Lian Li PC-A71F Review

deblaauwn 3 december 2009, 7.065 views

Lian Li PC-A71F

Pluspunten

• Ontwerp
  • Ruimte/inbouwmogelijkheden
  • Gereedschapsloos ontwerp

Minpunten

• Resonantie optische drive
  • Mobo-tray zit deels geschroefd, deels vast met popnagels. Waarom?
  • Prijs/kwaliteitsverhouding

Update 17-11-2009: ik heb contact gehad met Lian Li op advies van de webwinkel. Als het goed is krijg ik een nieuw paneel geleverd.
Update 3-12-2009: het nieuwe paneel is ontvangen, en dit past beter dan het oude. Mede dankzij de service, rechtstreeks van Lian Li, heb ik besloten de algemene beoordeling te veranderen in 'goed'.
Update 15-1-2014: Er zit inmiddels veel meer hardware in. Behalve de hardware op de foto nu met twee conventionele harde schijven in RAID0, twee SSD's, een RAIDcontroller, en en ICY box (dat is een externe harde schijf die in een 3,5" bay past) is er nog steeds ruimte voor uitbreiding.

Waarom zou je deze kast willen, als je al in het bezit bent van een Antec Sonata Plus 550? Achteraf zou ik, zoals je al ziet aan mijn enigszins teleurstellende beoordeling, dan ook waarschijnlijk de aanschaf heroverwegen. Toch is hij er gekomen. Mijn probleem met de Antec bestaat (bestond) uit twee delen: hij zat met één harde schijf, één videokaart, een kaartlezer en een optische drive eigenlijk al helemaal vol; niet omdat alle interne en externe bays in gebruik waren, maar omdat de kast eigenlijk net te klein is om veel meer kabels kwijt te kunnen. Daarnaast stoorde ik me enigszins aan het front dat me eigenlijk niet strak genoeg was. Het is namelijk altijd zo dat er wat kleur- en structuurverschil zit in alles wat voor 'zwart' wordt verkocht. Dit betekent dus dat een optische drive nooit helemaal aansluit bij bijvoorbeeld een ongebruikte 5,25" bay.

Dit is te verhelpen door een kast met een deur aan te schaffen. Dat heb ik dan ook gedaan, en door lovende beoordelingen her en der werd ik richting Lian Li gedreven. Ik had al eerder naar hun producten gekeken, maar was eigenlijk tot de conclusie gekomen dat ze gewoon te duur zijn. Later ben ik gaan zoeken naar een RAID of SSD-opstelling, en toen bedacht ik dat ik die uitgaven ook wel even zou kunnen uitstellen en in plaats daarvan de 'ultieme' kast kopen, waar je dan heeeel lang mee vooruit kan. Opnieuw rondneuzen leverde eigenlijk twee kandidaten op: de (wat oudere) PC-A71B en de PC-A71F. De aanwezigheid van eSata, en het feit dat het front nét iets strakker is, gaf de doorslag. Zo gebeurde het dus dat ik op een dag een grote doos met de PC-A71F ontving.

Antec_vs_Lian
Afbeelding: deze foto geeft het verschil in formaat tussen mijn beide kasten aan

Bouwkwaliteit
Om te beginnen met het goede nieuws: positief is dat de kast volledig uit aluminium is opgetrokken, dus hij is (relatief) licht. Ook is de kast stevig, hij laat zich niet uit model brengen. Dat geldt ook voor de deur, die is opgetrokken uit een stuk van 2 mm aluminium. Voor de sluiting zorgen aan de boven- en onderzijde een kogel met veer.

