Specificaties Radiogestuurde muis en 1.500dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Performance Mouse MX Review

Blur 24 februari 2012, laatste update op 12 november 2014, 17.112 views

Logitech Performance Mouse MX

Even wennen aan de ergonomie, maar daarna een prima muis.

Pluspunten

• Verwisselbare accu (NiMH AA batterij, 1,2V, 2000mAh)
  • Zeer nette afwerking
  • Instelbare scroll (snel/langzaam)
  • Makkelijke software (SetPoint)
  • Werkt op glazen oppervlakken
  • Opladen via usb en/of stopcontact

Minpunten

Ter vervanging van mijn oude Logitech MX1000 heb ik deze muis aangeschaft. Ik heb vooral voor deze muis gekozen vanwege de ergonomische vormgeving waar ik in de loop der jaren aan gehecht was geraakt bij de MX1000.

Eerste indruk
Het eerste dat opvalt is natuurlijk de aparte vorm van de muis. Ook qua vorm wijkt hij af van de muis die ik gewend was. Het deel waar je de duim plaatst is wat breder uitgevoerd en de muis is net iets forser. Even wennen!
Update februari 2012: Hoewel de ergonomie ten opzichte van de MX1000 even wennen was, ervaar ik daar nu geheel geen problemen meer mee. Ik vind de muis zelfs fijn om mee te werken!

Nieuwe lasertechniek: DarkField
Logitech brengt deze muis uit met een nieuwe lasertechniek genaamd DarkField. Met deze techniek zou de werking van de laser op bepaalde oppervlakken een stuk moeten zijn verbeterd. Logitech claimt zelfs dat het mogelijk is om een glazen tafel de muis te gebruiken. Nu heb ik dit niet kunnen testen, maar op een gelakt bureau en kunststof bureaulegger werkt de muis heerlijk vloeiend en precies.

Draadloos, maar toch ook niet en een accu
Van alle kanten heeft deze muis iets meegekregen. Door middel van de kleine Unifying™ aansluiting is de muis draadloos te gebruiken. Met deze mini-ontvanger, die je aansluit via usb, is het mogelijk om meerdere apparaten (via dezelfde Unifying™-standaard) te laten werken. Op één van de foto's is ook te zien dat de muis aan de voorzijde een aansluiting heeft die lijkt op mini-usb. Via deze aansluiting kan je de muis opladen en hem als het ware 'ouderwets' bedraad gebruiken.

Staat je computer uit, maar toch de muis opladen? Geen probleem. Logitech levert een stekkerblokje mee, waar je de usb-kabel in kan pluggen. Gewoon opladen via het stopcontact is dus ook mogelijk.

De muis is dan ook met een accu voorzien. Logitech heeft geluisterd naar de wensen van de gebruikers om verwisselbare accu's. Deze muis is dan ook voorzien van een simpele NiMH AA-batterij. In plaats van de standaard 1,5V levert deze batterij 1,2V op 2000mAh. Wordt de accu zwak dan is deze dus zonder al te veel moeite te verwisselen via de onderzijde.

Bijgeleverde drivers niet nodig, tenzij..
Bijgeleverd wordt een Quickstart Guide en een cd-rom met SetPoint 4.80H, geschikt voor Windows 7.
Wil je de extra knoppen op de muis programmeren dan heb je dit programma nodig. Heb je die behoefte niet dan is de muis gewoon Plug 'n Play op de basisdrivers van Windows. Ook de knoppen aan de zijkant krijgen daarbij een standaard functie (vooruit en achteruit bladeren bij websites).

Kwaliteit en afwerking
De afwerking van de muis is zeer degelijk te noemen. De muis voelt solide en stevig. Toch is ook een klein 'luxe-gevoel' niet vergeten. De plaats voor de duim is afgewerkt met een soort rubberachtige gel-coating wat ook bij lang gebruik prettig blijft en niet klam gaat aanvoelen. Het scrollwieltje is met hetzelfde materiaal bedekt wat er voor zorgt dat je het scrollwieltje goed kan gebruiken.

