Specificaties Tower, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master CM 690 Review

eXtink 15 november 2009, 2.072 views

Cooler Master CM 690

Pluspunten

• Groot
  • Kliksystemen
  • Stoffilters

Minpunten

• Dikte behuizing
  • Top en front panel moeilijk te verwijderen

De kast wordt gebruikt met het volgende systeem:
- Intel Core 2 Duo E8400 @ 3,6GHz
- MSI P45 Neo2-FR
- 4GB OCZ PC8500
- Asus GTX 275
- 2 HD (Samsung 320gb & Samsung 750gb)
- Cooler Master Real Power M620)

Na een lange tijd naar mijn eerste eigen computer te hebben gezocht (0,5 jaar), moest ik toch eindelijk eens een keer gaan beslissen wat voor kast ik zou nemen. Ik zat namelijk te twijfelen tussen de Cooler Master CM 690 + ATX mobo en de Silverstone TJ04 + mATX mobo(Klik) In eerste instantie keek ik het meest naar de TJ04, omdat ik deze kast een erg strakke kast vond. Daarentegen stond wel dat de CM690 meer ruimte had, beter koelmogelijkheden had en natuurlijk heeft hij ook wel zijn charme. Wat de knoop liet doorhakken was dat de TJ04 + mATX mobo slecht verkrijgbaar waren, dus koos ik voor de CM690 + ATX mobo.

Eerste indruk + unboxing
Mijn eerste indruk van de kast zal ik proberen te beschrijven, dit zal wel moeilijk worden om het in woorden uit te drukken, maar hier komt ie toch: "oooooooooooooohhhhhhh, aaaaaaaaaaaaaaahhhhh, h, hij is wel erg groot, maaaaaaaaaareeeeeeeeeeeee toch wel erg mooi"
Hij zat in een mooie grote doos verpakt, helemaal in piepschuim (geen kans op beschadigingen) Alles zit in de doos inbegrepen en in de kast. Ja, in de kast, als je de linker zijpaneel eraf haalt zie je dat er bij je 5,25" bays een groot aantal schroeven in je kast zitten geschroefd voor het geval dat. Dit vind ik zeker een groot pluspunt van de kast. Maar hiervan later meer.

Bouwkwaliteit & Afwerking
De bouwkwaliteit en de afwerking van deze kast vind ik zeker goed. Alles sluit mooi op elkaar aan (zoals de front en top panel), geen scherpe randen en de aan/uit knop en reset knop zijn goed stevig. De kwaliteit/dikte van het staal had wel iets beter kunnen zijn, de zijpanelen kan je als het ware naar binnen en naar buiten deuken. Het staal had net een tikkeltje dikker kunnen zijn, dit zou een steviger gevoel geven. Het front en top panel bestaan gedeeltelijk uit plastic, dit zouden mensen kunnen afschrikken, maar de front en top panel zijn stevig genoeg en er zijn geen kwetsbare gedeeltes die makkelijk kunnen afbreken. De kast staat gelukkig op mooie en dikke rubberen voetjes (1,5 cm) die de trillingen voor een groot gedeelte dempen en het zorgt ervoor dat de voeding en de fan onderin makkelijker lucht kunnen aanzuigen.
EDIT 15-11-2009 22:40
Ik was vegeten te melden dat de top en front panel er moeilijk af te halen zijn. Je moet behoorlijk wat kracht zetten om deze los te "rukken". Elke keer ben ik bang dat ik iets afbreek. Maar het is helaas nodig om je stoffilters schoon te maken, er is namelijk geen andere manier.

