Tweakers zegt: 5,5

Alcatel Shine Lite Goud Review

KadardarTestpanel 2 januari 2017, laatste update op 4 januari 2017, 460 views

Alcatel Shine Lite Goud (Testpanel)

De telefoon doet voor zijn prijs alles wat je wilt en heeft nog redelijk wat specs aan bord. Het scherm is geen Full HD en dit kan voor sommige mensen wellicht een probleem zijn, echter merkte ik er zelf niet bijzonder veel van.

Pluspunten

• Software stabiel
  • Hoesje in de doos
  • Premium feel
  • Lange accuduur

Minpunten

• Geen full hd scherm
  • gringerige alcatel app voor andere apps te instaleren

Algemene beoordeling:

De telefoon doet voor zijn prijssegment alleen tekort aan een Full Hd scherm, echter kan ik begrijpen dat dit wellicht te duur werd met alles wat WEL in de telefoon zit.
De plaatsing van de vingerscanner aan de achterkant is totaal niet storend en wellicht een betere plaats zelfs.
De valt zeker niet tegen en doet het uitstekend voor de niet veel eisende gebruiker.
De software draait soepel en is simpel te begrijpen.
De prijs is bij een twijffel gevalletje, naar mijn idee kan je voor dezelfde prijs betere specs krijgen, echter krijg je daar niet het premium feel voor terug dus heeft die van mij alsnog een uitstekend gekregen

Unboxing:

Het leukste aan de telefoon is altijd het uitpakken en bekijken wat de fabrikant er allemaal bij heeft gestopt.

De inhoud:
Telefoon
Oordopjes
Boekjes en service kaart
Stroom adapter en een micro USB kabel om hem op te laden.
Een beschermhoesje (crystal clear)

Je krijgt een doosje waar de telefoon op afgebeeld staat:
Daarin ligt bovenop de telefoon en daaronder een flap die naar de accessoires leidt.

De eerste opstart en indruk:
De eerste keer opstarten van een nieuwe telefoon gaat altijd iets langzamer dan na het instellen.
Echter was dit bij de Alcatel Shine Lite verbazingwekkend snel. Ik zat sneller in Android dan ik dacht en klaar om hem in te stellen, Je wordt gelijk wegwijs gemaakt in je launcher wat een beetje iets wegheeft van iOS qua icoontjes alleen dan wat minder groot.

De launcher zelf werkt lekker soepel, snel en simpel.
Wat een prettige kennismaking geeft met deze telefoon.

Featureset:

De alcatel shine lite heeft wel wat features aan bord.
Een quad core processor tikkend op 1.3 GHZ
2GB RAM
5inch IPS LCD scherm met een resolutie van 1280x720.
13MP camera achter met flits en een 5mp camera voor
Verder zitten er nog weta software tweaks in.
Zo heeft de camera app extra opties, Alcatels skin over android heen waardoor het een iOS look heeft voor de icoontjes.

Bereik:

Wifi:
De wifi zelf ondersteund 2.4GHZ, 5GHZ ondersteund die echter niet.
Dit is op zich niet een heel groot probleem omdat de 2.4 GHZ verbinding een goede snelheid van: 51,30 mbps download en 31.01 mpbs upload vrij rap uit de test
Dit is gedaan op een 300/30 lijn van Ziggo door de speedtest app heen.
De GSM verbinding:
De GSM verbdining doet niet onder vergeleken met mij andere telefoons op locatie
Allemaal komen ze op de 80% bereik hier waardoor ik dus uit kan gaan van dat de antennes even goed zijn als de 2 premium telefoons.
Gesprekken klinken helder en de andere kant hoort ook alles goed.
De telefoon doet in ieder geval waar die voor gebouwd is.
Mobiel internet:
Het mobiele internet werkt volledig naar behoren op de telefoon.
Hieronder nog een test via de speedtest app op 4g en 3g.
4g:
10,15 mbps down en 1,44 mbps up
3g:
3,24 mbps down en 2,34 mbps up

Accuduur:

De accuduur is voor het toestel erg goed, in standby gaat de telefoon 6 dagen mee en tijdens browsen: 13:45 uur en een spelletje spelen in dit voorbeeld candy crush: 10:07 uur

Voor een telefoon uit dit prijssegment ben ik best wel onder de indruk hiervan.
De batterijduur komt ten goede door de lage scherm resolutie maar voor simpele spelletjes als candy crush is dit nog wel te rechtvaardigen.

Gebruiksgemak:

Het gebruik van de Alcatel Shine Lite heeft dankzij zijn simpele skin en naar mij mening duidelijkere icoontje een groot gebruikersgemak voor beginners en gevordeerde gebruikers van Android.
Zo kan je gemnakkelijk apps opstarten vanaf het lock screen en is er plaats voor 5 apps.
Je kan hier dan opklikken om de desbetreffende app te openen
Lock screen

Wat mij wel wat meer stoorde was het aandringen van Alcatel om bepaalde apps te instaleren.
Alcatel levert een eigen app mee waar zij apps mee aanraden en op zich is dit niet erg, maar wel als dit te vaak gebeurd wat mij duidelijk de eerste week meer werd aangeboden dan de 2de week.