Qua gewicht verschilt de muis niet veel van de MX1000, ondanks dat hij een tikkeltje groter is.
Update februari 2012: De muis is aan de rechterbuitenkant een beetje rubberachtig. Dit begint inmiddels te slijten. Bij het gebruik heb ik daar overigens verder geen last van. Op zich ook niet raar na ruim twee jaar regelmatig gebruik. Het maakt de muis verder ook niet onbruikbaar.
Update november 2014: De rechterbuitenzijde is inmiddels geheel doorgesleten tot aan het harde plastic onder het rubberlaagje. Hetzelfde ook aan de linkerzijde waar de duim de muis raakt. Hieronder zit precies een plastic randje wat tijdens het gebruik wel vervelend is.

Een scrollwiel, maar dan anders
Natuurlijk doet het scrollwiel wat het moet doen. Logitech heeft echter een extra knopje bovenop de muis geplaatst, direct achter het scrollwieltje. Met dit knopje kan je instellen of je de muis trapsgewijs wilt gebruiken, of vloeiend. Stel je hem in op trapsgewijs dan voel je tijdens een scrollen iedere keer een tikje. Je scrollt de webpagina dan in stukjes naar beneden als het ware. Gebruik je de vloeiende stand dan scroll je dus ook vloeiend over een pagina en voel je deze tikjes niet. Ieders persoonlijke voorkeur, maar nu wel instelbaar!

Accu vol, of leeg?
Net zoals op de meeste muizen heeft Logitech op de bovenzijde een indicator gemaakt met 3 led-jes. Hieraan kan je aflezen wat de status van je accu is. Wil je de accu sparen dan kan je de muis via de onderzijde ook geheel schakelen via de On/Off-knop.
Update: Inmiddels heb ik de muis enige tijd in gebruik en kan ik wat roepen over het meegaan van de accu. Ik gebruik mijn pc gemiddeld (dus niet dag in dag uit gamen en continue gebruik). Bij dat gebruik gaat de accu twee weken met gemak mee voordat het rode ledje gaat branden. Ik gebruik de muis in combinatie met een G15 toetsenbord van Logitech en kan de muis makkelijk opladen via de usb-poorten op dat toetsenbord. Dat er dan een draadje aan de muis zit ervaar ik niet als lastig of vervelend.

Wat krijg je geleverd?
Geleverd in het pakket krijg je natuurlijk de muis, inclusief accu. Verder is er een Quick Guide, een boekje met gebruikerstips en informatie over de garantie. De extra software (SetPoint) wordt geleverd op cd-rom voor Windows XP, Vista en 7. Mac OS X is vertegenwoordigd voor versie 10.4 en 10.5.
Ook levert Logitech een klein rechthoekig tasje. Daarin vindt je de usb-kabel om op te laden, het stekkerblokje om op te laden via het stopcontact en een verlengkabel voor usb.

Heb jij ook een Logitech Performance Mouse MX?

Dat je setpoint niet nodig hebt is niet helemaal waar, zonder doen de knop voor het wisselen van venster en de zoomknop beiden helemaal niets.

Verder vind ik het echt jammer dat het switchen tussen "freewheelen" en "klikjes-scrollen" nu gedaan moet worden met een hardwarematige switch, die in plaats van de extra zoekknop is gekomen zoals de MX revolution die had (ik ben overgestapt van een MX revolution naar deze muis).

Als ik iemand nu een muis aan zou moeten raden zou dat toch de MX revolution zijn, die is namelijk een stuk goedkoper. Dat deze muis op meer oppervlakken goed werkt klopt, maar met de MX revolution heb ik daar nooit problemen mee ondervonden.

Het enige echte pluspunt van deze boven de MX revolution is wmb dat je hem tijdens gebruik kunt opladen en dat je de accu makkelijker kunt vervangen. Daar staan als nadeel tegenover dat je de werking van het scrollwiel alleen met een hardwarematige switch kunt wijzigen (die ook nog eens te veel kracht vergt, waardoor je dat in de praktijk niet vaak gebruikt), en dat ie een fors stuk duurder is.
Wat vind jij van de batterijduur? Ik ben zelf zéér tevreden over mijn muis maar persoonlijk vind ik hem de dorst van een smartphone hebben. Ik begrijp ook niet zo goed waarom dat is. Een kennis van mij heeft een heel simpel model muis en diens batterijen gaan 4 tot 6 maanden mee.

