D-Link DNS-323 Review

Wouter.S 25 november 2009, laatste update op 27 november 2009, 15.863 views

D-Link DNS-323

Pluspunten

• Makkelijke installatie
  • Ingebouwde Bittorrent client
  • Modbaarheid met funplug
  • Degelijk apparaat

Minpunten

• Koeling kon beter

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik heb de D-Link DNS-323 nu toch al geruime tijd in gebruik en vond dat het tijd was er eens een review over te schrijven. Voor de aankoop van de DNS-323 was het altijd een beetje sukkelen om bestanden te delen. De combinatie van vista en xp zorgde voor wat problemen en daarom kwam deze NAS er dus. Ook wordt ermee gedownload via de webbased bittorrent client waarover later meer. Algemeen heeft de DNS-323 de volgende functies:
  • UPnP media-server
  • iTunes-server
  • DHCP-server
  • FTP-server
  • Print-server (USB)
  • Torrent-client
Uitgebreidere specs vind je op:
Specs

Bouwkwaliteit
Hierover kan ik zeer positief zijn. De mantel van de behuizing is gemaakt uit matzwart metaal en voelt zeer stevig aan. In beide zijkanten is het logo van D-link in het metaal geperst. De voorkant zowel als de achterkant zijn gemaakt van platiek. Vooraan vinden we één vierkante knop terug om de NAS aan- en uit te zetten. De knop voelt iets minder degelijk aan dan de rest van de behuizing, maar aangezien je een NAS normaal niet om het uur aan en uit zet kan dit niet echt kwaad. Achteraan vinden we drie aansluitingen terug: stroom, UTP en Usb. Ook is er een kleine ventilator aanwezig die voor koeling zou moeten zorgen.

Installatie en inbouw
De frontcover is te verwijderen om de harde schijven te plaatsen. Dit is zeer éénvoudig te doen, geen gepruts met kabels, gewoon de harde schijf in de bay duwen tot je voelt dat hij ‘vastklikt’. Om de schijven te verwijderen zijn er achteraan twee hendels (één per bay). Hiermee duw je de schijven terug naar buiten. Ik gebruik momenteel 2 Samsung HD753LJ schijven van 750GB.

Bij het eerste gebruik moet er ingesteld worden welke RAIDconfiguratie je wil gebruiken. Hierbij heb je de keuze uit RAID 0, RAID 1, JBOD of Standaard. Ik koos ervoor om 250GB in RAID 1 te plaatsen (volume 1 = 250GB). De overige 500GB per schijf wordt dan automatisch ingesteld als JBOD (volume 2 = 1000GB). Op die manier is er wat extra veiligheid voor echt belangrijke bestanden en ook nog genoeg opslag voor minder belangrijke bestanden. Nadat je NAS klaar is met het formatteren is alles klaar voor gebruik.

Gebruik en prestaties
Ik heb de DNS-323 een static ip-adres gegeven in het netwerk en dan de twee volumes gemount in de windows verkenner. Op deze manier lijkt het alsof de schijven gewoon in je pc zitten, wat natuurlijk ook ongeveer het idee is achter NAS (Network Attached Storage :p) De DNS-323 beschikt over een Gigabit netwerk poort en is aangesloten met Cat5e kabels op een 8 poort gigabit switchtje van 3Com. Op deze manier zou de enige beperkende factor dus de NAS zelf moeten zijn en niet het netwerk (theoretisch 125MB/s doorvoer).
De lees/schrijfprestaties zijn in mijn ogen voldoende voor normaal gebruik. Zeker als je zoals in mijn geval gebruik maakt van jumbo frames. Er is ondersteuning voor MTU 3000-9000 bytes, in mijn geval wordt 9000 bytes gebruikt. Of je gebruik kan maken van jumbo frames hangt af van de netwerkkaart in je computer, niet elke netwerkkaart ondersteunt dit namelijk.
Omdat we hier op tweakers zijn natuurlijk ook wat cijfertjes:

Lezen

Intern kopiëren
Vol 1 -> Vol 2 7 MB/s
Vol 2 -> Vol 1 7 MB/s
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker
De metingen zijn gebeurd aan de hand van de snelheid die aangegeven werd in windows 7. Waarschijnlijk is dit niet 100% correct maar het geeft in ieder geval goed een idee van de snelheid. Bij het intern kopiëren is op te merken dat het eigenlijk niet echt intern is. De data gaat namelijk zo: NAS -> PC -> NAS. De echte interne snelheid te bereiken met fun_plug (zie modbaarheid) zou liggen op 17MB/s.

