Specificaties 15,6" (1920x1080), 1,128TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus ROG GL502VM-FY022T Review

Hupske 22 januari 2017, laatste update op 13 juni 2017, 4.003 views

Asus ROG GL502VM-FY022T (Product geleend)

De laptop heeft een goed scherm, is snel, videokaart doet uitstekend zijn werk. Echter had de SSD, het touchpad en de CPU temperatuur wat beter gekund. Maar het is een game laptop en die taken doet hij uitstekend.

Pluspunten

• Goed scherm
  • Processor doet zijn werk
  • Videokaart doet zijn werk
  • GPU temperatuur
  • WiFi
  • Fan is zeker goed te horen onder belasting, maar het is geen onprettig geluid

Minpunten

• Write snelheid van SSD niet geweldig
  • Toetsenbord had beter gekund
  • Geluid valt tegen
  • CPU kan warm worden

De 2e laptop in korte tijd die ik mag reviewen. Dit keer de game laptop van mijn buurjongen.
In eerste instantie had hij de MSI game laptop, maar die had na verloop van tijd last van ghosting. Uiteindelijk constateerde Mediamarkt dat de garantie afhandeling te lang duurde en hebben ze het volledige bedrag terug gegeven.
Van dat geld moest er uiteraard gezocht worden naar een nieuwe game laptop en al snel kwamen we uit op de ASUS ROG.

Zoals kort hierboven is toegelicht moesten we opzoek naar een nieuwe game laptop. Het budget voor de game laptop was 1600,-. Voor die prijs heb je toch redelijk wat opties waaruit je kunt kiezen.
Je kon voor simpel gaan en flink wat geld over houden en dan kwam je bij de pricewatch: HP Pavilion 15-bc035nd uit. Had de zelfde specificaties met wat hij eerst had, maar anderzijds als je het budget hebt, waarom zal je minder uitgeven en straks spijt krijgen dat de 960M niet meer voldoende is.
Dus we gingen ons richten op de GTX 1060 welk toch een sprong voorwaarts moet zijn. Het mocht geen MSI meer worden, want de garantie afhandeling is belabberd.
Op dat moment bleven er niet veel meer over en ging het uiteindelijk tussen deze laptop pricewatch: Asus FX502VM-DM115T of deze waarvan we nu de review schrijven.
Waarom hebben we die andere niet gekozen; heeft een i5 wat een achteruitgang betekent met wat hij eerst had en wellicht het ergste dat die laptop over een TN paneel beschikt en dat is echt niet meer van deze tijd.
Dus het is uiteindelijk dit model geworden met als enige kwaal dat hij nog 8GB werkgeheugen heeft, maar dit moet simpel uit te breiden zijn.

De laptop zal met enkele tests vergeleken gaan worden met de Asus ZenBook UX310UA-FC331T. Deze laptop bevat al de nieuwste Kaby Lake, waar deze laptop nog gebruik maakt van een Skylake.

De specificaties

Algemeen
  • Schermdiagonaal: 15,6"
  • Resolutie: 1920x1080
  • Type scherm: IPS, Edge-lit, 16:9
  • CPU: Intel Core i7-6700HQ 2,6GHz-3,5GHz
  • Geheugen: 8GB DDR4 (SODIMM) 2,133GHz
  • Opslag: 128GB SSD + 1TB HDD(7200rpm)
Over het algemeen zijn deze specificaties goed. De i7 zal een tijd genoeg power kunnen leveren. Het scherm is een IPS scherm, dat betekent dat hij goede kijkhoeken heeft en over het algemeen zijn die qua kleurweergaven ook goed te noemen. Bij komend voordeel is ook nog dat het scherm mat is, dus in zonlicht heb je geen last van reflecties.
De resolutie is meer dan voldoende op 15,6 inch. Enige waar een kantekening bij gezet kan worden is de grote van de SSD en het werkgeheugen. Hier kom ik later op terug.

Afmetingen:
  • Hoogte: 23,5mm
  • Breedte: 389,8mm
  • Lengte: 265,9mm
  • Gewicht: 2,24kg

De aansluiting:
  • Video: HDMI, Mini DisplayPort, WiDi
  • USB: 3x USB 3.0, 1x USB-C(3.0)
  • Verbinding: Ethernet 1Gbps
  • WiFi: 802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n
  • Bluetooth: 4.0
  • Extra's: Cardreader, verlicht toetsenbord, webcam
Aan de rechterkant vind je 2x USB 3.0 poorten en de cardreader.

Aan de linkerkant heb je 1x USB 3.0, 1x USB-C, HDMI, Displayport, Ethernet en als laatste de power aansluiting.

