Specificaties Android compatibel en 62g - Bekijk alle specificaties

Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart) Review

TovenaarTestpanel 7 januari 2017, laatste update op 20 januari 2017, 8.058 views

Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart) (Testpanel)

Een prachtig horloge wat een potentiële topper is maar door de matige software en compatibiliteit nu nog te wensen over laat. Veel mooie opties die nu nog niet allemaal gebruikt worden (NFC)

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • Goede accuduur
  • Draadloos opladen
  • Goede hartslagmeter
  • Bellen met ingebouwde speaker
  • NFC (nu nog niet bruikbaar met Android/Samsung Pay)

Minpunten

• S-voice alleen in het Engels
  • Tizen OS
  • Geen wrist gestures
  • Telefoon en horloge hebben beiden eigen 'niet storen' mogelijkheid
  • Geen volledige integratie met Google (calendar, maps, search)

Na een tweetal jaar met een Motorola 360 (V1 en V2) gelopen te hebben had ik me opgegeven bij de actie 'Tweakers zoekt testers voor de Samsung Gear S3', mede ook omdat ik smartwatches mateloos interessant vind. Hoe leuk was het dan ook om te horen dat ik van Tweakers een S3 kreeg om deze in twee weken tijd eens flink aan de tand te voelen (en daarna dus ook te mogen houden).

Waar ik twee jaar geleden mijn eerste smartwatch kocht als gadget, bleek deze in mijn dagelijks leven eigenlijk een heel prettige toevoeging te zijn en een aantal zaken te vergemakkelijken (mijns inziens de belangrijkste taak van technologie). Mijn verwachtingen van de Gear S3, immers de derde generatie, waren dus ook hoog. Ik zal in deze review veel vergelijkingen trekken met mijn Motorola smartwatch.

Ook zal ik in deze review niet diep in gaan op de technische aspecten; die kan iedereen hier makkelijk nazien maar mijn review zal zich met name richten op het dagelijks gebruik en het gemak van de software.

Verpakking

De Gear S3 komt in een mooie ronde doos waarin hij goed opgeborgen zit. Hierbij vergezeld van de draadloze lader en boekje met uitleg (zijn er nog mensen die dit echt lezen?)
De verpakking van de Gear S3 straalt meteen kwaliteit uit, een mooi zilveren logo van Samsung Gear met daaronder in een mooie donkerblauwe kleur S3 frontier.
Na het liften van de deksel straalt de Gear S3 je in al zijn schoonheid tegemoet en kon ik haast niet wachten om deze om de pols te slaan.
In het compartiment daaronder vind je vervolgens de magnetische draadloze lader welke netjes in een zakje verpakt zit. Hierbij valt gelijk op dat de lader zelf vrij subtiel is.

Eerste gebruik

Na een eerste blik op de Gear S3 horloge valt een ding op, je hebt hier echt met een kwaliteitsproduct te maken. Dit uit zich in afwerking, gebruikte materialen en als belangrijkste onderdeel een prachtig amoled scherm.
Na het inschakelen van de smartwatch krijg je eerst een korte rondleiding door Tizen OS, helemaal in het Nederlands. Uiteraard kwam vrij snel hierna de melding over de broodnodige updates, deze uiteraard uitgevoerd en in een mum van tijd deed het horloge waarvoor een horloge gemaakt is.
De Gear S3 frontier is voorzien van rubberen watchband (een tweede korter gedeelte is meegeleverd voor mensen met iets kleinere polsen) en deze is prettig en soepel. Wel verkies ik zelf de metalen band omdat dit, zeker met warmte, bij mij lekkerder zit. (De nieuwe band is dus besteld in China, helaas nog niet op tijd binnen voor de review)
Navigeren binnen Tizen
Wat natuurlijk gelijk opvalt aan de Gear S3 is de roterende bezel. In de eerste instantie is deze toevoeging een prachtige manier om Tizen te kunnen bedienen. Hij draait soepel en snel en heeft een duidelijke tactiele feedback en je hebt altijd het idee de controle te hebben over hoe je heen een weer navigeert, zowel in Tizen als bij de applicaties. Een veelgebruikte feature dus, helaas leunt Tizen erg sterk op deze feature en zijn wrist gestures niet geïmplementeerd. Dit heeft als resultaat dat je het horloge eigenlijk altijd met twee handen moet bedienen; de (linker) pols omhoog en met de andere hand de bediening. Dit in verhouding tot Android Wear waarmee je met een soepele polsbeweging door je open kaarten heen kunt 'scrollen' en door een beweging naar beneden te maken een kaart kan selecteren. In Wear is ook het teruggaan vanuit een kaart naar de watchface mogelijk door een schudbeweging te maken, in Tizen ontbreekt ook deze mogelijkheid waardoor een notificatie altijd zichtbaar blijft en je deze eerst met de andere hand moet dismissen.

