Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 512GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus ZenBook Flip UX360UA-C4152T Review

jordiz64 19 februari 2017, 342 views

Asus ZenBook Flip UX360UA-C4152T

Een erg fijne, lichte convertible laptop met tabletmodus die erg goede prestaties levert voor een niet al te hoge prijs.

Pluspunten

• i7 Processor
  • Touchscreen
  • Flip modus
  • Ergonomie: makkelijk mee te nemen
  • Harman Kardon speakers

Minpunten

• Glanzend beeldscherm
  • Pieperig brommetje
  • Probleem rechtermuisknop

Hallo mede-Tweakers en welkom bij mijn review over de Asus Zenbook Flip!

Via Asus mocht ik de Zenbook Flip een tijdje gebruiken om te kijken of het idee van een convertible laptop naar een tablet nou iets voor mij zou zijn. Dit leek mij namelijk een erg leuk idee.

Ondanks dat ik deze laptop gekregen heb van Asus blijft mijn review nog altijd 100% eerlijk en be´nvloed dit mijn mening niet :)
Specificaties
De Asus Zenbook Flip die ik heb gekregen is de variant met de volgende specs:
  • Intel Core i7-6500U op 2,5ghz met in turbomodus een snelheid van 3,1ghz.
  • Intel HD Graphics 520 iGPU
  • Een 360-graden draaibaar glanzend 13,3 inch IPS scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels wat resulteert in een pixeldichtheid van 166dpi
  • 2 USB 3.0 poorten en 1 USB C 3.1 poort met een bandbreedte van 5Gb/s
  • 802.11 AC Wi-Fi
En dat alles verpakt in een behuizing van 32 cm bij 21,9 cm en een dikte van maar 14 milimeter!
Unboxing
De unboxing was wederom, zoals ik inmiddels van Asus wel gewend ben, dikke prima.

De doos van de ZenBook Flip is een beetje zoals elke andere doos van Asus laptops en zit prima in elkaar. In de doos zat het volgende:

- De ZenBook Flip
- De user manual
- De oplader
- Een laptop sleeve

Een erg plezierige ervaring zoals altijd.
Eerste installatie
Bij het uitpakken was de ZenBook Flip al grotendeels opgeladen, dus ik kon direct beginnen. Na de standaard Windows installatieprocedure was het tijd om te gaan testen. Ik heb op de laptop mijn standaardprogramma's ge´nstalleerd, zoals Chrome, Spotify en nog een paar standaardprogramma's die ik installeer op elke computer die ik voor handen krijg. Dit om alles zo gelijk mogelijk te kunnen testen :-)
Features
De ZenBook Flip is bedoeld als een soort ''Ultrabook meets Tablet'' product. Tenminste, zo zie ik het ;). De prestaties van deze laptop zijn dan ook erg goed en de laptop is dan ook erg fijn om overal mee naartoe te nemen! Meer over het 'Flip' gebeuren vertel ik later in deze review!

Ook beschikt de laptop dus over een USB C poort, de nieuwe soort USB poort. Persoonlijk heb ik al een USB C naar USB C kabel voor mijn ZenPad S8.0 en dus kon ik de poort al gebruiken. Echter is USB C voor de rest van Nederland nog lang geen gemeengoed en wordt vooral Micro-USB en Lightning veel gebruikt. C is echter naar mijn idee wel een fantastische toevoeging omdat dit toch de toekomst is.
Design
En daarmee komen we dan ook gelijk op het volgende onderwerp: het design.
De laptop is dus zoals ik zei erg licht en dun. Met de hoes die erbij zat nam ik de afgelopen tijd de laptop dan ook zowel mee naar mijn stagebedrijf als naar school of waar ik de laptop dan ook nodig had.

Het motief op de bovenkant is een beetje een standaard motiefje geworden van Asus en ik moet zeggen: ik ben er wel fan van. Al zeker sinds mijn oude tablet, de TF300T, voeren ze een beetje dit geribbelde ronde motief en het ziet er erg clean uit.

Verder is de laptop dus erg dun: 1,39 centimeter om precies te zijn. Ook is het gewicht lekker laag, zo'n 1,3 kilo, waardoor je de laptop erg makkelijk overal mee naartoe kan nemen in combinatie met zijn compacte formaat.
Prestaties
De prestaties van de ZenBook Flip zijn naar behoren, zoals je mag verwachten van een Asus product en van een laptop met deze specificaties. Die liegen er namelijk niet om, met de i7-6500U processor en de best redelijk snelle Intel HD Graphics.
4K gaming op Ultra settings zit er natuurlijk niet in, maar daar is de laptop natuurlijk ook niet voor bedoeld ;)

Wel heb ik de CPU getest bij een paar best CPU intensive programma's, zoals Handbrake en Avid Media Composer.