Toetsenbord en touchpad

Het toetsenbord in de laptop is een Tactile Keyboard met scissors switches wat over het algemeen in zo beetje elke laptop gebruikt. De toetsen hebben een rode achtergrond verlichting welke verwerkt zit in de scissor switch. Als je de toets indrukt leg je een afstand af van 1,6mm, wat voor een laptop voldoende is. Het zorgt ervoor dat hij een prettig aanslag heeft, want je krijgt over die periode meer feedback dat jij een toets aan het indrukken bent.
Daarbij zijn de WASD toetsen in het rood, zodat je ze makkelijk zal kunnen vinden tijdens het gamen(alleen wie kijkt er naar een toetsenbord tijdens het gamen??). Achja het ziet er wel grappig uit, maar of het echt wat toevoegt vraag ik mij af. Het zorgt er voor mij juist voor dat de rode verlichting er juist bij die toetsen niet lekker doorkomt.
Ik vind het toetsenbord niet heel erg geweldig typen. De toetsen zijn redelijk glad en geven niet een hele duidelijk feedback want ze zijn niet zwaar om in te drukken. Dus een verslag zal ik er niet op gaan schrijven.
Uiteraard moeten we het doel van het gamen niet vergeten. Voor het gamen kan een minder zware aanslag prettig zijn, wat voor een beetje extra snelheid kan zorgen. Maar dan had ik nog wel gekozen om de toetsen een structuur mee te geven zodat je ook wat grip hebt. Nu zijn ze te glad en als je wat zweet handen krijgt is dat helemaal niet fijn meer.

Een ander hekel puntje is hun eigen knop om het ROG Gaming Center te openen. Deze zit vrij dicht bij de backspace knop, dus als je in een flink tempo aan het typen bent en je maakt een foutje kwam het bij nog wel eens voor dat ik op de Gaming center knop drukte ipv de backspace. Erg vervelend, want dan start hij gelijk dat programma op. Maar aangezien het een eigen knop heeft gekregen, zal ik later in de review beschrijven wat je er aan hebt.

Het touchpad in de laptop bied ondersteuning voor alle gestures die in Windows 10 mogelijk zijn en tijdens gebruik worden die ook goed geregistreerd. Het touchpad werkt gewoon goed en glijd lekker. De klik vind ik wel redelijk zwaar, maar het is wel een goede duidelijke klik.
Het touchpad ligt iets in de behuizing, maar dat is goed, zo weet je goed wanneer je tot de rand komt.

De binnenkant

Zo, nu heb je alles van de buitenkant gehad. Maar hoe ziet de laptop er van de binnenkant uit. Volgens de specificaties moet er namelijk 1 SO-DIMM vrij zijn om het geheugen uit te breiden.
Tevens wat zorgt ervoor dat de GPU en CPU goed gekoeld kunnen blijven. De laptop is namelijk best dun te noemen voor een game laptop.

ASUS heeft op hun product pagina een duidelijke handleiding beschikbaar met hoe je met de laptop om moet gaan vanaf de start. In de handleiding staat verder zelfs hoe je de laptop open moet maken, hoe je de SSD en HDD kan vervangen. Dit vind je terug vanaf pagina 76

Om de laptop open te maken moet je beginnen met de 10 schroeven los te maken aan de onderkant. Gelukkig zijn dit geen speciale schroeven, maar gewoon kruiskop schroeven.

Om de klep los te krijgen moet je wel even priegelen en goed met een pasje overal langs gaan. Uiteindelijk moet je een redelijk wat kracht zetten om de klep los te krijgen. Ik dacht eerst nog dat er ergens een verborgen schroef zat, maar ik moest gewoon even wat doorzetten. Vervolgens is dit je eindresultaat:

Aan de linkerkant vind je de M.2 Sata waar je SSD in zit. Hier zit mooi een product sticker op zodat je goed kan zien om welke SSD het gaat.

Rechtsboven naast de batterij is de 2,5" HDD geplaatst. Deze is net als de M.2 SSD simpel te vervangen als je dat nodig vindt.

Rechtsonder vind je de WiFi module. Deze kan je ook mooi vervangen als je dat nodig vindt. De antennes van de WiFi gaan weer de gehele laptop door en eindigt aan de linkerkant net onder de SSD.

De reden dat wij de laptop open hebben geschroefd is omdat wij er 8GB werkgeheugen bij wilde plaatsen zodat je 16GB in totaal hebt. Gelukkig is hier mooi de ruimte voor en is het werkgeheugen simpel te plaatsen. Wij hebben voor dit pricewatch: Corsair Value Select CMSO8GX4M1A2133C15 geheugen gekozen en tot op heden werkt het super.
Goed te zien op de laatste foto is dat de CPU en de GPU redelijk dicht bij elkaar geplaatst zijn. Allebei maken ze gebruik van de zelfde heatpipes en hebben ze een eigen fan wat ze koel moet houden. De fan van de GPU is net iets groter, dus die heeft iets meer ruimte om te koelen.