Verder is de Gear S3 voorzien van twee duidelijke knoppen aan de rechterzijde. De bovenste wordt gebruikt om te allen tijde terug te keren naar waar je vandaan kwam en de onderste knop is de Home/Start knop. Hiermee ga je terug naar je watchface en wanneer je hier al bent naar het startmenu voor alle applicaties.
Deze knoppen voelen solide aan en zijn ook goed te gebruiken tijdens sporten of andere inspanningen aangezien ze voorzien zijn van een duidelijke textuur.
Watchfaces
Het eerste wat ik natuurlijk probeerde was de verscheidenheid aan watchfaces te bekijken. De meegeleverde hoeveelheid is meer dan genoeg voor een eerste gebruik maar uiteraard zijn er oneindig veel te downloaden. Het deed mij dan ook goed om te zien dat programma's als Facer ook hun aanwezigheid op Tizen hebben gekregen.
Leuk detail is dat enkele watchfaces een bepaalde weerspiegeling kennen die zelfs meebeweegt wanneer je het horloge draait, een subtiele maar prachtige toevoeging!
Notificaties en koppeling
Wanneer je de Gear S3 wilt gebruiken in combinatie met je smartphone moet je nog even de Gear S plugin op je telefoon installeren. Hierin kun je de nodige aanpassingen maken en nieuwe applicaties en watchfaces installeren.
Wil je gebruik maken van de uitgebreide fitness features van de Gear S3 dan is het verstandig om hierbij S Health te installeren. Hierin kun je doelen stellen, instellen welke activiteiten (automatisch) bijgehouden moeten worden en koppelingen leggen met andere sport apps (op dit moment nog geen Google Fit!)
Het koppelen van het horloge gaat feilloos en zoals je mag verwachten. Na het geven van de nodige permissies in de Gear App is alles voor elkaar. (vergeet niet de machtiging te geven voor notificaties, dit staat standaard uit en je krijgt standaard geen meldingen op je horloge)

