Chieftec LBX-02B-B-B Review

dispie 11 september 2009, laatste update op 14 september 2009, 3.312 views

Chieftec LBX-02B-B-B

Pluspunten

• chieftec is stevig
  • chieftec strak design
  • chieftec sloten
  • chieftec goed uitgedachte air flow
  • coolermaster mooi design
  • coolermaster kabel management
  • coolermaster groot en deels filters aanwezig
  • coolermaster Veel fan opties meerdere grote mogelijk

Minpunten

• chieftec bijna alleen maar 92mm fans
  • chieftec geen fans meegeleverd
  • chieftec front usb zit aan de zijkant van de kast soms wat lastig
  • coolermaster meegeleverde fans zijn slechte kwaliteit
  • coolermaster matriaal kast is dun en niet echt stevig.
  • coolermaster zij paneel zo dun dat als je er fans op zet dit herrie maakt
  • coolermaster belangrijke filter onder de voeding vergeten
  • coolermaster scherpe randjes

Chieftec LBX-02B-B-B VS Coolermaster CM690

Voorwoord

Omdat ik een 2de systeem ging bouwen en mijn game systeem nog steeds in een 12-15jaar oude Chieftec big-tower zit, die gewoon niet te verwoesten is. Wilde ik voor mijn 2de systeem weer zo’n degelijke kast dit keer iets kleiner en vooral niet te duur.
Na wat zoeken had ik de keuze tussen de Coolermaster CM690 en de Chieftec LBX-02BBB uiteindelijk ben ik voor mijn vertrouwde merk gegaan, na veel twijfelen want de CM690 is een van de meest verkochten kasten en heeft veel goede reviews.
Aangezien ik weer eens een systeem voor een vriend in elkaar ging zetten en hij de Chieftec iets te hoekig vond en hij de Coolermaster CM690 wel mooi vond, heb ik deze voor hem gekocht.
Beide kasten zitten tussen de 70 en de 80 euro en zitten dus in dezelfde prijsklasse, maar zijn ze ook van dezelfde kwaliteit. Lees verder en vind het uit.

Specificaties

92 mm 5x optioneel
120 mm 1x optioneel

Martiaal: Metaal en plastic

Behuizing bijzonderheden:
E-ATX Midi Tower met stoffilters, d.m.v. een klein slot aan de voorzijde van de kast kan het voorpaneel en tevens het zijpaneel op slot worden gezet.
Schroefloze insteekkaart montage

Achterzijde: 7 slotopeningen
Voorzijde: Power knop, resetknop, 2leds, Voorzijde zijkant: 2x USB 1x Firewire 2x 3.5mm audio

Meegeleverd: sleutels, schroeven, voorkant stoffilter
Niet meegeleverd: fans

2x120/140mm
1x 80x80x15mm

Materiaal: SECC

Behuizing bijzonderheden:
Één 120mm fan in zijpaneel, met plaats voor één 120mm fan in zijpaneel, twee 140mm fans in top en één 120mm fan in bodem
Schroefloze 5,25 inch drive montage
Schroefloze 3,5 inch drive montage

Achterzijde: Één 120mm fan, 7 Slotopeningen, 2 x opening voor slangen van vloeistofkoeling

Voorzijde: Één 120mm fan, Power- resetknop, LED (HDD),
Vooraansluitingen zitten boven op de behuizing, 2 x USB, 1 x Firewire, 2 x 3,5mm Audio, 1 x SATA

Meegeleverd:
3,5" in 5,25" drivebay, 3x 120mm fans, schroeven filters voorkant en onderin.
Garantie: 24 Maanden

Bouw kwaliteit

Uiterlijk

Vrij saai ogende kast vierkant en hoekig ook de voorzijde is met een vrij saai lijntjes patroon afgewerkt, het is geen lelijke kast maar wie iets leuk om naar te kijken wil zal er toch wel wat aan moeten modelleren.

plaatje 1

Frame en buiten kant

Wat je misschien al opviel in de specificaties is het verschil in gewicht tussen de 2 kasten de Chieftec met een 16kg en de Coolermaster met nog net geen 10kg

Dit merk je ook gelijk als je de Chieftec beet pak 1.5mm metalen deuren en de rest is ook allemaal van dik metaal gemaakt alleen de voorkant is van plastic met een filter er in en een deurtje wat op slot kan, met daar ook weer een filter in.

