Specificaties UPS met 700VA capaciteit - Bekijk alle specificaties

APC Back-UPS BX700U-GR Review

Tripple20 3 januari 2017, laatste update op 22 januari 2017, 468 views

APC Back-UPS BX700U-GR

Degelijke UPS, doet wat het moet doen. Energieverbruik is iets hoger dan verwacht, maar is te overzien. Grootste minpunt aan deze UPS is de accu. Vervangen van de accu is wel mogelijk, maar de gebruiker mag dit niet doen. Dit moet officieel gebeuren in een erkend servicecentrum.

Pluspunten

• Design
  • Bouwkwaliteit
  • Automatisch herkent door Windows

Minpunten

• Accu officieel niet te vervangen
  • Energieverbruik (13 Watt)

Software Score: 4
Capaciteit Score: 4
Deze review is een aanvulling op productreview: APC Back-UPS BX700U-GR review door DJMaze

Deze review zou eerst geplaatst worden als een reactie, maar een losse review plaatsen leek mij beter. Tijdens het schrijven is er steeds meer bijgekomen.

Algemeen

Eerst het belangrijkste: de UPS voelt degelijk aan en doet zijn werk. Aangezien ik de UPS pas kort in bezit heb, kan ik nog geen uitspraken doen over bijvoorbeeld betrouwbaarheid.

Onder Windows wordt de UPS automatisch herkent als een "Accu voor kort gebruik". Op mijn laptop wordt dit keurig aangegeven als "Accu nr. 2". De APC software is dus niet noodzakelijk voor het functioneren. De software is wel handig om bijvoorbeeld in te stellen dat de computer bij een bepaald accu-percentage wordt afgesloten.

Om te testen heb ik een 40W gloeilamp aangesloten op de UPS. Hiermee is het meten eenvoudig te doen. Ook is dit de meest ideale belasting, namelijk een Ohmse weerstand.

Bij het aanzetten van de UPS wordt eerst een zelftest uitgevoerd. Dit betekent dat de UPS op accu begint, en na circa 5 seconden pas overschakelt naar het lichtnet. Bij het omschakelen is kort te zien dat de gloeilamp knippert. Een voeding met condensators vangt deze dip wel goed op.

Deze zelftest wordt elke twee weken automatisch uitgevoerd om de accu te controleren. Ook is deze via software te starten. Tijdens deze test draait de UPS enkel op de accu, er wordt dan geen energie uit het lichtnet gebruikt. Als blijkt dat de accu moet worden vervangen, is er een alarm te horen en begint de led op de behuizing te knipperen.

Toevoeging naar aanleiding van vraag:
Op het moment dat de UPS omschakelt van het lichtnet naar batterijspanning, en vice versa, is er altijd een korte spanningsdip. Tijdens het omschakelen wordt er waarschijnlijk een relais gebruikt om van spanningsbron te wisselen.

Er is dus een spanningsdip:
  • Bij het inschakelen
  • Bij het starten van de zelftest
  • Bij het stoppen van de zelftest
  • Bij het wegvallen van de netspanning
  • Bij het terugkomen van de netspanning
Over het wegvallen van het lichtnet, daar zijn plaatjes over te vinden.

De Amerikaan Robert W. Meister WA1MIK heeft op http://www.repeater-builder.com/backup-power/ups-test.html een aantal metingen verricht met 2 UPS systemen van verschillende fabrikanten. De site en metingen stammen uit 2007, het is mij onbekend of het vandaag de dag nog representatief is.

Deze afbeelding is van een APC:

En deze van een TrippLite:

De plaatjes spreken dacht ik wel voor zich, meer afbeeldingen en de manier van meten is te vinden op http://www.repeater-builder.com/backup-power/ups-test.html

Metingen Energieverbruik

Alle metingen zijn gedaan met een pricewatch: Brennenstuhl Energie power meter met klok en meetfuncties Volgens meerdere reviews is dit een betrouwbare meter. Deze meet naast Voltage, Ampère en het aantal Watts, ook de Powerfactor (PF).

Simpel gezegd: hoe dichter bij de 100, hoe beter.

Tweaker mux heeft op zijn tweakblog een uitgebreidere uitleg over de PF staan.

