Specificaties Mono Bluetoothspeaker met netvoeding - Bekijk alle specificaties

Yamaha WX-030 Wit Review

Raydo88 10 januari 2017, laatste update op 11 januari 2017, 179 views

Yamaha WX-030 Wit

Individueel is dit een prima speaker. Helder geluid voor een monospeaker en goede connectiviteit met DLNA en AirPlay. Helaas is de WX-030 door synchronisatieproblemen waardeloos voor stereo-pairing doeleinden.

Pluspunten

• Helder geluid
  • Volledige AirPlay-ondersteuning
  • Minimalistisch design
  • Ondersteunt hoge kwaliteit audio

Minpunten

• Sync issues bij stereo pairing
  • Interface van de app
  • Knoppen lastig te bedienen

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 4
Ik was op zoek naar een draadloos speakersysteem dat zowel AirPlay als DLNA ondersteunt, zodat ik vanaf Macbook en NAS muziek kan spelen. Een stereo-pairing modus was ook een must. De optie om later eventueel een extra speaker aan te schaffen voor elders in het huis was mooi meegenomen.

Merken als Sony, Henon en Sonos bieden allen geen (volwaardige) AirPlay, dus zijn in deze prijsklasse slechts twee opties voorhanden: Libratone en Yamaha. Dankzij een aanbieding was de WX-030 veruit het meest betaalbaar en heb ik er twee van gekocht.

Gebruik
Na twee weken intensief testen kan ik zeggen dat de speaker individueel prima functioneert. Het geluid is helder en degelijk te noemen, zeker voor een mono-speaker. De balans schiet wel door naar de lage tonen, met name wanneer je op lagere volumes speelt. Gebruik maken van een equalizer is dan geen overbodige luxe. Helaas is die EQ niet 'centraal' in te stellen op de device zelf, maar moet dit apart gebeuren met de software waarmee je muziek afspeelt. Deze moet dat dan maar net ondersteunen.

De speaker kan probleemloos worden aangestuurd via NAS (Synology) en Macbook (rechtstreeks via iTunes, of door het geluidsuitvoerapparaat op 'AirPlay' te zetten). De Android-app maakt het ook mogelijk om af te spelen vanaf de smartphone en andere bronnen, maar ik vond deze niet erg intu´tief werken. Een desktop client is niet voorhanden.

Pairing issues
Tot zover geen deal breakers. Het loopt echter totaal in de soep wanneer je twee speakers in stereo wil laten functioneren. Dit instellen is al een omslachtige procedure, waarbij de bijgeleverde handleiding te summier is, maar uiteindelijk kom je daar wel uit. Daadwerkelijk muziek afspelen is een ander verhaal: vroeg of laat raken de speakers uit sync en in plaats van een mooi stereogeluid krijg je een echo-effect. Dit gebeurt vrij willekeurig, maar sneller bij grotere audiobestanden.

Het probleem, dat veelvuldig gemeld wordt in andere gebruikersrecensies, lijkt volledig te wijten aan de wifi. De speakers kunnen slechts functioneren op de 2,4Ghz frequentie die, zeker in een stadsomgeving als die van mij, overbezet kan zijn door draadloze netwerken en andere apparaten. Het aanzetten van mijn magnetron leidde onmiddellijk tot het wegvallen van de verbinding. Wanneer je de speakers met ethernetkabels aansluit op het netwerk, is er niets aan de hand en verkrijg je uitstekend geluid. Dat is echter niet hoe ik ze kan gebruiken.

Dus, om kort te gaan: deze Yamaha WX-030 is prima aankoop indien je van plan bent om hem als stand-alone of met bedrade stereo in te zetten, maar waardeloos in draadloze stereo-modus. Ik heb ze teruggestuurd.

Heb jij ook een Yamaha WX-030 Wit?