Bittorrent client
In tegenstelling tot de de Conceptronic CH3SNAS, het broertje van de DNS-323, heeft D-Link sinds firmware 1.05 een ingebouwde Bittorrent client. Het allemaal vrij basic maar het werkt wel.
Ik heb wel te maken met een bug waardoor de client soms niet meer reageert. Je kan dan niet meer inloggen op de client om nieuwe torrents aan te zetten of andere instellingen wijzigen. Hij downloadt overigens wel verder en de volumes blijven ook werken in windows verkenner. Het enige middel dat dan soelaas biedt is een system reboot.

Uiterlijk
Dit is natuurlijk een kwestie van smaak. Bij mij staat de NAS in een kast samen met de router, switch etc..volledig verborgen dus. Maar ik vind de NAS vrij stijlvol en niet te opzichtig. Je kan hem dus ook perfect in het zicht zetten zonder dat je je hoeft te schamen.
Vooraan heb je de aan/uit led. Daarnaast heb je ook één led per harddisk die de activiteit aangeeft en één led voor netwerkactiviteit. Wat misschien wel een minpunt is, is dat de leds vrij veel licht geven. Als je bijvoorbeeld de DNS-323 wil gebruiken als UPnP media-server bij je tv, kan het ledlicht wel storend zijn als deze tijdens het afspelen van een film constant zit te knipperen.

Modbaarheid (software)
Omdat de NAS eigenlijk gewoon Linux draait is het mogelijk om je DNS-323 te ‘hacken’. Zelf heb ik dit nog niet geprobeerd omdat de functionaliteit die standaard aanwezig is voor mij volstaat. Er is hier een zéér uitgebreid topic over op GOT. Daar vind je alle informatie die je nodig hebt om je DNS-323 om te bouwen tot een lightweight Linux apparaat.
Topic GOT

Modbaarheid (hardware)
In principe kan je niet veel veranderen aan de DNS-323. Zelf heb ik wel achteraan de ‘fingerguard’ van de kleine fan weggesneden. De ventilator is dan nog iets stiller. Hierdoor zijn het in mijn geval de harddisks die het meeste lawaai produceren. Je zou eventueel de behuizing kunnen spuiten in een ander kleur of als je echt die-hard bent kun je eventueel nog de front leds vervangen door een ander kleurtje.

Koeling
De NAS staat zoals eerder vermeld in een kast. Dit is natuurlijk niet bepaald bevorderlijk voor de temperaturen (of juist wel het is maar hoe je het bekijkt :p). Volgens de temperatuursensor die je kan uitlezen via het webbased menu is de systeemtemperatuur 42 graden Celcius. Dit vlak na het De schijven kunnen ook in sleepmodus gaan, je kan zelf instellen na hoeveel minuten inactiviteit dit moet gebeuren.
Ik moet wel opmerken dat sinds firmware 1.07 de fan minder snel aanslaat. Waarschijnlijk pas bij temperaturen van 45 graden of meer want de fan draait tegenwoordig niet meer veel. Ook is sinds deze versie een bug gefixt waardoor de fan nu wel uit gaat wanneer de schijven in sleepmodus gaan. Vroeger bleef de fan gewoon altijd draaien. Misschien was het beter geweest van D-Link een grotere fan te plaatsen, want de temperaturen vind ik persoonlijk toch een beetje aan de hoge kant.

Voeding en verbruik
Er wordt gebruik gemaakt van een externe voeding, net zoals bij een laptop. Deze voeding wordt nauwelijks warm. Over het verbruik kan ik geen uitspraken doen, ik heb namelijk geen meter die dit kan meten.

Ik heb er dacht ik zo’n 250 euro voor betaald. Tegenwoordig kan je hem al kopen voor een slordige 140 euro. De originele prijs lag vrij hoog maar toen was het aanbod in NAS behuizingen ook nog niet zo uitgebreid. Tegenwoordig is het één van de goedkoopste 2-bay behuizingen. Het is natuurlijk geen Synology DS209+ maar voor zijn prijs biedt de DNS-323 in mijn ogen waar voor zijn geld.

