Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB Review

Nico Klus 17 juni 2010, 14.598 views

Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB

Pluspunten

• prijs/opslag
  • temperatuur
  • geluid

Minpunten

• geen

Reden van de aanschaf
Om 'wat' film en fotomateriaal op te slaan zocht ik een grotere schijf. Nu heb ik 3 schijven van 500G waarvan er 2 naast mijn kast liggen zodat die niet dicht kan. Gevolg, veel stof in mijn PC en erg oppassen dat ik niet tegen de schijven schop die op de grond onder mijn bureau liggen.
Door deze te vervangen door 1 schijf blijft m'n PC netter en loop ik minder risico om wat stuk te schoppen.
Voor deze opslag wilde ik niet te veel betalen en gezien de prijs/opslag kwam deze er als beste uit met zo'n 5,5 cent/GB. Ik heb de schijf gekocht voor 83 euro bij Redcoon.

Prestaties
Om een indruk te krijgen van de prestaties heb ik wat HDTune screenshots bijgevoegd.
  • Gemiddeld lezen 86MB/s
  • Gemiddeld schrijven 84MB/s
  • Gemiddelde access tijd 14,5 ms
Er zijn vlottere schijven, maar voor mij al een stuk sneller dan mijn huidige systeemschijf, een 80GB Maxtor IDE (6Y080P0) van zo'n 4 jaar oud. Gemiddelde accestijd van 15,4ms en een gemiddelde read van 46MB/s (max 57MB/s).
Met andere woorden de slechtste waarden van deze Samsung zijn net iets slechter dan de beste waarden van de Maxtor. Voor mijn gevoel retesnel dus :P

Temperatuur
De schijf blijf goed koel. Gedurende de HDTune testen had ik hem op de grond liggen (laminaat) en werd de schijf niet warmer dan zo'n 21 graden. De omgevings temperatuur was 19 graden.
Nu de schijf ingebouwd is wordt hij een beetje gekoeld door een 12CM fan die pal op mijn systeemschijf blaast. De Samsung wordt die niet warmer dan 21 graden na wat intensieve kopieer acties. De omgevings temperatuur is zo'n 18 graden en de systeem temperatuur 26 graden. Daar zit nogal wat verschil tussen vindt ik zelf. Om de temperaturen uit te lezen gebruik ik een door ABIT bij mijn mobo geleverd tool en door HDTune.

Geluid
De schijf hoor je zachtjes tikken bij activiteit. Een beetje dof geluid. Ik vind het niet storend. Om het te horen moet ik er echt op letten, anders valt het niet op.
Het draaien van de schijf hoor ik helemaal niet nu die ingebouwd is. Toen ik hem nog los had liggen en er met mijn oor tegen aan lag kon ik een heel zachte hoge toon horen van de draaiende schijf. Op een halve meter afstand was dat al niet meer te horen.

Betrouwbaarheid
Over de betrouwbaarheid kan ik nog niet zoveel zeggen. Ik heb de schijf nu pas 5 dagen in gebruik.

Voor mijn doel: veel redelijk statische data opslaan voor 'weinig' geld, is deze schijf perfect. De prestaties zijn vergeleken mijn mijn huidige schijf geweldig. Temperatuur en geluids productie zijn ook prima in orde.

Update 17-7-2010
Ik ben nog steeds zeer tevreden met deze HD. Hij draait nog perfect. De betrouwbaarheid heb ik nu na een half jaar gebruik op goed gezet. Kan nog zeer goed worden, maar dat zal toch zeker nog een paar jaar duren. :)

Heb jij ook een Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB?

Wat ik wel opvallend vind is dat als ik de review van Rub3ns bekijk, bij mij met name de schrijf snelheid en access tijd een stuk beter zijn dan bij hem.

Misschien iets met de firmware te maken? Ik heb firmware 1AG01118.
Of de controller op het mobo?
Eerder de controller lijkt me (maakt meer verschil).
Ik zie een typo bij het 3e plaatje in HD tune er staat "agv. speed."
On-topic Nice review! mischien nog een mooie foto van de Schijf en zen verpakking?
Die typo is van HDTune (wat niet wil zeggen dat ik er geen heb gemaakt). Een plaatje van de HD in z'n verpakking zit er niet in. Ik mag maar 4 plaatjes bij een review zetten. De HD was verpakt in een doorzichtig plastic doosje. Er zat verder geen antistatische verpakking omheen. Wel zaten er nog 4 schroefjes voor de inbouw bij.