Zoals verwacht volgt daarna het slechte nieuws. Ik ben teleurgesteld in de bouwkwaliteit van deze kast. Dit komt mede door de hoge verwachtingen die gewekt worden als je de site van de fabrikant bezoekt. De problemen ontstaan voor mij bij de claim van Lian Li dat er geen enkele scherpe rand te vinden is, en inderdaad zijn vrijwel alle randen netjes omgebogen. Dat lees je dan ook in alle reviews, maar toch is het nog mogelijk om je te bezeren aan bijvoorbeeld de HDD-cage. Deze is van dikker aluminium gemaakt dan bijvoorbeeld de zijpanelen, waar gewoon materiaal uit is gestanst. Je moet je voorstellen dat deze randen net zo scherp zijn als die van een papiersnijder: omdat ze haaks zijn loop je niet gauw verwondingen op, maar dat gebeurt dus wel als je er langs schaaft met je knokkels :/ .

Waar ik meer over val is dat met name het rechter zijpaneel niet goed aansluit aan het frame. Dit zorgt ervoor dat ik van de zijkant goed zicht heb op de blauwe Power-LED, en dat was niet de bedoeling. (Per december is dit opgelost omdat ik een nieuw paneel van Lian Li heb ontvangen. Dit paneel sluit veel beter dan het oude. Er is nog steeds een klein beetje licht zichtbaar, maar ik denk dat dit onvermijdelijk is omdat dit paneel 'koud' aansluit op het front. Er is dus geen 'opdek'.) Zeker omdat dit (voorlopig) het paneel is waar ik tegenaan kijk vind ik dat nogal teleurstellend. Hetzelfde geldt voor de deur: deze is voorzien van een soort tochtstrips/stootstrips aan de binnenzijde, waarschijnlijk om resonantie tegen te gaan. Het is alleen vreselijk jammer dat de deur niet strak aansluit en dat de tochtstrip dus nog zichtbaar blijft.

Strooilicht
Afbeelding: De kwaliteit is niet goed (compactcamera), maar hier is wel goed te zien wat ik bedoel met strooilicht. Ook is de 'tochtstrip' te zien.

Een mooi detail aan deze kast zijn de Power en HDD activity LEDs. Deze zijn in het frontpaneel verwerkt, dus achter de deur. In de deur zit een kunststof 'waveguide' met twee pootjes, waardoor het licht van de LED naar 'buiten' wordt geleid. Alles goed en wel, maar hier geldt ook dat de deur niet goed aansluit, waardoor je ook strooilicht krijgt. Een groter probleem vind ik echter dat deze waveguide niet vast zit, en na het losschroeven van de deur viel deze er dan ook uit (of: brak af). Nu houd ik hem met een dubbelgevouwen plakbandje op zijn plaats, maar hij zit scheef waardoor een deel van het (blauwe) Power-licht door het verkeerde pootje valt. Het zwakkere (rode) HDD-licht valt hierbij in het niet. Dat had beter gekund, desnoods door het inbouwen van de LEDs in de deur.

En dan is er nog de resonantie. Mijn optisch station is ingebouwd in de bovenste 5,25"-bay, die voorzien is van een schroefloze kliksluiting [2] (ja, hoe leg je dat in woorden uit?). Bij bepaalde toerentallen lijken alle panelen mee te trillen, dus dat is geen pretje. Gelukkig komt het eigenlijk alleen maar voor bij de lage toerentallen zoals je die tegenkomt bij het kopiëren van een CD, maar toch weer een minpuntje. Als dit aanhoudt moet ik misschien maar zelf wat demping inbouwen.

Inbouwmogelijkheden
Een belangrijke reden -voor mij- om deze kast te kopen heb ik al aangegeven in de inleiding: ik was op zoek naar (iets) meer ruimte. Aanvankelijk wilde ik geen full-tower, en nu weet ik precies waarom. Toch heeft het wel een groot voordeel, die ruimte; ik hoef me voorlopig geen zorgen te maken over uitbreidingen.

Antec_vol
Afbeelding: Op deze foto is goed te zien hoe vol de Sonata Plus zat met mijn hardware, en misschien is ook wel zichtbaar dat hij 1-2 cm langer zou moeten zijn.

De kast heeft het Extended ATX-formaat. Er past dus ook server-hardware in. Ik gebruik lang niet al deze ruimte, maar in ieder geval zijn ATX en mATX erin te schroeven. Er zitten dan nog een boel schroefgaten meer in de moederbord-tray, dus andere formaten zouden ook maar zo kunnen passen maar dat heb ik niet uitgezocht.

