Specificaties Soundbar met subwoofer en 3x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Sony HT-CT790 Review

PuckStar 18 januari 2017, laatste update op 21 januari 2017, 2.305 views

Sony HT-CT790

Erg tevreden maar zou relatief makkelijk nog beter kunnen zijn. Wat mij betreft is het het geld wel waard (Nov 2016 382,-).

Pluspunten

• Erg mooi design
  • Genoeg power voor erg mooi geluid
  • Surround weergave wordt dmv trucjes sterk neergezet
  • Veel koppellingen mogelijk

Minpunten

• Custom equaliser zou er minimaal op moeten zitten
  • Soms haperen van muziek afspelen vanaf bijvoorbeeld de NAS.

Geluidskwaliteit Score: 4

Al een tijdje aan het bedenken hoe en wat ik zou aanschaffen ter vervanging van mijn stereotoren (15 jaar terug aangeschaft), die zeer goed geluid geeft (mooi vol geluid en volle middentonen en bas), echter de tulp aansluitingen begonnen steeds meer te haperen en de boxen vielen steeds regelmatiger uit. Ik heb niet de moeite genomen om nieuwe tulp aansluitingen de solderen, wat misschien wel had gekund.
Mede omdat we zijn verhuisd wilde ik ook een mooiere (1 box had al een gat van een kaars die er ooit op drupte) nieuwe set kopen die beter past bij het interieur.

Lange tijd had mijn voorkeur om dan gelijk voor een 5.1 set te gaan echter bedacht ik me recent dat ik dat misschien helemaal niet zo belangrijk vind. Een soundbar klonk me daarom wel goed in de oren. Nog even getwijfeld over een soundbar met losse boxen (voor achter), maar die zijn gelijk een stuk duurder.

Deze Sony HT-CT790 heeft positieve reviews, o.a. vanwege erg goed geluid (en zelfs een surround ervaring) en aansluitmogelijkheden. O.a. wifi (DLNA), chromecast en het geluid wat kunnen aanpassen (movie, sports, music etc.) deden mij besluiten om deze aan te schaffen (in nov 2016).

Uiterlijk:

Ja ik vind dit dus gewoon een erg mooie soundbar. De subwoofer is wel aan de grote kant dus die moet je wel ergens kwijt kunnen. Ook lopen er zowel aan de rechterkant als linkerkant draden dus als je de soundbar aan de muur gaat hangen moet je even goed uitzoeken hoe je de draden mooi weg krijgt.

Installatie:

Ging erg makkelijk. Ook even de Soundpal app geinstalleerd op de smartphone zodat je van daaruit e.e.a. kan regelen. Met wifi verbonden en hij ziet gelijk o.a. mijn NAS.
Kodi op een Raspberry pi3 (OSMC) via HDMI aangesloten en ingesteld op 7.1 kanalen en passthrough van alle codecs.
De stroomkabel komt op een ander punt binnen dan de HDMI en optische kabels dus als je het aan de muur hangt (wat ik niet heb gedaan trouwens) wordt dat wat rommelig.

Subwoofer werd gelijk gevonden en werkt fantastisch. Je kunt deze dus plaatsen waar je wilt aangezien het wireless is. Ik heb deze ook een keer naast de bank waar ik op zit (dus tegenover de tv en soundbar) geplaatst maar dan was het geluid toch teveel verspreid. Dus staat nu weer gewoon vlakbij de soundbar.

Gebruik:

Ik heb muziek afgespeeld vanaf mijn smartphone en dat werkte goed. Wel vond ik de music setting niet mooi genoeg dus op movie gezet maar dan wel de subwoofer wat lager ingesteld.

Films (zowel 2.0 als 5.1/7.1) vanaf Kodi werkte helemaal prima. En ja er komt echt mooi en goed geluid uit deze kleine boxen! Echter ik zou graag een custom equaliser willen hebben! Op dit moment vind ik de subwoofer vaak te hard, maar als ik die zachter zet heeft dat ook invloed op de mid en lage tonen die vanuit de soundbar zelf komen! Dat is erg jammer want als je vooral hoge tonen hoort is dat naar mijn mening ook weer niet prettig.
Als je dan de subwoofer dus weer harder zet komen de mid en lage tonen ook terug in de soundbar, maar ik vind dan de subwoofer weer te hard.
Je zou de subwoofer echt onafhankelijk van de soundbar moeten kunnen instellen en liefst voor de soundbar dus ook een equaliser die je volledig zelf kunt instellen.
Dat valt me wel tegen van dit apparaat met deze prijs.
Ik moet ook zeker wennen aan dat het geluid toch echt wel lokaal uit de soundbar komt, dus een helikopter die van links naar rechts vliegt hoor je eigenlijk toch wel vooral in het midden. Scenes in een grote hal of waar veel publiek is worden wel erg knap surround weergegeven. Ze doen iets met het geluid waardoor dat surround in je oren terecht komt en dat werkt erg goed. Je denkt soms dat het begint te regenen bijvoorbeeld, maar dat is dan in film.
Maar veel verschil tussen links voor en rechts voor hoor ik niet echt.