Nu ben ik zeker een intensieve gebruiker die zeker op de drukkere dagen toch wel 8 uur wegmuist. Ik begrijp dat dit een bepaalde last legt maar 3 dagen is voor mijn gevoel aan de krappe kant.

Daar komt bij dat de muis vervolgens aan de kabel moet, wat de bewegingsvrijheid beperkt. Voor Gaming heb ik een Logitech G7 (die overigens na 1 dag intensief gebruik al naar de waterpoel kruipt) waarbij je binnen 5 seconden de accu hebt vervangen voor een vol exemplaar. Er zit namelijk een lader bij met een extra accu. Wat mij betreft had Logitech voor de Performance MX zo'n zelfde systeem mogen bedenken. Natuurlijk zou ik de AA wel kunnen vervangen en in een aparte lader in het stopcontact kunnen opladen maar het doet in mijn ogen toch af aan de gebruiksvriendelijkheid.

Wat is jouw mening :)?

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 22 oktober 2012 15:34]

Ben ik met je eens. Het verschilt per batterijtype hoe lang je met de muis kan doen. De tijd dat de muis werkt met 1 batterij vind ik echter wel relatief kort. Zelfs met de stevige batterijen die 2500/2700 mAh leveren.

De batterypack die de G7 gebruikt had misschien wat gemakkelijker geweest. Ik zorg nu dat ik in de bureaula een aantal opgeladen batterijen hou liggen. Zo zit ik in principe nooit zonder en wisselen gaat toch vrij vlot. Maar, ja, een batterypack had misschien gebruiksvriendelijker geweest.

Het is me trouwens wel opgevallen dat je nog best wel even door kunt werken wanneer de muis aangeeft dat de batterij leeg is. Lijkt vrij streng afgesteld door Logitech. Ik wissel de batterij dus ook echt pas als de muis er mee stopt.

Continue met de draad aan de pc zitten vind ik geen oplossing. De draad is vrij stug en beperkt je in je bewegingsvrijheid.
Mooie uitgebreide review!

Is bij deze muis het knopje achter het vliegwiel in te stellen als middle mouse button? Zoals bij de MX Revolution mogelijk is bedoel ik.
Die laatste heb ik, maar deze heeft ook het beruchte dubbelklik probleem. Aangezien ik de garantiebon niet meer heb, overweeg ik om deze muis te kopen, maar ben erg gehecht geraakt aan mijn MMB-knopje :-)

[Reactie gewijzigd door Geekess op 12 juni 2010 18:29]

Nee. Het knopje is echt bedoelt om de instelling van het scrollwieltje te bepalen. Je kan (tot zover ik weet) dat niet anders instellen.
Mooie review, alles goed uitgelegd. 4 sterren voor jouw :D
ik heb de MX900 en vind het laadstation juist een nadeel.
ik heb hem nu een jaar of 4 ofzo en de muis werkt nog perfect maar ik moet hem heel precies in de lader douwen wil hij daadwerkelijk opladen.
vaak genoeg doe ik hem erin en geeft hij aan dat hij laad maar stopt hij daar met een minuut mee.... erg iritant.
ik ga deze muis ook proberen denk ik!
tnx, goede review!
Ik heb deze muis 2 weken geleden gekocht van een medetweaker. Ik vind het een geweldige muis. Ik heb deze aangeschaft omdat de zolid lasermuis die ik 4 jaar gebruikt heb niet meer fijn werkte. Deze muis is weer een verademing en de cursor gaat weer vloeiend over het scherm.

Op de muis zitten aan de kant van de duim ook nog 2 knoppen die je m.b.v. setpoint kunt instellen. Ikzelf heb deze ingesteld met zoom en het veranderen van de dpi.

Al met al een goede review! 4 sterren voor jou!
Ik heb mijn MX1000 ingeruild voor deze muis. Kan niet anders zeggen dat ik er zeer te vredem over ben. de nauwkeurigheid is goed en de batterij gaat zeer lang mee. Ik ben een gamer maar de batterij gaat ongeveer 1 week mee.
In contrast met deze review is mijn ervaring juist dat deze Dark Field technlogie het net zo slecht doet als de oude laser techniek. Ik heb zowel de Performance MX als de MX620 en de deze doen elkaar weinig qua ondergrond betreft.
Beiden werken niet goed op glimmende gelakte tafelbladen, voordeel van de Performance MX is de mini-receiver welke ervoor zorgt dat je die gewoon in de laptop kunt laten steken tenzij je een zeer nauw sluitende tas hebt, maar in dat geval kan je de receiver in de muis zelf stoppen. Tevens is de receiver ook voor een wireless toetsenbord met dezelfde unifying receiver te gebruiken (zoals de logitech wave).