Upgrade schijven (update)
Ondertussen heb ik de 750GB schijven vervangen door 1.5TB schijven van de Samsung Ecogreen F2 reeks. Ik was alweer vergeten hoe snel en makkelijk die schijven te plaatsen zijn. De hele transplantatie heeft misschien een minuutje geduurd.

Nadat de NAS terug op zijn plek stond heb ik gewoon alles weer aangesloten en op de 'on' knop geduwd. Ik had voor de zekerheid alle instellingen gebackup via de webinterface, een handige tool overigens, maar alle instellingen bleven netjes bewaard en ik moest niets resetten. Enkel aangeven in welke raid-configuratie alles moest komen. De schijven werden onmiddellijk goed herkend, er staat wel de nieuwste firmware op dus als je hem net gekocht hebt en plant nieuwere schijven te gebruiken zou ik aanraden om onmiddellijk te flashen naar 1.07.
Het formatteren heeft misschien een groot uur geduurd, schat ik, want ik heb het niet getimed. Volume 1 is een klein beetje groter gekozen dan voorheen, de opslagwinst was er vooral voor volume 2. Er staat nu netjes een 2,17TB disk in windows verkenner.

Ik heb ook nog wat tests opnieuw gedaan.
Lezen (2 HD154UI schijven)
Volume 1 - 2GB 26 MB
Volume 2 -2 GB 28 MB

Schrijven (2 HD154UI schijven)
Volume 1 - 2GB 18 MB
Volume 2 -2 GB 19 MB
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Hoe het precies komt dat de snelheid verbeterd is kan ik niet verklaren. Blijkbaar kan de firmware beter met de schijven overweg oid. Mij hoor je in ieder geval niet klagen, meer opslag en een verbetering qua prestaties.

Changelog
25 November 2009: Update plaatsing nieuwe schijven

Heb jij ook een D-Link DNS-323?

Mooie review mijn complimenten.

Niet dat het voor mijn WiFi-netwerk veel uit zou maken (de snelheid van het netwerk zou nu (nog) de bottleneck zijn), maar waar worden die lage schrijf- en leeswaarden door bepaald; is dat de schuld van de controller? Met deze snelheden maakt het niets uit of je Sata-2 aan boord hebt. Van 100 Mbits naar een Gigabits netwerk heeft met deze waarden wel zin en een n-WiFi netwerk is natuurlijk "verplicht" om deze snelheden volledig te benutten. Bij een gewoon bekabeld Gbit netwerk vormt deze NAS toch echt wel de beperkende factor.

Je moet het risico wel durven lopen, maar heb je enig idee van wat de snelheden zijn als je ze in RAID 0 plaatst?

Jammer genoeg beschrijf je over bepaalde zaken niets in je review. Ik denk hierbij aan de bijgeleverde back-up sotware, aan de printserver en wat jumbo frames (behalve sneller zijn) nou precies doet.

Back-up software:
Zou je hier een kwalificatie aan willen hangen. Wat zijn de mogelijkheden die ik in kan stellen en last but not least, hoeveel tijd ben je ongeveer kwijt als je een backup draait van pakweg 10 GB.

Printserver
Is het apparaat voorzien van een USB 2 aansluiting? Is bidirectioneel verkeer mogelijk, m.a.w. kan ik ook scanfuncties (papier- en inktmeldingen e.d. interesseren mij minder) gebruiken? Hoe installeer ik de printers (waarschijnlijk eerst lokaal installeren), enz. Dit is nl. een mooie aanvulling omdat een losse printserver toch ook al gauw een Euro of 80 kost en daardoor tegenwoordig nog maar nauwelijks interessant is omdat je dan beter een netwerkprinter kunt aanschaffen. Maar ja soms heb je al een printer in je bezit :P.

Ik zou zo'n apparaat wel willen als back-up apparaat en mijn foto's centraal op te slaan, zodat ik ze van iedere computer apart kan benaderen. Bij mij zou het apparaat dan gewoon in de kamer komen te staan, zodat het geproduceerde geluid wel een belangrijke factor wordt. Maar ook de foto's vanaf andere lokaties (via Internet) kunnen bereiken zou een belangrijk item zijn. D-link raadt in het laatste geval een VPN aan, is dat allemaal makkelijk instelbaar, ook voor een aboslute leek op het gebied van Linux?