Bluetooth heeft een vriend van mij ook even geprobeerd. Daarvoor hoefde hij dus niet op mijn wifi ingelogd te zijn om muziek te kunnen streamen en dat ging verder allemaal prima.

De set gaat automatisch aan en uit als je de tv aan/uit zet en je kunt instellen dat hij altijd standby staat om er audio naar te casten. Het volume kun je ook gewoon via je tv regelen hoewel je de voor de subwoofer wel even de andere afstandsbediening nodig hebt of via de Soundpal app.

Mijn instellingen:

Ik heb voor films/series kijken de stand altijd op Movie staan en de subwoofer op ongeveer 7 of 8, echter de Voice Up heb ik ook altijd op +1 staan want standaard vind ik de stemmen vaak veel te zacht in vergelijking met het overige geluid.
Voor muziek wisselt het een beetje wat het mooiste klinkt. Vaak is dat gewoon de Music stand maar in sommige gevallen switch ik wel weer naar Movie.

Tegenvaller:

Wat wel erg vervelend was is dat ik met kerst wat muziek wilde spelen vanaf de NAS en dat dat zo erg aan het haperen was dat ik het maar uit heb gezet. Het wifi bereik is iets van 80% dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb later nog wat testen gedaan met en zonder netwerk kabel en het heeft toch met de wifi te maken vrees ik.
Waar het niet op lijkt (en dat zou erg slecht zijn) is dat hij een liedje buffert. Het zou zo makkelijk zijn om effe een paar mb te bufferen zodat het goed kan afspelen. Maar helaas.
Ik heb een paar keer het wifi weer helemaal opnieuw verbinding laten maken en toen ik pas weer een album luisterde ging dat wel goed. Beetje onbetrouwbaar dus.

Conclusie:

Al met al ben ik zeker niet ontevreden met de aanschaf echter had ik net iets meer verwacht voor deze prijs.
Dus custom equaliser, en met name de lage tonen voor zowel de subwoofer als de soundbar zelf apart kunnen regelen, en dus het bufferen (althans dat is volgens mij de reden van het haperen) zou gedaan moeten worden.

Pros en cons:

+ Erg mooi design en er komt fors en mooi geluid uit
+ surround weergave is voor een soundbar echt erg goed
+ allerlei koppelingen mogelijk (chromecast audio onboard, bluetooth, DLNA vanaf je netwerk, NAS etc.)
- custom equaliser zou er minimaal op moeten zitten
- soms haperen van muziek afspelen vanaf bijvoorbeeld de NAS. Dat zou met bufferen makkelijk opgelost kunnen worden.

Heb jij ook een Sony HT-CT790?

Misschien relevant, en misschien ook niet, maar het valt me op dat er meer apparaten zijn van Sony waar wifi op de één of andere manier érg slecht is. Zoek maar eens op "Playstation 4 wifi problems", en je vindt legio problemen. Ik ben daar letterlijk maanden mee bezig geweest om uit te vogelen wat het kan zijn, tot en met het gebruiken van Google's DNS servers aan toe en een complete reset inclusief vaste én variabele IP-adressen. Het probleem leek pertinent niet op te lossen te zijn en ik ben nu ruim een jaar verder.

Het lijkt, maar dat is mijn amper-onderbouwde mening, alsof Sony een wifi-kaartje gebruikt wat zo brak is dat ze 'm er beter uit hadden kunnen laten.

Maar: goeie review verder, en klopt 't (zoals je aan de foto's kan zien) dat de soundbar relatief hoog en érg plat is? Zo heb ik ze nog nooit gezien namelijk!
Bedankt voor je reactie!
Ik weet niet in vergelijking met andere sets of deze relatief hoog en plat is.
De eerste foto bij het product is als je de bar aan de muur zou hangen hè.
Op de derde vierde foto zie je als hij plat ligt. Ik zal er nog wel wat zelfgemaakte foto's bij zetten.

Jammer van dat wifi, ik begin me nu af te vragen of dat dan ook de reden is dat mijn recent aanschafte Sony tv ook soms connectie issues heeft.
Misschien staan er teveel wifi apparaten op 1 hoopje. TV, Soundbar en Kodi. En dan nog het draadloze signaal van de soundbar naar de subwoofer.
Zat al te denken om een wifi extender er naast te zetten, maar zou niet nodig moeten zijn want het signaal is 80% of hoger.

[Reactie gewijzigd door PuckStar op 19 januari 2017 17:36]

Ik dacht eerst ook dat ik teveel apparaten op Wifi had staan. Maar ook met álles uit (of via de kabel) en alleen de PS4 op de wifi was de snelheid van Sony's module om te huilen. Wat ik zei: ik hoop dat ik er naast zit natuurlijk en ik doe ook maar een amper-onderbouwde conclusie op basis van m'n eigen bevindingen :)

Ik ben benieuwd naar je foto's in ieder geval! Het ziet er uit als een mooi setje :)

[Reactie gewijzigd door Kapotlood op 19 januari 2017 17:34]

Paar foto's toegevoegd.
Bedankt voor de foto's PuckStar!

