Tweakers zegt: 5,5

Alcatel Shine Lite Goud Review

BeatzTestpanel 6 januari 2017, 160 views

Alcatel Shine Lite Goud (Testpanel)

Voor degene die een smartphone zoeken waarvan je niet teveel verwacht kan dit een goede telefoon zijn. Deze belt en internet prima al moet je van de camera en geluid niet veel verwachten. Daarnaast moet je verder geen andere eisen hebben want dat gaat bij deze telefoon helaas niet gebeuren.

Pluspunten

• Goed bereik
  • Vingersensor
  • Stevige bouw
  • Mooi afgewerkt

Minpunten

• Geluid
  • Camera
  • Beeldscherm
  • Onnodige apps

Door Tweakers.net gevraagd om deze nieuwe "Chocoladereep" smartphone te testen en een review hierover te schrijven. Ik was zeer verrast aangezien dit mijn eerste keer zal zijn om een apparaat te testen en een review te geven. Ga mijn best doen om zo open en duidelijk mogelijk dit te reviewen al is dit een best moeilijke "Chocoladereep". Waarom? Well...

Met de MediaTek 6737 processor heb ik geen probleem. Dit doet zijn werk goed ook omdat het een Quadcore is en dat is altijd wel fijn. Draait stevig op 1.3ghz en dit merk je ook in het begin.

Het mobiele netwerk werkt op 3g en 4g en dat is wel erg fijn dat deze echt 4g doet en ook een goede en stabiele verbinding heb. Dit verbaasde mij dan toch nog enigzins. OPGELET: Er kan alleen een NANO-simkaart in!

Ook de camera's voor en achter zien er goed uit. Dit zijn achter 13 megapixels en voor 5 megapixels met flitser voor. Hier ga ik nog op in.

Deze heeft 16gb opslagruimte en dit kun je altijd nog uitbreiden met een SD-kaart. Wat mij dan wel opviel is dat de rom die er nu op gebruikt wordt een dikke 6gb gebruikt aangezien je "maar" 10gb overhoud. Dat is toch niet echt veel.

Dan komen we uit bij het geheugen en dit was toch nog een dikke 2gb. Daar was ik wel blij mee want hoe meer hoe sneller alles zal werken. Tenminste, dat hoop je dan!

Bij het scherm komt de "Well..." in actie. Voor deze tijd waar het toch bijna minimaal full hd is komt Alcartel met een 720p scherm aan. Waarom vind ik dit niet fijn? Omdat dit uiteindelijk het toestel qua touch en spelletjes het laden van pagina's etc etc extreem moet gaan rekenen. En dat houd in dat het toestel snel langzamer wordt.

De vingerafdruk sensor die erbij zit is een erg mooi dat deze erbij zit maar gebruik dit zelf niet. Voor een ander die hiervan houd heb ik deze uitgetest en werkt deze erg snel en secuur. De telefoon unlocked erg snel op moment dat de wijsvinger op de sensor komt. Erg goed gedaan.

Een goed afgewerkte doos met daarin deze inhoud:

Telefoon
Koptelefoontje
Oplaadkabel + oplader
Boekjes
Doorzichtige cover

Zoals je op de foto's kunt zien zit het allemaal goed verpakt en dat is goed om te weten. Er is niet, wat ik wel eens erger heb gezien en zal geen namen noemen, gewoon wat ingesmeten en de doos dichtgedaan. Wat mij opviel is dat de telefoon een mooi hoesje eromheen heeft zitten met het uitpakken (zie foto). Verder kun je alles goed uitpakken en direct testen.

Ondanks dat ik blij was dat er een goed koptelefoontje bij zat viel dit tegen op moment van aansluiten en het luisteren van het geluid. Dat is dus niet om naar huis te schrijven. Maar eindelijk een koptelefoontje die niet enorm plat is maar iets meer bolling heeft (zie foto). Daardoor blijven ze in mijn oor goed zitten. Maar dit zal natuurlijk voor iedereen persoonlijk zijn.