Tot slot nog één vraag (ik ben echt leek op dit gebied): kan ik beveiliging per directory instellen, zodat je ondanks dat jhet een NAS is je eigen privat directories hebt?

Nogmaals bedankt voor je mooie review, je hebt mij iig warm gemaakt voor dit apparaat.

P.S. van mij 5 sterren !!

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 26 november 2009 00:44]

De snelheden zullen volgens mij niet toenemen als ik de schijven in raid 0 plaats. De beperkende factor is de 'cpu' van de DNS-323. Als de NAS bijvoorbeeld druk bezig is met torrents is de snelheid bij het overpompen van data trager, de schijven zijn al aan het lezen en schrijven en er is minder rekenkracht beschikbaar.

Info over de printserver kan ik niet echt verschaffen, ik gebruik namelijk een netwerkprinter. Ikzelf zou het logisch vinden dat de printpoort bidirectioneel is, maar of dit echt zo is weet ik niet. Deze link kan misschien helpen bij de installatie, je vindt hier trouwens ook nog wat andere tips: Klik
Wel kan je door gebruik te maken van fun plug zeker ook scannen via de usb-poort: Klik 2

Om online aan je bestanden te kunnen volstaat het volgens mij om de ingebouwde ftp server te gebruiken. Een vpn verbinding is misschien wel veiliger maar met ftp kan je ook gewoon een wachtwoord instellen.

Thx voor de sterren :)

[Reactie gewijzigd door Wouter.S op 26 november 2009 19:01]

Is de test met Intern kopiëren via Windows gedaan? Dus kopiëren van het ene gemounte volume in Windows naar het andere, je stuurt alle data dan twee keer over het netwerk, omdat alles eerst naar je Windows machine gedownload moet worden en daarna weer geüpload naar je NAS.

Ik heb zelf ook een DNS-323, met fun_plug, en kwam met een klein testje op 17MB/s bij het 'echt' intern kopieren, dus zodat de data niet over het netwerk gaat (2 Samsung 640GB harde schijven in standaard modus).
Aangezien ik geen fun_plug geïnstalleerd heb gaat het inderdaad twee keer over het netwerk. Dus NAS -> PC -> NAS. Ik zal even verduidelijken in de review :)

Als je geen fun_plug hebt kan je volgens mij ook niet anders dan via de windows verkenner kopiëren. Tenzij misschien met de interne backupmogelijkheden om van het ene volume naar het ander te kopiëren. Maar hierbij kan ik natuurlijk de snelheid niet meten.
Nette review! Ik overweeg er ook een aan te schaffen, maar zit ook nog altijd te kijken naar de Synology DS209(j). Vooral de j-variant van dit laatste product is erg concurrerend geprijsd.

Mijn eisen zijn eigenlijk helemaal niet zo denderend hoog (gesorteerd op belang):
- Foto's en documenten backuppen op een ander adres (er zou maar een enorme powerfail of brand komen :p)
- Stil
- Meerdere keren per dag kunnen backuppen met Syncback
- Zuinig
Webservers e.d. zijn leuk, maar niet ontzettend belangrijk. Daarvoor heb ik gewoon online opslag, en ik geloof dat die daarvoor ook het beste dienen :p Maar misschien zou het geen overbodige optie zijn om eens te proberen.

Ik wil beginnen met één Samsung ecogreen 1,5TB, zoals je zelf zegt gepland te hebben. Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar je edit. Ik stop daarnaast ook een 1,5TB ecogreen in mijn pc, welke dan middels Syncback gelijk gehouden moet worden met die in de NAS. Eventueel wil ik er later dan nog 1,5TB in de pc én NAS bijplaatsen met hetzelfde doeleinde.

