HTC 10 Carbon Grey Review

LA-384 2 januari 2017, laatste update op 16 juni 2017, 459 views

HTC 10 Carbon Grey (Product gekocht)

Goede telefoon die nergens teleurstelt. Concurrentie doet het op enkele vlakken iets beter, maar op meerdere vlakken minder goed. In mijn ogen is er geen toestel wat op alle vlakken beter is dan de HTC 10, waardoor de HTC 10 eigenlijk de betere allrounder is.

Pluspunten

• Scherm
  • DAC/hoofdtelefoon-audio
  • Bijna stock android
  • Luxe uitstraling
  • HTC

Minpunten

• Materialen niet zo krasbestendig
  • Geen volwaardige stereo-speakers

Korte inleiding
Normaal ben ik van de uitgebreide reviews met veel foto's en informatie, maar er is al zoveel over deze telefoon geschreven, dat ik slechts in herhaling zou kunnen vallen. Een beknopte review zat er helaas ook niet in, omdat de telefoon niet in 50 woorden valt te omschrijven.
De keuze
Ongeveer een half jaar geleden stond ik voor de moeilijke keuze om een geschikte opvolger van mijn oude telefoon te vinden. Na zeer tevreden te zijn over mijn eerste HTC (Desire HD) en hoofdzakelijk tevreden over mijn tweede HTC (one m7), neigde ik sterk om opnieuw voor een HTC te gaan. De overwegend matige review hier op tweakers deed mij echter twijfelen. In plaats van me direct in het diepe te gooien, heb ik eerst nog even de kat uit de boom gekeken. Enkele problemen die zich voordeden waren o.a. slecht afleesbaar scherm bij zonlicht (te weinig helderheid), vreemde polarisatierichting (met gepolariseerde zonnebril was het scherm niet afleesbaar in portrait-stand), wegvallend wifi-signaal en 2-weg speaker ipv echt stereo-speakers. En dat gecombineerd met een hoge prijs van 749,-
De spreekwoordelijke knoop
Na een snelle blik op de concurrentie, heb ik toch moeten concluderen dat de nadelen van de HTC 10 niet opwogen tegen de beperkte voordelen van de concurrentie. Deze konden de HTC 10 enkel overtreffen op gebieden die voor mij niet interessant waren (zoals camera en ... \_(ツ)_/ ). Vanaf dat moment moest ik op zoek naar redenen die de hogere prijs van de HTC konden goedpraten. Op zich hoefde ik niet ver te zoeken, want "HTC" staat garant voor een schaars geklede Android versie, degelijke materialen en vrij lange garantie van updates.

Na mezelf eenvoudig overtuigd te hebben om toch voor de HTC 10 te gaan, bleek deze nergens meer op voorraad. Kennelijk hadden ze de verkoop onderschat, of (zoals velen beweerde) hun zaakjes niet op orde, waardoor de productie gewoon ondermaats was. Uiteindelijk na 2 lange dagen wachten maar besloten de telefoon via HTC zelf te bestellen en 2 dagen later was ik in bezit van de HTC 10.
De eerste indruk
Er waren dus twee versies op de markt, met beiden een ander scherm. Het Tianma scherm zou de eerder genoemde problemen kennen en het Sharp scherm zou de betere van de twee zijn. "Helaas" had ik een telefoon met het Tianma scherm. Al snel bleek dat de eerdere negatieve punten niet universeel waren. Ik had namelijk geen probleem met mijn gepolariseerde zonnebril (vanuit alle hoeken is het scherm goed zichtbaar/leesbaar) en ook direct zonlicht geeft eigenlijk weinig problemen. Wat velen zich wellicht niet realiseerden, is dat de automatische helderheids-stand de maximale helderheid kunstmatig laag houdt. Zet je deze namelijk uit, dan gaat het scherm ineens nog wat feller, waardoor er ook bij zonlicht eigenlijk geen problemen zijn.