Prestaties

Processor
De laptop is uitgerust met een Intel Core i7-6700HQ met een standaard klokfrequentie van 2,6GHz en als het nodig zet hij de turbo aan en klokt hij zich tot 3,5GHz.
De i7 is nog een Intel Skylake, waar kort geleden toch al de nieuwste Kaby Lakes worden toegepast in de meeste laptops. Echter op het moment van schrijven zijn er alleen nog laptops van MSI uitgerust met een i7 7700HQ en op het eerste gezicht hebben ze alleen een hoge klokfrequentie en bieden ze meer support voor sneller werkgeheugen. In hoeverre je dat gaat merken in de praktijk is de vraag, maar voor de komende 5 jaar moet de i7 6700HQ meer dan voldoende zijn. (En geen haar in mijn hoofd wil weer een MSI laptop hebben).

In ieder geval de i7-6700HQ heeft een maximale TDP van 45 W. Hij ondersteunt DDR4 geheugen tot 2,133MHz, waarmee de laptop ook uitgerust is. Op de CPU zit normaliter ook nog een GPU geplakt, maar ik heb met geen mogelijkheid in de instellingen ergens kunnen vinden dat je gebruik kan maken van de onboard GPU. Dus zelfs je mindere grafische taken zal gedaan worden door de GTX 1060.
Videokaart
De videokaart in de laptop betreft een GTX 1060 6114 MB. De videokaart is van Nvidia en is gebaseerd op de Pascal architectuur. Het leuke van de mobiele Pascal chips is dat ze nagenoeg de zelfde specificaties hebben als de desktop kaarten. In dit geval betekent dit dat hij een Baseclock van 1404MHz heeft met een boost tot 1670MHz, waar de desktop kaart op 1506MHz tot 1708MHz draait. Echt een groot verschil is dat niet. De rest van de specificaties komen wel overeen. Dat betekent dat de geheugenklok 2000MHz is en maakt hij gebruik van een geheugenbus van 192bit. Wat voor sommige wellicht belangrijk kan zijn zijn de CUDA Cores. In de GTX 1060 heb je de beschikking over 1280 CUDA Cores, waar de GTX 1070 2048 CUDA Cores tot zijn beschikking heeft. Als je dus programma's draait waarin je veel CUDA Cores nodig hebt, dan zal je naar het grotere broertje van deze laptop moeten gaan kijken die is uitgerust met de GTX 1070.

Een ander verschil met de GTX 1070 is dat hij gebruikt maakt van de GP106 architectuur. Deze is op een kleinere schaal gebakken dan de GP104 en dat betekent dat hij wat minder energie verbruikt en dat de warmte makkelijker beperkt blijft. Tevens zorgt dit ervoor dat de game laptops een stuk dunner gemaakt kunnen worden.
Benchmarks
Om te kijken wat de prestaties van de CPU zijn heb ik hem aan de tand gevoeld met Cinebench R15.
In single core presteert hij net iets minder dan de i5 7200U. Dit mag natuurlijk verklaard worden doordat een Kaby Lake betreft. Laat je alle cores samen werken van de processors dan wordt de i5 7200U volledig ondersteboven gelopen door de i7 6700HQ. Niet geheel verrassend natuurlijk :+
Je hebt de beschikking over twee extra kernen en je kan daardoor 4 threads meer verwerken. Daarnaast draait hij ook nog eens op een hogere klok.
Dit bewijst in ieder geval wel dat de processor zijn werk doet en geschikt is voor in een game laptop.
De OpenGL is geen eerlijke vergelijking.
Nou dat zijn leuke cijfertje om te zien he? Eigenlijk zegt het niet zo heel veel. Het is vooral om te vergelijken of je scores overeen komen met soort gelijke laptops of computers.
Echter het belangrijkste van alles is hoe hij presteert in games. De volgende games heb ik aan te tand gevoeld:
Shadow of Mordor, Far Cry Primal, GTA V en Rise of the Tomb Raider. Daarbij zegt de AVG het meeste over hoe de game presteert. De min en max zijn de uitschieters.
https://tweakers.net/ext/f/kKz0N5ueMlCdP8HJZ0ADhhLu/full.png d:)b
https://tweakers.net/ext/f/Vrw1UBKLGdUJDsqD7gpCfoGn/full.png d:)b
Deze games zijn prima te spelen met 60 FPS gemiddeld op de hoogste instellingen. Je kan niks anders zeggen dat dat meer dan voldoende is.
Met GTA V is de benchmark iets anders verlopen dan de preset instellingen te gebruiken. Met de preset nam hij enkele instellingen niet mee, terwijl je toch aangeeft dat hij op het hoogste moet draaien. De eerste score zijn alle textures op het hoogst gezet, maar de meest belastende grafische instellingen zijn niet aangezet. Met de onderste resultaten is alles op het hoogst ingesteld.

Zoals je ziet is GTA met maximale instellingen bijna op 60 FPS gemiddeld te spelen.

Nu komen we bij Rise of the Tomb Raider.
Je kan Rise of the Tomb Raider net mooi op de 60 FPS draaien. Zeker voor zo een game is dat meer dan prima.
Directx 12 levert je over het algemeen 1 FPS meer op en op high betekent dat echt dat je de 60 FPS haalt.