Zou de DNS323 aan te raden zijn voor mij? Ik weet dat hij geen webserver kan draaien, maar voor zover ik lees op tomshardware, wiki's, GoT en andere bronnen, kan deze NAS mijn eisen prima vervullen. Mijn vragen zijn dan ook: zie ik niet heel toevallig iets over het hoofd met al die tabelletjes? Of is die Synology toch beter aan te raden? (hij is tenslotte maar een klein beetje duurder, maar de webserver schijnt erg traag te zijn, en het configureergemak schijnt ook te wensen over te laten).
Edit: even mijn vraag wat concreter, anders gaat hij wel heel erg lijken op die van Mauvl :p Is mijn setup met Syncback zoals hierboven beschreven te realiseren met dit apparaat?

[Reactie gewijzigd door V_Lichtenberg op 24 november 2009 03:45]

Ik heb ondertussen de switch gemaakt naar de nieuwe schijven. Ik zal proberen morgen mijn review up te daten en zal dan ook op je vragen proberen antwoorden. Er zijn namelijk nog wat dingen die ik wil testen voor ik effectief iets definitief kan zeggen.

Maar als ik het goed begrijp wil je media backuppen op de DNS-323 via het internet en niet via lan? Of wat bedoel je met backup op een ander adres? En op het eerste zicht zie je volgens mij niets over het hoofd :P

[Reactie gewijzigd door Wouter.S op 24 november 2009 18:58]

Bedankt voor je reply so far :)
Inderdaad, met een ander adres bedoel ik een ander fysiek adres, met andere straatnaam, huisnummer en postcode enzo... jeweetwel, non-IP :p Maar inderdaad, over internet dus ;) Ik neem aan dat dit te realiseren is door een FTP connectie te maken met Syncback naar ftp://IP:poort.
Ok de update is geplaatst en ik heb ondertussen eens rondgekeken op de site van Synology. De snelheden van de DS209(j)(+) heb ik hier gevonden: Klik
De snelheden hier vermeld zijn overigens ook met jumboframes geactiveerd, net zoals mijn snelheidsmetingen.

Als ik je eisen lees denk ik, de dns-323 kan dat allemaal aan. De webserver is zelfs volgens mij ook wel realiseerbaar met fun_plug. Ik heb dit overigens ook even getest vlak nadat ik de schijven verwisseld heb (dan kon ik in ieder geval geen data verliezen :P). Het was gewoonweg het volgen van een tutorial op de wiki en ging allemaal goed. Over snelheid van een webserver kan ik natuurlijks niets zeggen, maar het is wel mogelijk.

Volgens mij heb je twee mogelijkheden. Je koopt de DNS-323 of je koopt een DS209. De DS209j zou ik afraden, als volgens de synology site de snelheid maar 9.23MB schrijven en 21.29MB lezen is, terwijl hij ook nog eens duurder is lijkt het mij een slechte keus. De DS209 daarentegen is volgens de specs een serieus stuk sneller dan de DNS-323. Daartegenover staat wel een prijskaartje van net geen 100 euro meer.

Dus als je vooral zoekt naar bang for bucks, dan heeft de DNS-323 weinig concurrentie. Wil je iets meer high end en wat betere prestaties kan je eventueel voor de DS209 gaan, maar dan betaal je wel voor.
Deze conclusie is precies zoals ik dacht :) Ik hoop dat anderen hier ook wat aan hebben :Y) Bedankt voor je meedenken!
wat gebeurd er als je HD media streamed? ik verwacht geen problemen aangezien je leessnelheid 22-23MB's is, echter lees ik regelmatig verhalen over pieken van 30 MB's in films. Dat zou dus in theorie betekenen dat de boel begint te haperen. Kan hier meer over vertellen?
Blu-ray mag 54.0Mbps (op 1.5x) doen. Megabit dus, of in MegaByte: 6,75 MB/s.

Ga je echter zelf ongecomprimeerde video bewerken, moet je dat inderdaad niet vanaf de NAS proberen. Het is dan ook een Network Attached Storage apparaat, geen netwerkserver. ;)
Wat inhoudt dat simpele 720/1080p films van een GB of 8-9 geen probleem mag zijn..?