Asus Nexus 7 (2013) | HTC One (m7) | HTC 10

Verder viel me op hoe fijn het toestel in de hand ligt en hoeveel kwaliteit het geheel uitstraalt. Het scherm heeft een heel subtiele afronding naar de bezels, waardoor het toch weer net wat luxer oogt. De metalen behuizing voelt solide aan en geeft niet de indruk dat het makkelijk uit je handen glipt.

De software is snel zoals altijd en de eerste update werd al aangeboden. Foto's zijn prima, zeker voor hetgeen het gros de telefooncamera zal gebruiken.
De tweede indruk
Een paar dagen later viel het toestel toch uit mijn handen, iets wat later die week nogmaals gebeurde. Hoewel het toestel met droge handen geen probleem vormt, wordt deze met zweterige handen toch wat te glad. Waar de Desire HD gebouwd was als een tank (na 3 jaar intensief gebruik, beperkt de schade van dat toestel zich slechts tot wat lakschade), moet de HTC 10 het helaas doen met een wacht zachter metaal. De twee valpartijen resulteerde namelijk in lichte krasjes, een deukje en wat lakschade. Op zich makkelijk op te lossen met een hoesje, maar dat is niet waar je een premium toestel voor koopt.

HTC heeft ervoor gekozen om geen dubbele apps op het toestel te zetten. Waar stock Android al een app voor heeft, biedt HTC geen eigen app voor aan. Dit is jammer, want sommige apps van HTC waren gewoon beter dan de Android versie. Toch heb ik nu, na ruim 6 maanden gebruik, niet het idee dat ik iets mis. Het went dus wel.

Hoewel de speakers niet perfect zijn, doen ze het redelijk goed. Het geluid is prima, het volume ook, maar het feit dat het geen volwaardige stereo geeft (ene kant hoge en middelhoge frequenties, andere kant lage frequenties), is toch wel een onnodige beperking. Waar de HTC 10 wel in uitblinkt, is de ingebouwde DAC. Als je een paar goede IEM's aansluit, is het gewoon genieten geblazen. Ik bezit een paar RHA MA-750i's, welke op elk van mijn media-apparaten erg goed klinken, maar de HTC 10 wist daar nog een schepje bovenop te doen. Instrumenten die me eerst niet opvielen waren ineens moeiteloos te onderscheiden.

De accu kan in mijn geval makkelijk een dag of twee mee. Hij ligt standaard elke avond aan de oplader, maar meestal hoeft er maar 40% bijgeladen te worden. Door de quickcharge 3.0 gaat het opladen erg snel (hoewel dat niet echt uit maakt in de meeste gevallen). Helaas is mijn eerste oplader al na 3 maanden gesneuveld. Na deze RMA gestuurd te hebben, heb ik een nieuwe gekregen, welke het tot op de dag van vandaag nog goed doet. Sluit je een oplader aan die geen quick-charge ondersteund, dan krijg je helaas te maken met software die er niet goed mee overweg kan. Het opladen wordt dan elke 5 seconden even onderbroken, waardoor het scherm niet uit wil gaan. Volgens mij houdt dit na een 10-tal minuten op, maar vervelend is het wel. Mogelijk is het inmiddels verholpen met een update.
Het was even slikken om een dergelijke prijs te betalen voor een nieuwe telefoon, maar achteraf heb ik er geen moment spijt van gehad. Is het de beste android-telefoon? Dat zal voor iedereen anders zijn. Het is een telefoon die het op alle vlakken goed doet, maar eigenlijk nergens in uitblinkt de-ja-vu :o. Naar mijn idee kent de concurrentie meer nadelen dan diens voordelen goed kunnen maken, waardoor de HTC 10 toch eigenlijk de betere keuze is. Hoewel ik de concurrenten niet in handen heb gehad, heb ik geen moment het idee gehad dat ik iets miste, of dat iets beter zou moeten kunnen (afgezien van speakers).

Ik zou deze telefoon een 9.3 willen geven, maar omdat tweakers zich beperkt tot een 5-punten-schaal, wordt het 5 sterren.

Heb jij ook een HTC 10 Carbon Grey?