Eminent EM1059 Review

Peetz0r 15 november 2009, laatste update op 26 december 2009, 2.228 views

Eminent EM1059

Pluspunten

• Heeft MicroSD en M2 slots
  • Schrijft snel
  • Leest snel
  • Werkt met Linux
  • In 3 kleurtjes

Minpunten

• Wordt gezien als 4 kaartlezers, niet 6
  • Aansluiting op moederbord onduidelijk.

Dit is een uitgebreide kaartlezer. Deze heeft naast de gewonde SD, XD, MS en Cf slots ook nog een microSD/Transflash en MS Micro/M2 slot. Ook heeft deze een gewone USB poort. 7 aansluitingen dus!

Op je moederbord gebruikt hij twee 5-pins (of 1 10-pins) aansluitingen. Je moet wel even op de kleurtjes letten. De handleiding helpt je hierbij.

De verpakking claimt "Up to 3.5 MB Per Second"... Ik lees naar een Kingston class 4 microSD kaartje met 14MB/s en ik schrijf naar dat zelfde kaartje met 10MB/s. Een sneller kaartje heb ik niet.

De kaartlezer wordt door de computer gezien als 4 kaartlezers, en niet 6. Je kan dus geen SD en microSD kaartjes tegelijk gebruiken.

Hij werkt out-of-the-box in Ubuntu 9.04, en zal waarschijnlijk gewoon op zo'n beetje elk OS werken.

Hij wordt geleverd met 3 frontjes: matzwart, wit, en zilver. Helaas geen beige, of glanzend zwart.

Heb jij ook een Eminent EM1059?

Mijn resultaten zijn ook erg goed bevallen bij dit item!
Een simpele 1GB SD-kaart van de Aldi leverde een read van 18,5MB/s en een write van 9MB/s op. geen idee welke klasse het is of wat dan ook.
Met een SD Micro van Nokia haal ik 18,5MB/s read en 4MB/s write

Helaas geen SDHC kaarten hier.

XD haalt leuke resultaten gezien het brakke formaat.
6,5MB/s read en 3,5 MB/s write.

Op de website staat overigens zelfs 3,5Mb per seconde!! Met een kleine b dus!

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 16 december 2009 01:57]

Niemand gaat serieus om met dat hoofd/kleine letter verhaal.
Leuk om te zien dat ook goedkope kaartjes in een goedkope kaartlezer verdomd snel kunnen zijn!
Wat zijn de afmetingen van de kaartlezer? Ik heb een frontplate (zat bij mijn case) met een versmalde opening van 104mm bij 26mm en wil graag weten of deze kaartlezer erin past.
Is dit ding nu nog leverbaar 6 jaar later? Wauw.

De afmetingen zijn hetzelfde als een 3'5" floppy drive. En dat zijn ongeveer de afmetingen die jij noemt. Volgens mij gaat dit gewoon passen :)

Disclaimer: ik heb die kaartlezer al jaren niet meer aangeraakt.

[Reactie gewijzigd door Peetz0r op 18 februari 2016 00:46]