De aanknop zit achter de deur dus als die dicht is kan de pc niet aan of uitgezet worden, door onbevoegde alleen door de stekker er uit te trekken.

Ook op de zijdeur zit een slot zodat er niet direct acces is naar de hardware er achter.

De kast is voorzien van pootjes die als nodig naar buiten gedraaid kunnen worden hij staan al stevig op zijn pootjes maar als je ze naar buiten draait gaat hij nergens meer heen.
(Heb al heel wat blauwe tenen tegen mijn kast gestoten)

De front usb zit wat ongelukkig deze zit aan de rechter zijkant van het voorpaneel als je kast dus rechts van je staat tegen de muur kan je er niet bij.

plaatje 2

De binnen kant

De binnen kant van de Chieftec zit stevig in elkaar en is netjes afgewerkt je haalt je handen er niet snel aan open.

De harddisk bracket zijn schroefloos te gebruiken vrij simpel maar doen het goed, door de fans achter de harddisk komen de kabels aan de voorzijde wat krap te zitten, S-ATA kabels met een 90gradenhoek zou ik dan ook aanraden

Onderin waar de kabels onder de harddisk ophanging door kunnen, zitten wat scherpe randjes waarmee je de kabels zou kunnen beschadigen

De cd ROM /dvd spelers kunnen doormiddel van schroefbare nokjes (klemmetjes) geplaatst worden, hiervoor is geen schroevendraaier nodig.

De 7 slots wordt met een dun metalen rail op hun plaats gehouden: Dit vind ik een niet zo prettig werkend systeem zeker met zwaardere kaarten heb je last dat deze schuin gaan hangen, en dus kans op beschadigingen.

Fan plaatsen 3 zijn fans er achter de harddisk geplaatst in een bracket, erg handig, dus de rest is direct aan het frame van de kast of deuren te monteren.

Van de term kabelmanagement heeft Chieftec nog nooit van gehoord, zo mis je gaten in het achterpaneel om kabels achter langs te gooien, ook kabel wrappers, die aan het achter paneel zouden moeten zitten, zitten er niet in. Dus werken met klittenband en ty-wraps?

Voeding zit boven in.

plaatje 3

Coolermaster

heeft zijn geld duidelijk in ander soort kwaliteit en afwerking gestoken.

Uiterlijk

Van een afstand ziet deze kast er heel stijlvol uit, mooi gedetailleerde afwerking en vorm, als je dichterbij gaat kijken ziet het er allemaal wat goedkoop uit. Maar zo dicht kom je alleen met het bouwen er van en als hij gewoon ergens staat is het voor het oog gewoon een stijlvolle kast.

plaatje 4

Frame en buiten kant

De deuren zijn van wobbly metaal zo dun, hieraan zat een van de standaard fans gemonteerd, maar deze zorgde voor veel herrie doordat deze ging resoneren. Deze heb ik daarom boven in de kast geplaatst. (jammer genoeg vond de fan aan de bovenkant hangen niet leuk en ging na 2 dagen kapot.) Kwaliteit fans zijn de zwarte meegeleverde, dus ook niet bepaald.
De plastic kappen op de boven en voorzijde kun je met moeite verwijderen en moet je soms met flink wat kracht weer terugplaatsen.
Als je de kappen er af heb, merk je pas hoe gammel het frame werkelijk is met niet al te veel druk gaat de bovenplaat bol staan en schiet zodra je los laat weer terug, maar ook het totale frame kan met weinig kracht verbogen worden. Het is gelukkig wel flexibel genoeg dat het terugbuigt.
Het gaas dat aan de voor- en bovenzijde zit deuk gemakkelijk in en is heel moeilijk terug te buigen. Pas op dus!!
Er zitten geen sloten of beveiliging op deze kast dus alles is met weinig moeite te bereiken voor onbevoegde
De front usb, Firewire, audio en S-ATA zitten heel handig aan de voorzijde boven op de kast, dus als je kast ergens tegen aan staat maakt dat niet uit. Ook is de kast klein genoeg om onder een bureau te plaatsen en zijn de poorten van o.a. de usb nog toegankelijk.
Ook de keuze van een S-ATA aansluitpunt op die plek is zeer welkom, dan kan je de verwisselbare schijf gewoon daarbij op je kast leggen.

plaatje 5

De binnen kant

De binnen kant ziet er netjes uit en het valt gelijk op hoeveel fan opties hij heeft, men kan meerdere maten fans aan brengen. Heel luxe.