De diepte in; Tizen OS

Na bijgekomen te zijn van de eerste indrukken, welke zoals je hebt kunnen lezen over het algemeen positief zijn, is het tijd om iets verder de diepte in te gaan.
Bezel of vingers
Komende van Android Wear op de Moto 360 V2 is Tizen voor mij erg wennen. Het duurt redelijk lang voordat ik kom tot waar ik moet zijn. De geïnstalleerde applicaties zijn in pagina's verdeeld en je kunt hier doorheen scrollen. Wil je per pagina heen en weer scrollen dan zul je dit rechtstreeks op het scherm doen, met de roterende bezel draai je per applicatie. Drie pagina's doorscrollen met de bezel is dan ook een tijdrovende bezigheid, hierdoor gebruik je al snel je vingers op het scherm om per pagina te wisselen.
Een alternatief wat ik hiervoor vond bleek uitkomst te bieden in de vorm van een widget waarin je een totaal van 14 applicatie snelkoppelingen kwijt kunt. (een betaalde variant maar echt de moeite waard). Direct linken naar de appstore van Samsung krijg ik niet voor elkaar maar zie een uitleg op YouTube.
Widgets
De genoemde widgets zijn dan weer een erg prettige toevoeging. Deze benader je door vanuit je watchface naar rechts te draaien met de bezel. Deze widgets zijn uiteraard in te delen naar wens en uit te breiden, ook afhankelijk van welke applicaties je geïnstalleerd hebt.
Notificaties
Vanuit je watchface naar links draaien zorgt er dan weer voor dat je bij je notificaties uitkomt. Deze zijn geordend op volgorde van binnenkomst en geven een duidelijk overzicht van openstaande notificaties. Voordat deze bij mij echter verschenen moest dit handmatig ingeschakeld worden in de Gear app op de telefoon. (dit had van mij ook wel automatisch mogen gebeuren, of in ieder geval gemeld worden)
Apps
De smartwatch is standaard voorzien van een aantal handige apps waarmee je de meeste dingen kan doen die je verwacht bij een smartwatch. Ook tot de opties horen bellen en sms'en. Helaas is de optie voor Whatsapp beperkt tot het regeren op notificaties. Verder is het horloge voorzien van een aantal eigen Samsung apps; S-Health, S-Voice, muziekspeler, planning, weer, barometer, gallerij, etc. Veel van deze apps zul je in de praktijk niet gebruiken maar ze zijn aanwezig.
Hasselhof spelen
Wat ik, zeker ten opzichte van de Moto 360 V2, heel handig vind is het bellen via de watch. Ik was hier in het begin redelijk sceptisch over maar na een uitgebreid telefoongesprek met mijn vrouw kan ik zeggen dat mijn lamme arm van de telefoon verleden tijd is (je moet dan wel een ruimte hebben waar de gear speaker geen andere mensen lastig valt). De kwaliteit was volgens mijn vrouw vergelijkbaar met hoe ik normaliter met de telefoon bel!
Samsung appstore
Verder is er een eigen Gear appstore waarin apps en watchfaces gekocht en gedownload kunnen worden. Hier is het jammer dat de integratie met de android market mist maar vanuit het oogpunt van Samsung wel begrijpelijk omdat ze ook IPhone's willen bedienen. Helaas is de appstore van Samsung een slecht afgewerkte app die nog veel te wensen over laat. Eenmaal de app op het horloge geïnstalleerd (dit gaat overigens razendsnel) is alles weer koek en ei maar de kwaliteit van de app store staat in schril contrast met het product om je arm. Reken je dit soort prijzen voor een smartwatch dan verwachten mensen deze kwaliteit op alle vlakken, niet alleen op hardware.

Over het aanbod is overigens niets te klagen, natuurlijk missen er de nodige apps maar het voelt niet alsof er bijna niets te krijgen is (zoals in het begin met Android Wear). Dit is natuurlijk ook omdat we inmiddels in de derde iteratie van de Gear zitten.
Ook apps als spotify zijn beschikbaar, hier zou het de bedoeling zijn dat je zowel je bestaande spotify kan bedienen (telefoon) of zelfs afspelen (streamen via wifi) maar helaas wilde spotify bij mij niet werken.
Watchfaces
Watchfaces zijn er inmiddels genoeg en zoals eerder gezegd zijn is ook een app als Facer aanwezig waardoor het totale aanbod aanzienlijk vergroot wordt. Leuk vind ik ook dat hier een grote diversiteit aan watchfaces is en dat sommigen tot in groot detail aangepast kunnen worden. Wel zie je duidelijk het verschil tussen Samsung's eigen faces en third party faces, met name in de customization.
Sommige watchfaces zijn ontzettend gedetailleerd en komen bijzonder mooi uit op het scherm, andere faces zijn dan weer van mindere kwaliteit, er is in ieder geval genoeg keuze.

