Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus ZenBook UX310UA-FC331T Review

Hupske 3 januari 2017, laatste update op 13 juni 2017, 5.484 views

Asus ZenBook UX310UA-FC331T (Product geleend)

Meer dan uitstekende laptop om te hebben. Heeft een fijn toetsenbord, erg goed scherm en voor een laptop geeft hij goed geluid. Verder haal je op 1 lading het einde van de dag. Wat dat betreft een aanrader. In de review worden alle punten uitgelegd.

Pluspunten

• Scherm
  • Toetsenbord
  • Touchpad
  • Goed geluid
  • Stevig en robuust
  • Opslag uitbreidbaar
  • RAM uitbreidbaar

Minpunten

• Fan lawaai
  • Redelijk wat bloatware
  • Touchpad heeft een kleine vertraging

Disclaimer: Ik ben opgeleid tot docent bewegingsonderwijs en niet tot docent Nederlands. Het stuk kan daarom flink wat foute taal- en spellingfouten bevatten. Daarvoor mijn excuses. Je bent vrij om mij een DM te sturen met daarin een aanpassing van een stuk tekst zodat het grammaticaal wellicht wel klopt
Edit 1: BIOS item toegevoegd. Webcam item toegevoegd. Enkele foto's toegevoegd
Edit 2: PCMark 8, 3DMark en internetsnelheid toegevoegd. En de resultaten beter weergegeven. Plus nog wat meer info over de accuduur
Edit 3: Informatie toegevoegd over de binnenkant van de laptop

Zo het werd eens tijd om een nieuwe laptop te gaan kopen voor mijn moeder. Na 5 jaar op een 11,6 inch laptop gepriegeld te hebben vond ze het tijd worden om een iets groter scherm te hebben.
Tevens kon ze in het donker het toetsenbord niet meer zien, dus moest er ook nog eens een verlicht toetsenbord bij zitten.

Voordat ik hem aan mijn moeder heb overhandigd heb ik even een tijdje de laptop in gebruik genomen om hem te testen en te kijken of het degelijke laptop is waar ze weer minimaal 5 jaar plezier van zal hebben.

De laptop zal af en toe vergeleken worden met een MacBook Pro 13,3" begin 2015 welke ik zelf gebruik.

Zoals in het begin als is aangegeven is de laptop bedoelt voor mijn moeder. Na altijd stellig volgehouden te hebben dat ze het nog uit hield op haar 11,6" laptopje is ze uiteindelijk overstag gegaan om voor wat groters te gaan. De ogen worden minder, in het donker kon ze het toetsenbord niet meer lezen, ze kon net geen lekkere houding aannemen op de bank en voor het werk moet ze ook met regelmaat een document maken, wat een gepriegel was.
Met regelmaat maakt ze ook nog een fotoboek van Albelli of HEMA, welke toch redelijk belastend zijn en het huidige laptopje loopt met regelmaat vast.

Het was nu dus aan mij de taak om een goede vervanger voor haar te vinden. De eisen waren: Een groter scherm, verlicht toetsenbord, een goed afleesbaar scherm, snel en wat opslagruimte.

Met die eisen ben ik aan de slag gegaan en kwam ik eerst tot het volgende lijstje:Ja dat is een aardige lijst waar ik keuze uit heb moeten maken. Voor elke laptop valt uiteindelijk wel wat te zeggen.
Veel van de keuzes die er tussen staan hebben maar 4gb aan RAM aan boord en dat lijkt mij op dit moment niet voldoende om weer minimaal 5 jaar mee vooruit te kunnen.
De Medion laptops zijn qua CPU(Intel 7xxxx) en SSD verder wel echt een prima keuze, maar ze hebben het werkgeheugen op het moederbord gesoldeerd, dus er is geen ruimte om uit te breiden. Waar je wel de SSD van kan vervangen. Helaas valt door het werkgeheugen de Medions af.

Dan heb je nog de eerste Asus. Je hebt de mogelijkheid om het RAM en de SSD uit te breiden wat echt top is. Tevens heeft hij in reviews een goed scherm. Echter zit er een i3 van de 6xxx serie, waar nu net de 7xxx is gelanceerd. Moet je dan nu een laptop kopen met een CPU welke net 1 jaar oud is of wil je toch voor het nieuwste gaan? Hierdoor is de prijs van 670,- toch behoorlijk. Wil je later extra werkgeheugen toevoegen en opslag ben je rustig 120+ kwijt en betaal je uiteindelijk nog bijna 800,-. en heb je ook nog eens je laptop open moeten maken. En daar houd moeders niet zo heel erg van. Alles moet eigenlijk in 1 keer klaar zijn.

Door dit gesteld te hebben kom je toch bij de duurdere modellen uit. 8GB RAM en 256GB SSD is dus benodigd.
Houd je uit het lijstje 3 andere modellen over. Van boven naar beneden:
De Envy d183nd op papier een mooie laptop. Ziet er goed uit, de specificaties is hetgeen wat ze nodig heeft en reviews over het algemeen redelijk positief. Waarom deze dan niet?
Bij 1 webshop leverbaar, heeft nog de Skylake waar je voor dit bedrag al de Kaby Lake hebt en het scherm is een loterij(wel of geen backlight bleeding).

Dan nog de Medion, welke ook echt een goede laptop moet zijn. Echter uit reviews komt naar voren dat de accuduur van de laptop echt niet goed is en je hebt geen zin om altijd aan de draadje te willen hebben. Tevens is de resolutie van 3200x1800 super om te hebben, maar Windows schaalt nog niet altijd even lekker en ik kan zodoende niet altijd alles goed instellen voor haar.
Dan de laatste HP. Ook voorzien van Kaby Lake, zelfs 512GB opslag, maar toch blijft het scherm de achillespees van de Envy serie. Tevens is het touchpad redelijk klein.

Na dit alles dus bekeken te hebben is de keus op deze laptop gevallen. De generatie met de Skylake had een goed scherm en het lijkt mij niet dat ze daar ook maar iets aan gingen veranderen. Verder had hij een goed toetsenbord en touchpad, een redelijke accuduur, voldoende aansluit mogelijkheden, voorzien van Kaby Lake en de overige specificaties voldoen ook aan wat we wilden hebben.
We hadden hierbij ook geluk dat Bol.com er 1 op voorraad had. Voor de rest is hij alleen nog te koop in de pre-order en wordt de volgende levering in januari verwacht.