Met alles er inbouwen heb ik alleen heel wat rode vlekken gemaakt van plekjes, waar ik mijn vingers aan open haalde, ze mogen de kasten dus wel eens na lopen op scherpen randen.

De harddisk bracket zien er wat luxer uit en zijn ook schroefloos en zo werken ze dan prettig, ze schuiven er makkelijker in en uit. De harddisk worden andersom geplaatst,
wat weer bevorderlijk is voor het wegwerken van de kabels. Al met al handiger dan de simpele Chieftec bracket.
De Cd-rom/dvd spelers ophanging is niet schroefloos, in mijn ogen er zitten wel lock klipjes, maar die zien/voelen zo gammel aan, dat ik aan een kant toch nog een schroef er in heb gedraaid.
Ook hier 7 slots maar deze zijn stuk voor stuk met een goed stevig klemmetje uitgerust en zeer handig in gebruik. Hier is veel aandacht aanbesteed.
Door het plaatsen van de voeding onderin en de gaten op de juiste plaatsen in het achterpaneel, kon ik de meeste kabels achterlangs.
De front fan en de onderste fan zitten op een bracket de rest is allemaal direct tegen het frame van de kast te monteren.
Wel is bijna alles van stoffilters voorzien, behalve op een plaats waar er echt een had moeten zitten namelijk onder de voeding. Slordig detail.
Aan de voorkant van het achterpaneel (een metalen plaat waar het moederboard aan vast zit) heb je losschroefbare kabel wrappers, deze zijn heel erg handig en maakte het weg- werken van de kabels uit de luchtstroom een eitje. Ik heb nog nooit mijn kabels zo snel in orde en netjes gehad. Top dus.
Ook een feature die erg handig is, zijn de twee buisopeningen voor een waterkoeling, die al aanwezig is aan de achterkant van de kast.
Voeding zit onderin

plaatje 6

Installatiegemak

Allebei de kasten hadden zo hun voor- en nadelen met het installeren van de hardware

De Chieftec

Voor de Chieftec heb je geen schroevendraaier nodig, hooguit om extra fan opties aan te brengen of om de rubberen steuntjes te verwijderen die bij je fans zitten.

Voor een mid tower heeft hij heel veel opties 6 harddisks, 2 floppy of nog 2 harddisks en 4 cd-rom bays.

Het kabelmanagement heeft hij dan wel niet, maar omdat air flow niet door de hele kast gaat, maar opgedeeld is, heb je genoeg ruimte om je kabels met een klittenband uit je air flow te houden. Je bent alleen wat langer bezig.

De fans waren makkelijk aan te brengen geen kappen die moeilijk deden alles ging even soepel.

Geen sneetjes in me vingers dus dat is wel prettig

De Coolermaster

Schroevendraaier nodig om je cd-rom extra vast te zetten en fans wat meer werk

Voor een mid tower heeft deze de nodige opties 5 harddisks, 1 floppy of extra harddisk en 4 cd-rom of 5, als je de floppy bracket weghaalt.

Het kabelmanagement is ideaal en dit zorgt er voor, dat de kabels binnen No time uit de air flow en netjes weg gewerkt zijn. Voor de top fans en de front fan moet je de kappen eraf halen, hier was ik wel even mee bezig. Moest daarna heel wat kracht zetten en moeite doen om ze er weer op te krijgen.

De logische gedachte dat de fans tussen de bovenkant en de kap zaten was ook niet zo deze moeten binnen in de kast wat lastig is als je ze later wil toevoegen.

Ik was met beide ongeveer even lang bezig om alles in te bouwen bij de ene door het missen van de kabel management en bij de andere door de kappen en het plaatsen van de fans op de juiste plaats voor goede air-flow.