En wat levert een synthetische benchmark op in Directx 12:

Hoe brengt de laptop het er vanaf als er een scherm met een hogere resolutie wordt aangesloten:
En Fire Strike Extreme:

En wat denkt Fire Strike Ultra ervan. Dit kan een indicatie geven of hij VR redelijk aan zal kunnen.
https://tweakers.net/ext/f/pRqobuvcHT2LCxL7MDCofrGY/full.png Geen verassende resultaten, maar het is niet aan te raden om de laptop voor VR toepassingen te gaan gebruiken.

En hoe zit het met de warmte tijdens IDLE, wat office gebruik en volledige belasting. De temperaturen zijn gemeten terwijl hij aan de adapter zat, maar voor 90% van de tijd zal je de laptop ook gebruiken terwijl hij aan de adapter zit.
Tijdens volledige belasting kan je de CPU en GPU aardig op temperatuur brengen. Waarbij de CPU met 87 echt aan de hoge kant is. Maximaal mag de CPU tot 100 graden, dus je hebt nog wel iets speling, maar het liefst heb je dat de temperatuur zo laag mogelijk blijft. Dus maak de laptop net 1/2 mm dikker en je hebt net iets meer ruimte voor koeling. De hogere temperatuur van de CPU kan je verklaren doordat de fan van de CPU net wat kleiner is dan van de GPU.

Een plus vind ik het geluid dat de fans produceren. Onder belasting is hij duidelijk te horen, maar het is geen vervelend geluid. Sommige fans kunnen een zeurend geluid produceren, maar dat is hier niet aanwezig. Het klikt echt alsof er flink veel lucht verplaatst wordt.
SSD+HDD
De laptop is uitgerust met een 128GB M.2 Sata en een 1TB HDD. De SSD is een SanDisk SD8SNAT128G1002. Het enige wat ik over de SSD kon vinden is de volgende specssheet. De SSD hoort een maximale Read snelheid te halen van 546 MB/s en een maximale Write snelheid van 182 MB/s. Om dat te testen heb ik enkele benchmarks gedraaid met AS SSD en ben tot de volgende resultaten gekomen.

Zoals je ziet haalt de SSD de snelheden die in de specssheet staat, dus daar kan ik niet over klagen. Maar de write snelheid had zeker in deze tijd toch wel wat beter mogen en kunnen zijn. Maar zoals in de specssheet van SanDisk staat is dit een "cost effective SSD", wat voor mij duidelijk maakt dat dit een van de redenen is dat de laptop redelijk betaalbaar is.
Wat in het hoofdstuk hiervoor is aangegeven heb je de wel de mogelijkheid om de SSD te vervangen. Wil je dus een betere SSD erin hebben zitten, dan is dat gewoon mogelijk. Het is in ieder geval jammer om te zien dat hij het aflegt tegen een laptop wat 500 euro goedkoper binnen hun eigen merk. Tevens gebruiken ze voor elke laptop een andere SSD fabrikant.

De 1TB HDD betreft dit model: pricewatch: HGST 7K1000, 1TB . Lijkt mij een prima schijf die nette resultaten laat zien. Waarbij de Write snelheid niet heel veel minder is dan die van de SSD :+

Extra onderbouwing
Om de net besproken resultaten nog wat extra te onderbouwen heb ik beide laptops ook nog even naast elkaar gezet in PassMark. Geeft Passmark de zelfde verschillen aan die net ook naar voren zijn gekomen of geeft het toch een hele andere uitkomst?
Van boven naar beneden. In de overall rating scoort de ASUS ROG hoger dan de ZenBook. Dat is ook heel logisch als je vooral naar het verschil kijkt in de 3D Graphics Mark. Dit is logisch te verklaren doordat je hier een GTX1060 vergelijkt met een Intel Graphics HD620.
Ik vind het verschil in de CPU Mark wel opmerkelijk te noemen. In de testen die hiervoor gedaan zijn is het verschil niet dermate groot, wat hier wel geschetst wordt. Een reden kan zijn dat PassMark gebruik maakt van hyperthreading wat in de ZenBook niet aanwezig is.
Voor de rest is het verschil in Disk Mark logisch, aangezien de write snelheid in de ZenBook stukken beter is dan in de ROG. De Memory Mark is het verschil significant te noemen. Het geheugen van beide laptops draait op de zelfde snelheid, maar het mogelijke kleine verschil kan wellicht komen door de i7 in de ROG.
Ik heb als extra nog gegevens toegevoegd wat het doet als je je laptop een upgrade geeft naar 16GB werkgeheugen. In dit geval zie je dat het voor de scores een goede vooruitgang is om extra werkgeheugen toe te voegen.
Beeldkwaliteit
Dit moet weer een parade paardje zijn van ASUS als het om het scherm gaat. En volgens mij zijn ze ook echt goed in schermen maken of inkopen bij ASUS. Dit scherm heeft een kijkhoek van 178 graden, 98% Adobe RGB en voor 100% SRGB. Helaas heb ik geen apparatuur om dit te testen, maar naar aanleiding van eerdere ervaring en deze ervaring kan ik niet anders zeggen dan dat dit scherm ook echt goed eruit ziet.
Qua scherm lijkt het op het oog precies het zelfde te zijn als het scherm in de ASUS UX310UA. Het enige is dat in dit scherm nog G-SYNC zit. NVIDIA zelf heeft hier een uitgebreide pagina voor in gericht als je precies wilt weten wat G-SYNC in houdt. Uitleg