Specificaties

Kort de belangrijkste specificaties van de laptop:
  • Intel Core i5-7200U 2,5 GHz - 3,1 GHz
  • 8GB DDR4(SODIMM) 2,1333GHz
  • 256GB SSD (Micron 1100)
  • 13,3" 1920 x 1080 (IPS, mat, 16:9)
  • Verlicht toetsenbord, Cardreader
Verder wordt de laptop in een simpele doos geleverd met de oplader en enkele boekjes, waar geen mens normaal in kijkt.

Aansluitingen

Te beginnen met de aansluitingen. De laptop beschikt over:
  • 2x USB 2.0
  • 1x USB 3.0
  • 1x USB 3.1 (Type-C, G1, 5Gb/s)
  • HDMI
  • Hoofdtelefoonaansluiting(3mm)
  • Cardreader
  • Bluetooth 4.1
Waarom er nog gekozen is voor 2x usb 2.0 is mij een raadsel. Waarom had dit niet 3.0 kunnen zijn? Verder is het niet duidelijk aan de USB poorten te zien welke poort nu 3.0 is en welke 2.0 is, maar daar kan nog een antwoord op gegeven worden.

Aan de rechterkant zitten de twee USB 2.0 poorten en de Cardreader en aan de linkerkant heb je alle snelle aansluitingen met USB 3.0, USB 3.1, HDMI, hoofdtelefoonaansluiting en de stroom aansluiting

De aansluitingen zijn makkelijk te bereiken en zijn in gebruik stevig. De USB 3.1 heeft tot mijn bevindingen niet de mogelijkheid om gebruikt te worden om de laptop mee op te laden. Tevens is mij niet bekend wat de maximale uitput is als je er een scherm op aan wilt sluiten. Als iemand dat wel kan vinden, dan hoor ik het graag en zal ik het toevoegen in de review.

De HDMI poort die op de laptop zit is versie 1.4. Deze ondersteunt een maximale resolutie van 4096x2304 op 24Hz.

Bouwkwaliteit en robuustheid

Tijdens het uitpakken was mijn eerste gedachte toen ik de laptop zag: Wow, hij ziet er mooi uit! En wilde er meteen mee aan de slag gaan. Daarom heb ik geen foto's of filmpje van de unboxing, maar dat lijkt mij niet heel interessant.

Volgens de specificaties heeft de laptop de volgende afmetingen en gewicht:
  • Hoogte: 18,35mm
  • Hoogte: 18mm
  • Breedte: 314mm
  • Lengte: 219mm
  • Gewicht: 1,58kg
In de review van Tweakers.networdt hij als relatief dik en zwaar genoemd. Hiermee kan je het eens of oneens zijn en in mijn geval ben ik het daar mee oneens.
Natuurlijk zijn er lichtere en dunnere 13,3" laptops op de markt, maar of dat nu echt nodig is blijft de vraag. Vaak betekent dit dat er simpelere materiaal is gebruikt, behuizing redelijk mee veert, toetsenbord minder travel heeft en tevens daardoor geen uitbreid mogelijkheden hebt.
Dit alles is niet van toepassing op de ASUS. De behuizing van de laptop is stevig en veert op geen enkel punt mee. Toetsenbord heeft door de extra dikte een betere travel mee gekregen, wat ik als zeer positief ervaar. Hierdoor maak je een stuk minder typefouten.
Tevens is de laptop met 1,45kg niet zwaar te noemen, zeker niet als je hem dan weer vergelijkt met de MacBook pro 13,3" 2015.

Op deze foto wordt al een beetje duidelijk dat de ASUS net iets breder en wat meer lengte heeft dan de MacBook. Over het verschil van uiterlijk kan je discussieren, maar ik vind de ASUS er leuker uit zien dan de MacBook. Het geborstelde aluminium als rondje om het logo van ASUS, vind ik wel wat hebben. Het merk moet in het middelpunt staan van belangstelling :)
Hier kan je zien dat de ASUS net iets dikker is. Echter is dat niet over de hele laptop zo. Het verschil is wel lastig waar te nemen en nog steeds vind ik niet dat de laptop 'dik' oogt.
In lengte ook iets langer
In de breedte ook iets langer.

En dit laatste plaatje maakt het ook zichtbaar dat hij niet iets groter is in de gehele linie.

Hij is op papier lichter dan de MacBook Pro. Het scheelt 130 gram, maar in de praktijk lijkt het verschil groter. De ASUS voelt erg licht aan, zeker in vergelijking met de MacBook. Doordat hij redelijk licht aanvoelt heb je ook echt het gevoel dat je te maken hebt met een kleine laptop, waar ik met de MacBook soms wel denk dat hij groter is dan 13,3" als je hem in de handen hebt.
Laptop is prima qua formaat en gewicht en zorgt voor extra stevigheid. De laptop past zelfs nog in het hoesje die ze had voor haar 11,6" laptopje :)

De binnenkant

Op aanvraag en vanwege mijn eigen nieuwsgierigheid heb ik de laptop ook nog even open geschroefd om hem van de binnenkant te bekijken. Is hij van binnen net zo robuust als van de buitenkant is één van de vragen die ik heb en kan het nieuwe model ook uitgebreid worden met werkgeheugen en opslag.

De achterkant zit met 10 torx en 2 kruiskop schroeven vast. De 2 kruiskop schroeven zitten onder de dopjes verstopt. In de dopjes naar onderwijzend zit extra ruimte vrij zodat je daar met je schroevendraaier onder kan en zo simpel de dopjes kan verwijderen.

Eenmaal alle schroeven eruit hou je dit over. Op de klep die erop zit een bescherm folie voor de extra 2,5 inch schijf die je kan plaatsen. Ook zit er een thermische pad op die bij het sluiten op de processor komt te zitten.

We zoomen even verder in op de inhoud. De processor wordt gekoeld door 1 kopere buis/stang(hoe je het noemen wilt) welke vervolgens de warmte verplaatst naar de koeler. Er is dus niet voor gekozen de fan op de processor te plaatsen en voor een directere koeling te kiezen. In het hoofdstuk over de warmte productie is wel duidelijk dat het afdoende koelt.