Erg fijn dat er een hoesje bij zit want deze hebt je wel nodig wat ik later vertel!

Wat ik zo even snel aan de voorkant zie dan zie ik een iphone 4 zonder homeknop erop. Jammer dat het niet een beetje ander design heeft aangezien een heleboel toestellen dit doen. Wat ik persoonlijk dan fijn vind is dat het geen grote ronde knop erin heeft. Gewoon allemaal heerlijk touch.

Het toestel is niet slank en waarom weet ik niet aangezien ik deze nog niet heb losgehaald! Dit zal misschien de batterij, achtercamera of de luidspreker zijn.
De goude kleur ziet er mooi uit en de achterkant heeft de vingerafdruk sensor geborgen. Dit ziet er prima uit alleen kan de achterkant er niet af. Dat is jammer mocht de batterij het ooit begeven en gezien de breedte van de telefoon had ik daar een beetje op gehoopt maar helaas.

Over de achterkant wordt gezegt dat deze van glas zou zijn maar zo voelt dit niet. Het is eerder plastic dan glas. Ik zal hier nog even achteraan gaan maar het gevoel is dus meer plastic.

Deze zijkanten zijn van metaal en erg degelijk. Ook daar zitten aan de rechterkant 3 knoppen. De volumeknoppen en de aan/ uit knop.

Een tip: Doe snel het bijgeleverde hoesje er omheen. Dit toestel is zo glad als een aal! Dit valt direct uit je handen als je niet uitkijkt!

De zijkanten van metaal geven een stevig gevoel en voelt goed in de hand. De rest voelt wat goedkoop aan ook omdat ik al zei dat de achterkant van plastic lijkt i.p.v. glas. Verder maakt de goude kleur het wat 'luxer'.
Het scherm is verder normaal en werkt verder prima al is het met moeite.

Dit is prima al had ik in het begin een beter gevoel. In het begin dacht ik: "Hey die gaat wel erg lang mee" nadat ik deze een anderhalve dag had gebruikt maar na een paar dagen was dat sprookje ook voorbij. Deze gaat met een beetje normaal gebruik (zonder radio of video luisteren/bekijken) een drie kwart dag mee.

Deze is net als alle andere telefoons normaal. Dat wil zeggen er zit niet veel verschil tussen een andere android telefoon zoals de Galaxy of Oneplus qua gebruiksgemak. Ze hebben ongeveer dezelfde functie's en wat dan wel handig is is de sensor die erop zit want dit werkt prima.

Hier heb ik het al over gehad en die is helaas niet best. Het werkt te langzaam met de processor en het werkgeheugen en het scherm wat erin zit. Als ze hier een full hd in hadden gezet was dit een heel andere review geworden. Ook omdat de telefoon moet gaan rekenen duurt het dus even voordat de toets wordt geregistreerd en dat maakt het natuurlijk frustrerend als je even wat snel wilt opzoeken en ondertussen toch langer duurt.

Een ander voorbeeld is dat ik Candy crush had gedownload en als je dan een paar blokken tegelijk hebt en het beeld dus veel moet gaan "bewegen" dan trekt de telefoon het echt niet meer en stopt het beeld ook even en dan gaat deze weer door. Dus haperingen! De touch is ook slomer dan je denkt. Doormiddel van de Antuntu multi touch test zie je dat als je alle 5 de vingers erop tikt en dit sneller doet en dan loslaat deze nog aan het registreren is.

