NEC MultiSync EA231WMi-BK Zwart Review

-DarkShadow- 16 november 2009, laatste update op 16 november 2009, 5.501 views

NEC MultiSync EA231WMi-BK Zwart

Pluspunten

• kleur en contrast
  • prijs/ kwaliteit
  • 3 jaar garantie
  • goede voet
  • handvat bovenkant scherm

Minpunten

• kleurverloop
  • displayport ipv HDMI of extra DVI
  • auto brightness niet uitschakelbaar in eco modi

Motivatie aanschaf
Ik was op zoek naar een betaalbare monitor om office werk mee te verrichten, maar ook om foto's en video's mee te bewerken. Een goede kleurweergave is dan belangrijk, veel monitoren hebben moeite met het correct weergeven van kleuren in de lichte of donkere regionen van foto's. Ook vind ik een grote inkijkhoek belangrijk zodat ik met meerdere personen films kan kijken. Daarnaast mag deze monitor niet teveel kosten. Ik zocht dus een monitor met een niet-TN paneel voor een redelijke prijs.

Dit zijn de alternatieven die ik heb bekeken:In verschillende tests komt de kleurweergave van de Samsung als matig naar voren. De Philips past net niet binnen mijn budget. Ik heb nog even over de 1680 x 1050 monitoren getwijfeld, maar ik vind 1920 x 1080 toch prettiger. Daarom heb ik voor de NEC EA231WMi gekozen.

Belangrijkste specificaties volgens NEC:
  • necdisplay.com
Wordt geleverd inclusief:
  • DVI kabel
  • VGA kabel
  • USB kabel (voor de hub)
  • 3,5mm audio kabel
  • Netsnoer
  • Afdekplaat kabelmanagement
  • Boekje + CD-Rom
Leesvoer over de EA231WMi
  • In deze review op PRAD.de wordt de monitor zeer grondig en op een technische wijze geanalyseerd. PRAD.de heeft een zeer goede review geschreven en dat ga ik dus niet allemaal herhalen.
  • In dit topic op Hardforum.com wordt de monitor besproken.
Featureset
De voet ++
De voet is erg uitgebreid. Deze kan draaien, kantelen, hoger en lager en swivelen naar portretstand. Dit gaat allemaal met groot gemak. Daarnaast kunnen de kabels netjes weggestopt worden achter een meegeleverde afdekplaat.

Wanneer de voet van de monitor wordt verwijderd door de 4 schroeven los te draaien, kan er een andere steun met VESA 100mm mount bevestigd worden. Er kan dan zelfs gekozen worden tussen twee hoogtes om de monitor aan de steun te monteren, deze verschillen ongeveer 5cm. Ik heb de monitor opgehangen aan een Ergotron Neo-Flex steun, daardoor kan de monitor ongeveer 10cm hoger en hoef ik niet bang te zijn dat de monitor van mijn bureau valt, want de Ergotron heeft een klem. De originele voet doet wat betreft gebruiksgemak en flexibiliteit zeker niet onder voor mijn steun.

Aansluitingen +/-
De monitor heeft een DVI, displayport en een VGA aansluiting. Ik had in plaats van de displayport aansluiting liever een HDMI of nog een DVI aansluiting gezien.

Menu software
NEC adverteert dat deze monitor milieuvriendelijk is met de twee gemakkelijk te gebruiken ECO modi. Met n druk op de "Eco mode" knop kan gekozen worden tussen ECO 1, ECO 2 of ECO OFF. Allemaal heel leuk en aardig, maar in beide ECO modi is auto brightness niet uit te schakelen. Auto brightness is een feature waarbij de brightness wordt bepaald door de content op het scherm. In de praktijk resulteert dit dat de backlight irritant aan het knipperen is bij het opstarten van programma's of surfen. Dat maakt beide ECO modi voor mij onbruikbaar.

Verder is de menu software voldoende uitgebreid met o.a. de volgende features:
  • Brightness / contrast natuurlijk
  • Auto brightness :|
  • DV Mode (Standard, Movie, Gaming, Photo, Dynamic)
  • Kleurconfiguratie met RGB sliders of temperatuurkeuze in Kelvin
  • Audio volume / mute
  • LED brightness / uit :)
  • Off timer
Configuratie spreekt voor zich, het menu is (voor een monitor) gemakkelijk te doorlopen d.m.v. de kleine joystick.