Techniek

Grootte
Al met al een horloge van formaat, zeker naast mijn huidige Moto 360 V2 42mm. Is hij te groot, nee, misschien een beetje aan de dikke kant maar na vergelijk met reguliere 'grote' horloges zeker niet buiten proportie. Ik heb hierover ook geen opmerkingen van anderen gehad. (eigenlijk alleen dat het een mooi horloge was)
Hartslag en bewegingssensor
Technisch gezien ben ik heel erg te spreken over dit apparaat. Het automatisch detecteren van een workout (wandelen, fietsen, etc) werkt erg goed en hij houd dit ook accuraat bij (inclusief GPS gegevens).
Ook de hartslag wordt met enige regelmaat gemeten en ook hier weer ben ik erg te spreken over de accuraatheid. Tijdens mijn wekelijks sportronde in de sportschool maak ik doorgaans gebruik van een Polar hartslagmeter om mijn bovenlijf heen. Afgelopen week mijn reguliere workout gedaan en ik kom qua hartslag zonder noemenswaardige afwijking bij mijn standaard uit.
Andere sensoren
Ook is de Gear S3 voorzien van een hoogtemeter en een barometer. Waar de eerstgenoemde nog wel eens denkt dat ik ergens in de wolken zit is dit na calibratie weer redelijk kloppend. De barometer daarentegen kan ik niet zo goed peilen maar na het inschakelen van drukmeldingen kreeg ik een enkele keer de melding dat de druk dusdanig veranderd was dat het wel eens slecht weer kon worden. Ook hier zat de Gear S3 weer helemaal op het juiste pad.
Ook het registreren van slaap (na dit ingeschakeld te hebben in de S Health op de telefoon) wordt zeer accuraat bijgehouden (en ik slaap niet al te best), dit kon ik dus nu ook terugzien op het scherm en het klopte helemaal. Dit alles zonder dat de (fors bemeten) accu noemenswaardig gelden had.
Accu
Nu we toch bij de accu zijn aanbeland: petje af voor Samsung; met de always-on mode ingeschakeld heb ik iedere dag nog zo'n 30 tot 50 procent over, dit in tegenstelling tot mijn Moto 360 V2 die aan het einde van de dag vaak op was (zeker als ik op de fiets naar het werk was geweest).
Wanneer batterijduur je ding is dan kun je de Gear S3 zo afstellen dat hij lang meegaat. Of dit ook de geadverteerde vier dagen is weet ik niet maar de batterijduur is beter dan wat ik bij menig ander apparaat heb gezien.
Lader
De lader is een degelijke wireless charging lader, welke voorzien is van een ledje. Hiermee zie je in een oogopslag of je horloge helemaal opgeladen is (wat overigens vaak maar een paar uurtjes kost).
De lader is degelijk en voorzien van een magneet, je kunt je horloge dus niet met een hand van de lader pakken (dit in tegenstelling tot de Moto 360 V2). Waarom dit gedaan is is mij niet duidelijk want van mij had de magneet weg mogen blijven.
Water
Waterbestendigheid is iets waarover eigenlijk al niet meer geschreven hoeft te worden. Uiteraard is dit horloge waterbestendig al heb ik wel gelezen dat hij reageert op warm water; douchen met je horloge om zou ik persoonlijk dus achterwege laten.
Scherm
Het scherm is van een uitmuntende kwaliteit en ik zit vaak met verbazing naar de details te kijken die ik op mijn aangeschafte watchface heb zitten (Jeweler Casual Premium).
Het scherm is voorzien van Gorilla Glass en lijkt alles goed te kunnen weerstaan. Hij heeft bij mij al het nodige tikken overleefd en ook een val van anderhalve meter liet geen krasje zien al helpt de opstaande bezel hier ook aanzienlijk in mee.
Waar ik bij de Moto 360 V2 wat moeite mee had was de 'flat tire'. Een klein stukje zwart onderaan het scherm waar de lichtsensor zat, hierdoor was het scherm niet helemaal rond. Bij de Gear S3 is dit anders opgelost en heb je geen zichtbare sensor. De Gear reageert overigens wel heel goed op licht en is super helder in het zonlicht en mooi donker tijdens de avond, erg prettig!
Roterende bezel
De roterende bezel vind ik een van de beste toevoegingen aan een smartwatch, het heeft echt toegevoegde waarde. Helaas voelt deze op de Gear S3 niet al te stevig. Het roteren zelf voelt heel degelijk met, zoals eerder gezegd, een duidelijk tactiele feedback maar als je er recht van boven op tikt dan klikt het toch een beetje goedkoop. Echt storend is het niet maar in een review toch noemenswaardig.
Bluetooth
De bluetooth verbinding is erg stabiel, waar mijn Moto 360 V2 hier in huis nog wel eens wegviel wanneer ik even naar buiten of boven liep, blijft deze continu verbonden. Zeker een verbetering ten opzichte van mijn eerdere horloge.

