Tweakers zegt: 5,5

Alcatel Shine Lite Goud Review

LamithTestpanel 7 januari 2017, laatste update op 7 januari 2017, 139 views

Alcatel Shine Lite Goud (Testpanel)

De bouwkwaliteit van deze telefoon is echt om over naar huis te schrijven. Hij voelt stevig aan en ligt lekker in de hand. Daarnaast is de telefoon vlot, beschikt het over een vingerafdrukscanner en zit er een flits op de frontcamera. De software is iets minder en bloatware blijft vervelend.

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Design/stevigheid
  • Batterijduur

Minpunten

• Geen fullhd
  • Software

Allereerst, hartelijk dank aan Tweakers dat ik deze telefoon mag testen. Zelf ben ik een fervent lezer van allerhande reviews, maar ik heb nog nooit zelf een review geschreven. Ik heb 3 jaar op de backoffice van Telfort Mobiel gewerkt, tot voor kort. Blij verrast was ik dus, toen ik te horen kreeg dat ik voor Tweakers de Alcatel Shine Lite mocht testen. In de review bespreek ik mijn ervaringen na twee weken gebruik, waarbij ik vooral gebruiksgemak, aanpasbaarheid en stabiliteit belangrijk vind. Ervaring met Alcatel heb ik in de One Touch Pop C2, die ik destijds voor 80euro heb gekocht jaren terug.
Eerste indruk
Als je de telefoon uit het doosje haalt valt op hoe zorgvuldig het is verpakt. De telefoon zelf ziet er echt mooi uit, al ben ik zelf niet zo een fan van een glazen achterkant en de gouden kleur. Het design heeft nog het meeste weg van een kruising tussen een Samsung en een iPhone. Geen slecht resultaat moet ik zeggen.

In de doos zit verder een oplader+kabel, een paar boekjes, oordopjes en een doorzichtige cover. Deze oordopjes heb ik verder niet gebruikt. Ik moet zeggen dat alles een beetje cheap aanvoelt, maar alleen de tijd zal leren of het zal overleven. Wel is het superfijn dat er een skin meegeleverd wordt, iets wat met een glazen achterkant geen overbodige luxe is.

Algemene beoordeling

Bij het beoordelen van de telefoon moet rekening gehouden worden met het feit dat de telefoon in de prijsklasse van telefoons als de P8 Lite, Moto G, Desire 626 en Galaxy J5 valt. Qua design zal het in sommige gevallen al makkelijk zijn om voor de Shine Lite te kiezen, omdat het wel een specifiek design betreft. Zoals gezegd is de achterkant van glas en zijn de gelijkenissen met een iPhone niet ver te zoeken.

Qua prestaties doet de Alcatel wat de specs beloven. Ook is het scherm in mijn ervaring veel beter dan gemiddelde schermen. Basisfuncties zoals instellingen en notificaties checken gaat rap. Al valt op dat de telefoon soms toch wat haperingen vertoont bij schermaanrakingen. Dit is iets wat ik niet gewend ben bij mijn OPO, die ook een LCD scherm heeft. Misschien is de vergelijking niet helemaal fair, maar ik had meer responsiviteit verwacht.

De kloksnelheid ga je wel merken bij het actief gebruik van de telefoon voor browsen, apps openen en sluiten. Dit gaat niet supersnel al is het niet per se vervelend.

Zelf heb ik nog nooit zo een scanner gebruikt, dus kan ik weinig zeggen over de verhouding tot andere vingerafdrukscanners. Hij is echter voor mij snel genoeg om er niet ge´rriteerd over te raken. :)

Tot slot vind ik audio altijd een belangrijke feature bij de keuze van mijn telefoons. Daarbij gaat het dan niet zozeer om fancy features die de beats na het m7 tijdperk boden, maar om ondersteuning voor verschillende koptelefoons en de kwaliteit van het geproduceerde geluid.
De Shine Lite haalt het bij lange na niet bij de OPO, een telefoon die bij introductie toch ' maar' 80 euro meer kostte. Het geluid is wel erg hard te noemen, maar de diepte is ver te zoeken. Mogelijk heeft dit te maken dat een equalizer niet echt meege´nstalleerd komt. Ik ga er later nog op in, als ik de telefoon

Featureset

De specificaties van de telefoon kun je bij deze review vinden. Dus ik ga hier niet al te diep op in, maar in het kort:

- Mediatek MT6737 1.3 GHz processor,
- 5" 720p IPS LCD scherm, 294dpi
- 16GB intern geheugen, 2GB RAM
- 13 MP front en 5 MP, beide met flits
- Android 6.0
- microSD, microSDHC ondersteuning
- Bluetooth v4.2, A2DP, LE
- FM-radio

In principe vrij overeenkomstige specificaties met telefoons in hetzelfde segment. Wat wel opmerkelijk is, is de flitser bij de frontcamera. Hiermee is de selfieliefhebber waarschijnlijk direct al overgehaald. De foto's die gemaakt worden zijn relatief goed, maar in verhouding tot de OPO niet beter. Bij het donker maakt de telefoon relatief goede foto's en is de scherpstelling voldoende. FM-radio is daarnaast ook aan het uitsterven, dus het is wel grappig om te zien dat dit wel ondersteund wordt.