Lian_mobo
Afbeelding: Het moederbord is ingebouwd

Voor de voeding heeft Lian Li twee plaatsen ingeruimd. De standaard positie is onderin de kast, waar de fan op twee verhoogde rails staat die geïsoleerd zijn met rubber. Onder de fan is nog ruimte om een (beetje) lucht aan te zuigen, of bijvoorbeeld om overgebleven kabels te verstoppen. Dan is er bovenin de kast ook nog ruimte voor een tweede voeding. Ook kunnen voedingen deels buiten de kast geplaatst worden, daarvoor moet je de optionele Power Supply Bracket aanschaffen.

Mocht je niet van plan zijn twee voedingen te gaan gebruiken dan kun je hier wat harde schijven kwijt, want standaard is deze ruimte bezet met een kooi voor 3 harde schijven (3,5"). Meer ruimte voor harde schijven vind je aan de voorzijde van de kast. Hier kun je er 7 kwijt en dat brengt het totaal op 10 interne 3,5" bays. Aan externe bays is voor de gewone gebruiker ook geen gebrek met 5 5,25" bays waarvan er één is voorzien van een 3,5"-verkleiner voor bijvoorbeeld een kaartlezer.

Als je dan alles vol hebt gebouwd heb je nog altijd een blok ruimte over bovenin de kast. Lian Li is min of meer gespecialiseerd in waterkoelmogelijkheden, en hier heb je dan ook alle ruimte voor (denk ik, geen idee hoe groot dat spul is :)). Voor externe aansluitingen is de kast ook nog eens voorzien van doorvoergaten voor slangen.

Lian_vol
Afbeelding: Alle stekkers zijn nu aangesloten, maar het moet nog wel opgeruimd worden

Hoe dan ook ben ik erg tevreden met de ruimtewinst die ik heb geboekt ten opzichte van mijn Antec. De bekabeling kan ik veel makkelijker kwijt. Het is misschien niet goed te zien op de foto, maar de 24-pins voedingskabel loopt dichtbij het moederbord, en ook de PCIe-stroomkabels liggen veel minder in de weg dan voorheen.

Lian_netjes
Afbeelding: Een mooi opgeruimde kast is het resultaat. De SATA-kabel voor het optische station heb ik gekruld omdat hij niet mooi aan te sluiten was.

Het enige dat Lian Li meelevert aan kabelmanagement is de klem die op de bodem van de kast is te zien. Hier kunnen twee dikke kabelbomen (24-pins) en een aantal dunne in gedrukt worden, zodat de overbodige lengte goed op de bodem van de kast blijft liggen. Verder zitten er bij de accesoires twee kleine tie-wraps, maar die heb ik niet gebruikt. De kast zelf is wel goed te gebruiken voor kabelmanagement. Het verstevigingsrail aan de bovenzijde van de kast, op moederbordhoogte, is een U-profiel. Hier kun je makkelijk wat kleine kabels in kwijt, zoals die van een temperatuursensor of een fankabel. Omdat de achterkant van het moederbord-tray niet meteen het zijpaneel raakt is het mogelijk de 4-pins voedingskabel erachter weg te bergen, deze is daar net lang genoeg voor.

Koelingsmogelijkheden
Bij de vorige kop heb ik al even genoemd dat Lian Li voorziet in ruimte voor waterkoeling. Ik weet niet hoeveel ruimte zo'n opstelling in beslag neemt, maar ik kan me voorstellen dat je het volume van koeltorens al gauw kwijt bent aan reservoirs. Bij deze kast kom je als waterkoeler waarschijnlijk een heel eind met alle componenten binnen de kast. Mocht je nog ruimte tekort komen, dan heb je nog altijd doorvoergaten, zodat je zelfs geen boormachine meer nodig hebt.

