Specificaties UPS met 700VA capaciteit - Bekijk alle specificaties

APC Back-UPS BX700U-GR Review

DJMaze 18 juli 2016, laatste update op 6 juni 2017, 1.055 views

APC Back-UPS BX700U-GR

Hieronder volgt een voorlopige conclusie omdat ze pas een paar weken in bezit zijn. Na langere tijd zal ik deze review verder toelichten.

Pluspunten

• Voldoende capaciteit
  • Compact
  • Audio piep niet te luid
  • voldoende instellingen

Minpunten

• wordt aardig warm
  • onhandig voor stekkers met omvormer
  • USB kabel niet meegeleverd
  • Geen RJ45 beveiliging (wel op de BX700UI)

Capaciteit Score: 4
Net twee stuks aangeschaft ( ik noem ze A en B ).

UPS soorten

Er zijn verschillende UPS technieken, waaronder:
  • Offline/standby
  • Line-interactive
  • Online/double-conversion
Er zijn veel reviews te vinden voor de BE700G-GR, echter is dat er één van de "standby" variant.
Terwijl dit er één van de "Line-interactive" variant is waar ik mij iets comfortabeler bij voel.
Meer informatie over de techniek is hier te vinden.

UPS A

Is aangesloten op: Draytek Router + Synology NAS + Ziggo Modem.
De USB is aangesloten op de NAS en werd direct herkend.
Nadat ik op de NAS wat instellingen had aangepast kan ik nu ook via de "NUT Monitor" de UPS in de gaten houden.
Het verbruik ligt op 7% wat neer komt op zo'n 27W en dat klopt aardig met de aangesloten apparaten.

UPS B

is aangesloten op: PC + 34" Monitor + Switch
De USB is aangesloten op de PC en werd direct herkend door Fedora 22 KDE.
Op het inlog scherm van de PC staat dan ook "100% battery" ook al voelt dit vreemd omdat het geen laptop is.
Het verbruik ligt op 22% (tijdens het typen hier) wat neer komt op zo'n 86W en dat klopt ook aardig met de aangesloten apparaten.
Het nadeel van APC is de software die zij leveren, die is niet geschikt voor GNU/Linux en de downloads voor Windows zijn onduidelijk (er zijn meerdere varianten), en daarom heb ik de APCUPSD daemon geïnstalleerd.
Deze is wat lastig in te stellen, maar het internet staat vol met handleidingen om dit makkelijk te kunnen oplossen.
Ook kan via de terminal de waardes worden aangepast.
De APCUPSD is niet echt nodig, in KDE wordt hij netjes herkend en kan je ook bij de systeem instellingen "power management" instellen wanneer de PC moet afsluiten

Algemeen

Uitvoeringen
Er zijn 2 uitvoeringen van deze UPS en de keuze is op deze gevallen omdat hij SCHUKO stekkers heeft i.p.v. IEC (de bx700ui versie) waardoor andere apparaten en een stekkerdoos makkelijker aan te sluiten zijn (en wie heeft er IEC kabels in huis?).
Omdat een SCHUKO groter is heb je geen RJ45 beveiliging en maar 3 aansluit punten i.p.v. 4 maar dat is in mijn geval voldoende.
Stekker problematiek
Het is wel lastig om adapters/omvormers aan te sluiten die direct op de stekker zitten. Ik had dit op de volgende manier moeten oplossen, omdat anders de onderste stekker in de problemen zit qua hoogte.
Het zou fijn zijn als ze diagonaal geplaatst waren.
Warmte
Ondanks de lage load worden ze nog best warm.
De heerlijke geur van electronica komt je tegemoet en denk je dat de boel smelt.
Ik hoop dat die geur wel verdwijnt. (Deze is inmiddels weg)

Ondanks de nadelen voldoen ze nu prima aan de verwachtingen.
Zodra ik wat meet apparatuur heb zal ik ze eens grondig onder handen nemen en de stekker uit het stopcontact halen.

Gelukkig heeft Tripple20 een review geschreven met metingen
productreview: APC Back-UPS BX700U-GR review door Tripple20

Heb jij ook een APC Back-UPS BX700U-GR?