Als je trouwens gebruik maakt van een telefoon die een micro-usb aansluiting heeft voor het opladen (vrijwel elke moderne telefoon behalve de iPhone) dan kan je hetzelfde kabeltje gebruiken. Heb zelf een Nokia N900 waarvan de lader altijd al op m'n bureau ligt, één keer in de ~4 dagen klaagt m'n muis dat het batterijniveau laag is en dan sluit ik gewoon de telefoonlader aan. In de laptop tas heb ik het zijvak ook een USB -> MicroUSB kabel voor als de telefoon of de muis weg van huis eens opgeladen moeten worden.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 28 maart 2011 18:47]

Xthemes, heb je misschien mouseskates onder de muis geplaatst?

Ik kwam er namelijk zelf achter dat de muis op veel ondergronden slecht reageerde. Uiteindelijk bleek dat te komen door de mouseskates die ik onder de muis had geplakt, waardoor de afstand van het 'oogje' tot de ondergrond blijkbaar te groot wordt. Mijn vader had ook mouseskates onder de muis (zelfde type) en vond ook dat de muis maar slecht reageerde.

Nu ik de mouseskates heb verwijderd werkt de muis perfect op elke ondergrond. Zelfs op de glazen tafel van mijn ouders werkt de muis probleemloos.

Het enige nadeel is nu dat de mouseskates van de muis zelf snel slijten, waardoor je eigenlijk een voorraadje van de originele skates zou moeten hebben.
Nee, ik gebruik de muis zoals die uit de doos is gekomen.

Voor degenen die de standaard Eneloop 2000mAh batterij willen vervangen.. veel meer batterij tijd zul je er niet uitkrijgen. Ik heb er nou een Sonshine 2500mAh batterij inzitten, maar deze houdt het niet veel langer vol (denk er ongeveer een dag meer uit te hebben gekregen wat een logisch gevolg is als je ~500 mAh per dag rekent).
Werkt deze muis ook lekker met de fingertip grip?
Denk dat voor iedereen zal verschillen maar ja, dat werkt prima. De duim knoppen zijn dan niet echt handig meer in gebruik, maar goed dat lijkt me ook geen houding die je lang aanhoud/in situaties gebruikt waar je de duimknoppen nodig hebt.
Ik heb het probleem dat ik de muis standaard schuin vast houd. Waardoor ik in games als ik opeens achter me moet kijken vanuit het midden opeens naar beneden of omhoog kijk. Bij me mx518 en andere goedkope 10 euro muizen heb ik dit probleem niet. Als ik de muis vanaf het begin pak dan heb ik dit probleem niet maar dat ligt dan weer niet lekker in de hand. is het mogelijk om in te stellen wat recht voor uit / achter uit is dit moet bij wat graden worden bij gesteld :( ?

EDIT !!!

Ik heb het gefixt met het volgende programma

met dit programma kan je instellen hoeveel graden je muis vast houdt zodat hij dus weer normaal functioneert ook kan je de x en y eis omkeren maar dit is voor mij niet zo interesant.
Wat wel vervelend is, is dat de eerste x dat je het programma opstart standaard de x en y as omgekeerd staan.

Ik heb hem zelf op 15 graden ingesteld.

Edit 2!!

Sakasa werkt wel maar maakt je muis wel minder precies hij lijk minder vaak te "refreshen" onderin me taakbalk heb ik het utorrent logo ik probeer langs de ronde afrondingen te gaan met mijn muis met sakasa aan dit is eigenlijk onmogelijk. zodra ik sakasa uit zet word de muis weer veel nauwkeuriger. Ik zoek weer naar een alternatief...

Edit 3
met de volgende software:

kan je alle opties van de setpoint software aanzetten hierbij krijg je ook de optie om je muis te kalibreren naar jou hand ligging alles werk nu perfect bij mij !

[Reactie gewijzigd door Gotech86 op 22 december 2011 23:01]