Ook voor de luchtkoelers onder ons is er genoeg ruimte om de meest exotische torens kwijt te kunnen. Zoals te zien gebruik ik een Mugen 2 voor de processor en een Accelero S1 rev.2 voor de videokaart. In deze kast heb je dan altijd nog 1-2 cm over tot het paneel en dat lijkt me voldoende.

Qua ventilatoren kom je ook heel aardig mee. Lian Li levert alle ventilatoren die (zonder casemodding) kunnen worden ingebouwd. Dat zijn twee 140 mm fans met elk een stoffilter aan de voorzijde van de kast, een 120 mm fan aan de bovenzijde van het moederbordcompartiment en dan nog een 120 mm fan op de plaats waar je eventueel je tweede voeding kan plaatsen. In de onderkant van deze PSU-ruimte zit een gat waar je PSU koele lucht kan aanzuigen, als hij daar tenminste een fan voor heeft.

Ik denk dat een belangrijk onderdeel van de koeling toch wel de mogelijkheid is om de voeding onderin de kast te plaatsen. Als ik op dit moment op mijn fancontroller kijk zie ik daar dat mijn vierde temperatuursensor (die in de northbridge-heatsink is gestoken) slechts 39,9oC aangeeft. In de Sonata Plus is dit nog nooit zo laag geweest.

Wat betreft het onderdeel 'koeling' kan ik wel een compliment uitdelen aan Lian Li. Ze zijn erin geslaagd om fans mee te leveren die vrijwel geruisloos mijn computer koeler houden dan in de Antec het geval was. Misschien zeg je dat dit niet zo moeilijk was, omdat de Antec voorzien was van gemiddeld kleinere fans (92 vs. 140 mm), maar toch vind ik het de moeite van het vermelden waard.

Vormgeving
Eigenlijk de enige reden dat ik voor deze kast heb gekozen komt nu aan bod. Ik vind werkelijk dat Lian Li een knap aluminiumpje [3] werk heeft geleverd. Het geborsteld zwart aluminium, het (lasergeëtste?) logo, de activity LEDs, kortom het complete ontwerp. Ik ben bang dat ik ook een Lian Li externe hardeschijfbehuizing 'moet' kopen als ik er een nodig heb.

Detail_aanuitknop
Enkele detailfoto's van het geweldige ontwerp

Installatiegemak
Met een full-tower hoef je je in principe geen zorgen te maken over het installatiegemak. Bij de Antec heb je bijna hogere wiskunde nodig, omdat een ATX-moederbord er alleen onder een hoek in past. Dat is hier duidelijk niet het geval.

Het gereedschapsloze ontwerp, althans volgens Lian Li, maakt het leven makkelijker. De afstandhouders voor een ATX-moederbord zijn al aangebracht. Harde schijven worden voorzien van duimschroeven (met rubbertjes tegen trillingen) en worden in de 'kooi' geschoven waarna het 'poortje' dicht kan (zie afbeelding).

HDD_poort
Afbeelding: hier is te zien hoe de 'vergrendeling' van de harde schijven werkt. Dit werkt allemaal zonder schroevendraaiers dankzij de meegeleverde duimschroeven.

Waar Lian Li toch nog steken laat vallen zit dan ook vooral in de details, en ik was er misschien niet eens over gevallen als ik niet eerder een computer in een kast had gebouwd met andere sterke punten. Antec voorziet zijn linker zijpaneel van duimschroeven die aan het paneel blijven zitten en er niet uitvallen. Dat doen ze bij Lian Li wel, en ik kan je verzekeren dat je ze dan ook echt laat vallen, omdat de kop zoveel zwaarder is dan bij normale schroeven. Ik pakte ze in ieder geval regelmatig 'verkeerd' aan. Het volgende punt is de bevestiging van het zijpaneel. Dat gaat hier op de manier die ik klassiek zou noemen: het paneel wordt eerst aan de onderzijde 'in' de kast geplaatst, dan vlak gedrukt en vervolgens naar voren geschoven. Antec heeft zijpanelen die je zijdelings kunt wegdraaien en dan uitnemen. Daar komt geen schuiven bij kijken, en dat werkt aanzienlijk beter.

