Specificaties Socket AM3 met AMD 785G chipset - Bekijk alle specificaties

MSI 785GM-E51 Review

PeaceNlove 11 november 2009, laatste update op 12 november 2009, 5.401 views

MSI 785GM-E51

Pluspunten

• Goede layout
  • APS als leuke en nuttige extra
  • GPU goed over te clocken
  • Futureproof
  • Tot 140W CPU's

Minpunten

• Duurder in vergelijking met AM2 varianten met ongeveer dezelfde specs

Layout Score: 5
De MSI 785GM-E51 is een mATX moederbord met Socket AM3, DDR3 en een onboard HD4200. Dit moederbord is gebruikt samen met een AMD Athlon II 215, 2x 2GB DDR3 1333, een Seagate 500GB schijf, een goedkope Asus kast en de Be Quiet 300W 80+ voeding. Doel was een goedkope, zuinige pc te maken voor word, mail en internet.

Featureset
Het moederbord is voorzien van de AMD 785G + AMD SB710 chipset. Dit is de wat meer basic uitvoering van de chipset en dus zit er niet erg veel op het bord.
Allereerst is er de AM3 socket die alle AM3 CPU's van dit moment kan hebben, inclusief de 140W CPU's. De stroomvoorziening kan aangepast worden aan de vraag van de CPU door middel van MSI's eigen APS en als de stroomvraag laag is worden er een aantal fasen uitgezet. Op het moederbord wordt door middel van vier ledjes aangegeven hoeveel fasen er aan staan.
Er is ruimte voor 4 DDR3 geheugen reepjes die met OC tot 1600mhz kan gaan. In dit geval heb ik gekozen voor 1333mhz geheugen.
Op het moederbord zelf kunnen 5 SATA-apparaten worden aangesloten en er is 1 IDE-poort. Ook floppy's kunnen nog steeds gebruikt worden. 4 van deze SATA-poorten zijn onder een hoek van 90 graden geplaatst en lange videokaarten zitten dus de SATA-kabels niet in de weg.
Verder kunnen op het bord 6 USB-poorten aangesloten worden op drie punten, front-audio, LPT en twee fans. De twee fan-aansluitingen zijn toch wel karig. Ik had er liever 3 gehad, want de behuizing heeft ook al twee fans en dus kan ik een van die fans niet aansluiten.
Verder heeft het bord 1 PCI-e 16x slot, 1 PCI-e 1x slot en twee ouderwetse PCI-sloten. Tot slot zit er een speakertje op het bord vastgesoldeerd.
Op de backpanel vind je 6 gaatjes voor de audio, 6 USB-poorten, VGA, DVI-D en HDMI, een e-SATA-poort, LAN en 1 PS2 aansluiting.
Wanneer je de ATi-Catalyst installeert wordt ook direct de HDMI-geluidsdriver ge´nstalleerd. Ik heb helaas geen HDMI-apparatuur, en dus kan ik niet testen of er daadwerkelijk ook geluid doorgegeven wordt, maar ik ga er van uit van wel.
Al met al kan je alle basisdingen goed aansluiten en is het bord goed bij de tijd met HDMI en een e-SATA-poort. De APS (Active Phase Switching) is een leuke extra en goed af te lezen met 4 leds. Je kan duidelijk zien dat wanneer de CPU terug geclockt wordt en het voltage omlaag gaat dat dan ook nog maar 1 fase aanstaat. Helaas heb ik niet de mogelijkheid te testen hoeveel het systeem trekt onder belasting en idle, dus ik hoop maar dat het uitmaakt op de stroomrekening.

Layout
De layout is gewoon perfect. Alle aansluitingen zit netjes aan de rand weggewerkt. 4 SATA-poorten zitten haaks op het bord zodat lange videokaarten niet in de weg zitten. De systeem-fan-aansluiting zit rechts onderaan en zit dus op de goede positie voor een intake-fan vooraan, maar minder als je er een outtake-fan achter aan de kast op wilt aansluiten. Echt hinderlijk is het verder niet.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Ik heb dit moederbord net aan het werk, dus daar heb ik nog geen oordeel over.

Overclockbaarheid
Op het moederbord zitten 4 dipswitches die de overclock op 0%, 10%, 20% en 30% kunnen instellen. Je hebt op die manier geen controle over de instellingen. Ik heb dat verder niet geprobeerd. In het BIOS kan het voltage, NB-speed, etc allemaal ingesteld worden voor de CPU. Daarnaast kan de clocksnelheid van de onboard GPU ook in het BIOS omhoog of omlaag gezet worden.
Ook levert MSI op de driver-CD een overclocktool mee. Met deze tool kan de de CPU en het geheugen overgeclockt worden, maar de GPU niet.
In de praktijk heb ik alleen de GPU-snelheid aangepast voor de 3Dmark test en het de GPU ging zonder problemen van 500mhz naar 700mhz. De snelheid kan aangepast worden in stapjes van 1mhz. Tijdens de overclock en de 3Dmark run was het koelblok op de NB warm, maar het deed niet erg pijn om de koeler 30 seconden vast te houden.

Compatabiliteit
Het geheugen, de CPU en de hardschijf en brander worden direct de 1e keer booten herkend. Geen probleem dus.