Vormgeving

De Chieftec heeft heel wat mogelijkheden tot eigen inbreng, omdat hij van stevig metaal is gemaakt en de zijpanelen ook stevig genoeg zijn voor bewerking. Let wel, dit kost een hoop dremel schijfjes.

Door de ruimtelijke binnenkant kunnen case lichts makkelijk geplaatst worden en hebben ze meer bereik. Er zijn echter weinig goede mogelijkheden om verlichte fans in te stoppen, die tevens nuttig zijn.

In de Coolermaster zou ik je niet aanraden om daar in te gaan zagen, de zijpanelen zijn al zwak. Coolermaster heeft wel zelf een versie van deze kast met al een doorkijk zijdeur, een beetje saai, maar hij is er wel.

Door het kabelmanagement heb je wel veel ruimte, daardoor zullen ook in deze kast je case lights het goed doen.

Daarnaast veel fan opties dus je kan veel verlichte fans er in stoppen om een mooi effect te krijgen door het gaas werk dat de buiten kappen heeft.

Airflow

Zoals ik al eerder zei hebben Chieftec en Coolermaster een ander idee over air-flow, beide hebben sterken en zwakken punten

De Chieftec
Zoals ik al aangaf heeft deze kast 2 aparte air flows: iets wat mij in het begin verbaasde was dat er geen front fan in zat, maar 3x 92mm fans aan de zijkant, die van rechts naar links de lucht binnenhalen en gelijk weer naar buiten blazen doormiddel van de gaten in de deur. Deze lucht wordt dus niet langs andere onderdelen geblazen zoals bij andere kasten.

Luchtstroom 2: zijn 2x 92mm fans in de deur 1 ter hoogte van de videokaart en 1 op processor hoogte deze blazen naar binnen waarna de video kaart als deze fan gekoeld is het weer naar buiten werkt of het in de lucht stroom van de processor terecht komt en dan daarlangs via de 120mm achter fan of door de voeding heen naar buiten gaat.

In deze kast past de fan van het zijpaneel net boven de processor.

Een voordeel van dit systeem is dat de hitte van de harddisk, het kunnen er 6 zijn, dus 6x 35 tot 45 graden niet langs de overige onderdelen komt.

Nadeel is dat de warme lucht van de processor wel door de voeding gaat. waardoor deze weer warmer word.

plaatje 7

heeft ook 2 air flows maar heel anders ingedeeld:

Stroom 1 is vanaf de onderkant door de voeding ( plaats hier zelf een filter voor, want niets is gevaarlijker voor een voeding dan stof!

Stroom 2 logischerwijze zou deze zo lopen
Vanaf de Front fan langs de harddisks waarna de onderfan het omhoog blaast tegen de videokaart aan deze werkt het naar buiten. 2 zijpaneel fans blazen ook naar binnen ( let op als je een grote processor koeler hebt kan je er maar 1 plaatsen) deze 2 zorgen dat de lucht dicht langs het board en de videokaart wordt geblazen.

Alles wat niet door de videokaart wordt meegezogen wordt door de processor fan en de 2 top fans en back fan meegetrokken langs het processor koelblok.

Doordat je voor een meerdere grote fans kan kiezen en dus de kracht van de luchtstroom kan bepalen kun je hiermee een heel mooie en goede air-flow gecreëerd.

En vindt ik dit dus duidelijk een air-flow kast en geen water koeling kast, al kom je er snel achter dat zodra je het zij paneel met 1 fan er op er in hangt en opstart je opeens een herrie kast hebt door dat de zijpanelen zo dun is dat hij gaan vibreren, dit kan je een beetje oplossen door rubbertjes maar blijft een herrie.

Ik heb een Noctua koeler op mijn i7 en doordat deze zo hoog is kan ik de 2de zijfan niet eens gebruiken omdat het koel blok in de weg zit.

Nadeel de warmte van 5 harddisks a 35-45 graden wordt langs alle onderdelen, behalve de voeding geblazen.