Een ander probleem doet zich voor bij het schoonmaken van de stoffilters. Deze bevinden zich achter het voorpaneel, achter de deur. Je moet dus eerst de deur verwijderen (dat gaat niet vanzelf) en dan het voorpaneel (dat gaat ook niet vanzelf). Vervolgens moet je alles terugschroeven (je raadt het al: dat gaat niet vanzelf). Mijn excuses voor dat taalgebruik hier, maar dat was echt het stomste idee van mij: kijken wat er achter het voorpaneel zit. Dat weet ik nu, en ik denk dat het nog wel een tijdje duurt voordat ik mijn stoffilters schoonmaak.

Dubbel jammer is het dat Lian Li het verwijderbare moederbord-tray heeft laten vallen. Ze hebben aan een zijde drie duimschroeven aangebracht, maar twee andere zijden zijn vastgezet met popnagels. Als 'vervanger' is een gat gemaakt zodat het plaatsen van een grote CPU-koeler makkelijker moet zijn - dat gaat dus niet werken, in ieder geval niet bij mij.

Tray-gat
Afbeelding: het gat in het moederbord-tray voor een eenvoudige installatie van grote CPU-koelers... not.

De sluitpost op de begroting is duidelijk niet de kast in dit geval. Een goede, mooie kast mag wel wat kosten; daar heb je dan de prijs/kwaliteit-verhouding voor. In vergelijking met de Sonata Plus 550 ben ik van mening dat deze verhouding scheefgetrokken is. Deze kast heeft mij ¤ 250,- gekost, tegen ongeveer ¤ 100,- voor de Sonata Plus. De verkoopwaarde van de voeding heb ik er dan al afgetrokken. Ik ben van mening dat de PC-A71F echt niet 2,5x beter is dan de Sonata Plus, dus ondanks zijn ontwerp krijgt hij toch een matige beoordeling.

Gadgets
Naast alle categorieën waar je een beoordeling kunt geven zijn er nog andere dingen die een vermelding verdienen. Een aantal van deze dingen is nog het best als 'gadget' te omschrijven, dus vandaar deze kop. Een aardige toevoeging is bijvoorbeeld het schroevendoosje dat je meegeleverd krijgt. Lian Li levert vooral veel schroeven voor de hardeschijfbevestiging mee, dus het is wel handig dat je die ergens kwijt kunt.

Een idee van Lian Li dat op zichzelf goed is te noemen is het gereedschapsloze ontwerp. De bovenste twee externe 5,25" bays zijn voorzien van een schroefloos bevestiginssysteem voor optische drives, de voeding kan worden vastgezet met een klem (ik heb hem voor de zekerheid ook vastgeschroefd, maar dat is niet nodig). Ook harde schijven, de zijpanelen en zelfs het moederbord kunnen zonder schroevendraaier worden vastgezet, want voor deze drie toepassingen worden verschillende duimschroeven meegeleverd. Grappig vind ik dat er één extra schroef is voor de zijpanelen. Voor het moederbord zijn er schroeven met een korte en met een lange kop, de laatste zijn bestemd voor moeilijk bereikbare plaatsen. In de praktijk betekent dit vaak dat je ze alsnog met een schroevendraaier moet vastzetten (achter de Mugen 2 bijvoorbeeld).

Zoals al eerder vermeld worden de harde schijven niet vastgeschroefd in de kast. Hiervoor levert Lian Li een heleboel duimschroeven mee, met een glad stuk tussen de kop en de schroefdraad. Hier kan een rubbertje over worden geschoven, en dit geheel wordt dan in de harde schijf geschroefd waarna het geheel in de kooi wordt geschoven.

Aan het linker zijpaneel kan een hangslot worden gehangen, en ook op de deur zit een slot. Op het bovenpaneel van de kast zit een klepje met daarachter 4 USB-poorten, Firewire, eSATA en de gebruikelijke lijnin- en uitgang.