Zoomen nog een stuk verder in. Hier kan je duidelijk zien dat je de WiFi module ook kan vervangen. De twee antennes worden richting de koelgaten, gaan vervolgens door de ruimte bij de scharnieren naar de rechterkant en worden dan ergens op aangesloten waarvan ik geen idee heb wat het is :) Het is wel duidelijk dat de WiFi uitstekend werkt van laptop.
Verder is het duidelijk dat je gewoon een 2,5 inch SSD of HDD erbij kan plaatsen. Het kan wel mogelijk zijn dat niet elke willekeure SSD of HDD zal werken en ondersteund wordt door ASUS. Helaas is er geen specsheet beschikbaar. De 2 USB aansluitingen zitten op een aparte printplaat welke met flat cable verbonden is met het moederbord.

Hier duidelijk de beschikbare SO-DIMM om nog geheugen bij te plaatsen. Je kan maximaal tot 16GB uitbreiden en let hierbij op dat niet elke willekeurige SO-DIMM zal werken. De USB-C, USB 3.0 en HDMI zitten wel direct aangesloten op het moederbord. Wellicht kan dit één van de redenen zijn dat poorten aan de andere kant USB 2.0 is.

De laatste verduidelijking is de SSD. Zit in zijn M.2 slot en aan het eind vast met een schroef. Op de SSD zit nog een thermische pad welke behoorlijk groot is. Hij zorgt er waarschijnlijk voor dat de beetje warmte die SSD heeft nog afgegeven wordt aan de behuizing. De M.2 SSD is dus ook te vervangen, echter geld hierbij ook dat het niet zeker is dat elke M.2 SSD ondersteund wordt.

Zeker een groot pluspunt dat je als gebruiker de mogelijkheid hebt om extra RAM en geheugen te plaatsen. Daarbij ook dat je de huidige SSD die erin zit ook nog kan vervangen.

Disclaimer: Zoals in de reacties wordt gesteld door CLB is het aan te raden dat je de laptop onder garantie in originele staat weer inlevert als je zelf de laptop hebt uitgebreid.
Ik raad je aan om altijd zelf contact op te nemen met ASUS, wat het met je garantie doet als je de laptop met RAM, opslag uitbreid en de standaard SSD vervangt.

Toetsenbord en touchpad

Een van de voordelen van dat hij iets dikker is dan zijn concurrentie is dat het toetsenbord meer ruimte heeft voor travel. Om de toets in te drukken leg je een afstand af van 1,6mm. Het toetsenbord maakt gebruik van scissor toetsen welke over het algemeen door elke laptop wordt gebruikt.
Doordat je toetsen aardig ver in kan drukken voelt het toetsenbord goed aan. Ze geven een fijne feedback bij het indrukken van de toets en de aanslagen worden goed geregistreerd. Tevens type ik op dit toetsenbord lekkerder dan op mijn MacBook. Wellicht omdat de toetsen iets groter zijn en omdat je ze toch iets verder in moet drukken.
Het toetsenbord heeft verlichting. Je door middel van FN toets de verlichting op 4 verschillende stander zetten. Uit, 33,3%, 66,67% of 100%. De eerste stand is eigenlijk al voldoende om het toetsenbord in het donker goed af te lezen. De verlichting kom er dus goed doorheen.

Het touchpad is zoals ze zelf zeggen met glas bedekt. Het oogt zo op het eerste gezicht mooi, vooral door de rand die erom heen. Het touchpad ligt dus een beetje onder de behuizing, wat wel prettig is. Je weet hierdoor wanneer je niet meer verder kan met je vingers.
Het touchpad ondersteund verder alle gestures die Windows tegenwoordig heeft. Sommige van die gestures kan je instellen of je wilt dat het werkt of niet. In mijn beleving worden alle gestures goed geregistreerd door het touchpad en dit geeft toch een beetje het gevoel dat je op een Mac aan het werk bent.
Ik ben dan zelf het touchpad gewend van de MacBook en dat is qua ervaring op bepaalde punten toch nog wel anders. Zo moet je het touchpad wel aan de onderkant indrukken om een 'klik' te krijgen, als je dat aan de bovenkant probeert gaat niet werken. Tevens moet je wat harder drukken om te klikken dan nodig is bij de MacBook, maar ik heb hem op mijn MacBook ook op het lichtst ingesteld dus dat ben ik gewend. Maar nog steeds is een soepele klik op dit touchpad voldoende om een klik te krijgen. Verder werkt de traditionele rechter- en linkermuisknop. Tevens kan je ook gewoon instellen dat je hoeft te tikken op het touchpad voor een linkermuisknop actie wat goed werkt. Ook heeft hij het zelfde als bij de MacBook dat je met 2 vingers moet tikken om de rechtermuisknop te gebruiken.
Het enige wat mij een beetje stoorde bij dit touchpad was dat er een vertraging in zit. Als je je aanwijzer wilt verplaatsen heeft hij een kleine vertraging voordat hij de actie uitvoert en ik kan zo niet achterhalen waar dat door komt. Dit is dan ook het enige minpunt, want overal is het een goed touchpad en maakt het gebruik van een muis redelijk overbodig.

Prestaties

Processor
De laptop wordt geleverd met een i5 7200U die standaard draait op 2,5 GHz en een turboclock heeft van 3,1 GHz. De processor is een jaartje nieuwer dan de i5-6200U, maar echt veel verschil zit er niet in de processors.
De 7200U, draait 0,2 GHz hoger en met de turbo 0,3 GHz hoger dan de 6200U. Verder is dit allemaal met het zelfde TDP van maximaal 25W en is er geen enkele andere verschil.
CPU
De vraag is natuurlijk of de processor de beloofde prestaties kan halen. Daarvoor heb ik Cinebench R15 gedraaid en gekeken of ze overeen komen met benchmarks die andere websites hebben gedaan.
Dit lijkt mij een nette score. In de review van tweakers komt de i5 6200U uit op 290 punten in de Multi en op 93 met de Single. Daar zitten mijn scores met de i5 7200U mooi boven. Dit kan verklaart worden door de hogere clock.