Inbouw mogelijkheden
In de kast heb je echt een zee van ruimt, je kan er standaard 5x 5,25" bays in kwijt (waarvan je er 1 kan omzetten naar een 3,5" bay, dit wordt gedaan met een bijgeleverde module achtig iets), er zijn intern 5x 3,5" bays aanwezig. Deze interne bays zijn voorzien van handige anti-tril houders voor je HDD's. Je klikt je HDD in zo'n houder en schuift de houder en HDD in zijn geheel in 1 van de bays. Deze houder zorgt ervoor dat je geen schroevendraaier nodig hebt en dat de trillingen worden gedempt. Voor de rest kan je nog veel meer onderdelen zonder schroevendraaier inbouwen, zoals je uitbreidingskaarten, die met een klik systeem worden vastgezet. Zo'n klik systeem wordt ook bij je 5,25" bays gebruikt, je hoeft bijvoorbeeld alleen je cd-speler in je kast te schuiven, waarna je hem alleen moet vastklikken. De zijpanelen worden met handige thumb-screws vast gezet, wederom is er dus geen schroevendraaier nodig.
Als men dan toch een schroef nodig heeft, dan is hij waarschijnlijk al aanwezig in je kast. In de kast worden standaard een stuk of 20 schroeven meegeleverd van verschillende groottes en diktes.
Minpuntje is dat je het MB-tray niet kan verwijderen en dat er geen gat in je MB-tray zit om een backplate te bevestigen. Dit kan wel zelf gaan doen, maar het is toch jammer. Wat wel weerhandig is, is dat je je voeding onderstoven in je kast kan zetten, zodat hij lucht van onder aanzuigt en dus altijd "frisse" lucht heeft. De kabels van de voeding kan je daarna gelijk omleiden langs de achterkant van je MB-tray, zodat je kabels de airflow niet verstoren.

Koelingmogelijkheden
Deze kast is echt een koel walhalla, standaard worden er 3 dans meegeleverd (waarvan 1 met blauwe LED's). Deze 3 fans zitten standaard 1 voorin (blauwe LED's), 1 achterin en 1 in zijpanel, deze laatste die in het zijpanel zit heb ik gelijk weg gehaald, want deze gaat resoneren.
Voor de rest is er in de kast ruimte aan 7 fans (allemaal 8cm/9cm/12cm), waarvan er 4 ook 14cm kunnen zijn.
Bovenin is er plek voor 2 fans waar je ook een radiator kan inbouwen, voor als je je pc wilt koelen m.b.v. water. De kast heeft ook 2 gaten, waardoor je je slangen doorheen kan doen als je een externe radiator hebt.

Vormgeving
Natuurlijk vind ik deze kast mooi, anders had ik hem niet gekozen. Maar de kast vind ik een strakke kast met niet al te veel opsmuk. Hij valt niet heel erg op, maar hij is ook wel weer aanwezig. Voor de mensen die niet een strakke of een gamers kast willen is dit de beste oplossing.
Maar smaak blijft voor iedereen verschillend.

Installatiegemak
Dit was mijn eerste systeem dat ik zelf in elkaar heb gezet en dit ging best gemakkelijk. Je hoeft alleen je moederboard en je voeding erin te schroeven (voeding heeft een rubberen ring om te dempen), voor de rest kon je alles erin en eruit klikken. Alles is zo gedaan!

Modbaarheid
Hier weet ik nog niks over, maar het zal vast wel lukken bij deze kast.

Voor 60 euro die je er voor betaald krijg je een hoop kast terug. Alles is mooi afgewerkt, hij is compleet en hij koelt al je hardware ook nog eens goed.

Ik ben toch ontzettend tevreden met deze kast, eerst wist ik het niet zeker omdat ik de TJ04 ook wel erg mooi vond. Maar in "real life" is de CM690 toch een stuk mooier (vind ik). De kast heeft daarentegen ook nog een ze van ruimte binnen, koelt alles goed, kliksystemen en ga zo maar door!
TOPKAST

Heb jij ook een Cooler Master CM 690?

Ik kan me niet helemaal in je review vinden, ik heb een tijdje geleden deze kast ook in huis gehad voor een klant van mij, hij vondt deze kast ook zo mooi, was de eerste keer dat ik met deze kast ging werken maar ik zou hem niet nog eens aanraden.

Ik wil je keuze niet afkraken begrijp me niet verkeerd, maar ik vindt hem vergeleken chieftec / antec en andere coolermaster kasten eigenlijk van zeer lage kwaliteit en helemaal niet wat ik van coolermaster gewent ben.