Extra's ++
  • 2 poorts USB HUB
  • Speakers (verstopt achter de monitor)
  • Hoofdtelefoon aansluiting
Beeldweergave
Kleurweergave
De kleurweergave is subliem voor een monitor in deze prijsklasse. In de shadows/ highlights van foto's zijn kleuren en grijswaarden nog goed te onderscheiden. Wel heeft deze monitor n probleem wat betreft consistentie. Ik heb dit probleem ontdekt doordat ik erover heb gelezen op Hardforum.com. Er vindt een licht kleurverloop van links naar rechts plaats. Als je het niet weet zie je het niet en als je het wel weet moet je ook erg je best doen om het te zien, dus eigenlijk is het geen probleem. Om het probleem duidelijk te maken heb ik deze foto gemaakt. Dit is een foto van mijn monitor die een grijs-gradient weergeeft. Het midden stuk heb ik er uit geknipt. Zoals je ziet is het rechter deel duidelijk 'warmer' van kleur.

Inkijkhoek en ghosting
Ik speel geen games, maar ik bekijk wel video. Ik heb bij het bekijken van video geen last gehad van ghosting. De inkijkhoek is geweldig t.o.v. ieder TN paneel.

En klein probleempje
Ik heb in mijn beeld in het midden een donkere streep horizontaal door het beeld lopen. Deze is alleen zichtbaar op egaal gekleurde achtergronden en dan nog zeer moeilijk waar te nemen. De streep is zo'n 2cm hoog. Ik vermoed dat dit een probleem is met mijn exemplaar, dus ik zou de monitor kunnen terugbrengen. Ik twijfel echter, want voor de rest is het een goed exemplaar. Op deze afbeelding is de streep zichtbaar (links bij "donkerder").

Backlight uniformity & dode pixels
Op internet staan verschillende foto's van EA231WMi's met een slechte backlight uniformity. De mijne is uitstekend. Ik heb nog geen dode (sub) pixel gevonden.

Calibratie
Voor calibratie zijn brightness en contrast al goed, ook kleuren worden goed weergegeven. Standaard staat brightness op 86%, omdat ik in een relatief donker hoekje van de kamer zit heb ik de brightness terug gedraaid tot 69%. De calibratietool (Colorvision Spyder 2) meet dan een brightness van 249 cd/m2.

Tijdens calibratie hoeft er weinig aangepast worden aan de kleurinstellingen van de monitor, ook is het verschil voor en na calibratie niet zo groot. De monitor is zonder calibratie dus al goed te gebruiken.

Vormgeving
De vormgeving is in mijn ogen goed. 3 kleine knopjes en een kleine joystick zijn naast de aan/ uit schakelaar met blauwe dimbare LED geplaatst. De LED is oranje wanneer de monitor stand-by staat. De speakers zijn verstopt aan de achterkant van de monitor. Aan de achterkant van de monitor is een handvat in het plastic gegoten. Hiermee is de monitor gemakkelijk op te pakken en uit de doos te halen.

De monitor voldoet ruimschoots aan mijn verwachtingen. De monitor is twee keer zo duur dan een budget full HD TN monitor en zo'n 100 duurder dan een goede populaire TN monitor. Hiervoor krijg je een veel betere kleurweergave en inkijkhoek terug. Daarnaast is er duidelijk veel aandacht gestopt in de vormgeving en voet. De 3 jaar garantie hebben mij over de streep getrokken. Wat betreft beeldweergave zijn er twee kleine minpuntjes, maar deze zijn praktisch onzichtbaar. Voor de rest is de beeldweergave uitmuntend.

Heb jij ook een NEC MultiSync EA231WMi-BK Zwart?

Ik zou er niet over peinzen om hem net terug te brengen, volgens mij is dat wel een heel duidelijke streep...