In de review van Tweakers hebben ze het de grafische chip getest van de CPU. Er werd gesteld dat de GPU op de chip tegenvallende presentaties liet zien en daarvoor hadden ze niet echt een aanwijsbare reden. Dit was met de i5 6200U.
De i5 7200U maakt gebruik van HD Graphics 620 met een snelheid variërend van 300 MHz tot 1 GHz wat het zelfde is als de HD Graphics 520 van de i5 6200U. Volgens mij is er dan ook geen enkel verschil tussen de twee grafische chips, behalve dat het op een andere processor is geplakt.
Met 37.17 fps scoort hij net iets hoger dan de HD Graphics 520. Dit verschil kan puur op toeval berusten en neem dan ook aan dat er niet echt een significant verschil is.

Ik heb de laptop ook nog even wat testen laten afnemen bij PassMark. Over het algemeen lijken mij die meer dan prima.
PassMark score

Om nog meer resultaten weer te geven heb ik nog 3DMark Cloud Gate gedraaid. De resultaten kan ik mooi vergelijken met de review van tweakers. De gele grafiek is van Tweakers en de blauwe is de laptop waar de review over gaat.
In elke test scoort hij ruimschoots beter dan de die van tweakers. Dit is de verklaren doordat je nu gebruik maakt van Kaby Lake en is goed om te zien dat de nieuwe processor ook echt een vooruit gang laat zien.
Warmte- en geluidsproductie
Binnen de belasting van de processor is ook de vraag op welke temperaturen de processor zijn werk doet. Als hij heel erg warm wordt, betekent het dat hij minder lang zijn turbo clock kan vasthouden en je minder profijt hebt van die extra GHz.
Vanuit een koude start zijn dit ongeveer de resultaten. Hij blijft bij simpel browser werk over het algemeen rond de 40 graden met sommige uitschieters tot 45. Als je een tijdje door blijft belasten op 60-70% gaat hij richting de 55 graden.

Tijdens het draaien van de benchmarks is de maximale temperatuur die de CPU heeft bereikt 73 graden. Dit lijkt mij zeer acceptabel en niet te vergeten dat daarbij hij constant zijn turbosnelheid kan vasthouden van 3.1 GHz.
Tevens zal de temperatuur nog wel iets lager liggen als je hem niet aan de lader hebt hangen. Tijdens de benchmarks heb ik dat namelijk gedaan, zodat de laptop niet in de bespaar stand zal gaan. https://tweakers.net/ext/f/I7uRgVr4ZkKnl54hGKmHXDZt/full.png

De temperatuur is dus goed van de laptop. Echter maakt de fan daarbij wel altijd veel lawaai en hoe warmer hij wordt hoe meer lawaai hij maakt. Opvallende is dat de fan al te horen is wanneer de laptop nog maar 32 graden is. Persoonlijk lijkt het mij met die temperatuur nog niet nodig dat hij gaat draaien. Dus bij een temperatuur van 73% maakte de fan wel meer lawaai, maar had nog niet het idee dat hij vol uit aan het draaien was.
In de BIOS is bijvoorbeeld zichtbaar dat de fan bij een temperatuur van 37 graden 3032 RPM maakt, nu alleen nog uitzoeken wat de maximale RPM is van de fan.

Voor de prijs van 900,- is het alleen wel slordig dat hij hier last van heeft. Tevens is de behuizing iets dikker dan zijn concurrentie, dus je zal stellen dat hij voldoende ruimte moet hebben om te koelen. Een mogelijke verklaring dat je de fan meer hoort is dat outtake tegen het scherm aan zit. Als het wellicht achter het scherm of onder het scherm zit zal het geluid minder kunnen zijn. Echter blijft dit een speculatie.
SSD
Over de SSD is lastig informatie te vinden. Met de test van AS-SSD wordt het duidelijk dat het om een Micron 1100 SSD gaat met als type aanduiding MTFDDAV256TBN.
Op de website van Micron adverteren ze ermee dat hij een Read snelheid van 530 MB/s moet halen en een Write van 500 MB/s.
Verder Random 4KB READ: Up to 92,000 IOPS en Random 4KB WRITE: Up to 83,000 IOPS.
Het maakt gebruik van TLC NAND Flash geheugen. Klik hier voor een uitgebreide spec-sheet van micron zelf Als je nog meer wilt weten over de SSD moet je even dit PDF bestand van Micron doorlezen. Spec-sheet Mijn verstand hierin reikt niet zo ver dat ik er wat verstandigs over kan zeggen.

De grootste vraag is of de Micron de snelheden haalt die ze opgeven. Ik weet niet hoe fair AS SSD is om mee te testen, maar de Read snelheid zit wel redelijk in de buurt van wat ze opgeven, maar de Write snelheid laat toch wat te wensen over.

In hoeverre je dit merkt in de praktijk blijft een grote vraag. Volgens mijn bevinding maakt het nagenoeg helemaal niks uit. De laptop start erg snel op, alle programma's openen nagenoeg gelijk en vanuit slaapstand is hij zo opgestart. Wat dat betreft presteert de laptop prima.

Wat wel apart is dat ze gebruik maken van een andere SSD dan de vorige generatie die tweakers heeft gereviewd. Tevens presteert deze SSD ook een stukje minder.
Dit kan deels verklaart worden doordat het een 256GB SSD is en niet zoals bij tweakers een 512GB SSD.
Geluid
De laptop is uitgerust met boxen van Harman Kardon en mede ontwikkeld met het Asus Golden Ear-team zoals ze zelf mooi adverteren.

In mijn beleving leveren de boxen ook een goed goed geluid af. In ieder geval het beste geluid wat ik tot op heden heb gehoord op een laptop. Helaas kan ik hem niet vergelijken met de nieuwste MacBook, welke bekend staat om zijn geweldige geluid.
Echter heb ik wel een een vergelijkingsfilmpje gemaakt met de MacBook Pro 13,3" uit 2015. Die in eerste instantie ook geen verkeerd geluid had.