Ook de kijkhoeken van het scherm zijn goed. Onder elke hoek vind er erg weinig verandering plaats qua kleur van het scherm. Zo hoef je er niet altijd goed voor te zitten en kunnen je vrienden ook lekker aan de zijkant mee kijken zonder dat het voor hun er anders uit ziet.

Internetsnelheid
Tijdens het bekijken van de binnenkant van de laptop en het uitbreiden van het geheugen is mooi te zien welk WiFi modem ze gebruiken in de laptop. Het is de zelfde die in een de andere ASUS laptop zit waarmee hij wordt vergeleken. Het gaat hierbij dus om de Intel Dual Band Wireless-AC 8260. Heeft een maximale snelheid van 867 Mbps, ondersteund de 2,4 GHz en 5 GHz band. Tevens zit hier bluetooth op configureert en maakt gebruik van de laatste 4.2 techniek. Specssheet voor nog meer informatie.
Aangezien het de zelfde WiFi Modem betreft die ook in de andere ASUS laptop zit ben ik benieuwd of ze ook echt de zelfde prestaties weten neer te zetten in snelheid. Uiteraard blijft het lastig om te testen/te vergelijken met elkaar maar als ik na de resultaten kijk valt het opzicht wel mee.
Hij scoort nagenoeg helemaal het zelfde als de ASUS laptop. Alleen met de upload snelheid ver van het modem af krijg ik het niet voor elkaar om de zelfde score te behalen als de andere laptops. Verder scoort hij over het algemeen wel beter dan de andere laptops, dus wat mij betreft is hij voor deze test goed geslaagd en doet hij wat er van verwacht wordt.
Geluid
Hier verwacht ik weinig van. Ik heb namelijk aan de binnenkant van de laptop niet 1,2,3 de boxen van de laptop kunnen vinden en dat betekent in eerste instantie dat het geluid niet bijzonder zal zijn wat uit de laptop gaat komen.
Op hun website hebben ze ook nog mooi staan "With a slick design, the built-in speakers are positioned so that you can make the most out of your audible gaming experience." De grote vraag is dus hoe zijn ze dan gepositioneerd?
Simpel antwoord, ze zitten aan de bovenkant. Er zit een box aan de rechter- en linkerkant. Maar er is in de behuizing niet veel ruimte weggelegd om voor een goed geluid te zorgen.

Het geluid valt tegen wat uit de laptop komt. Het klinkt niet vol en het geluid gaat zachter dan mijn MacBook Pro.
Ik heb hierna met de instellingen van het geluid zitten spelen om te kijken of ik er nog verandering in kon brengen. Maar elke optie maakt het geluid er niet veel beter op.
Jammer! Een gemiste kans, zeker dat ze met hun UX310UA laptops het wel voor elkaar krijgen om een goed geluid te produceren.
Accuduur
Het is een gaminglaptop en die zijn over het algemeen niet heel erg zuinig. Zeker niet als je gamet, want je wilt dat hij volle bak kan draaien en de prestaties haalt die je wilt dat hij haalt. Als je als gaminglaptop concessies wilt doen op de snelheid om de accuduur te verbeteren dan heb je het na mijn idee niet helemaal begrepen.
De laptop beschikt over een accucapaciteit van 62Wh, wat niet heel groot is. Ter vergelijking, een MacBook Pro 2015 13,3 inch heeft een accucapaciteit van 75Wh. Maar wij hebben het hier nu over een 15,6 inch laptop welke ook nog stuk dikker is.

Tijdens normaal gebruik, dus wat Word documenten, internetten, filmpjes kijken haalt hij de 3,5 uur net aan. Als je de laptop volle bak gebruikt met gamen mag je blij zijn dat je 2 uur kunt halen. Dus ik raad je aan om altijd de oplader mee te nemen en te zorgen dat er een stopcontact in de buurt is.

BIOS/software

BIOS:
Van een game laptop verwacht je normaliter dat je wel een leuke BIOS hebt waar je enkele instellingen kan aanpassen. Of dat je de CPU een kleine overclock kan geven, maar dat valt tegen.
De BIOS heeft niks bijzonders te bieden en heeft ook geen spraakmakende interface.
Je komt in de BIOS door de laptop op te starten en de F2 toets in te drukken. In BIOS kom je in het main menu wat niet spraakmakend is.

