Specificaties Dual core @ 3,8GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Core i3-6300 Boxed Review

mrfbroem 4 januari 2017, laatste update op 25 februari 2017, 272 views

Intel Core i3-6300 Boxed

Prima Processor als je op 1080p wilt gamen met bv. een GTX 960. Verbruikt weinig energie en blijft koel. Zeer makkelijk tot 4.4 GHz te overclocken met een Z170 chipset https://tweakimg.net/g/s/oranje.gif

Pluspunten

• Hypertreading
  • Overklokbaar - Z170 chipset

Minpunten

• Geen

Allereerst is dit mijn eerste review, en zal eerlijk zijn, ben er niet zo heel goed in, maar wou toch op deze manier wat informatie met jullie delen :D

Had in gedachten om een nieuwe PC te bouwen om weer is wat te gaan Gamen,
maar met een bepaalde budget.

De meeste mensen raden dan gelijk een Intel Core i5 aan, maar na wat onderzoek kan je ook prima gamen met een Intel Core I3.

Ik had wat gelezen en gezien op YouTube dat je een Non K Skylake processor prima kan overlokken met een Z170 moederbord.
Via de Vraag en aanbod hier, kon ik voor een mooi prijsje een ASRock Z170 Extreme4 kopen.
Voor het DDR4 werkgeheugen gebruik ik 2 x 4GB van Kingston HyperX Fury, wat standaard op 2133 MHz draait

Waarom geen Intel Core i3 6100? Nou voor 15 euro meer heb je deze
uitvoering – 3800 MHz i.p.v. 3700 MHz en 4 mb cache i.p.v. 3

Ik speel de games zoals GTA 5 – Call of Duty Infinite Warfare - Battlefield 4 - Black Ops 2 en de race game Project Cars.
Gebundeld met mijn MSI GTX 960 speel ik alle games op Ultra setting met 60 FPS met V-sync aan, behalve Project Cars, daar haal ik dik 80 – 100 FPS mee.

Hier wat benchmarks van de I3 6300 op stock frequentie.

Nu komt het leuke van een Z170 moederbord:

Na een beetje testen kom ik uit op een stabiele overklock van 16% of te wel 4400 MHz - Standaard 3800 MHz, en er zit nog veel meer rek in, maar vind het zo wel voldoende.

De moederbord sensoren omtrent de CPU, zijn wel een beetje in de war als je gaat overlokken met een NON K processor, maar de CPU package temperatuur werkt wel gewoon i.p.v. de normale CPU sensor.

Ook bij b.v. Cinebench - R15 en Geekbech 4, staat de CPU frequentie niet helemaal juist aangegeven, of de naam van de CPU klopt soms niet bij CPU-Z.

Het enige wat ik in de Bios veranderd hebt is de Bus Speed, dat ik op 116 heb gezet, met de voltage op 1.32 V

Als CPU koeler gebruik ik een Cryorig H7, en die draait dan zelfs op silent – 800 RPM .

De temperatuur Idle is 35 graden, en onder load zit de processor rond de 58 graden,

Het DDR4 geheugen staat op 2780 MHz met een voltage op 1.35 V en met XMP aan.

Met deze hogere score gaat alles in het algemeen een stukje sneller, vooral het opstarten van de pc en alle applicaties.

Met het spelen van games merk ik weinig verschil, omdat zelfs GTA 5 niet volledig de CPU belast.

Eigenlijk als je de Intel Core I3 6300 overklock is de processor iets sneller dan een Intel Core I5 6400.

Heb jij ook een Intel Core i3-6300 Boxed?

[Reactie gewijzigd door mrfbroem op 25 februari 2017 13:34]