Met de PC-A71F heeft Lian Li een heel mooie kast op de markt gebracht, die echter nog wel wat kwaliteitsproblemen kent. Misschien zijn dit opstartproblemen, en wordt dit verholpen bij een volgende batch. In ieder geval ben ik van mening dat het jammer is dat ze (waarschijnlijk) in ruil voor het gereedschapsloze ontwerp andere mooie dingen hebben laten vallen: bij oudere kasten is vaak de deur om te draaien en/of het moederbord-tray verwijderbaar. Als je geen eSATA nodig hebt zou ik deze kast niet snel adviseren boven de PC-A71B bijvoorbeeld.

Dit alles zorgt ervoor dat ik sterk heb getwijfeld tussen een algemene beoordeling 'voldoende' of 'goed' [4]. Ik had gehoopt er een 'zeer goed' van te kunnen maken - en eigenlijk is dat ook wel het minste wat je verwacht bij een kast in deze prijsklasse, maar dat is het zeker niet geworden.

Voetnoten
[1] Ik vind het ontzettend grappig dat ze het 'made in Taiwan' met trots naar voren brengen, terwijl dat hier eerder synoniem is voor 'ontzettend goedkoop plastic product met weekmakers'.
[2] Volgens mij ligt het niet aan deze sluiting, want toen ik tijdens het kopiëren van een CD deze sluiting verving door schroeven werd het kabaal niet minder.
[3] Ook wel bekend als 'staaltje'.
[4] Als iemand tijdens of na het lezen van deze review vindt dat ik een verkeerde beoordeling heb gegeven dan hoor ik dat graag. Op basis van goede argumenten is deze aan te passen.

Heb jij ook een Lian Li PC-A71F?

Van mij 5 sterren en dat zouden meer mensen moeten doen ;) .

Ik vind het al van grote lef getuigen om en review over Lian Li te schrijven die niet van het begin tot het einde vol staat met superlatieven hoe goed ze het allemaal doen. Want zeg nou zelf, als er een kastmaker is die onbetwist in de absolute toop staat dan is dat toch wel Lian Li (hetgeen de prijs voor de consument waarschijnlijk niet ten goed komt).

Ik vraag me af waarom Lian Li nu alweer met een nieuwe kast uitkomt, want dit is toch de opvolger van de A71B, die toch ook niet zo heel lang geleden (voor een case dan) is geïntroduceerd?. De (revolutionaire) wijzingen ontgaan mij een beetje, alleen is de prijs wel € 75,= omhoog gegaan. Ik zie eigenlijk alleen maar wijzigingen waardoor de kast minder aantrekkelijk is geworden.

Dat Terw_Dan geen deurtje op zijn kast heeft, kan ik me vanuit zijn optiek heel goed voorstellen. Het is stukken praktischer (en voordeliger :P ), maar het oog wil ook wat. Die zonder deur kan imo niet tippen aan het design van deze kast.

Wat ik me afvraag, heb je contact gehad met Lian-Li over jouw genoemde problemen. Het lijkt me dat ze zich dat toch ook aan zouden moeten trekken, want je hebt gewoon volkomen gelijk. Je betaalt, dus je maag ook wat evrwachten, ook in de details. De scherpe randen van de HDD-tray kan in mijn ogen dan ook absoluut geen goedkeuring krijgen, het hoort gewoon niet bij een kast van deze prijs!

Ik zie dat je goed in staat bent je kabels netjes te geleiden (ik ben jaloers), maar voorziet deze kast helemaal niet kabelmanagement, je schrijft daar niets over.

Ik hoop dat je een oplossing vindt voor al je genoemde problemen en dat je nog veel plezier aan de kast mag beleven.

edit/ 2 typootjes

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 14 november 2009 18:15]

Allereerst mijn dank voor de complimenten. Geen deur is inderdaad praktischer, dat ben ik met je eens.

Ik heb nog geen contact met Lian Li gehad over deze kast. Ik ben van plan de verkoper (die hier op zichzelf niets mee te maken heeft) te vragen of ik een nieuw zijpaneel kan krijgen. Misschien kunnen zij dit dan via de fabrikant spelen, maar dat zal nog even duren.