In mijn beleving heeft de Asus een voller geluid en komt de bas beter naar voren. De MacBook klinkt een beetje alsof het geluid in de laptop blijft hangen, waar bij de Asus echt duidelijk is dat het geluid naar buiten komt. Dit kan verklaard worden doordat bij de Asus aan de onderkant de boxen de ruimte hebben en duidelijk zichtbaar zijn.
Met de Audiowizard kan je zelf nog wat instellingen aan het geluid doen, maar nadat ik zelf mee gespeeld hebt kom ik toch snel tot de conclusie dat de standaard instellingen goed zijn.
Internetsnelheid
voor het internet wordt gebruik gemaakt van de Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8260 adapter welke maximaal 867 Mbps moet kunnen halen. Zo snel is mijn netwerk niet, dus dat kunnen we niet testen. ASUS adverteert zelf op hun website ook dat de Wifi van een Ultra-snelle 802.11ac beschikt.
En uiteraard kan ik wel testen of hij in ieder geval de snelheden haalt die mijn netwerk te bieden heeft.
Links de ASUS en rechts de MacBook. De ASUS haalt net een iets hogere snelheid, maar dat is geen significant verschil en kan wellicht een andere keer ook net andersom zijn.
Wat mij echter wel is opgevallen is dat de Wifi erg stabiel is. In elke test haalt hij nagenoeg de zelfde resultaten, waar de MacBook met regelmaat ook flink mindere scores laat zien.

Ik heb beide laptops ook nog mee genomen naar de zolder om te kijken hoe ze presteren als ze verder van het modem afzitten. Er is een verschil in score zichtbaar, waar de ASUS beter presteert dan de MacBook. Opvallend is wel dat allebei de upload snelheid hoger is dan de download snelheid.
De ASUS zet goede prestaties neer met zijn WiFi.

Beeldkwaliteit

Komen we eindelijk aan bij het scherm. Één van de eisen die gesteld waren bij de laptop was dat het scherm van een goede kwaliteit moest zijn.
Dit type laptop staat erom bekend dat het scherm goed moet zijn en ging er bij de koop vanuit dat het in dit geval niet anders zal zijn. Tevens adverteert ASUS op de website ermee dat de laptop een breed kleurengamma heeft van 72% NTSC, 100% sRGB en 74% Adobe RGB. Nu is het de vraag of ze dit bedoelen bij het scherm QHD+ die ze ook leveren bij dit type of dat dit ook geld voor het Full HD scherm. Helaas heb ik niet het apparatuur in huis om dat te kunnen testen, maar ik kan natuurlijk wel mijn oog aan het werk zetten en mijn bevindingen meten met de review van tweakers met dit scherm in een ander model. Tevens kan ik het vergelijken met de MacBook Pro.
Kleurweergaven
Eerste is gewoon de kleurweergave in het algemeen met een vergelijking met mijn MacBook. Wat mij opvalt is dat de het scherm van MacBook is roder overkomt dan de ASUS. De ASUS heeft in mijn ogen dan ook echt een betere witte kleur weergave. Bij beide laptops staat de brightness op 100%.
De overige 2 foto's laten eigenlijk niet heel veel zien, maar toch zijn ze toegevoegd voor het idee. Wel kan je wellicht stellen dat de zwarte balk van Windows ook echt zwart lijkt/is. Tevens lijkt op de foto de kleuren ook behoorlijk overeen te komen zoals ze horen te zijn.
Ik heb dan ook niks te klagen over het scherm en vind hem erg mooi eruit zien.
Kijkhoeken
Op de website zeggen dat de laptop een brede kijkhoek scherm van 178 graden heeft. Dit kan goed verklaard worden door het IPS paneel dat ze ervoor gebruiken, de backlight voorzien is van Edge-lit en de coating mat is.
Ik heb het scherm vanuit enkele hoeken op de foto gezet om te kijken of er een grote verandering plaatsvind van kleur als je hem vanuit een andere hoek bekijkt. Uiteraard is dit niet de ideale situatie om het bekijken, want dan had ik het in een compleet donker hok moeten doen, zodat de lichtinval van buiten niet van invloed kan zijn.
Echter hoe vaak gebruik je een laptop in een compleet donker hok? Ik en de mensen in mijn omgeving nagenoeg nooit.
Uit de foto's kan je constateren dat er nagenoeg geen verandering in kleurweergave is als je hem vanuit een andere hoek bekijkt. Dit vind ik zelf erg prettig, want je hoef zodoende niet altijd maar er recht voor te gaan zitten om alles goed te kunnen zien. Dit komt ook van pas als je bijvoorbeeld met zijn tweeën of drieën op de laptop een film wilt kijken.

Het scherm is dan ook echt een groot pluspunt! En geeft de kleuren beter weer dan mijn MacBook Pro, welke ook een goed scherm bevat.
Camera
Elke laptop wordt als sinds jaren geleverd met een webcam. Je zal daarbij inmiddels wel verwachten dat daar eens verbetering in is gekomen. Ik ken redelijk wat mensen in mijn omgeving die er gebruik van maken en allemaal vinden ze het jammer dat vaak de kwaliteit zo mager is. Ze vinden het wel leuk als je aan de andere kant van de lijn iemand redelijk scherp kan zien. Zoals je aan de foto's kan zien hoef je de laptop niet te kopen als je de camera een belangrijk item vind :P Maar een afknapper is het nu ook niet te noemen, hij presteert gewoon zoals elke camera in een laptop dat doet.

Accuduur

Over de accuduur kan ik redelijk kort zijn en dat is dat hij voldoet. In meerdere reviews haalt de laptop met de i5 6200U ongeveer 8 tot 9 uur. En dat is met de i5 7200 niet anders.
In het begin heb ik de laptop volledig opgeladen en daarna eerst gebruikt totdat hij leeg was. Ik heb er een volle dag op kunnen werken. Daarmee heb ik bloatware verwijderd, alle benodigde programma's geinstalleerd, alle bestanden van de ene laptop naar de andere laptop over gezet(80GB), wat zitten internetten, een documentje getikt en daarmee heb ik wel de 8 uur gehaald. Hierbij wel gegeven dat ik de laptop op automatische brightness had staan en daarbij houd ik er wel van dat het scherm redelijk donker is.

Accu heb ik ook nog getest met PCMark 8, maar net zoals in de review van tweakers laat hij wederom rare resultaten zien wat niet overeen komt met de praktijk.
https://tweakers.net/ext/f/t4fjMks2gSuGKPfgUU8EkwW5/full.png Hij scoort 50 minuten minder. Waar hiervoor de verklaring is geen idee, maar het komt niet overeen met de praktijk.
Qua punten scoort hij dan wel weer hoger. De laptop gebruikt dus tijdens de test nagenoeg altijd zijn aanwezige rekenkracht, waar andere laptops dat niet doen.
En aangezien de laptop iets meer rekenkracht heeft dan het model hiervoor, kan het verklaren dat hij nog eerder leeg is.

