Tweakers zegt: 5,5

Alcatel Shine Lite Wit Review

Ackermans1973Testpanel 4 januari 2017, laatste update op 4 januari 2017, 138 views

Alcatel Shine Lite Wit (Testpanel)

In de markt gezet als een budget smartphone is de Alcatel Shine Lite een smartphone die zijn mannetje staat.

Pluspunten

• Vingerafdruk scanner
  • Behuizing
  • Draait soepel

Minpunten

• Alcatel software bundel
  • Camera bediening vaag
  • Filmopname niet super

Bij het woord budget-smartphone zou je een niet te snelle, simpele smartphone verwachten dat te wensen over zou laten voor iemand die een Lumia 950XL gewend is.

Niet waar voor deze Alcatel Shine Lite. Het toestel draait soepel, ik heb in het gebruik geen haperingen meegemaakt of het idee gehad dat ik overbodig moest wachten voordat het toestel reageert of een actie uitgevoerd is. Swipen gaat prima, wat je wilt doen, doet het toestel, naar links, rechts, omhoog of omlaag, het scherm scrollt prima en gewoon lekker met je vinger mee.

In ander gebruik is het ook prima, apps starten netjes snel zoals ik van een duurder toestel als de Lumia gewend ben, niks mis mee. Apps reageren ook prima, geen crashes meegemaakt, geen hangers, niks. Allemaal prima. De Alcatel Shine Lite draait op Android 6.0 en bij eerste gebruik ging hij updaten naar de laatste versie. Bij de ingebruikname werd de optie gegeven om mijn data van een ander toestel over te zetten, maar helaas is de Galaxy Tab 3 die ik heb daar niet geschikt voor, dus geen ervaring ermee en geen beoordeling.

Wat wel minder is, is dat het toestel dus standaard op Alcatel's bundel van software staat ingesteld, dus bijv. de Ace browser, Ace cloud etc. Ook draait ie uit de doos met een Alcatel app store, wat voor wat verbazing bij me zorgde toen ik updates van bijv. Facebook niet kon installeren omdat Android me meldde dat deze niet van een vertrouwde bron afkomstig waren. Maar na wat instellingen aanpassen naar de Google standaards was daar geen probleem meer.

Bij de ingebruikname wordt ook de vingerafdruk scanner ingesteld. Hierbij wordt gevraagd je vingertop meerdere posities op de scanner te houden, tot alles in orde is bevonden. Eenmaal ingesteld werkt deze bijzonder goed. Unlocken van het toestel is een fluitje van een cent, even je vingertop op de scanner en hupla, toegang tot je smartphone. Ik heb geen enkele keer moeite ervaren hierbij. Elke poging was binnen een paar seconden succesvol om te unlocken. Geen enkele keer moest ik bijv. m'n vinger anders plaatsen of iets van die aard. Super!

Downloaden gaat ook prima, via Wifi loopt het vlotjes binnen. Mobiel internet werkt ook prima, de 4G gaf goede dekking buiten en werkte naar behoren.

Wat zit er naast de Alcatel Shine Lite verder in de doos? Een headset, een doorzichtig telefoonhoesje en een "sleuteltje" om de tray voor de nano-SIM en micro-SD kaart te openen. Let hier wel op dat de nano-SIM en micro-SD los in die tray komen te liggen, dus even een stabiele hand gebruiken of je kunt op de grond naar de nano-SIM zoeken.

De headset is simpel 2 oortjes, verder geen features, dus geen geïntegreerde volume regeling op de headset. Het geluid is goed.

Het hoesje is een doorzichtig plastic item die makkelijk op de Alcatel Shine Lite is te plaatsen. Met het hoesje ligt het toestel ook lekker in de hand.

De behuizing is mooi, metaal en ziet er gewoon fraai uit, prima.

Gesprekskwaliteit is ook wat je gewoon verwacht van een GSM heden ten dage, prima in orde.

Een tegenwoordig belangrijk onderdeel van elke smartphone is de camera. De hoofdcamera is 13 MP en de selfie camera 5 MP. Vergeleken met de foto's die ik met de Lumia 950XL schiet zijn die van de Alcatel Shine Lite gewoon goed te noemen.

Als minpunt heb ik gemeld dat de camera bediening vaag is. Hiermee bedoel ik dat het toestel niet duidelijk laat merken dat het een foto gaat nemen. Er is geen camera knop, dus je maakt de foto via het touch screen. Als de foto wordt genomen dan klinkt een sluiter-geluid, dat is duidelijk. Echter, als ik op de foto knop tik, dan is niet direct helder dat het toestel een foto gaat nemen. De Alcatel Shine Lite doet ook HDR, dan geeft ie wel aan dat je even het beeld stil moet houden omdat het wat tijd neemt.

Waar de Alcatel Shine Lite echt zijn meerdere moet erkennen is bij film opnemen. Hier is het gebruik ook iets wat beter kan. Als je namelijk op het film opname icoon tikt op het scherm, begint het toestel gelijk met opnemen. Er staat een groot rood vierkant op het scherm, en ik dacht de eerste keren dus dat ik daarmee de opname startte. Niet dus, daarmee stopt ie dus. Oftewel mijn eerste opnames waren een paar seconden lang. Goed, eenmaal duidelijk wat langere opnames gemaakt en als ik deze op de PC bekijk dan is het beeld van mindere kwaliteit en enigszins schokkerig. Ik heb opnames met de Lumia 950XL in dezelfde omstandigheden gemaakt met dezelfde resolutie instellingen en daar is het beeld beter. Maar goed, daar zit ook wel een prijsverschil in.

Uiteindelijk is de Alcatel Shine Lite een smartphone die prima met de huidige wensen mee kan gaan. Een budget smartphone heeft een kleiner scherm, maar op de kleine diagonaal na is het scherm van meer dan goede kwaliteit. Er is niks waar ik van kan zeggen in mijn gebruik van de Alcatel Shine Lite dat me zou kunnen laten zeggen, er zijn betere keuzes. Voor nog geen ¤ 200,- heb je een meer dan prima toestel in je bezit. Alles wat je meer wenst zijn premium wensen. Enige waar de Alcatel Shine Lite de mist in gaat is met film opnames.

Heb jij ook een Alcatel Shine Lite Wit?

Goede review! Maar is de camera (foto en video) wel goed te noemen? Ik vind het redelijk belangrijk dat de camera niet teveel bewegende beelden maakt, als ik mijn handen beweeg. Dus hoe ervaar jij het?
Bedankt.

De camera is in mijn ervaring niet snel te noemen, het neemt wat tijd in beslag tussen op het camera icoontje tappen en het daadwerkelijk nemen van een foto. Voor snelle actie foto's lijkt deze mij dan ook niet de eerste keuze. Er is geen stabilisatie, dus bewegingen tijdens het nemen van een foto en tijdens filmen zal invloed hebben op het beeld.
Dat is precies wat ik wilde weten, dat vind ik juist jammer. Want als er wel stabilisatie was, dan zou het geweldig zijn geweest!
De Alcatel Shine Lite is dan ook een budget smartphone
Ja dat klopt ook wel, maar toch ;)