Ook weet ik niet of de randen langs de HDD-cage nu echt scherp zijn, of dat ik gewoon onvoorzichtig ben geweest. Wat ik bedoelde te zeggen is dat ze niet scherp zijn zoals een mes scherp is, maar het is scherp zoals een echt haakse hoek is. Misschien was het een idee geweest om deze af te ronden, maar ik vermoed dat zoiets een hele klus is.

Edit: Over kabelmanagement heb ik iets toegevoegd bij het stuk inbouwmogelijkheden, dan staat het meteen bij de goede foto.

[Reactie gewijzigd door deblaauwn op 14 november 2009 19:24]

Idd stom dat Lian Li de mobotray in deze kast niet uitneembaar heeft gemaakt. Dat was juist ideaal aan de PCA70 die ik heb, die verder intern heel erg op die van jou lijkt.

Overigens kan ik mijn front er in 1 keer helemaal afklikken om de stoffilters schoon te maken (maar mijn kast heeft gelukkig ook geen deurtje).
Dat is volgens mij het verschil tussen de 70 en 71, de laatste heeft een deur. Het front is vrijwel hetzelfde, maar aan de boven- en onderzijde zitten onderdelen voor de bevestiging van de deur. Ook het front zelf is nog eens vastgeschroefd, waarschijnlijk om te voorkomen dat je bij het openen van de deur alles uit elkaar trekt.
Mooie review met goeie duidelijke plaatjes! (in ieder geval voor het doel wat ze hebben :) )

ik heb zelf sinds een paar maanden een pc a77 en ik moet zeggen dat mijn frontpanel ook niet goed aansluit. Ik had er nog niet aan gedacht om contact op te nemen met lian li ofzo maar je hebt me wel op een idee gebracht!

moest je hier nog veel voor doen? om eerlijk te zijn erger ik me er niet heel erg aan maar het is natuurlijk wel mooier als het wel past :)

[Reactie gewijzigd door superwashandje op 4 december 2009 11:23]

Nee, dat ging eigenlijk vanzelf. Ik heb eerst de webwinkel gemaild, die stuurden mij door naar Lian Li. Mijn eerste mail met de klantenservice daar werd meteen zeer vriendelijk en voortvarend opgepakt door één medewerker, dat was ook wel prettig.
Complimenten voor de review, echt ontzettend goed geschreven en ik heb hem zomaar in één stuk uitgelezen (en dat is best een prestatie voor de lap tekst die je neer hebt geplempt)
COmplimenten! Zeer mooi geschreven :)
Prachtige review. Ik heb dezelfde kast en ben er vrij tevreden van. De enige minpuntjes waar ik aan kan denken zijn:

- de blauwe LED aan de voorzijde is nogal straf. Dit stoorde mij vooral wanneer ik een film keek (pc staat naast de tafel op de grond
- Het snelle bevestigingssysteem voor de harde schijven werkt toch niet zo vlot. een 3.5" gewoon horizontaal erin schuiven gaat niet zomaar. het is wat wikken en draaien voor hij deftig op de rails zit (zeker bij het vervangen van de middenste schijf in een rij van 3 of meer)
Gefeliciteerd, zoals anderen al opmerkten, heb je een echt goede en lekker leesbare review geschreven. En ik moet nog maar eens goed nadenken of de A71F nou zo'n goede vervanging is van mijn Antec p180...
Ik heb de A71B en ik denk dat ik die maar mooi hou want ik zie geen echte voordelen voor mij om deze aan te schaffen want zo vaak verwissel je niet een videokaart of een HD dus echt tool-less hoeft het van mij ook niet te zijn. :)
Ook mijn complimenten en 5 sterren voor deze bijzonder nette review :)
Mooie en duidelijke review, :)
Ik zat eerst te denken om deze kast ook aan te schaffen maar,
nu denk ik toch dat ik eens na de Corsair Obsidian 800D of Cooler Master ATCS 840 kijk.