Er zit een 13,5mp achter camera en 5,3mp voor camera in. Ook zit er een flitser voor in wat voor de selfie fan echt wel handig is. Toen ik echter de eerste foto nam kwam er een geelachtige foto uit. Dit is natuurlijk niet echt fijn maar door wat instellingen te veranderen werden deze al beter. Maar ook gezien de prijs moet je hier geen hoge verwachting van hebben. Het werkt wel en je kunt echt wel een goede foto maken en je kunt een collage functie gebruiken of panorama functie gebruiken om deze in 360 graden te maken wat een leuke gadget is. Dit laatste werkt dan helaas minder voor mij en dat komt omdat ik in de rolstoel zit en met 1 arm draaien en foto's maken gaat natuurlijk niet van een leien dakje :P

Tja...hier kunnen we natuurlijk kort in zijn. Als je niet teveel met de telefoon doet is die prima voor bellen en een beetje internet. Maar zodra je meer wilt en vaak dan gaat het uiteindelijk mis! Dit trekt de telefoon helaas niet.

Dit is echt jammer! Nadat ik aan het sausen ben gegaan in mijn huis en de radio en af en toe de tv app had aangezet ging het geluid na een tijdje vervormen. Door op de aan/uit knop te drukken werd deze weer normaal. Ik denk dat ze een slechte speaker erin hebben gebouwd en dat is wel heel pijnlijk! Dit gebeurt elke keer en dit is zwaar vervelend omdat je telkens naar de telefoon moet om op de aan/uit knop te drukken om deze weer normaal te krijgen. Dit zijn niet de grote kosten om een beetje goede speaker erin te bouwen en dat is niet gebeurd. Nou was er al wat aan te merken op de telefoon maar dit is wel (in mijn ogen) erg jammer!

Ik had deze liever rond de 100,- gezien omdat deze het helaas niet kan waar maken met wat er op papier wordt gezegd. Natuurlijk zijn er reviewers voor om dit te testen maar dan is de telefoon al in de verkoop en dat vind ik dan niet echt netjes. Er is een verwachting die de producent laat zien en opschrijft en jij denkt: "Zo, dit wordt echt mooi en voor deze prijs!" Des te harder is het dat je daar behoorlijk veel voor neertelt en niet krijgt wat ze hebben laten zien.

Ik heb de Antutu benchmark erop gezet en hier heb ik foto's van gemaakt.

Well...(daar is die weer) het is toch niet zo'n hele snelle telefoon wat lijkt op papier. De eerste dagen denk je nog: zo, dat is nog best goed maar na een kleine week werkt de telefoon niet echt meer lekker. Als je op internet gaat merk je ineens dat typen niet lekker meer gaat en het laden van een pagina niet meer lekker gaat net zoals een email schrijven dat wordt allemaal moeilijker. Ik had verwacht dat het geheugen dit zou kunnen opvangen maar dit werkt dus helaas niet. De telefoon is goed voor bellen en een keer wat dingen opzoeken op internet. Voor muziek, spelletjes of video zou ik deze niet gebruiken want er zijn betere "chocoladerepen" deze prijs. De prijs vind ik dus ook te hoog voor deze telefoon. Ook omdat er geen full hd zit ingebouwd want dat zou een boel gezeur weghalen. En het geluid? Tja...dat heb je kunnen lezen...pijnlijk Alcatel!

Afijn, mijn eerste review voor Tweakers.net! Hoop dat deze review duidelijkheid bied over de telefoon en dat iemand er wat aan heeft. Dan ben ik alweer blij ;-)

Heb jij ook een Alcatel Shine Lite Goud?

Hoezo?
Zoals ik al uitleg in de review is dat de telefoon op momenten slomer wordt door of snelle graphics of touch wat niet snel reageert. Dit merk je in het begin niet zo snel maar na een paar dagen begint deze echt veel slomer te werken.
Maar waarom zou FHD leiden tot betere prestaties?....
Omdat ik merkte en zag dat de telefoon het niet trekt wat ik al zei. Als je iets met graphics doet zoals een simpel spelletje of video dat de telefoon erg veel moeite mee heeft dus vandaar mijn conclusie.
Maar hoezo zou de telefoon sneller werken met een FHD scherm dan:P?