Bereik

De volgende frequenties worden ondersteund: 850MHz, 900MHz, 1800MHz , 1900MHz. Dit betekent dat 3G en 4G mogelijk is. In het gebruik heb ik geen bereiksproblemen gehad, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik Groningen niet uit ben geweest. Hoe het in andere gebieden zal verlopen, kan ik niet garanderen, maar geen problemen op dit gebied. Ik verwacht dat de verbinding bij hogere snelheden wat minder zal verlopen, gezien de ontbrekende ondersteuning voor de snellere frequenties.
Voor zover heb ik in een snelle zoektocht niet zoveel berichten gevonden van mensen die problemen met bereik hebben.

Accuduur

De accuduur is prima. Bij lage helderheid en basis gebruik op een gemiddelde werkdag, doet de telefoon zo een dag. 's Nachts laden is mijn dagelijkse routine, dus veel langer hoeft dus niet. Veel zinnigers kan ik hier niet over zeggen anders dan dat het een Li-Ion 2460 mAh accu is. Het opladen gaat snel genoeg

Gebruiksgemak

Het gebruiksgemak is zoals gezegd voldoende. Na twee weken gebruik pak ik de telefoon regelmatig nog om dingen te testen. Af en toe heb ik het gevoel iets langer te moeten wachten op bepaalde handelingen. Toch valt het mee hoe veel je daar nu direct van merkt.

Voorgeinstalleerde apps zijn wel aardig veel. Het zou mooi zijn om te zien dat Alcatel een mogelijkheid biedt om hierin aanpassingen te doen. Zo is het voor mij niet aan te passen, dat de meest gebruikte apps bovenin worden getoond. Ook zitten er speciale menufuncties ingebouwd van Alcatel zelf. Zo is er Func. Het moet volgens mij een soort van quicklauncher-achtige app voorstellen, maar het nut ervan ontgaat mij een beetje. Door de vingerafdrukscanner, die heel fijn op de achterkant zit, kunt je na unlock direct aan de slag. De scanner is vlot, waarna de meest recente app ook vrij rap laadt.

Daarnaast is Turbo download, wat zoveel is als je Wifi en mobiele netwerk pairen om te downloaden. Wat het nut hiervan is, is mij ook niet direct duidelijk. Voor mensen die niet opletten, kan het zuur zijn wanneer je niet oplet bij het uit- en aanzetten van de feature.

Tot slot krijg je nog notificaties van de ingebouwde Apps store van Alcatel. Zeer vervelend, maar gelukkig uit te zetten. Helaas niet te verwijderen. Ik wil door bovengenoemde zaken graag kijken of er custom roms beschikbaar voor komen. Misschien voeg ik hier later nog wat over toe.

Scherm

Het scherm ziet er door het 2,5 D aspect wel mooi uit. Echt goed reageert het echter niet. Er zijn vaak dubbeltaps nodig en en ook het typen gaat vaak mis. Misschien komt het doordat ik vrij grote handen heb, maar ik word er niet echt vrolijk van.
De kleurweergave is daarnaast ook niet echt 100% in orde. Het wit lijkt een beetje, maar dit is niet erg hinderlijk. Maximale helderheid is wel hoog, maar is in vergelijking met de OPO wat fletser. Wel is 5" een fijn schermformaat. Waardoor het toestel voor mij met 1 hand te bedienen valt.

Design

Het design an sich moet je van houden. Het goud bevalt mij niet echt. Ook is de achterkant wel heel simpel afgewerkt, met alleen het logo, een glasplaat en daarachter poederfinish goud. Wel zit de camera op een handige plek, boven in de hoek. Daardoor zitten mijn handen er minder snel voor.
De voorkant is wel naar mijn smaak. Onderaan vind je de dedicated back, home en recent buttons in Android stijl. Daarnaast zorgt het 2,5D glas ervoor dat de randjes mooi overlopen in het design. Het jammer hiervan is dat een skin noodzakelijk is, omdat je scherm waarschijnlijk niet blij wordt van plat op de grond vallen. De achterkant hetzelfde verhaal. Ook is de telefoon zonder skin superglad.
Tot slot zitten de knoppen voor bediening allemaal rechtsboven op een logisch voelende plek. Er zitten twee speakers aan de onderkant die loeihard gaan, maar niet echt een goede weergave bieden.