Gebruiksgemak

Technologie dient ervoor te zorgen dat het je leven makkelijker maakt, dat is tenminste hoe ik het zie. Dat is ook de reden dat mobiele telefoons inmiddels gemeengoed zijn omdat iedereen er mee kan werken.
Hier schiet wat dit onderwerp betreft Samsung zwaar te kort. Wanneer ik eenmaal het plezier van een mooie smartwatch voorbij ben en de dagelijkse sleur (waarin mijn smartwatch mijn leven makkelijker moet maken) zijn intrede doet, kan ik niets anders zeggen dan dat ik teleurgesteld ben. Ik zal dit uitleggen middels een paar voorbeelden:

Filmpje kijken; vrouwlief vraagt: Hoe oud is die knappe acteur eigenlijk?
Moto 360: "Ok Google; hoe oud is brad pitt"? -> Netjes een kaart met zijn leeftijd
Gear S3: "Hi Gear; what's the age of brad pitt"? -> Resultaten van Wikipedia, IMDB, etc. Scrollbare resultaten dus ook weer mijn tweede hand gebruiken, die net om mijn vrouw heen ligt)

Onderweg:
Moto 360: "Ok Google; navigeer naar thuis" -> Maps wordt op de telefoon en watch gestart en gaan met die banaan
Gear S3: "Hi Gear; navigate to Doesburg" -> Gear Navigation starten, duurt lang, gebeurt uiteindelijk niets. Handmatig wel navigatie aan de praat gekregen maar dit was alleen engelstalig.

Fietsend naar huis:
Moto 360: "Ok google; Stuur een whatsapp naar mijn vrouw, ik ben met tien minuten thuis, zet jij de piepers vast op"
Gear S3: "Hi Gear; send a whatsapp to *******" => SMS service not available

Reactie terwijl ik op de fiets naar huis zit:
Moto 360: Appje van Strava, Google en nog wat, scrollen met wrist gestures naar het appje van mijn vrouw, naar beneden bewegen om te selecteren, pols draaien om te lezen. (allemaal dus met 1 hand aan het stuur)
Gear S3; Met de bezel scrollen totdat ik hem zie, vervolgens verder scrollen voor de tekst en halverwege de sloot eindigen omdat ik niet met losse handen kan fietsen.

In de bios:
Moto 360: Tweemaal de knop indrukken en theater mode staat aan, scherm is uit, notificaties blijven uit.
Gear S3: Homeknop ingedrukt houden, uitschakelen (ik wil namelijk ook mijn watchface uit hebben die anders altijd aan staat)

Tijdens een vergadering;
Moto 360: Stille modus inschakelen, werkt op telefoon en watch. De berichten komen binnen maar geven alleen een visuele notificatie.
Gear S3: Op telefoon stille modus inschakelen: Telefoon stil; watch begint te rinkelen, op watch inschakelen: telefoon begint te rinkelen.

Ook de simpele integratie met bijvoorbeeld Google diensten schiet ernstig te kort; op mijn Moto 360 V2 worden herinneringen en afspraken netjes in de Google calender geplaatst zodat ik ze altijd zie, de Gear slaat ze alleen maar op de smartwatch zelf op.
Ditzelfde geldt voor Maps integratie; het gemak waarmee ik zonder mijn telefoon tegen mijn horloge kan zeggen waar ik heen wil, ontbreekt op de Gear, dat is echt een gemis. Natuurlijk werkt het wel door de navigatie in te stellen op de telefoon maar dat schiet het doel van een smartwatch voorbij.
Met de Gear S3 kom ik er eigenlijk achter hoe vaak ik Google raadpleeg (soms voor de meest kleine dingen) maar dat het daarmee mijn leven echt een klein stukje makkelijker maakte. Bij de Gear S3 voel ik me echt weer die nerd die graag wat nieuws wil proberen maar waarbij de mainstream user er toch liever vanaf blijft. Dat is jammer en een gemis en ik ben bang dat Samsung softwarematig toch zijn eigen weg blijft bewandelen.