Als je verbruiksmetingen betrouwbaar wilt doen moet je deze nemen:
Hij zegt, dat je Voltcraft Monitor of Logger moet hebben. Niet de check.
Ik heb nog een Elro M12 liggen, nadeel is dat deze niet zo nauwkeurig is en minimaal 15W.
Daarnaast heb ik nog een ampère meter in de auto slingeren maar daar moet ik nog even de specificaties van doornemen.
Mooie review, ik heb deze UPS zelf ook aangeschaft. Ook gelijk wat metingen uitgevoerd. De resultaten zou ik eerst hieronder plaatsen, maar heb ik maar in een eigen review gezet

Voor de geïnteresseerden: Directe link naar de metingen productreview: APC Back-UPS BX700U-GR review door Tripple20
Top! Hoef ik het niet meer te doen :)
Zou mooi zijn als je de metingen nog kan doen in "test" modus.
De test modus schakelt namelijk ook periodiek automatisch in.
Wat bedoel je met "metingen nog kan doen in "test" modus."?

Of de UPS dan stroom trekt uit het lichtnet?
Dat is niet het geval namelijk.

Bij het opstarten voert de UPS ook de zelftest uit, voor circa 5 seconden. Dan is het stroomverbruik 0 ampère.

Zie ook http://www.apc.com/support/badbattery/SU_self_test.cfm

[Reactie gewijzigd door Tripple20 op 4 januari 2017 20:07]

Wat ik bedoel is dat hij ook periodiek automatisch een self test doet.
Ik merk dat omdat ik hem hoor schakelen tussen accu en lichtnet.
Naast automatisch kan je de test ook handmatig via een commando aanroepen tijdens gebruik.
Volgens jouw review heb je dit alleen bij opstarten getest en niet terwijl hij aan staat, oftewel:
opstarten -> test (dit is wat jij melde)
staat aan -> test (dit is wat jij niet melde)

Ik wilde dus gaan meten als in: trek spontaan de lichtnet stekker er uit en kijk naar de dip/gloeilamp.
Maar heb nog steeds geen goede meter met min/max

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 4 januari 2017 23:30]

Aha, op die manier. :)

Ik zal eens kijken of ik binnenkort tijd heb om te kijken naar de "test modus".

Mijn meter heeft ook geen min / max meting, dus de gloeilamp is de enige manier om de spanningsdip te zien.
Mijn review heb ik bijgewerkt met meer informatie over de zelftest.

Stukje ervan om op je vraag te beantwoorden.
Er is dus een spanningsdip:

Bij het inschakelen
Bij het starten van de zelftest
Bij het stoppen van de zelftest
Bij het wegvallen van de netspanning
Bij het terugkomen van de netspanning
Toppie!
Ik heb tevens mijn review aangepast met een link naar die van jou (zag dat die er nog niet in stond).
Is deze UPS intern exact hetzelfde als de BX700UI?
Ik ben niet in het bezit van een BX700UI misschien dat je opengeschroefde versies kan vinden op internet?
Dank voor je reactie. Nee, niets gevonden op het internet. Ze lijken intern gelijk volgens de specs bij APC, los van de rj11 connector. Nog wel steeds tevreden over de UPS?
Ze doen het nog steeds prima.
Soms schakelt de self-test in (kan je goed horen) en denk ik "oh de stroom is uitgevallen", maar dan komt een seconde later het besef dat het de self-test is :)

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 4 juni 2017 15:27]

Kan me voorstellen dat je even schrikt op zo'n moment. Is de self-test te regulieren d.m.v. software?
Wat mis ik precies met een RJ45 aansluiting? Oftewel, wat kan ik daar mee?
Je kan dan bijvoorbeeld je internet aansluiting of telefoons beveiligen tegen een voltage piek (zoals bliksem inslag).
Stel de ziggo kabel krijgt in de straat een bliksem inslag. Deze gaat dan vervolgens via de modem in de UTP kabel. Dan kunnen alle apparaten kapot gaan.

Maar.... Als je TV of HDR ook op intranet is aangesloten dan heeft het geen nut omdat de blikseminslag dan via de kabel naar TV/HDR gaat en vervolgens via de TV/HDR RJ45 alsnog je netwerk plat legt.
Oftewel, let goed op wat de zwakke plekken zijn je netwerken, en pas het aan.

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 6 juni 2017 13:16]

Dank! Ik heb een VDSL KPN Experiabox met 2 tv's via LAN daarop aangesloten. En er gaat een LAN kabel van de Experiabox naar mijn R7000 router, die faciliteert de rest van het lokale netwerk, zowel bedraad als wireless. Ik denk dat met zo'n configuratie een RJ45 verbinding op de UPS weinig zin heeft?
Het heeft in jouw geval alleen zin als alle UTP aangesloten apparaten ook de stroom voorziening beveiligd hebben.
Dan kan je voordat de telefoon kabel in de Experiabox gaat deze eerst vanaf de muur door de UPS laten lopen.
Dat is helder, dank je