Deze kast is duidelijk alles naar uiterlijk gegaan en de stevigheid of kwaliteit materiaal is achter wegen gelaten maar dat is mijn mening lees mijn review maar eens
productreview: Chieftec LBX-02B-B-B review door dispie

Wat je veel ziet bij reviews/ en bij de jouwe ook is dat mensen hun product ophemelen en aanprijzen maar daar gaat een review schrijven niet om het gaat om een objectieve ervaring met de hardware. waarin je ervaring positief en negatief naar voren moet komen. dat is 1 van de dingen die ik hier geleerd heb over review en wat ik graag als tip wil geven voor je volgende.

voor de rest is je opbouw erg prettig en heb je goed gebruik gemaakt van plaatjes.
Ik lees altijd meerdere reviews van mensen zodat ik alle onderdelen van een product mee neem en niets vergeet te beschrijven of te bekijken.

succes met je kast, en kijk uit naar je volgende review
Dankjewel dat je uitkijkt naar mijn volgende review (die er zeker aankomt, moet heel mij systeem af namelijk :P) en dankjewel voor de complimenten.
Hiermee ben ik het niet mee eens, want ik noem ook een aantal slechte punten van de kast. Geen n product is perfect. ( ik zie wel dat ik had moeten vermelden dat de front en top panel er moeilijk af gaan, dus dat zal ik zo maar eens doen )
Deze kast is duidelijk gericht op het uiterlijk en daarbij is helaas ingeleverd op de bouwkwaliteit. Maar je moet dit probleem omgaan, ik heb bijvoorbeeld geen fan in mijn zijpaneel zitten. Hierdoor resoneert mijn zijpaneel ook niet.
Dit heb ik ook gedaan, hiermee krijg je een zo compleet mogelijk review en ik zal dit ook bij mijn volgende reviews doen.
O ben erg benieuwt naar de rest van je systeem en de reviews er over,

Ik bouw pc voor mensen en pak hier en daar als ik iets leuks zie eff een onderdeel en review dat. was net bezig aan 2 Noctua processor koeler review maar toen ging me mainboad opeens dood, dus dat duurt wat langer. ook de XFX 4980 xxx editie staat nog op de planning bij mij.

-Sorry ik had dat beter moeten uitleggen jij geeft inderdaad slechte punten maar de overal feel van de review gaf me dat gevoel van ophemelen was ook bedoelt als vriendelijke tip.

-O kijk uit trouwens met de gaas delen van de voorkant als je die indeukt krijg je het bijna niet meer goed netjes recht hoorde ik van de gene waar ik deze kast aan heb verkocht.

-Ik heb inderdaad ook geen fans in zij paneel gezet.
Ik heb een 120mm tegen de zijkant van de harddisk gezet met tywraps zodat er lucht weg van de harddisk gelijk tegen de videokaart werd geblazen dit scheelde zo 5 grade bij de videokaart en paar grade per disk.

-dacht ik ook al want je review ziet er goed uit kijken of de volgende 4 sterren of 5 sterren wordt ;)
Beste Dispie, ik heb zowel jouw als deze review gelezen en vind van beide dat ze goed zijn, maar ook beiden hebben evenveel subjectieve meningen over hun kasten. Daar is op zich niets op tegen, dus ik weet niet waarom je klaagt over de persoonlijke positive mening van Trip.X Ik vind wel dat de a's en o's achterwegen hadden mogen blijven. Die voegen niets toe en zijn eerder wat lachwekkend.

Ik heb thuis drie kasten. De Cooler Master AMMO 533, de Cooler Master 690 en de RECOM powerstation EVO. Ik hou dus van ruime koelmogelijkheden. Vroeger had ik Chieftec kasten en ben voornamelijk vanwege het gewicht, de weinige en kleine fans overgestapt naar andere kasten. Zeker het zijn stevige kasten, maar als je er zo nu en dan mee op pad gaat heb je graag een iets lichtere kast. En die zijn meestal ook van een dunner materiaal gemaakt. Alluminium is dan eigenlijk het mooiste, maar beschadigd toch te gemakkelijk.

Jouw conclusie over slechte fans in de Cooler Master kast kan ik bijvoorbeeld helemaal niet delen. Ik vind ze erg stil en ze gaan erg lang mee. (niet alleen mijn conclusie, maar ook van vrienden en kennissen) Misschien zat er een productiefoutje in jouw fan. Dat kan de beste overkomen. Ik snap alleen niet waarom er geen 14cm fans van Cooler Master leverbaar zijn.

En nog een tip van mij betreffende resonerende fans. Daar kun je rubber bevestigingsmateriaal voor krijgen.