Benchmarks
Uiteraard moeten de grafische prestaties getest worden van dit moederbord. Het testen van de CPU of het geheugen heeft weinig zin, omdat ieder moederbord ongeveer wel gelijke prestaties biedt.
De test is uitgevoerd met 3Dmark06. Vantage is veel te zwaar voor zo'n onboard grafische kaart, maar 3Dmark06 is al wat ouder en vergt niet zo enorm veel. De test is uitgevoerd onder Windows Vista x64.

Met 64MB shared videogeheugen weet het moederbord de volgende scores neer te zetten:
3Dmarks: 1526

3Dmarks: 1591
SM2.0: 523
HDR/SM3.0: 609
CPU: 2136

Ook heb ik de onboard GPU wat overgeclockt van 500mhz naar 700mhz en met 256MB geheugen 3D mark een keer gedraaid:
3Dmarks: 1863
SM2.0: 621
HDR/SM3.0: 717
CPU: 2110
Het overclocken van de GPU loont dus wel op dit moederbord :)

Ter vergelijking nog de scores van de MSI K9N6PGM2-V2 metNVIDIA« MCP61P (6150SE) chipset en AMD 7750 BE CPU, shared geheugen 256MB:
3DMarks: 319
Sm2.0:113
HDR/SM3.0:105,
CPU Score: 2240
Zoals je kan zien laat de HD4200 van dit moederbord geen spaan heel van de Nvidiachipset.

Verder geeft Windows Vista de GPU een 4 en daarmee is de hele Windows Experience Index ook een 4 voor deze pc.

En verder
Levert MSI een driver-CD mee die ik alleen nodig had voor de LAN-drivers. Verder staat er nog wat software op waaronder de overclocktool.
Is het bord een snelle booter. Vanaf het aanzetten tot het 1e windows Vista logo duurt maar enkele seconden.

De prijs is wel hoger vergeleken met AM2(+) borden met ongeveer dezelfde specificaties. Als je echt low-budget wil gaan dan kan je beter zo'n bord kopen. Dit bord echter heeft socket AM3 en is daarmee meer futureproof en erg geschikt voor nog eens een upgrade over een tijdje. Al met al biedt dit moederbord wel waar voor zijn geld.

Heb jij ook een MSI 785GM-E51?

Reviews door de redactie

Goeie review!

Waar zitten de OC switch precies?
De rode dipswitches links naast de Northbridge :)

Ik heb zelf ervaring met 2x de 785GM-E65, welke in feite de wat luxere versie is van de 785GM-E51. Zo beschikt deze over 128 MB Sideport Memory en een groot koelblok (met heatpipe naar de Northbridge toe) op de MOSFETS.
Hoe gaat het om met HD materiaal, zoals op apple trailers met quicktime, of is hier een sterkere GPU voor nodig.
Ik zat even te kijken voor een geschikt moederbordje met geavanceerde ACC functies.

Volgens MSI heeft dit budget bordje ook deze functies: http://www.msi.com/index....xpressdesc2&express_no=86

In reviews op internet kan ik hier niks over terugvinden. Over zijn grotere broer zijn er wel duidelijk reviews: pricewatch: MSI 785GM-E65

Die is wel €20 duurder en ik hoef de sidebus memory niet en alle andere features zit ik ook niet zo op te wachten. Behalve dus die speciale MSI ACC functies beschreven in de link.

Zou jij even kunnen kijken of bij deze mobo ook al die dingetjes in de Bios te vinden zijn?
Mooie review. Ikzelf zit ook over dit bord te denken voor een NAS. Kun je de onboard GPU in de bios ook onderklokken? Of kun je de klok alleen hoger instellen?
Ik heb dit bordje ook sinds vandaag. Ik kwam er helaas achter dat er alleen een SPDIF audio aansluiting op het moederbord, niet op de backplate dus. Je moet dus ofwel een losse bracket bijkopen om dit te kunnen gebruiken, of een beetje knutselen / solderen om een aansluiting achterop te maken.

Als ik dit van tevoren goed had bekeken was ik denk ik toch voor een ander mobo gegaan.
Duh, appels en peren HD4200 en NV6100....
Klopt, maar het is nog altijd beter dan helemaal geen vergelijking toch?
Hoe zit het met de accessoires van het moederbord? Hoeveel S-ata kabels leveren ze erbij?

Verder Nette review.
Karig, er zit 1 satakabel bij, 1 IDE-kabel, 1 molex naar sata en nog wat molexverloopstekkertjes
misschien een beetje domme vraag :+ maar kun je hier nog am2(+) prcessors mee gebruiken :?
Nee, dit bord heeft DDR3 geheugenslots, de nieuwe AM3 processoren van AMD hebben zowel een DDR2- als een DDR3-controller aan boord, maar de 'ouwe' AM2+ processoren alleen een DDR2-controller. Zodoende zijn AM3 processoren wel backwards compatible, maar AM2+ niet forward.

[Reactie gewijzigd door Blitzkrieg_Bob op 2 januari 2010 09:50]

Dat heeft ie zeker :).
Daarom ga ik ook voor dit bordje.. lekker stil ;).

Err is vergis me met APS :P.

[Reactie gewijzigd door kadooosh op 1 januari 2010 22:18]