Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

ToshibaSatellite Pro A50-C-1MT Review

Arjanders 3 januari 2017, laatste update op 4 januari 2017, 209 views

ToshibaSatellite Pro A50-C-1MT

Goed scherm. Voelt stevig aan met uitzondering van het toetsenbord.

Pluspunten

• IPS Scherm
  • 256Gb SSD
  • Geforce 930M

Minpunten

• Speling op toetsenbord
  • Onnodige pre-installed software (what's new)
  • Stickertjes die lastig te verwijderen zijn

Een kleine gebruikerservaring
Na tien jaar trouwe dienst wilden we onze huislaptop vervangen. De vorige was een Toshiba en die is nog steeds onverwoestbaar, dus weer gekeken naar een Toshiba.

We gebruiken de laptop voornamelijk voor thuiswerken, financiŽn en af en toe Netflix. Niet heel spectaculair. De keus viel op deze, voornamelijk vanwege zijn IPS scherm en de Geforce930M. Waarom de grafische chip? Dat enkel voor foto's bewerken voor het jaarlijkse fotoboek. Dat houdt mijn game-pc dan mooi vrij (;

Behuizing voelt stevig, zit weinig speling op onderdelen. Behalve dan bij het toetsenbord. Dit veert aardig mee met typen. Het typen vind ik persoonlijk minder prettig, maar ik ben mechanisch toetsenbord gewend. Wat wel prettig is -zeker vergeleken met de vorige laptop- dat de behuizing een stuk lager is. De polsen liggen meer in de lijn van de onderarm bij het typen.

Standaard is de laptop natuurlijk weer geÔnstalleerd met van alles waar je niet om gevraagd hebt. Een schone installatie was dus een van de eerste dingen die ik heb gedaan.

Onplezierig was het dat de downloadsite van Toshiba voor de drivers eruit lag. En precies in het weekend dat ik bezig was. Een mail gestuurd naar de helpdesk en via systeeminformatie de VEN en DEV van de Wireless driver opgezocht en de juiste driver bij Intel vandaan gehaald. Windows Update heeft toen netjes de rest verzorgd. Maandagochtend 9 uur kreeg ik al een reactie van de helpdesk en in de middag werkte de downloadsite weer. Vertrouwen in de support van Toshiba hiermee in ieder geval hersteld. Hiervandaan nog de laatste versie van BIOS erop gezet en toen was dit ook weer helemaal klaar.

De laptop werkt prima in gebruik. Een prettige feature is NVIDEA Optimus Technology. De laptop kan dan automatisch beslissen of gebruik gemaakt moet worden van de iGPU of de 930M. Het is ook mogelijk om handmatig programma's toe te wijzen of alle programma's door de 930M te laten afhandelen.

Voorlopig is het werkgeheugen van 8gb genoeg gezien het gebruik. Het is mogelijk om nog een reepje erbij te plakken in de toekomst.

Het scherm heeft een prettige kleurweergave. De resolutie vind ik hoog genoeg voor een 15 inch. Het kan ook flink helder. Maximale helderheid is overdag zeker niet nodig. Misschien van de zomer als de zon weer gaat schijnen...

Aan de rechterkant van het toetsenbord voel je bij intensief gebruik dat het daar lauwwarm wordt. De ventilator hoor je dan ook. De warmte valt ook mee aan de onderzijde. De ventilator is betreft geluid (nog) niet hinderlijk. Jammer is dat er in de BIOS geen handmatige ventilatorsnelheden te bepalen zijn. Ik vermoed dat de ventilator harder draait dan nodig.

Touchpad. Het is groot genoeg. Het werkt. Veel meer kan ik er niet over zeggen. Snel een externe muis erin gestopt en touchpad uitgeschakeld.

Ik heb de laptop aan de onderkant nog niet open gehad. Mocht dat nog gebeuren dan kan ik hier ook nog wat over vertellen als daar behoefte aan is.

Tot slot. De stickertjes. Wat heb ik daar een hekel aan. Dus pulken geblazen. Nou direct spijt. Die vieze lijm was erg lastig om te verwijderen, maar het is uiteindelijk gelukt...

Samenvattend. Deze laptop is niet een vijfsterrenpronkbakbeest. Maar dat zochten wij ook niet. Ik zocht naar een stuk degelijkheid. De enige zorg die ik hierover heb, is het toetsenbord. Dat voelt het meest kwetsbare. De tijd zal het leren.

Heb jij ook een ToshibaSatellite Pro A50-C-1MT?