In het menu Advanced heb je de mogelijkheid om de BIOS van een update te voorzien als dat nodig is. Echter begint het daar wel een beetje trickie te worden. Je moet van te voren kijken of de de naam van je laptop overeenkomt met je bestand. Je moet hierbij rechtsonder in de BIOS zelf kunnen zien wat je naam van de laptop is, echter is dat in deze BIOS nergens terug te vinden.
De BIOS van deze laptop draait op versie 202, waar 203 beschikbaar is op de website. Alleen durf niet de stap te nemen om die te gebruiken voor de update.
Voor de rest in de opties die je op de foto ziet kan je alleen kiezen of die aansluiting gebruikt moet kunnen worden of niet. Verder kan je nog je boot menu aanpassen onder het kopje boot en daarmee houd het ook wel op.

Software:
Zoals elke laptop wordt er een hoop programma's voor jou voor ge´nstalleerd. Enkele daarvan kunnen een echte toevoeging zijn voor je laptop, maar er zit vaak ook een hoop troep tussen.
Dit geld ook voor deze laptop. In dit geval zal ik enkele goede software die mee geleverd word benoemen en uitlichten.

ASUS Splendid:
Dit programma kan je gebruiken om het scherm van je laptop te optimaliseren zoals jij dat wilt. Je hebt standaard 3 modussen die je kan gebruiken: Normale modus, Eye Care modus en Levendige modus. Daarnaast heb je nog een laatste optie en dat is de handmatige modus.
De standaard modus is het geen wat je hebt als je de laptop vanaf seconde 1 hebt en zoals hierboven aangegeven is is dat echt goed. Deze modus zal je dan over het algemeen ook het meeste gebruiken.
De Eye Care modus is een welkome toevoeging en is vergelijkbaar met F.lux of Twilight. Als je ogen wat vermoeid raken is het lekker als je het blauwe/witte kleur kan verminderen van het scherm. De Eye Care modus zorgt ervoor dat de overmatig blauw licht, naar meer een rode kleur wat rustiger is voor je ogen. Zeker in de avond is dit een stuk prettiger. Je kan zelf in de modus aangeven hoe sterk het overmatig blauwe licht verminderd moet worden. De Eye Care modus is aan of uit te zetten met een snelkoppeling op het bureaublad die er standaard op staat. Tot op heden heb ik niet de optie gevonden zoals in F.lux dat hij automatisch op een bepaald tijdstip aangaat.
De Levendige modus zorgt ervoor dat je scherm eigenlijk meer op het scherm van een Samsung telefoon met verzadigde kleuren gaat lijken. De kleuren zullen hierdoor wel minder accuraat zijn dan zoals het hoort, maar het zorgt er wel voor dat de kleuren echt goed zichtbaar zijn. Vooral leuk als je eens een foto aan iemand wilt laten zien.
De handmatige modus zegt het al. Het geeft je alle vrijheid om het scherm zo in stellen met wat jij prettig vind om naar te kijken.
Ik vind dit allemaal een welkome toevoeging van software. De Eye Care modus is handig als je tijdig wilt gaan slapen en wat rust aan je ogen wilt en tevens dat jij als gebruiker de vrijheid krijgt om het scherm zo in te stellen met wat jij prettig vind.

ROG Gaming Center:
Het startscherm heeft een duidelijke weergave met de specificaties van je laptop en daarbij op welke frequentie je CPU, werkgeheugen en GPU draait met de daarbij horende temperatuur. Tevens zijn er snelkoppelingen geplaatst om je audio of scherm anders in te stellen met de bij behorende programma's ICE en de net besproken Splendid. Ook zit er een knop om je Windows Key uit te schakelen.

Binnen het programma kan je voor enkele spellen een profiel opstellen. In het profiel kan je wijzigingen aanbrengen met de kleurweergave van het scherm en de audio. Hier kan ik redelijk in komen. Met racespellen kan het soms wel een lekker zijn om je scherm op Vivid in te stellen, zodat de kleuren wat overdreven worden en zodoende het spel wat beter oogt. En voor het geluid zal ik dan gaan voor Action.
Voor schietspellen zal ik het scherm op standaard houden en de keuze maken voor Battlefield of War Room, zodat je nog meer het gevoel hebt dat je een schietspel aan het spelen bent.
In het profiel kan je tevens nog aangeven of je wilt dat de Windows Key en het Touchpad werkt.
Ik vind het dan ook wel een nuttig programma om te hebben, maar heel vaak zal je het niet gebruiken.

