Logitech Cordless Desktop Comfort Laser Review

Anders 13 november 2009, 929 views

Logitech Cordless Desktop Comfort Laser

Pluspunten

• Prettige indeling
  • Lekkere toetsaanslag

Minpunten

• Te weinig extra's voor de prijs
  • Wat aan de hoge kant

Ik werk al ruim 10 jaar met Logitech Cordless "knik"-toetsenborden. Aanvankelijk met de (inmiddels niet meer geproduceerde) Cordless Desktop Pro en op mijn werk tegenwoordig met de Cordless Desktop Laser. Het verschil zit 'm n de muis: het toetsenbord is al jarenlang exact hetzelfde.

Ik ga hier geen ellenlang verhaal houden over de voor- en nadelen van een ergonomisch toetsenbord. Ik wil zelf in ieder geval niet meer zonder. Het feit dat je je handen niet naar buiten hoeft te draaien maar dat je je ze gewoon in het verlengde van je armen kan houden, werkt heerlijk. Ik denk dat veel mensen, als ze er eenmaal een tijd mee gewerkt hebben, niet meer anders zouden willen.

Wel is bij dit toetsenbord van belang dat het vrij hoog is. De achterzijde (dus de kant boven de functietoetsen) is zo'n 7 centimeter boven het bureauoppervlak, en ook bij de spatiebalk is het al zo'n 5 centimeter hoog. Dat is echt wennen ten opzichte van veel andere toetsenborden, en het had van mij wat lager gemogen. Dit is overigens met de pootjes uitgeklapt, maar als je de pootjes niet uitklapt valt er m.i. niet mee te typen want dan ligt ie weer teveel achterover.

De bouwkwaliteit is redelijk tot goed, zij het dan van mijn oude zwarte Cordless de letter is weggesleten van zo'n beetje de helft van de toetsen. ik moet erbij zeggen dat ik dat toetsenbord wel jarenlang intensief gebruikt heb. De muis heeft een rubberen grip die erg lekker in de hand ligt. Nadeel is wel dat deze na een paar jaar intensief gebruik behoorlijk begint uit te lubberen en dat is geen fraai gezicht.

let op! Er zijn meerdere versies van dit toetsenbord in omloop in Nederland. Op mijn werk heb ik een versie met een kleine linker-shift-toets. Schijnen de Amerikanen van te houden, maar als je een brede shift-toets gewend bent is het wekenlang wennen. Let dus goed op welke versie je in huis haalt.

Heb jij ook een Logitech Cordless Desktop Comfort Laser?