Bouwkwaliteit en afwerking

Dit is dik in orde. De telefoon voelt stevig aan, en er is geen sprake van slordig werk waar dan ook met de afwerking. De simkaarthouder floept er zo uit en klikt goed terug op zijn plek. Mijn vorige Alcatel had dat toch een stuk minder en het is goed om te zien dat er dus stappen omhoog worden gemaakt bij het bedrijf. Mooiste van de telefoon vind ik de afgeronde randen van metaal, die de telefoon uitstraling geven. Jammer is dat je die met de bijna verplichte skin dus niet echt ziet.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Ik verwacht dat de telefoon prima 2 jaar mee kan gaan. Het enige vraagteken hierbij is in hoeverre de specificaties nog actueel genoeg zijn bij die tijd. De telefoon is in deze twee weken echter nog niet mysterieus afgesloten. Ook zijn er geen gesprekken verbroken. De koptelefooningang is daarnaast stevig, evenals de micro-USB aansluiting. Mogelijk zijn er mensen die op een USB-C hadden gehoopt, maar ik vind het persoonlijk geen probleem.

Beeldkwaliteit opname

De beeldkwaliteit is niet het beste, maar ook niet het slechtste dat ik ooit heb gezien. Ik ben echter totaal geen fotograaf. Door nu hier te harde conclusies te trekken, zou ik mezelf ook niet echt geloofwaardig vinden. Voor het schieten van een snel filmpjes of fotootje, doet de Shine Lite zijn werk. Ook de flitser bij de frontcamera zorgt ervoor dat vloggers 's nachts waarschijnlijk wat beter kunnen filmen of meisjes wat beter foto's van zichzelf kunnen nemen. Voor mij is de beeldkwaliteit voldoende, maar ik verwijs je graag naar andere reviews voor een gedegen conclusie.

Audio

Ik vind audio een belangrijk onderdeel van telefoons. In reviews zie je hier echter nooit veel meer over terug dan bassen en hoge tonen. Om een telefoon ook maar te overwegen, wil ik wel goed geluid hebben. Vandaar dat de OnePlus One en M7 telefoons zijn die ik heb gehad. Misschien is het niet direct eerlijk om de Shine Lite met deze twee te vergelijken. Toch doe ik dat, omdat de audio van de interne chip best prima te noemen is. Het enige minpunt is de ietwat treblige sound, die met een equalizer echter wel te verhelpen is. Qua max- en minvolume is het niet zo breed, maar de beschikbaar volumes zijn toch voldoende om in verschillende situaties muziek te luisteren. Ook is er ondersteuning voor Bluetooth versie 4.2 wat het geluid op een bluetooth headset ook ten goede komt. Ik denk dat de geluidskwaliteit in verhouding tot de directe concurrenten wel goed, al kan ik dit niet hard maken met kruistesten.

De prijs is op moment van schrijven 175,- euro, exclusief verzending. In dezelfde klasse zitten de eerder genoemde 8 Lite, Desire 626, Galaxy J5 en de Moto G Play. Qua specificaties zitten deze telefoons allemaal erg dicht bij elkaar. De keuze voor de Shine Lite, hangt er dus van af. Wil je per se het best mogelijke scherm? Dan is de J5 waarschijnlijk je keuze. Wil je een zo stock mogelijke Android ervaring? Dan kies je de Moto G Play. Wil je kunnen patsen dat je een octacore hebt? Dan koop je de P8 Lite en wil je HTC redden van een naderend einde? Dan koop je de Desire 626. Ik raad de Shine Lite aan voor mensen die een stabiele telefoon willen hebben, die qua design dicht bij de top in de buurt zit wat mij betreft.

Qua kwaliteit die je krijgt voor de prijs die je neer moet leggen, ben ik best positief verrast. Ik kan zo niet zo gauw telefoon verzinnen die beter zijn voor hetzelfde geld als de Shine Lite. Zo is mijn moeder bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe telefoon en ik denk dat zij deze best kan gebruiken.

De Alcatel Shine Lite is een prima telefoon voor iemand die voor niet al te veel geld, toch een beetje een premium feel willen hebben. Ook biedt deze telefoon meer door een flitser bij de frontcamera te bieden en een vingerafdrukscanner. Qua software valt het echter wel tegen, want ten opzichte van CyanogenMod is er echt wel heel veel niet mogelijk. Ook vind ik voorge´nstalleerde apps een verschrikking, dus daarmee scoort Alcatel geen punten. Ook is het scherm niet het meest responsieve dat ik ooit vast heb gehad. Dit kan misschien op de langere termijn ervoor zorgen dat je wat geirriteerd kunt raken, al zal de tijd dit moeten uitwijzen.

Hopelijk heb je iets aan deze review. Ik vond het in ieder geval erg leuk om te doen en als je tips, tricks en verbeteringen hebt, dan hoor ik ze graag!

Heb jij ook een Alcatel Shine Lite Goud?

Heb je ook foto's van het toestel? Ik zou de glazen achterkant wel eens willen zien.
En heb je ook foto's, gemaakt met het toestel (zowel rear als front)?
En hoe snel laadt de accu op met de bijgeleverde adapter?

Als tip: foto's maken je review leuker en leesbaarder (afwisselender).