Als je de minpunten aan het begin van de review leest kan je best huiverig worden of het wel een goede laptop is. Daar kan ik best inkomen, want het zijn kleine storende dingen.
Ik vind het bijvoorbeeld jammer dat ze niet voor een goede SSD hebben gekozen, maar duidelijk een keuze hebben gemaakt voor een budget SSD met een matige write snelheid. Je hebt de ruimte om de SSD te vervangen, maar het liefst wil je niet gelijk onderdelen gaan vervangen.
Tevens moet je flink drukken om te klikken met het touchpad. Het kan zijn voordelen hebben dat je niet per ongeluk tijdens het gamen klikt terwijl je hand erop rust, maar voor normaal gebruik is het echt te zwaar en daardoor niet prettig. Alle gestures van Windows worden wel goed geregistreerd en het touchpad reageert direct.
Bij het toetsenbord begrijp ik de keuze niet, dat er gekozen is voor weinig feedback want de ruimte hebben ze er wel voor. Het was prettig geweest als de WASD toetsen een structuur hadden mee gekregen voor wat grip. En de toets voor ROG Gaming Center is leuk, maar zit in de weg en voegt eigenlijk weinig toe. Zo vaak maak je niet gebruik van dat programma.
De CPU zet in de benchmarks goede prestaties neer, alleen tijdens zware belasting kan hij warm worden. Dus het kan verstandig zijn dat als je de laptop 1 jaar hebt gebruikt even zorgt dat je de laptop stof vrij maakt.
De productpagina van de laptop kan mooi adverteren dat het geluid geweldig gepositioneerd is voor een optimale beleving, maar daar is eigenlijk niks van waar. Het valt tegen en het geluid kan ook niet hard. En de behuizing heb ik ook niet de boxen die het geluid moeten produceren kunnen vinden, dus hoe ze erbij komen dat hij goed gepositioneerd is weet ik niet.

Zo al het negatieve is nu behandeld in de conclusie. Maar we hebben het hier over een laptop wat als game laptop is bedoeld. Het touchpad zal je met gamen niet gebruiken, daarvoor sluit je een muis aan. Op de SSD staat alleen je Windows en Windows start snel genoeg op. Je games gaan op de D schijf en voor een normale HDD presteert die goed.
Het geluid kan jammer zijn, maar voor het gamen heb ik liever een headset op, wat ook nog eens liever is voor je omgeving.
De laptop zet waarvoor hij echt bedoeld is goede prestaties neer. In elke game kan je de 60 FPS halen, terwijl je geniet van alle pracht wat de games te bieden hebben.
Als je online wilt gaan gamen kan je vertrouwen op de WiFi, want die laat goede en stabiele resultaten zien. Als je daar toch niet helemaal zeker van bent heb je nog de mogelijkheid om hem aan te sluiten met ethernet.
Het scherm is goed en prettig om naar te kijken. Onder elke hoek zijn en blijven de kleuren van het scherm goed. Bijkomend voordeel is ook dat het scherm GSYNC heeft en dat zorgt ervoor dat games soepel en prettig weergegeven worden op het scherm.

Over de prijs kan je op het moment discussiŰren. Sommige zullen hem te hoog vinden, maar anderzijds kan je op het moment weinig laptops krijgen met de zelfde prestaties voor het zelfde geld.

Dus bij deze komt de laptop door mijn keuring en durf ik hem wel aan te raden aan iemand die nu een game laptop wilt hebben.

Als je vragen of opmerkingen heb dan hoor ik dat graag :)

Wat wordt later nog toegevoegd:
*Prestaties microfoon en webcam ivm streaming*
*Plaatjes van ROG Gaming Center*

Heb jij ook een Asus ROG GL502VM-FY022T?

Zeer nette review! Even teruggekomen om een reactie te plaatsen, plus 3 had ik vanmiddag al gegeven. :D Interne foto's worden gewaardeerd! Top bezig!
Bedankt! :D Complimenten worden erg gewaardeerd.
Ik moet zeggen dat ik het zeer leuk werk vind om een review te schrijven :) Helaas moet ik alleen de spullen zelf kopen als ik er een review over wil schrijven.
Een anders struikelblok is nog mijn Nederlands. Ik kan mij voorstellen dat daardoor sommige mensen afhaken :+
Ga zo lekker door! Ik heb hem zelf ook gekocht, alleen dan de 1070 versie met 16gb ram. Het beeld is inderdaad haarscherp.

Ik kom zelf van een Lenovo Ideapad Y560p, wat in 2011 een geweldige laptop was. Maar anno 2016 games, kon hij het niet meer aan.(F1 2016 en Star Wars Battlefront)

De ROG Gaming Center vind ik persoonlijk niet echt veel speciaals hebben.

Qua Audio vind ik de Warroom instelling ook het beste klinken, het is net of deze voller is.

Microfoon en webcam heb ik nog niet uitgebreid getest, wel even ingekeken.

Ik vind je review zeer mooi om te lezen en ik ben blij dat je de laptop ook uit elkaar hebt gehaald. Nu hoef ik dit zelf niet meer te doen om te kijken hoe het er van binnen uit ziet :*)
Bedankt! :D
We hebben nog even naar de versie met de 1070 gekeken, maar het prijsverschil van 500,- vonden wij aardig veel. Maar ook dat lijkt mij verder nog wel een prima koop.
Wat volgens mij wel het nadeel van dat model kan zijn, is dat er geen SO-DIMM meer vrij is.