Het is inderdaad een erg platte soundbar zeg... ik heb nu een Yamaha YSP-2200 waar ik ontzettend tevreden mee ben, maar de bediening van de instellingen en het gebrek aan directe bluetooth streaming zorgt er toch voor dat ik m'n ogen een beetje open hou.

Ik ga die Sony eens opzoeken in de winkel om 'm uit te testen! :)
Graag gedaan. Je kunt op internet vast ook wel de specifieke maten vinden. Zo niet laat maar weten dan kan ik het opzoeken of opmeten.

Ik testte het ook even in de winkel en had em zo gevonden via bluetooth dus zonder dat ik een medewerker nodig had knalde mijn muziek er al doorheen :)
Wifi extenders zorgen doorgaans voor meer problemen dan dat ze oplossen! Een goede router in de meterkast, en eventuele andere routers verspreid door het huis, aangesloten via een kabel of een powerline, is een echte oplossing.
Dit lijkt me een mooie soundbar, en één van de weinigen die een receiver kan vervangen doordat hij HDMI ingangen heeft. Mooie review!
Allen,

Ik heb deze soundbar CT-790 (onderdeel van de HT-RTZ7) gekoppeld aan een 8309C van Sony. Echter regelmatig als ik van een telefoon/tablet cast naar de 8309c loopt het geluid vetraging op naar de CT-790. Beeld wordt eerder doorgeven dan geluid.

Hoe kan ik dit voorkomen. Alle HDMI kabels zijn nieuw, voorzien van blauw logo/high speed.

Verder prachtig geluid mooi systeem.

Dank je wel.
Kun je het eens proberen met een optical kabel vanaf je tv naar de soundbar?
Blijft vertraging ook met optical.

Als ik deze video cast naar de TV, en geluid naar de soundbar.... is niet mijn muziek, maar kwam deze tegen om te testen
Ben benieuwd naar jou bevinding :)

Misschien stomme vraag, maar je hebt dus wel ook in je tv ingesteld dat het geluid via optical naar buiten moet?

Ik zal vanavond je leuke video eens proberen :).
Hmm video werkt perfect hier. Geopend op tablet met youtube en dan casten naar de tv. Geluid is helemaal in sync vanuit de soundbar. Gewoon via de HDMI ARC koppeling.
Ik weet even niet hoe ik je kan helpen dan :(.
Misschien maar eens contact opnemen met Sony support?
Heb wat instellingen in de soundbar aangepast en lijkt al iets beter te worden.
Komend weekend nog eens verder rommelen met de instellingen en wellicht alles eens terug zetten naar fabrieks instellingen.... |:( De omschrijvingen van sommige menu's vind ik niet heel helder wat ze nu precies betekenen.

Gisteravond nog even film gekeken, Alsof ze naast me stonden in de kamer :)
Vanavond even doen als ik thuis ben :)
Binnenkort komt de HT-CT800 uit? Ik kan niet goed uitvogelen wat precies beter is aan deze upgrade. :?
In ieder geval 1 verschil is dat de 800 ietsje (20 W) harder kan:
Verder zie ik niet echt verschillen eigenlijk.
Anders Sony zelf eens vragen? :)
Zojuist reactie gekregen van Sony:

"Ik begrijp dat u het verschil wilt weten tussen de HT-CT800 en de HT-CT790.

De grootste technische verschillen zijn dat de CT800 wel HDCP2.2 en 4K HDR pass Thru ondersteunt. Voor de rest heeft deze set ook Chromecast, Spotify Connect ingebouwd.
"

Ik dacht dat de CT790 ook Chromecast en Spotify Connect had?
Wat een slechte reactie zeg!
Hij heeft zelf zeker ook gewoon effe snel op die 2 spec pagina's gekeken.
De 790 heeft zeer zeker Chromecast en Spotify! Dat staat er duidelijk op deze pagina:

En ook
Compatible with HDCP 2.2 Copy Protection
HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) is the latest generation of copy protection. Designed primarily for Ultra HD 4K devices, it employs advanced encryption techniques to create a secure connection between source and display, preventing the unlicensed copying of copyrighted content.

4K pass-through for 4K content
Maintain 4K quality from source to screen. The 4K pass-through feature allows 4K data to 'pass through' and be displayed on a 4K TV or projector, without compromising image quality. Giving you the pure 4K experience makes this sound bar the perfect partner for 4K-capable TVs and players, and a solid cornerstone for your home entertainment system for the future.

Dit staat ook in de handleiding!

Dus je kunt terug mailen dat dat niet de verschillen zijn! :)
Tot nu toe kan ik alleen het aantal Watts als verschil vinden.
Dat is frapant! Ik heb HAAR (Kim) terug gemaild. Ik hou jullie op de hoogte van haar reactie.

[edit]

Bedankt voor uw reactie. Mijn excuses voor de verwarring.

U kunt via deze en deze link de volledige specificaties van beide producten zien.

Naast het uiterlijk van de apparaten zijn er diverse kleine verschillen in het gebruik ervan. Ook de subwoofer van de 800 is uitgebreider.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Indien u nog vragen heeft, verneem ik dat graag van u.

[Reactie gewijzigd door Th. op 24 februari 2017 22:27]