Kun je trouwens iets zeggen over deltaE-waarden voor en na calibratie?
Heb deze monitor sinds gisteren binnen en ik kan niet anders zeggen dan dat de kwaliteit erg goed is voor een monitor in deze prijsklasse.Ik heb de monitor via de Display-port aangesloten om 3 monitoren aan te sturen via mijn ATI 5770.Werd meteen herkend als 3e monitor.Settings aangepast en een zeer strak beeld.Het enige nadeel voor mij is dat ik hem tussen 2 24"monitoren heb staan en dan zie je wel dat de monitor een maximale resolutie heeft van 1920x1080 ipv. 1920x1200.Het scheelt ongeveer 2,5 cm in de hoogte.Gelukkig heb ik geen last van de streep zoals genoemd in de (goede) review hierboven.Ook geen dode pixels.Voor wat betreft de Display-portaansluiting en de weergave van "meer"kleuren lijkt het wel alsof de kleuren meer tinten weergeven en er meer diepte valt waar te nemen.Dit kan misschien ook liggen aan mijn instellingen zoals de Dynamic Mode.Het gemis van een HDMI-aansluiting is op te vangen door een HDMI>DP-adaptor.
HDMI en DP gebruiken een verschillend signaal, is het niet makkelijker om van HDMI naar DVI te gaan?
Dank nog voor deze heldere review, je hebt mij overtuigd.
Dat er displayport opzit is voor mij een voordeel, aangezien ik al 2 DVI monitoren heb, en deze in een triple-setup wil gebruiken i.c.m. een 5770.
Ik begrijp dat er geen DP-kabeltje bijzit? Jammer...
Het is mij een raadsel waarom HDMI of DP-kabels niet meegeleverd worden.Als de fabrikanten iets op de verkoopprijzen gooien,waardoor wij de optimale beeld/geluidkwaliteit kunnen gebruiken lijkt het mij dat je door de extras misschien overtuigd wordt...
Ik heb dit scherm ook sinds begin deze week. Het valt mij ook op dat de linkerkant van het scherm wat donkerder is dan de rechterkant wat kleurweergave betreft. Ik vind dit niet storend, ik heb het slechts opgemerkt toen ik ernaar ging zoeken (n.a.v. deze review, bedankt nog daarvoor ;( ).
De horizontale streep heb ik ook gezien (als je van de zijkant kijkt in bepaald daglicht). Maar dit is zeer moeilijk op te merken. Hier ondervindt ik dus totaal geen last van.
Verder heb ik deze monitor getest met 2 games: Dirt 2 op 1280 bij 1024 met bijna alle settings op max (hoger durf ik niet te gaan omdat mijn CPU net te heet wordt) en Bioshock 2 op 1920 bij 1080 met alle settings op max. Ik heb geen ghosting of lag waargenomen.
Ik ben dus tevreden met deze monitor.

[Reactie gewijzigd door Rass op 2 april 2010 12:16]

Iemand enig idee in welke winkel ik deze kan bekijken? Ik zou hem wel heel graag eerst willen bekijken, voelen, beoordelen alvorens ik hem aanschaf. Bij de Mediamarkt, Dixons, MyCom, Paradigit, Dynabyte in A'dam, A'veen en Haarlem regio e.d. nergens tegengekomen! De specs en verhalen klinken wel goed namelijk dus ben wel erg benieuwd.

Thx alvast.
Ik ben eigenlijk toch wel benieuwd hoe gaming nu is op deze monitor. :)

Jammer dat dat nog niet uitgebreid is getest door een reviewer van een hardware site.
Ik heb al in vijf jaar geen spelletje gespeeld, dus ik ben helaas niet de aangewezen persoon om dit te testen. Ik zou niks kunnen zeggen over ghosting e.d.
Ok, geen probleem.

Ik zit te twijfelen tussen deze monitor en de Philips 240PW9ES.

Jammer dat er een duidelijk kleurenverloop bij de NEC monitor is te zien en ik het toch wel enigszins storend vind. Hopelijk is dat bij een volgende batch of revisie verholpen.

Men broertje heeft sinds een aantal maanden de Philips 240PW9ES maar dies wel tot €100 duurder en hij is er alleen in het zilver en ik heb liever een zwarte monitor omdat het beter bij de rest van men spullen past. :)

Verder is de Philips 240PW9ES een prima monitor en je kunt er goed games op spelen zonder enige ghosting of lag e.d. dus alleen daarvoor zou ik em al kopen maar ja die kleur he, al is mooi zilver niet lelijk. ;)

[Reactie gewijzigd door Bull op 19 november 2009 02:25]

Maakt het voor de kleurweergave uit, of je deze monitor aansluit met DVI of DisplayPort?
(Er wordt "beweerd" dat DP meer kleuren kan weergeven)
Gr. Jan
Kan ook liggen aan de foto-opname. B.v. te snelle sluitertijd. Met spleetsluiter!