De Gaming Center is inderdaad niet iets speciaals, maar het heeft wel zijn eigen knop gekregen op het toetsenbord. Daarom is het mee genomen in de review.

Bij de microfoon adverteren ze dat het geluid van de omgeving weggefilterd wordt en jij als persoon nog steeds goed te verstaan bent. Ik ben erg benieuwd of ze dat waar kunnen maken, want het lijkt mij niet makkelijk.
Ik zal het vanavond eens proberen met F1 2016, eens kijken of de engineer mij goed verstaat. Ik heb een losse microfoon bij mijn pc en die staat naast een luidspreker en de engineer van F1 2016(Jeff) kan mij niet altijd verstaan.

Voor de rest is het gewoon een bakbeest van een gaming laptop en zou ik hem iedereen aanbevelen die nu zit te twijfelen of hij/zij hem zou moeten kopen.
"ROG Gaming Center:
Dit programma wordt pas meegeleverd sinds ASUS hun laptops uitgerust hebben met de GTX1xxx videokaarten."

Vanwaar haal je dit?

Ik heb een Asus ROG van december 2015 met een GTX960, daar stond ROG Gaming Center al op voorgeinstalleerd.
Scherp! Bedankt voor de informatie.

Ik weet eigenlijk ook helemaal niet meer vanwaar ik dat heb gehaald 8)7 . Ik denk dat de juiste bewoording moet zijn dat die alleen op de Asus ROG laptops wordt mee geleverd. Welke natuurlijk al paar generaties mee gaan.
Mooie, uitgebreide review! Heb zelf net de ASUS ROD GL502VS-FY038T gekocht en ben bezig met review schrijven. Vind je het goed dat ik een aantal benchmarks vergelijk? En eventueel naar jouw review verwijs vanwege overeenkomsten in de laptops (BIOS, Scherm, behuizing) :)
Ja hoor dat mag je doen.
Schroef je hem ook even open? Want volgens mij is de SO-DIMM in die versie al bezet met een geheugen bankje van Samsung.
Thanks!

Klopt, daar zit al 2x 8 gig. Heb zelf de 5400(!) rpm hdd uit mijn laptop direct door een SSD vervangen.
Mooie review! Zeker ook omdat je de moeite neemt om de laptop te openen en je mensen een beeld geeft van de upgrade mogelijkheden. Begrijpelijkerwijs is dat voor reviewende gebruikers nog wel eens een drempeltje. Voor jou niet ;), je toolset ligt er bijna gretig naast. +3! Mensen moeten ook even even kijken naar je Zenbook UX310 review, ook van januari. productreview: Asus ZenBook UX310UA-FC331T review door Hupske

De productiviteitsindex ga je zeker halen :P
Bedankt voor de +3!
Op de foto mist wel de schroevendraaier waarmee het meeste werk verricht was om hem open te maken.
Tegenwoordig zijn de meeste laptops wel makkelijk open te maken, dus dat zorgt ervoor dat je die drempel makkelijk overstapt.

Het is leuk werk om een review te schrijven, maar het is ook best veel werk tussen de normale drukte door.
En helaas komt er de komende tijd geen nieuw product meer binnen om wat over te schrijven ;(
de volume op youtube zelf was lager dan die op de mac
Scherp! Ik heb per ongeluk het verkeerde filmpje erbij geplaatst.
Morgenavond zal ik het goede filmpje er bij plaatsen, helaas blijft het standpunt nog wel staan dat het geluid van de laptop tegenvalt en het geluid nog steeds niet erg hard kan. En zeker naar mate je het geluid harder zet de kwaliteit van het geluid er niet op vooruit gaat .
kwaliteit is nu al op te merken dat het slecht is maar de max volume leek wel heel erg laag XD.
dus vandaar dat ik dat melde. maar ondanks dat een hele goede revieuw
Mooie review, helder alle plus en minpunten op een rijtje gezegd en toegelicht. Benchmarks keurig gebruikt, ga zo door.
"Op de CPU zit normaliter ook nog een GPU geplakt, maar is in dit geval niet zo."

Hier zit wel degelijk een Intel gpu in, namelijk de HD 530. Dat hij niet gezien wordt omdat deze is uitgeschakeld of omdat wellicht het scherm direct wordt aangestuurd door de Geforce kaart is wat anders. (Excuses voor de botte toon :P, verder een erg nette review wat ik je niet na doe :) )

[Reactie gewijzigd door Chaosstorm op 24 januari 2017 19:26]

Klopt! Ik heb de zin iets aangepast, waardoor het nu wel klopt.
Ik ben aan het twijfelen om deze laptop te kopen. Maar ik zie dat er tot en met morgen bij de mediamarkt de 21% btw dagen zijn. Voor nog geen 100 euro meer koop je deze http://www.mediamarkt.nl/...-g9-593-71vq-1484232.html

Die kan net iets meer.