Wellicht kan ik deze test ook nog eens draaien met Home toepassingen, wat minder rekenkracht verbruikt. Wellicht komt er dan een ander resultaat naar voren. Echter nemen die testen veel tijd in beslag, want je mag een flink aantal uren niks doen op je laptop.

BIOS/Software

BIOS
In het hoofdstuk Warmte- en geluidsproductie kwam naar voren dat de fan goed te horen is bij simpel gebruik. Nu was de vraag of je het kan aanpassen in de BIOS. Helaas is dat niet mogelijk. Je kan over het algemeen weinig tot niks veranderen in de BIOS.
Voor mij zit er niks bij waar ik een verandering in aan wil brengen.
Software
De laptop wordt geleverd met aardig wat voor geïnstalleerde programma's. Één programma van ASUS vind ik wel de moeite waard om eruit te lichten. In eerste instantie leek het mij bloatware zoals de overige programma's hieronder, maar toch heb ik toch mij er even aan gewaagd om er mee te spelen en ben tot de conclusie gekomen dat het wel een toevoeging is.
ASUS Splendid
Dit programma kan je gebruiken om het scherm van je laptop te optimaliseren zoals jij dat wilt. Je hebt standaard 3 modussen die je kan gebruiken: Normale modus, Eye Care modus en Levendige modus. Daarnaast heb je nog een laatste optie en dat is de handmatige modus.
De standaard modus is het geen wat je hebt als je de laptop vanaf seconde 1 hebt en zoals hierboven aangegeven is is dat echt goed. Deze modus zal je dan over het algemeen ook het meeste gebruiken.
De Eye Care modus is een welkome toevoeging en is vergelijkbaar met F.lux of Twilight. Als je ogen wat vermoeid raken is het lekker als je het blauwe/witte kleur kan verminderen van het scherm. De Eye Care modus zorgt ervoor dat de overmatig blauw licht, naar meer een rode kleur wat rustiger is voor je ogen. Zeker in de avond is dit een stuk prettiger. Je kan zelf in de modus aangeven hoe sterk het overmatig blauwe licht verminderd moet worden. De Eye Care modus is aan of uit te zetten met een snelkoppeling op het bureaublad die er standaard op staat. Tot op heden heb ik niet de optie gevonden zoals in F.lux dat hij automatisch op een bepaald tijdstip aangaat.
De Levendige modus zorgt ervoor dat je scherm eigenlijk meer op het scherm van een Samsung telefoon met verzadigde kleuren gaat lijken. De kleuren zullen hierdoor wel minder accuraat zijn dan zoals het hoort, maar het zorgt er wel voor dat de kleuren echt goed zichtbaar zijn. Vooral leuk als je eens een foto aan iemand wilt laten zien.
De handmatige modus zegt het al. Het geeft je alle vrijheid om het scherm zo in stellen met wat jij prettig vind om naar te kijken.
Ik vind dit allemaal een welkome toevoeging van software. De Eye Care modus is handig als je tijdig wilt gaan slapen en wat rust aan je ogen wilt en tevens dat jij als gebruiker de vrijheid krijgt om het scherm zo in te stellen met wat jij prettig vind.
Bloatware
Nou de ASUS software is besproken en voegt wat mij betreft ook echt wel wat toe aan je laptop, zeker als je zelf zoveel mogelijk wilt instellen. Echter wordt de laptop out of de box ook nog met wat bloatware geleverd. Dit geven ze ook netjes aan op hun eigen website, dus geheel verrassend is het niet.
Het volgende wordt er nog bij mee geleverd:
  • ASUS Tru2Life
  • ASUS Business Manager
  • ASUS Giftbox
  • ASUS HiPost
  • ASUS WebStorage
  • HDD Protection
  • USB Charger+
  • Dr.eye
  • 25GB Dropbox opslag. (half jaar)
  • Evernote
  • Foxit PhantomPDF
  • KKBOX
  • McAfee LiveSafe
  • TripAdvisor
  • WildTangent spellen
  • WPS Office
Wellicht zit hier iets bij wat jij wellicht handig vind, maar ik zie in dit alles geen toevoeging. De ASUS Giftbox is wellicht handig voor het eerste gebruik, waarin programma's staan die je wellicht altijd wel als eerste zal installeren, maar verder voegt het niks toe. Het enige wat erin stond wat voor mijn gebruik handig was, was WinRar. Verder een hoop zooi.
Ook wordt de ASUS WebStorage je aardig opgedrongen en krijg je meerdere popups, dat je je kan registreren en dat je dan 25GB aan opslag hebt. Crossplatform ontbreekt, dus wat heb je er dan aan?
Voor de rest vind ik McAfee een grote ramp op te hebben en het zelfde geld voor Foxit PhantomPDF. Gebruik liever BitDefender en Adobe Reader.
De rest voegt ook allemaals niks toe en heb het ook gelijk vanaf het eerste gebruik allemaal verwijderd. Gelukkig kan je het ook gewoon verwijderen en blijft er niks achter aan bestanden, want je kan bij alle aangeven dat hij echt alles moet verwijderen ook aan instellingen. Dus dat is dan toch nog een pluspunt.

Prijs/kwaliteitverhouding

Uiteindelijk hebben we 900,- betaald voor de laptop. En persoonlijk vind ik dat het wel de 900,- waard is. Je krijgt er de laatste Kaby Lake voor, 8GB ram, 256GB opslag, een erg goed Full HD scherm, prima accuduur voor normaal gebruik en hij is ook nog handzaam en alles werkt al goed out of the box.
Tevens heb je ook nog eens de mogelijkheid om extra werkgeheugen en opslag toe te voegen en dat vind je op nagenoeg geen enkele laptop meer.
Daarom vind ik zeker dat hij de prijs van 900,- waard is! En ik zal hem daarom ook aanraden aan andere mensen als ze een laptop nodig hebben en dit als streefbedrag hebben.