Avid is dus best wel CPU heavy en erg kieskeurig met z'n hardware. Op deze laptop heb ik Avid getest en ik merkte weinig verschil met de pc's die mijn stagebedrijf gebruikte waar 2 Intel Xeon CPU's in zaten. De performance was smooth, door de SSD ging het laden van video lekker vlug en ook was de accuduur best redelijk voor zulk zwaar gebruik.

Handbrake is nog zo'n programma dat nogal CPU heavy is. Ik exporteerde in Avid Media Composer een Quicktime video in Same As Source kwaliteit. 1 uur aan video was zo'n 65GB. Dit omdat de H.264 encoding van Avid niet geweldig is.

In Handbrake zette ik dit om in een H.264 video met een bitrate van 10 Mbps en dit kostte ong. 40 minuten: erg snel voor 1 uur aan video!
Beeldscherm
Het beeldscherm is 13,3'' en heeft een resolutie van 1920 bij 1080 pixels. Eerlijk gezegd is op zo'n formaat een hogere resolutie voor mij niet echt een must ofzo. Ik werk thuis op mijn vaste pc ook met 2 schermen die nog 10 inch groter zijn en ook daarop vind ik 1080p prima genoeg.

Verder is het beeldscherm een touchscreen. Deze werkt prima en heb ik weinig op aan te merken. Wel is het beeldscherm (denk ik doordat het een touchscreen is) glanzend afgewerkt en in zonlicht is het soms moeilijk af te lezen waardoor je de helderheid omhoog moet doen wat weer ten kostte gaat van je accuduur..
Tablet-functionaliteit
De ZenBook Flip is niet zomaar een laptop. De laptop heeft namelijk de mogelijk het scherm 360 graden te draaien. Hierdoor kan je de laptop dan ook gebruiken als tablet.

De software hiervoor is erg slim en zodra je je scherm verder dan 180 graden draait schakelt deze het toetsenbord uit. Hierdoor kan je dus zonder gedoe alles alleen via het scherm doen en wordt per ongeluk op het toetsenbord drukken niet geregistreerd. Zodra je het scherm weer terugdraait schakelt deze modus zich weer uit en kan je gewoon weer typen. Ook kan je de modus uitzetten via het Windows Action Center: handig!

De tabletmodus heb ik niet heel veel gebruikt in de afgelopen tijd, maar wanneer het even beter uit kwam om de tabletmodus te gebruiken was het toch erg handig om te hebben.
Geluid
Het geluid van deze laptop is wel een gevalletje apart. In erg veel laptops zie je speakers van een gerenommeerd audiobedrijf en in deze laptop is dat Harman Kardon. Om maar direct straight to the point te komen: ik heb volgens mij nog geluid van deze kwaliteit uit een laptop horen komen.

Als vergelijkingsmateriaal heb ik een Macbook Pro 13'' uit 2015 en de G752 die ik eerder getest heb en echt, dit geluid is stukken beter dan beide andere laptops.
Pluspuntje voor deze laptop!
Mindere punten
Gedurende mijn tijd met de ZenBook Flip heb ik 2 maal meegemaakt dat ik geen mogelijkheid meer had tot het klikken op de rechtermuisknop. De rechtermuisklik werd niet geregistreerd door Windows. Heel apart en ik heb een echte reden nog niet kunnen ontdekken...

Verder zit er in de laptop bij wat intensiever gebruik een zacht pieperig brommetje wat best irritant wordt na een tijdje.
De ZenBook Flip is naar mijn idee een erg geslaagde laptop-tablet-combinatie en ik raad deze dan ook zeker aan. De prestaties zijn goed terwijl de laptop niet, zoals de gemiddelde gaming laptop niet is, erg handzaam blijft. Ook iets intensievere taken als videomontage met Full-HD materiaal en Photoshop gaat prima naar mijn idee.

Al met al vind ik de ZenBook Flip dus een erg goede laptop en gebruik ik deze met erg veel plezier!

Heb jij ook een Asus ZenBook Flip UX360UA-C4152T?