Als je een goede stille air-flow wil vervang dan de zwarte Coolermaster voor kwaliteit fans. Noctua of Sharkoon zouden mijn aanrader zijn, als je met leds fans wil werken ga dan voor de Zalman of Antec.

plaatje 8

Temperatuur in de praktijk

Aangezien er verschillende systemen in beide kasten zitten is het moeilijk vergelijken op dit punt in de een hangt 1x 30Gb en 4x 1Tb Seagate ES.2 harddisks en een AMD Phenom 9750 met stock koeler en een passieve videokaart Asus 7600Gt

En in de andere een 1x 80Gb en 2x 500Gb WD green harddisk een i7 met een Noctau koeler er op en een XFX ATI 4890 black Edition

Op zich zijn beide systeem qua warmte productie wel aan elkaar gelijk waarin de Chieftec 4x 92mm en 1x 120mm zit heb ik in de Coolermaster 4x 120mm zitten, dit is exclusief de processor fan.

Beide systemen lopen bij een kamer temp van 20-27 graden

Systeem temp 35-45 graden
Cpu temp 30-45 graden
Cpu Amd Chieftec met stock koeler 48-69
Mem temp 35-45 graden

Ik ga voor de Coolermaster nog 1x 120mm halen
En voor de Chieftec een andere processor koeler en nog een 92mm fan

Hierdoor zal de temp waarschijnlijk met 5 graden dalen

Ook ga ik een airco aanschaffen voor in huis want 27 graden is niet leuk.

De conclusies na ondertussen een weekje werken met de Coolermaster, deze gaat mij steeds meer tegen staan. Ik heb ondertussen de standaard fans vervangen, omdat er 1 na 4 dagen al kapot ging. Het dunne plaatstaal van de deuren waar eigenlijk geen fan op kan vanwege het geluid dat deze dan gaan maken. Maar ook de rest van het frame is te zwak of te schadegevoelig zoals het gaas.

Voor mensen die standaard kastjes gewent zijn, die je bij het kopen van een compleet systemen krijgt, is de Coolermaster een grote vooruitgang. Voor mensen die al eens een kwaliteitskast zoals die van Chieftec of ander merk in handen hebben gehad, valt de Coolermaster CM690 erg tegen.

Het is niet allemaal slecht de Coolermaster bezit zijn goede kanten: de hoeveelheid aan fan opties, een super handig kabel management systeem gaten in het achterpaneel, waar je ze nodig hebt om je kabels door te stoppen bijna overal filters, de front aansluitingen zitten heel handig, ziet er leuk uit en de slot locks zijn heel handig.

Daarin tegen krijg je bij de Chieftec gewoon een kwaliteit stevig stalen kast, die eerder je vloer of tenen beschadigen dan dat er schade aan de kast ontstaat, er zitten sloten op, ook veel fan opties, alleen geen fans meegeleverd of filters op het front paneel na.

Daarnaast mist de Chieftec het kabel management maar door de 2 aparte air-flows maakt het niet zo uit de kast is ruim genoeg om de kabels tussen de 2 air-flows te laten hangen en met wat klittenband 2 a 3 stukjes van 3 cm is het ook zo netjes allemaal.

Ik zou dus uiteindelijk weer voor een Chieftec gaan en over een Coolermaster moet ik nog eerst even over nadenken of ik ooit nog een kast van hun koop in deze prijsklassen.

11-09-09
Plaatjes van thumb naar normal formaat
Heel snelle en goede service bij chieftec

Nadat mijn chieftec kast blijkbaar te zwaar was voor het plankje waar hij op stond en dus ca een meter naar beneden is gevallen was er geen schade aan het kast frame, alleen 1 van de pootjes was een nokje af gebroken.
De deuk in mijn laminaat vloer was flink.
Geen schade aan de inhoud hij started netjes op na de val.

Aangezien je de pootjes niet los kan kopen heb ik contact met chieftec gezocht:
Mijn mail was om 9:08 ontvangen
en nog geen 30 min later 9:40 had ik al antwoord:
Dear Dave,

many thanks for your mail. Please let us know where you are located in order
to pass a dealer's adress to you.

Mit freundlichen Gruessen aus Ratingen
Sincerely - Kind regards - Salutations
Tanti Saluti - Saludos - Met vriendelijke groeten

Michael Ruhland
Produkt Manager

Na het sturen van me adress bleek dat er geen dealer in de beurt zat denk ik en kreeg ik de volgende mail van ze een paar uurtjes later om 12:28
Hi Dave,

pls. let me know your last name, I will mail a foot to you, free-of-charge.