Thuis heb ik zelf helaas maar een 100Mbits netwerk, zou voldoende moeten zijn..?
54Mbps x 1,5 = 81Mbps. 81 < 100, dus ja, dat kan :p
Ik dat dat daarvoor buffers zaten in mediaplayers. Ik weet niet of iedere mediaplayer dit doet maar met een buffer zou een piek perfect opgevangen kunnen worden.
Lekkere review! Zo mogen ze meer gemaakt worden.
Ik ben geïnteresseerd omdat ik op korte termijn een handzame en betaalbare NAS-oplossing wil aanschaffen. Voor mij is het belangrijk al mijn data en foto's niet in de pc te hebben, maar in NAS/raid-0 voldoende redundant te hebben weggezet. De transferrate moet dan wel acceptabel zijn en van een redelijk stil apparaat komen. Dus veeleisend ben ik niet :)

Wat ik me daarom ook afvraag is of de DNS-323 niet achterloopt op de techniek. Het is tenslotte een apparaat uit 2007. Tuurlijk wordt het nog wel verkocht, maar ik zou dan ook wel zo'n benchmark willen zien en vergelijken met bijvoorbeeld de Syno DS209 xxx.
Volgens de site van synology haalt de DS209+ lees/schrijf snelheden van 58/87 MB/s en de DS209 44/66 MB/s. Dit is natuurlijk in het beste geval maar je mag in ieder geval betere snelheden verwachten. De prijs is er dan ook naar: respectivelijk 330 euro en 230 euro.

Je moet jezelf natuurlijk afvragen of je deze snelheid nodig hebt. Als het louter is voor het centraal opslaan van foto's volstaan de snelheden van de DNS-323 voor mij. Dat is een kwestie van smaak.
De apparaten van synology hebben in het algemeen een nieuwere processor aan boord. Hierdoor zijn ze ook bruikbaar om bijvoorbeeld een kleine site op te hosten en dergelijke. Als je het gebruikt leuk, maar als je het niet gebruikt eigenlijk gewoon geldverspilling. Het is altijd wikken en wegen met die dingen, das het leuke :Y)
Let op: bij RAID0 heb je geen redundantie. Daarvoor wil je RAID1 kiezen.

Heb zelf ook een DNS-323 draaien, tot grote tevredenheid. Een nadeel van de ingebouwde UPnP server is dat hij te eenvoudig is; de DNS stuurt bv. geen srt's mee met een stream. Daarvoor moet je Twonky oid installeren en dat vind ik dan weer teveel gedoe. Maar overigens uitstekend machine met ook goede mogelijkheden om users, groepen en quota aan te maken.
Mooie review +5 nog een fixje topic link van de 'hack' werkt niet :)
Deze zelf ook nog steeds in mijn bezit. Was en is nog steeds een leuk dingetje maar sinds ik mijn DS-409+ heb over gigabit netwerk is de dns om te huilen natuurlijk qua snelheid :) maar hij functioneerd nog steeds netjes als DHCP / extra backup.
De DS-409+ staat ook op mijn verlanglijstje, eerder wishinglijstje :+ , maar dat is natuurlijk een volledig andere klasse qua prestatie en zeker ook prijs :P .
Nog even een n00b-vraag: je schrijft dat je 2x1.5TB ecogreen erin prikt, en je zegt dat er "netjes" 2,17TB in de verkenner staat. Hoe komt dit? :o
Eerst en vooral geeft een 1.5TB schijf in de verkenner slechts +-1.36TB. Dit komt omdat fabrikanten werken met decimale telling en windows met binaire telling. Met andere woorden, fabrikanten werken met veelvouden van 1000 en windows met veelvouden van 1024. Wat er dus voor zorgt dat windows minder GB's/TB's aangeeft.

Dan is het ook zo dat die 2.17TB enkel Volume 2 is, dit is het gedeelte dat in JBOD-modus staat. Volume 1 is het raid 1 stuk, dit gedeelte staat dus op elke schijf (om redundant te zijn). Volume 1 is in de verkenner 260GB groot.

Als je nu alles optelt in rekensom krijg je dit:
1.5TB/schijf-->+-1.36TB/schijf
Totaal = 2 schijven*1.36TB/schijf = 2.72TB
Volume 1 = 2*260GB + 2.17TB =~ 2.72TB = Totaal
Let op: Raid 1 is wel redundantie maar geen BACKUP. Dus zorg wel voor de Backups
Mijn voeding van dit apparaat is kapot gegaan, weet iemand of ik ergens een nieuwe voeding kan krijgen of dan wederom een nieuwe behuizing moet kopen. Of heeft iemand er een te koop.