Fibaro Dimmer 2 Review

mouse86 16 januari 2017, 908 views

Fibaro Dimmer 2

Prima dimmer voor diverse lampen (LED, halogeen, PL en gloeilampen). Let op, externe zekering conform handleiding vereist van 10Amp

Pluspunten

• Werkt goed i.c.m. Fibaro HC2
  • Kan ook normale 'toggle' schakelaar op aangesloten worden
  • Dimt alle lampen

Minpunten

• De LED lampen flikkeren soms
  • Externe 10A zekering vereist (zie manual)

Kwaliteit Score: 3
Wat ik wel kwalijke zaak vind, is dat er in de manual staat dat een externe 10A zekering vereist is. Dit terwijl in Nederland de zekeringen in de stoppen-kast altijd 16A zijn. En omdat een externe, losse zekering nou eenmaal niet in de inbouwdoos erbij past, is het in Nederland niet te installeren conform de eisen die ze stellen.

Mocht je huis afbranden door zo`n dimmer, dan kan er gewezen worden door Fibaro dat je het niet goed hebt aangesloten want er is geen externe zekering van 10A aanwezig.... ?!

Maar, ik heb meerdere dimmers in gebruik gehad van verschillende merken en ik ben toch zeer tevreden met de dimmer 2 van Fibaro. Het is in staat zowel LED lampen, gloeilampen, PL lampen te dimmen zonder problemen.

Minpuntje: als de lampen gedimd worden, staan ze soms te flikkeren. In de manual wordt dit beschreven en afgedaan door vervuiling van het net en waar niets aan te doen is. Geen idee of dit zo is. Ik heb de dimmers met 3 draads aangesloten, niet 2 draads.

Heb jij ook een Fibaro Dimmer 2?

Ik lees dat je de Fibaro Dimmer 2 in combinatie met dimbare led lampen gebruikt, heb je wel een bypass 2 gebruikt?
Flikkeren de ledlampen toevallig op vaste tijden?
Dit fenomeen heb ik namelijk met de KaKu inbouwdimmers aangesloten op ledverlichting. Die knipperen altijd rond 22u, 22.50, 23.00 en na 23.00 nog even. Dat doen ze beide in hetzelfde ritme, dus hoogstwaarschijnlijk inderdaad "vervuiling" van het net.

[Reactie gewijzigd door Tutti-frutti op 16 januari 2017 12:31]

Dat fenomeen heb ik ook. Ook om 7 uur en half 9. Het zijn waarschijnlijk stuursignalen voor lantaarnpaalen en om oude meters van dag naar nachtstand in te stellen.