustig gebruik is het alsnog maar een uur of 5-6 en bij iets andere zaken zoals het bewerken van foto's ofzo dan komt de 3 uur eerder dichterbij dan je zou verwachten van een laptop voor dit geld."

Waarom ben je dan alsnog voor deze Macbook gegaan als er wellicht alternatieven zijn die wel een hogere accuduur hebben?
Accuduur is niet het belangrijkste voor mij, maar ik wil het wel aankaarten dat het niet is zoals advertised.

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 20 januari 2017 09:49]

10 uur haal je bij licht gebruik. De reden dat je 'maar' 3 uur haalt bij fotobewerking is omdat de Radeon GPU wordt ingeschakeld voor hardwarematige acceleratie.

Zou je alleen op de geīntegreerde GPU werken, dan haal je een langere accuduur.
Ik begrijp niet dat je geen 10 uur of zo haalt. Ik heb hem zelf niet, maar een schoonbroer van mij wel en die zegt gemakkelijk 10 uur te halen, weliswaar met kantoorwerk, maar dat is toch een heel mooie prestatie lijkt me.
Ik heb zelfs de video kaart uitgezet omdat hij nogal snel op radeon graphics overgaat. Zelfs met 1 streepje brightness was hij met wat ik licht werk noem na 3.5u leeg. Toetsenbkrd verlichting uit. Als ik alleen itunes ofzo aanzet en echt niks amders doe dan red hij met de 9u. Maar 10u ik zou niet weten hoe ze dat gemeten hebben
Volgens de Amerikaanse consumentenbond is zelfs gemakkelijk meer dan 15 uur haalbaar bij licht gebruik. Hangt er misschien ook van af hoe je Mac juist geconfigureerd wordt en wat er op de achtergrond draait?
Ik heb geen idee, ik heb ook een macbook 12 inch van 2016 en deze haalt ong 9u met wat ik licht gebruik vind, komt al een stuk beter overeen met de tijd die haalbaar zou moeten zijn. De macbook pro 2016 doet echt niks meer dan de macbook 12 inch bij licht gebruik en is toch makkelijk in 3.5u leeg. Een kennis van me heeft hem ook, en hij zegt hetzelfde als ik, ook hij. haalt nooit meer dan 4u.
Dan moet je dat toch eens laten nakijken. De meeste reviews rapporteren een erg goede accuduur bij licht gebruik, in lijn met wat Apple aankondigt. Draai je de laatste versie van OSX bvb?
Alles nieuwste en zelfde setup als de 12 inch macbook. Apple heeft tegen mij en de kennis vertelt dat er niks mis is met de batterij.
Maar wel iets met je set-up of anders met je definitie van licht gebruik (ie ā priori Office taken, web browsing, video kijken, muziek....).
Dit versta ik idd onder ligt gebruik, maar uit ervaring heb ik nooit een macbook pro gehad (2009 model, 2014 model, 2016 model) die wel een goeie accu had, terwijl de macbook air 2013 (echt 17 uur haalde) en de macbook 2015 12 inch haalt 9 uur.
Bizar. Ik heb een 13" Macbook Pro uit 2013, die houdt het bij doorsnee gebruik (dwz licht dus) een dag uit, ik zou schatten ongeveer 7-8 uur (de batterij heeft nog 88% van haar originele capaciteit), de jaren nadien was dit model telkens nog iets zuiniger.

En ongeveer elke review van de nieuwe 15" rapporteert toch wel een goede batterijduur (gewoon even gegoogeld naar willekeurige reviews):
reviews: Apple MacBook Pro: Touch Bar heeft zijn prijs
Ja ik weet het ook niet, om de 1 of andere reden haalt de macbook 12 inch met dezelfde configuratie softwarematig met precies dezelfde handelingen 9u, terwijl de pro er maar 3.5 mee doet. Ik moet wel zeggen dat de processor constant 11% gebruikt met het programma wat ik dan gebruik, en het lijkt erop dat zodra je echt gewoon iets doet oftewel 10% van het vermogen van de processor je niks meer overhoudt van je accu, terwijl dat bij 13 inch modellen vaak anders is.
"Ik heb zelfs de video kaart uitgezet omdat hij nogal snel op radeon graphics overgaat."

Ik vraag me af hoe je dat doet. Als je de optie "disable automatic graphic switching" kiest, dan ga je net je grafische kaart systematisch aan laten staan, en dat zal je zeker merken aan de batterijduur: dat kan reeds een verklaring zijn voor je 5-6 uur ipv minstens 10 uur die je zou moeten kunnen halen.

Bij mijn weten is er geen setting "om de videokaart uit te zetten".
Die is er officieel ook niet, maar er bestaat iets als gfxCardStatus, dit gebruik ik al 5 jaar voor alle macbook pro's die ik gehad heb.

Hier nog een linkje: https://gfx.io/
En om te kijken of het wel echt werkt heb ik iStatPro, dan kan je zien welke video kaart er aanstaat, processor gebruik etc echt alles.

gfxCardStatus ken ik wel, het doet wat het zegt, het laat je toe te kijken of je grafische kaart gebruikt wordt. Maar zoals ik dus zei, er is geen tool om je video kaart uit te zetten.

Het lijkt er een beetje op te lijken dat je dingen verzint...?

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 7 maart 2017 16:21]

Je kan gewoon selecteren wat je wil gebruiken.....of integrated only of discrete only of dynamic zoals altijd....... waarom zou ik hier over gaan liegen lol
Ok, ik wist niet dat de tool inmiddels ook dat feauure heeft.
Die feature is er al sinds 2014, sindsdien gebruik ik hem namelijk.