[Reactie gewijzigd door Nico Klus op 15 november 2009 14:36]

mooie revieuw duidelijke plaatjes
Precies, bij webshops krijg je geen retail verpakking. Heb hier wel 5-6 van die plastic doosjes liggen. Karton gooi je toch weg.

Nette review trouwens! Heb dezelfde schijf. Doet lekker stil en zuinig (vandaar ook dat hij niet warrm word) zijn werk. Gebruikt idle (volgens mijn Cresta meter) 5 watt.
nog even een aanvulling vwb betrouwbaarheid..
inmiddels 12 van deze schijven geplaatst en daar is in de eerste week een DOA uitgekomen.
( werd nog als zodanig geaccepteerd tenminste)
alles loopt soepel en probleemloos. looptijd nu 8 maanden..
ik zie dit staan op de site van databyte.

Data-uitwisseling
Overdrachtssnelheid (max) 300 Megabit per seconde
Overdrachtssnelheid 166 Gigabit per seconde

volgens mij klopt er iets niet?? 8)7
tja, dit zijn ook wel aardige specs (van databyte):
'Rotatiesnelheid 0 revolutions per minute'
' Schokbestendigheid 70 Zwaartekracht'
inderdaad, iets klopt er niet...
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe 1,5TB harddisk om mijn 500GB schijf te vergezellen.

Nu ben ik bij de Samsung HD154UI en de WD15EARS gekomen.

Beide 1,5TB.

Verschillen:
Resp. 32 en 64 MB cache.
Start/stop cycles resp. 50.000 en 300.000!!

Vooral het laastse laat mij vragen stellen. Die Samsung gaat dus in feite 1/6 van de levensduur van de WD mee?

Hoe ga je die cache in praktijk merken?

Buiten dat, ik ben reviews aan het lezen en ik kom van zowel de Samsung als de WD héél veel slechte berichten tegen. DOA, stuk na 1 week, stuk na 1 maand..... klikken en kapot gaan, te heet....

Ik dacht eruit te zijn maar nu ik dit zo allemaal lees is de Samsung echt een slecht idee, maar ook de WD EARS schijf een drama! Is er dan geen schijf die ik gewoon kan kopen en vertrouwen?

Wat is de visie van jullie?

[Reactie gewijzigd door Gieliovd520 op 6 mei 2010 11:54]

Waar wil je de schijf voor gaan gebruiken?
Als het puur opslag van foto en video materiaal is, dan maakt het allemaal niet zoveel uit. Maar als je het als desktop schijf voor ook je programma's en/of OS wilt gebruiken, dan zou ik denk ik voor de WD gaan. Een grotere cache is dan wel nuttig.
het groter aantal start/stop cycles geeft wat meer vertrouwen in de kwaliteit, maar ook 50000 cycles betekend 5 jaar lang elk uur de schijf een keer starten/stoppen. Ik denk niet dat je dat haalt in de praktijk. Bedenk wel dit cijfer een indicatie is en niets zegt over de ene schijf die jij koopt.
Dat brengt je meteen bij bij DOA. Je leest vooral de slechte verhalen en minder de goede. Een tip die eens gekregen heb. Doe flink wat benchmarks voordat je de schijf echt in gebruik neemt (en schrijf een review :) ). Als de schijf de eerste dagen met redelijk intensief gebruik goed doorkomt, dan zal die waarschijnlijk de komende jaren prima blijven werken. Noteer de SMART gegevens en kijk of die veranderen (read errors, aantal 'reserve' sectoeren' etc.)
Andere punten die mogelijk van belang zijn: stroomverbruik, warmte productie en geluid.

Toen ik mijn schijf kocht was er minder keus en dus gemakkelijker, maar ik heb er geen spijt van de Samsung doet het prima.
Succes met je keuze.
Bedankt voor je reactie Nico, sterk gewaardeerd!

Ik post mijn keuze zeker nog.

Ik ben gewoon erg geschrokken van de vele negatieve berichten! Zo veel DOA's en crashes na zeer korte tijd. Héél veel positieve ook, maar zoveel negatief...

Mijn voornaamste gebruik wordt opslag. Ik heb een Seagate 500GB voor OS.

Maar toch, ik schakel mijn pc heel vaak op de standby (5 keer per dag?), dus die cycles gaan hard ;)

[Reactie gewijzigd door Gieliovd520 op 6 mei 2010 14:46]

Ja dat is dus 50.000/5/365 = 27,3972603 jaar...
Ik denk dat je voor die tijd wel aan een nieuwe toe bent, he? :Y)