In grote lijnen heb ik al een conclusie gegeven in de prijs/kwaliteitsverhouding. De laptop heeft een goed scherm, goed toetsenbord, goed touchpad, meer dan voldoende accuduur en voldoet in elke lijn wel aan de verwachtingen. Laptop is snel in gebruik, start snel op, programma's zijn snel geladen en daarbij blijft de temperatuur van de laptop goed.
Het enige waar de laptop het een beetje laat liggen is op de vertraging van touchpad en het geluid dat de fan maakt. Maar verder is alles erg goed in orde en is het een top laptop om te hebben.

Wat staat mij nog te doen
**PCMark8 en 3DMark bemachtigen en benchmarks toevoegen**
**Accuduur nogmaals uitvoeren om tot een betere conclusie te komen**
**Betere foto's maken**
**Foto's beter weergeven**

Als je nog vragen hebt of als ik iets moet aanpassen, dan hoor ik dat graag :)

Heb jij ook een Asus ZenBook UX310UA-FC331T?

Nogmaals dank voor de review. Inmiddels zelff de UX310 ook in bezit (i7, 256, 8GB). Bevalt uitstekend en fan is nauwelijks te horen (enkel aan het browsen, excel etc).

Mijn muis reageert prima. Ik heb wel een windows 10 refresh gedaan, dus kaal, en gebruik geen asus muis driver. wellicht geeft die het probleem? Ook heb ik in de muisopties alles uitgezet wat ik niet gebruik (3 vinger gestures etc), scheelt per ongeluk dingen activeren die ik toch nooit gebruik, wellicht scheelt dat ook (hoeft op minder dingen te letten).
Heeft de laptop een precision touchpad?
Asus noemt het Asus precision touchpad, maar betekent dat dat je deze opties hebt:

[Reactie gewijzigd door oerbrood op 26 januari 2017 11:25]

Ja is een precision touchpad.
Dank voor de heldere review. Ik kijk zelf ook maar dit model en dit helpt. Ben wel benieuwd of je de fan stiller krijgt via de bios, een van de weinige minpunten die je her en der leest en heel lastig voor te stellen hoe hinderlijk of hard dit is.

Scherm van de macbook lijkt verticaal een stuk groter, Is die in de breedte weer smaller? allebei 13,3 inch toch?
Mooi dat de review je helpt in een mogelijke beslissing :)

Ja wat ik her en der gelezen heb kunnen de mensen niks in de bios vinden om het aan te passen, maar wellicht is het nu met de nieuwe versie wel zo dat het mogelijk is. Hopelijk heb ik morgen of overmorgen de tijd om de BIOS in te duiken.

De MacBook Pro heeft een beeldverhouding van 16:10, waar de ASUS een beeldverhouding van 16:9 heeft. In grote lijnen betekent dat dat de MacBook idd verticaal een stukje groter is, maar horizontaal iets minder breed is. De inch wordt altijd bepaald door de diagonaal te meten.
Maar ik zal ze binnenkort nog eens naast elkaar leggen om te kijken wat het echte verschil is :)
Ik lees dat je enigszins problemen ondervindt met je touchpad. Probeer even om Asus Smart Gesture te installeren. Bij mij deed die het toen veel beter.
Ik ga er van uit dat dit model - in tegenstelling tot de eerste modellen - geen LAN aansluiting meegeleverd krijgt en de ASUS hoes die bij eerdere modellen meegeleverd werd er OOK niet bij zit. Die USB naar RJ45 kabel is overheen te komen, maar ik blijft het bizar vinden dat ze met een dergelijke laptop bezuinigen op een mooi passende hoes, nu mag je alsnog zelf een hoes ervoor zien te vinden.

Mooie review, ik ben zelf het meest te spreken over het scherm en de accuduur, echt briljant goed!
Hij heeft idd geen LAN aansluiting. Ik vraag me dan ook af in hoeverre je dat nog nodig hebt? En ik denk ook dat de doelgroep 1% is die het gebruikt.

Een passende hoes zat er idd niet bij. Wat enerzijds jammer is. Maar je hebt nu wel een vrije keus om er zelf een te kopen.

Bedankt! Vooral het scherm vind ik erg goed, zorgt ervoor dat je er graag naar kijkt. :)
Ik heb op dit moment een 305 (waar LAN verloopje + nauwsluitende hoes bij zat) en een 310 waar het NIET bij zat. Dat LAN verloopje gebruik ik toch af en toe om wat grote bestanden te kopiëren wat met een USB stick of draadloos mij te langzaam gaat. De originele hoes is nog steeds niet te koop en die mis ik, die past geweldig goed om het product heen, beter dan welke hoes ik dan ook gevonden heb voor de 310.

Maar voor beiden geldt dat het scherm, de accuduur en het minieme gewicht subliem zijn, dat mag gezegd worden.
Erg lekkere review, waarvoor dank!
Bevestigd maar weer, dat dit toch wel een grote kanshebber is voor mij.
Wil per se een mat scherm en dan kom je al snel uit bij dit model namelijk.
Wil eigenlijk wel de variant met 512GB SSD, maar die is er helaas nog niet.
Graag gedaan :) Zijn er nog bepaalde dingen die je wilt weten en wat ik nog kan toevoegen in de review?

Ik zal eens kijken of ik de laptop mag open maken. Als het goed is kan je ook gewoon de SSD die erin zit eruit halen.
Je kan daarna zelf een 512GB m.2 SSD plaatsen.
Volgens Asus mag dat inderdaad wel, garantie claimen is wel inleveren 'n originele staat'.
Dus zelfde geheugen en SSD/HDD als bij aankoop erin terugdoen en dergelijke. (althans dat heb ik zwart op wit via de chat)

Openmaken zou fijn zijn! Die M.2 kan inderdaad ook zelf vervangen worden, daarnaast zit er ook nog plaats in om een 2,5''-schijfje te plaatsen volgens mij, vind ik persoonlijk ook erg fijn.

En ik ben benieuwd naar het fangeluid in de praktijk, maar dat is lastig testen.

Jammer van de USB 2.0-poorten, maar dat is (voor mij) ook te overzien.
Gewoonweg jammer dat er zo weinig ultrabooks zijn met mat scherm.
As you wish heb ik informatie toegevoegd over de binnenkant van de laptop :)

Wellicht een idee om het zwart op wit van je garantie in de review te zetten, zodat andere lezers dat ook weten voordat ze eraan beginnen?