Zoals je kunt lezen zijn het op zich kleine dingen maar het zijn wel die kleine dingen waarin Google zoveel verder is dan Samsung. Dit zijn overigens ook de dingen die voor mij een Smartwatch onmisbaar maken, die kleine gemakken die zo ontzettend prettig werken.
Waar ik me zorgen om maak is dat Google straks met Android Wear 2.0 komt die nog weer zoveel beter is dan mijn bestaande Android Wear horloge en daarmee Tizen volledig buitenspel zet.
De pijnpunten die bij dit horloge zo aanwezig zijn zijn echter allemaal softwarematig, dus goed op te lossen mits je beschikt over een degelijke portie geduld. Het voelt soms een beetje aan alsof je teruggaat in de tijd; punten die in Android Wear al helemaal geen issue meer zijn (snelle, accurate speech to text in de Nederlandse taal als grootste voorbeeld) zijn hier nog aan de orde van de dag.
Ook de algemene integratie met Google diensten valt mij (als Android fanboy zijnde) erg tegen. Was de Gear S3 voorzien van Android dan had deze op nagenoeg alle punten van mij een tien gekregen, helaas gooit Tizen voor mij serieus roet in het eten.
Aangezien ik dit horloge niet zelf heb aan hoeven schaffen kan ik voor mezelf nu de keuze maken; wat wordt mijn daily driver?
Ik ga toch kiezen voor de Gear! Ondanks alle gebruiken die op softwarematig vlak aanwezig zijn is het scherm en de kwaliteit ervan voor mij zo'n groot pluspunt dat hij daarmee mijn trouwe Moto 360 verslaat. Ook de features als handsfree bellen en de notificatiegeluiden van de speaker helpen mee aan deze keuze. Toch zal ook mijn Moto 360 V2 niet in een doos weggestopt worden. Zou ik 400 euro uitgeven aan deze smartwatch? Nu nog niet, wanneer alles softwarematig op orde is; misschien wel, hij is het zeker waard!

Kortom; een heerlijk horloge wat er bijzonder fraai uitziet maar waarvan het binnenwerk nog wat te wensen overlaat. Hopelijk pakt Samsung dit degelijk op of is er iemand zo handig om Wear op de Gear werkend te krijgen. Tot die tijd zal ik moeten leven met zijn gebreken maar kunnen genieten van zijn looks en hem toch af en toe inwisselen voor mijn trouwe Moto 360 V2!

Heb jij ook een Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart)?

Dit heeft als resultaat dat je het horloge eigenlijk altijd met twee handen moet bedienen.
Die begrijp ik niet helemaal. Hoe kun je het horloge met twee handen bedienen, als het om één van je polsen zit?

Voor de rest ben ik het grotendeels eens met je review. Het is een strak horloge, werkt op vele vlakken 'goed genoeg', maar mist hier en daar nog wat perfectie.
Bij Android Wear heb je je rechterhand (vanuit gaande dat je horloge om je linkerpols zit) voor sommige dingen niet nodig omdat je dit met een beweging kunt doen, zoals het scrollen door je berichten. Dat is bij deze smartwatch dus niet het geval.
Duidelijk. Dan is de verwoording in de review niet helemaal correct. Dank voor de opheldering.
Ik zag dat het misschien niet de meest duidelijke zin was ;-)
Ik heb de review aangepast en aangevuld.
Wat een herkenning, kan me er helemaal in terug vinden. Had mijn review kunnen zijn, het enige verschil, ik heb h'm wel zelf moeten kopen. (voorheen een Gear live met Wear)

Ik mis de wrist gestures ook het meeste, dat is we zo handing met Wear. Even snel (in mijn geval in de auto, door je berichten scrollen is er niet meer bij.

Met de bezel , qua kwaliteit helemaal geen problemen. Veel berichten over dezelfde problemen zoals je ze omschrijft, hier gelukkig een strakke bezel zonder bijgeluiden.

1x meer mee gebeld, en dat ging inderdaad verrassend goed. daarna niet meer daar de combi S3 + carkit niet lekker werkt. Dus op de S3 BT connectie staat de telefoon audio uit helaas.
Mooie review. Heel herkenbaar met hoe tizen werkt in de praktijk, een stuk slechter dus als Android wear. Ik ben zelf over gestapt van de Gear s2 naar een huawei watch en geen moment spijt van.
Bedankt voor je review, met de komst van de mediamarkt BTW-actie ben ik momenteel aan het oriënteren. De review geeft een goed inzicht wat te verwachten. Na de min puntjes toch nog even extra gekeken naar de concurrentie maar ook die vind ik niet optimaal. Terugkijkend op en de voor en nadelen van deze watch heeft jouw review mij overtuigd om deze te kopen, ondanks dat het toch een Tizen horloge is ipv Android Wear. Hopelijk stappen ze daar in de nabije toekomst vanaf want een toegevoegde waarde is het zeker niet in vergelijking met Android Wear.
Ik weet ook zeker dat je er een goede koop aan doet, het is alleen belangrijk te weten met welke punten je rekening moet houden. Ik denk ook dat het een horloge is die de tand des tijds goed kan doorstaan en waar je volgend jaar, hopelijk met doorontwikkelde software, ook nog een hoop plezier aan hebt...
Goede review, thanks!! Tot 3/4e van de review heb je me overtuigd om er één aan te schaffen, tot ik op dat laatste stuk kwam; het dagelijkse gebruik/gebruiksgemak. Dat stuk baart mij wel zorgen. Zoals je al zegt, het zijn softwarematige 'problemen' en dus op te lossen, echter wel dealbrekers voor mij. Als je je telefoon én watch apart op stil moet zetten als je een meeting in gaat, doe je als smartwatch-maker toch echt iets verkeerd. Het lijkt mij dat je watch een verlengde van je phone moet zijn...