UPS 'uit', enkel verbonden met lichtnet, 100% Accu:

Met 40 Watt gloeilamp als belasting, op Accu
Meter tussen UPS en lamp
229V / 120Hz* / 0,17A / 39,1W / 100 PF

Meting 40 Watt gloeilamp als controle:
Meter tussen lichtnet en lamp
230V / 50Hz / 0.17A / 39,2W / 100 PF

* Ik vermoed dat de meting van de frequentie hier niet helemaal goed gaat door de gemoduleerde uitgangsspanning.

Vooral het energieverbruik tijdens 'normaal gebruik' (13,0 Watt) viel mij wat tegen. In vergelijking met productreview: APC Back-UPS ES 550VA DIN review door Lip had ik toch een iets lager verbruik van circa 8 Watt verwacht.

Accu

Het grootste nadeel aan deze UPS vind ik hoe APC omgaat met het vervangen van de accu.

Volgens de handleiding is de accu van deze UPS niet door klanten te vervangen. Dit moet officieel gebeuren in een erkend servicecentrum. Op het APC forum is iets meer informatie te vinden inclusief typenummer voor de vervangende accu. Enkel een servicecentrum mag deze bestellen, dus de consument zal op zoek moeten naar een vervangend type.

In dit filmpje wordt een soortgelijke UPS opengemaakt. De kap zit slechts vast met 2 kruiskop schroefjes, dus de batterij is in ieder geval gemakkelijk te bereiken.

Dit is mijn eerste uitgebreide review, feedback en vragen zijn welkom. :)

Heb jij ook een APC Back-UPS BX700U-GR?

Dank voor de review, heeft me geholpen. Nog een korte vraag :

Je schrijft : 'Op het moment dat de UPS omschakelt van het lichtnet naar batterijspanning, en vice versa, is er altijd een korte spanningsdip''

Als ik b.v. een NAS erop aansluit, zal die spanningsdip de NAS onderuit halen dan?
Nee, die dip is kort genoeg. En de adapter van je NAS moet dat overbruggen. Eigenlijk alles met een geschakelde voeding moet dat lukken.
Nee, de NAS zal gewoon aanblijven. :)
Vrijwel alle UPS'en hebben een spanningsdip, Uitgezonderd de hele dure types.

De dip is vergelijkbaar met het knipperen van de lichten bij het inschakelen van apparaten met veel vermogen. In alle voedingen zitten elko's (kleine energiebuffers) en deze zijn prima in staat om de spanningsdip op te vangen.
Ik denk dat je toch aan het meten, met een prut meter. Zie ook:
Energiemeters... deel hier je ervaringen

Zou je jouw reactie kunnen verduidelijken? Want je linkt naar 2 pagina's aan reacties zonder dat ik eruit kan halen waarom ik een 'prut meter' heb gebruikt. :?

Wat ik wel kon vinden is dat mux een vermelding maakt over een Brennenstuhl meter, maar dat is een ander type.
Ook zie ik een reactie over meters zonder een power factor meting, maar dat meet mijn gebruikte meter ook.

Misschien komt de verwarring doordat de link in mijn review geen type geeft: Brennenstuhl PM 231 E
pricewatch: Brennenstuhl PM 231 E

Deze meter komt ook terug in het topic dat je linkt, en wordt daar als een goede meter besproken.
Energiemeters... deel hier je ervaringen

Ik snap ook wel dat deze meter van ¤20 niet drie decimalen achter de komma nauwkeurig is zoals professionele apparatuur, maar om het nu een 'prut meter' te noemen....

en

Edit : Wanneer je in de buurt woont van Den Haag, wil ik wel even langs komen met mijn Voltcraft Energy Logger op de fiets.

[Reactie gewijzigd door Lip op 4 juni 2017 11:15]

Heel vriendelijk dat je langs wil komen, maar ik woon niet binnen fietsafstand van Den Haag. :) Ook zijn de metingen meer ter indicatie dan absolute gegevens.

Ah, ik moet dus eigenlijk rekening houden met een afwijking van +- 10 procent. Ik kon namelijk niet achterhalen of de Brennenstuhl een True RMS meting doet. Het zou kunnen dat dat wel het geval is, maar dat de meter nog niet op de markt was ten tijde van mux zijn reacties.

In dit onderzoek worden meerdere meters vergeleken. De door mux aanbevolen Voltcraft meters zijn niet meegenomen, dus een directe vergelijk is niet mogelijk. Op pagina 12 wordt de Brennenstuhl besproken en deze komt positief uit de test. :)