Fangeluid is met geen mogelijkheid eerlijk te testen. Je kan op een filmpje wel enkele andere geluiden ernaast laten horen, maar dan nog is het niet in te schatten hoe veel lawaai hij maakt.
Ah wat tof, eens lezen! Qua zwart-wit, heb de screenshots hier :)
Ik zou een ieder aanraden om dat ook persoonlijk te vragen, just in case.
Fangeluid klopt inderdaad, maar eens naar een winkel, dagje tikken daar ;)

EDIT: Echt wel heel interesssant hoor, ook die 2,5"-optie enzo, hmm

[Reactie gewijzigd door CLB op 10 januari 2017 17:39]

Wat over toegevoegd. Bedankt!

De vraag/opmerking van het je screenshot is ook hetgeen waar ik tegenaan loop. Ik kan ook geen specssheet vinden van de laptop. Leek mij handig om te zien of het Sata 3 of 6 is.
Op de productwebsite: "128GB/256GB/512GB SATA3 M.2 SSD"
Heb je een deel van de bloatware zelf verwijderd uiteindelijk? Ik kreeg de tip om gewoon windows opnieuw te installeren, helemaal leeg. Meeste drivers zou hij vanzelf moeten installeren en de splendid tool staat los op de asus site.

Gisteren de i7 versie besteld, ik ga, na wat testen, denk ik deze route volgen:

[Reactie gewijzigd door jaspov op 20 januari 2017 09:43]

Ja, ik heb de bloatware zelf verwijderd. Kost minder moeite dan Windows opnieuw te installeren.
Misschien is er een BIOS update om het fan probleem te verhelpen?

Verder vroeg ik me af of de backlight gebruik maakt van PWM dimming, en zo ja bij welke helderheid waarden? Bij sommige Zenbooks is dit wel het geval namelijk.
Fan probleem schijnt een probleem te zijn van alle Zenbooks. Een bios update lost niks op en tot op heden heeft hij de laatste bios versie.

Met PWM dimming ga je buiten mijn tweaker mogelijkheden. Hoe kan je zoiets achterhalen?
Dat is jammer, misschien kan je met SpeedFAN oid nog iets regelen?

PWM dimming kun je zien als je er met de camera van je mobiel naar het scherm kijkt. Als er sprake is van PWM dimming is verschijnen er lichte strepen. Echter alleen als de PWM frequentie laag genoeg is.
Soms is het zo dat er alleen PWM dimming is bij bepaalde helderheidswaardes. En dan is er vaak bij lage helderheid PWM dimming, en bij hoge helderheid niet.

Het scherm is dus wel IPS zo te zien. Het vreemde is dat ASUS dit zelf niet aangeeft op hun site (voor de QHD+ versie zeggen ze IPS, voor de FHD niks).
Want een variant van deze laptop, de UX310UQ (die heeft een Nvidia chip) heeft een TN paneel ipv een IPS paneel :S . Echt vreemd zoiets maar goed. Als deze maar IPS heeft is er niks aan de hand.
Bedankt voor deze review; duidelijk verhaal! Enthousiast :)

Alleen het "vele lawaai" van de fan.... merkbaar, maar niet hinderlijk irritant veel? Ik trof deze laptop helaas niet aan bij de MediaMarkt en ook geen idee of het lawaai dermate is dat het opvalt met omgevingslawaai.

Zover ik het begrijp draait Linux Mint ook prima op deze laptop (althans, op _een_ UX310UA versie); weet niet of Linux nog wat te bieden heeft op ventilator gebied.

[Reactie gewijzigd door Gim op 25 januari 2017 10:08]

Bedankt!

Her vele lawaai is subjectief natuurlijk. Maar als je het in de Mediamarkt wilt horen zal moeilijk worden. Het omgevingsgeluid overtreft het wel.
Als je een tv op de achtergrond aanzet zal je het ook niet merken. Tenzij je de CPU tijdje volledig zal belasten, want dan moet de fan echt aan de bak.

Zelfde als verhaal hier onder. De laptop is voor de normale consument en zullen geen weet hebben hoe je Linux moet installeren. Tevens hoort dat ook niet nodig te zijn.

[Reactie gewijzigd door Hupske op 25 januari 2017 21:21]

Ah kijk een helder filmpje.
Maar dat heb ik in de tijd dat ik foto's of filmpjes van de laptop maakte niet gezien.
Gebruik zelf vaak laptops met de helderheid(10-20%) zo laag mogelijk, want is lekker rustig voor de ogen. Tijdens de review met het testen van de WiFi en het geluid en heb het niet terug gezien op de camera.

Om met speedfan of dat andere programma de fan aan te passen is leuk als dat mogelijk is. Maar is voor de gemiddelde consument natuurlijk niet weggelegd en hoort ook niet de bedoeling te zijn.

[Reactie gewijzigd door Hupske op 25 januari 2017 21:17]

Dat is goed nieuws.

Volledig met je eens, Asus had gewoon een fatsoenlijke fan curve moeten instellen, ik kan me niet voorstellen dat er een geldige reden is om altijd de fan aan te hebben.
Dank voor de goede review, het heeft mij doen besluiten deze laptop ook te kopen. Maak geen gebruik van Windows en na een paar formulieren invullen krijg je de kosten van de Windows licentie zelfs terug van Asus (is mij bij Toshiba en Sony nooit gelukt). Onder Ubuntu werkt de laptop ook probleemloos en vwb het geluid van de fan die hoor ik alleen als ik de radio of TV uitzet. Voor mij dus niet hinderlijk..
Bedankt! Wat betreft de Windows licentie is dat een goede dat Asus je het geld daarvoor terug geeft.

Het geluid van de fan is natuurlijk subjectief. Ik zelf vind het soms wel hinderlijk dat hij wat lawaai maakt. Tenslotte heb je niet altijd je radio of TV aan :)
Zou je voor mij willen kijken wat voor een scherm het is? Het is waarschijnlijk een opronics, maar ik zou heel graag willen weten welke precies. Dit kun je vinden bij configuratiescherm-> optie apparaatbeheer -> beeldschermen-> druk op algemeen PNP beeldscherm -> in dat venstertje zit een tabblad gebeurtenissen-> daar staat in het onderste schermpje informatie achter display een aantal karakters tussen / -> dat is de code voor het schermtype.

Alvast bedankt!