Mit freundlichen Gruessen aus Ratingen
Sincerely - Kind regards - Salutations
Tanti Saluti - Saludos - Met vriendelijke groeten

Michael Ruhland
Produkt Manager

14-09-09
het vervangende pootje is nu al binnen dus 3 dagen na me mailtje dat is echt super snel

Heb jij ook een Chieftec LBX-02B-B-B?

Dat stukje extra ruimte in die chieftec kasten zorgt er toch weer net voor dat je dingen iets netter en beter in kunt bouwen (vind ik zelf dan). Bovendien zijn die kasten echt niet kapot te krijgen. Alleen jammer van de (vaak) plastic deurtjes aan de voorkant.

Ik hou wel van het wat eenvoudigere design, ik ben nog steeds niet echt uitgekeken op m'n chieftec dragon.
Klopt dat vindt ik dus ook ik vondt de chieftec stuk ruimtelijker dan de Coolermaster in de hoogte is soms beter dan in de breedte

Ik moet eerlijk zeggen ik haal de deurtjes aan de voorkant er altijd af en gebruik ze niet ik vindt het hinderlijk als je vaak naar je dvd speler wil zit er een deurtje voor

ik zit te denken om de volgende in de chieftec dragon te gaan bouwen heb ik ook al naar staan kijken inderdaad

en ik heb dus zelf een 12-15 jaar oude big tower helemaal omgebouwt check me pics maar eens

en dan deze chieftec van de review en als ik ze zat ben pak ik een dremel en zaag ik er iets cools uit en heb je een vette open gewerkte kast want dat is voordeel van zo stevige deur.
Ik heb zelf een CM690 en vond het ook een tegenvaller dat de panelen zo dun waren. Daarentegen was ik erg te spreken over het stoffilter en en de handige aansluitingen aan de voorkant. Al met al kan ik me heel goed vinden in jouw review en zal voor mijn volgende kast zeker eens kijken naar Chieftec.
Ik denk dat je zodra je een chieftec eenmaal hebt en je je stoort aan het saaie design.

Je met een dremel heel wat hips kan maken zonder dat de kast gammel wordt zie mijn plaatsjes van mijn 12-15 jaar oude chieftec.

Ik kan het je in ieder geval aanraden
Leuke review, zeker leuk om te weten wat deze Chieftec kast in peto heeft als ik nog eens een pc in elkaar steek.
Verder ben ik nu reeds al een jaar de trotse eigenaar van een Chieftec CA01-SL-SL-B kast.
Dit is echt een wolkenkrabber onder de pc kasten. :+

Ik stoor me eigenlijk niet echt aan het 'saaie' design van Chieftec, ik beschrijf dit eerder als strak en simpel. En ze zijn inderdaad bijna onverwoestbaar (en ontilbaar ook ;) ).
@Esparoba2,
Heel erg bedankt, blij dat je er wat aan hebt:

saaie ja voor de 1 saai ik vindt het heerlijk zo simpel strak design moet vooral zijn functie doen, en onverwoestbaar zijn in geval ik hem moet verplaatsen.

ik heb zo 4 a 5 kilo metaal uit mijn 15 jaar oude chieftec gedremelt en hij is nogsteeds stevig en een kilo of 22 met alles er in ( zie case mod foto profile) dat is de voorloper van jouw case denk even groot.

zoals je al leest is de chieftec vele malen meer kwaliteit dan de coolermaster ik was dan ook echt teleur gesteld in coolermaster.

De LBX-02B-B-B case was redelijk voor server model uitgekozen waar die dan ook nu dienst voor doet voor een game systeem zou ik eerder voor deze serrie gaan:

Ik ga binnen kort (rond 22 ockt release windows 7) voor mijn pa een i7 systeem in deze case stoppen ik heb deze al keer gezien en dat is dan ook echt de koning onder de case builders ik zal ook daar dan een review van schrijven:

[Reactie gewijzigd door dispie op 11 september 2009 22:45]