Anyway, bedankt voor je review en inzichten! :)
Dat klopt, dit zijn voor mij ook echt zaken die me tegen staan in het dagelijks gebruik, het voelt een beetje alsof ik weer terug in de tijd ga. Zoals eerder gezegd zijn dit wel issues die op te lossen zijn alleen ben je dan wel afhankelijk van de grillen van Samsung, het is te hopen dat ze dit (snel) oplossen in een update.
ik vind het een zeer mooi horloge, leuke dingen die je er mee kan doen.
wat voor mij alleen nog niet duidelijk is,
is of s voice nederlands is .
dus dat je ook nederlandse er tegen kan praten, weet iemand of dit zo is ?

bij de samsung s7 is deze nog steeds niet in het nederlands :-(
Dat is één van de grootste minpunten, S-Voice is alleen beschikbaar in Engels (en wat andere talen). Dit is een van de functies die ik op mijn oude Moto 360 V2 heel veel gebruikte.
Voor bijvoorbeeld een timer zetten is dit geen probleem maar zoekopdrachten, appjes, etc is allemaal niet mogelijk in het Nederlands.
Gerelateerd probleem is dat Samsung Pay ook niet beschikbaar is in Nederland. Ze hebben zich eerst op de grotere landen gefocust...

[Reactie gewijzigd door Tovenaar op 19 januari 2017 08:35]

Stel je voor dat ik als gebruiker de Weather-app op mijn S7 Edge heb uitgeschakeld via een app disabler zoals package disabler, zou dit nog steeds probleemloos werken? Ik heb zowat alle apps die ik kan vervangen met die van Google (Calendar, Gmail) uitgeschakeld. Ik vroeg me af of ik dan nog wel wat heb aan de S3 die gebruik maakt natuurlijk van alleen deze apps. Het zou fijn zijn om hier nog wat meer over te weten.
Hoe zit het nu met de integratie tussen Maps en WhatsApp? Misschien dat er flinke updates zijn en dat het nu veel beter werkt? Let me please know!
Momenteel ben ik niet meer in het bezit van de Gear S3, mogelijk kunnen andere eigenaren je hier meer over vertellen. Mogelijk kun je in het topic wat meer info vinden: [Samsung Gear S3] Ervaringen & Discussie
Top erg bedankt, ik zal daar een kijkje nemen.
Mag ik je wel vragen waarom je de horloge niet meer hebt? En wat je nu in bezit hebt? Want las dat je een moto360 had en twijfel om misschien die aan te schaffen.
Ik merk, zoals je ook in de review leest, dat ondanks de betere kwaliteit van de Samsung, ik de praktische werking van een hoop dagelijkse zaken op de Moto 360 nog steeds prettiger vind.
Zeker het gemis van Nederlandse spraakbesturing was voor mij een groot minpunt aangezien ik dat in de praktijk veel gebruik. Zo ook de navigatie welke ik op de Samsung niet zo prettig vond als bij Android Wear... Nogmaals; de Samsung Gear S3 is een fantastisch horloge maar niet voor de dingen die ik dagelijks veel gebruik.
Ja precies, snap ik..
Maar ik dacht, misschien hebben ze het later toch geupdate maar dat is dus helaas niet het geval.
Bedankt voor je reactie.

Maar dan de vraag, wat is dan de ideale horloge voor dagelijks gebruik? Ik twijfel tussen de Android wear en Fossil, maar vind persoonlijk de android wear niet zakelijk genoeg..
Fossil heeft toch ook gewoon Android Wear? Ik denk persoonlijk dat Android Wear momenteel het meest volwassen is (zeker voor NL taal), al moet ik eerlijk bekennen dat ik de Apple nooit geprobeerd heb...