[Reactie gewijzigd door millenarian op 16 november 2009 15:30]

Goede review, van mij krijg je 4 sterren ;)
Dit is inderdaad een zeer nette review.
Alles is mooi ingedeeld, en goed voorzien van kopjes.

Krijgt van mij ook 4 ****
Beide bedankt voor jullie reactie en stemming
Je kan er nog bijzetten dat het een voordeel is dat de voeding onderin geplaatst worden en zodoende je bij grotere CPUkoelers geen belemmering vormt, wat nog wel eens het geval kan zijn,
Nadeel is dat de warmte opstijgt en je dus wel moet zorgen voor de juiste koeling.

Ik ben zelf ook een tevreden gebruiker van deze kast en sluit mij aan bij de review
Ik heb deze kast ook en ben er vrij tevreden over. Voor het geld krijg je inderdaad veel kast terug.
Ondertussen heb ik de kast wel wat gemod. Er zit nu een window in en de binnenkant is volledig matzwart gespoten. Ook heb ik de gaten voor het cablemanagement wat groter gemaakt en wat verlichting genstalleerd met on/off switch achteraan (die watercooling gaten kwamen goed van pas :P ).

Wat ik zelf een groot minpunt vind aan de kast is dat deze 'bijna' genoeg plaats heeft om fans te plaatsen bovenaan tussen de zwarte grill en het ijzer van de behuizing. Dit bijna heb ik dan ook omgezet naar helemaal }> Dit door de zwarte grill los te maken en enkele mm naar boven te verschuiven. Nu passen er netjes twee standaard fans tussen.
Laat eens wat foto's zien. Ik ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet.
Ik heb vrijdag mijn systeem in elkaar gezet met HD5870 en je hebt nog ruimte over.

Ik zal vanavond even een foto maken dan kunnen het zien :)

Oh en ik ben het met de review eens dat de ventilator aan het side panel lawaai maakt.
Mijn gehele systeem is stil behalve die ventilator. Daarom heb ik hem ook los gemaakt.
Ik dacht dat het aan die ventilator lag maar blijkbaar heeft iedereen dit.

Wmb is dit een nadeel extra.

Bij mij sluit mijn moederbord niet helemaal aan met de achterkant van de kast. Scheelt een paar millimeters maar toch. Op zich is dat ook een nadeel. Maar verder is het een mooie kast en ik ben er voorlopig blij mee.
Nette review!
Ik heb deze kast ook gehad, afwerking heb ik als slecht ervaren omdat er overal kieren zitten. Daarnaast na 2 keer het zijpaneel (rustig) er af te hebben gehaald kon ik deze op 1 of andere manier er niet meer op krijgen. De hele kast trok krom zodra de zijpanelen niet aanwezig waren. Heb daarop van coolermaster een gratis extra zijpaneel gekregen maar dit was dus niet het probleem. De kast trok zo krom dat ik meer dan 1cm van het paneel overhield wanneer ik deze er op wou plaatsen. Ik was het zo zat dat ik snel een andere kast heb gekocht(Antec Nine Hundred Two). Het verschil is zo enorm, ik ga niet meer terug naar coolermaster.
Dan weet ik niet wat jij gedaan hebt want waar ik gewerkt hebt hebben we zat PC's gebouwd met deze kast met veel en zware onderdelen erin (meerdere HDD's en videokaarten, fans, koelblokken etc) en nog nooit krom getrokken dus ik denk dat het hier aan jou ligt. ;)
Feedback is altijd welkom
EDIT 15-11-2009 22:40

Eigenschappen bijgewerkt
Wil niet zeggen dat het niet zo is, maar de zijpanelen pasten al niet 100% bij aankoop.
Al die kieren van niet goed aansluitende panelen zaten er al bij aankoop, een slechte afwerking dus. De kast is zoieso slapper dan de centurion 5 die ik er voor had. Maar het maakt ook niet uit. De antec kasten zijn wat degelijker/steviger en daar ben ik nu heel tevreden mee. De CM690 heb ik doorgeschoven naar mijn vader die toch nooit de zijpanelen er af hoeft. Dus het zootje in elkaar gezet en aangesloten en nu ook geen problemen mee.
Nog even een vraagje.. hoe zit het met het geluid?? is het een stille kast??