Omdat dit natuulijk een 5 inch scherm is het ook makkelijk om met met je duim van de linker naar de rechterkant te komen, echter heb ik dit probleem zelf ook niet met een 5,5 inch scherm maar mocht je hier zelf wel last van hebben en het net niet kunnen halen op een 5,5 inch scherm dan is de Alcatel Shine Lite zeker iets waar je aan kan wennen.

Scherm:

Het scherm heeft een afmeting van 5 inch en een resolutie van 1280x720.
Dit is erg jammer want dit doet de telefoon in de accuduur ten goede maar het kijken naar het scherm is hierdoor wat minder.
Ikzelf merkte wat verschil maar ik heb zelf ook vergelijkings materiaal met wel 1920x1080.
Waarschijnlijk als je geen vergelijking kan make n stoort het niet eens omdat ik hetzelf niet echt merkte bij de eerste opstart en dergelijk

Design:

Het design van de telefoon is niet uniek.
Echter is dit wel uniek in het budget segment.
Meeste komen met metaal/plastic terwijl de Alcatel Shine Lite met een glazen en metalen afwerking word geleverd.
Dit geeft de telefoon een cool uiterlijk en premium feel.
De plaatsing van de vingerscanner aan de achterkant is wat mij betreft een slimme plaats, hierdoor hou je meer ruimte over aan de voorkant en op een 5 inch kan je die ruimte nuttig gebruiken.
De antenne lijntjes zijn mooi verwerkt in de behuizing zodat je bijna niet merkt dat deze aanwezig zijn.
Alcaltel shine lite Antenne
Alcaltel shine lite Antenne 2

Bouwkwaliteit & Afwerking:

De bouwkwaliteit van de telefoon is goed.
Als je de telefoon in je hand hebt voel je dat het een solide telefoon is en heeft dankzij het glas een premium feel.
Echter is door het glas de telefoon ook wat glijderig en ben ik bang dat die uit me hand glijd. (lichte zweethandjes)
Kijkend naar de Samsung A5 2016 die al een ontmoeting met de grond heeft gehad ben ik bang dat hier precies hetzelfde geldt.
Echter is de Alcatel Shine Lite wel uitgerust met Dragontail glas, dit houd in dat de glazen behuizing tegen krasjes kan wat handig is als je hem graag in je tas of in je broekzak doet samen met je sleutels.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid:

Dankzij zijn lange accuduur van 6 uur standby vind ik de betrouwbaarheid van deze telefoon in accuduur geweldig.
Dit betekend mocht je hem is een keer een dag vergeten op te laden dat je nog meer dan genoeg batterij hebt zolang je geen urenlange films of spelletjes gaat spelen.

De stabiliteit softwarematig is ook uitstekend.
In de tijd dat ik hem heb gebruikt is die nog niet uitgevallen, geen rare klachten als super hete batterij of andere vreemde mankementen

Beeldkwaliteit Opname:

De foto functie:
Een belangrijk punt waar deze telefoon mee wordt verkocht zijn duidelijk de camera's en de extra toevoegingen eraan.
Daarvoor komt de achterkant camera met 13 MP en aan de voorkant een camera met 5MP en heeft 2 leds voor de verlichting.
Deze leds zijn fel, en met fel bedoel ik echt fel en heeft geen enkele moeite om een foto in een slecht verlichte kamer te maken op zowel de voorkant als de achterkant.
Echter kan dit vellen licht er wel voor zorgen dat iemand ze ogen dicht gaat knijpen tijdens het fotograferen.

Hierbij komen nog een paar extra toevoegingen aan de camera app.
Deze kan namelijk een panaroma foto nemen maar ook een split catcher, hierdoor kan je 2 tot 4 fotos nemen en samen voegen tot een gehele foto.

Het vastleggen duurt :
Achtercamera:
1,15 seconden zonder flits
1,20 seconden met flits
3,21 met HDR aan.

Voorcamera:
3,41 seconden met flits
2,31 seconden zonder flits
en HDR wordt niet ondersteund op de voorcamera.

Hieronder wat voorbeelden:
Achter met flits:
Achter met flits

Achter zonder flits:
Achter zonder flits

Achter HDR:
Ja dat is een andere kat :P
Achter HDR
De video functie:
Het maken van videos is ook mogelijk, de videos zien er goed uit en komen niet schokkerig over als je beweegt.
Natuurlijk probeerd de camera te focussen na een beweging en eerlijk gezegd vind ik dat die snel stabiliseerd.
Hieronder een filmpje:

Benchmark:

We zouden niet op tweakers zijn zonder benchmarks.
Ik had zelf niet een eerlijke vergelijker voor deze telefoon rond de zelfde specs en nieuw aankoop budget.
We bekijken de telefoons daarom ook qua scores zodat jezelf met je eigen telefoon verder kan vergelijken.
Natuurlijk zijn de telefoons die ik wel bezit hier in score te zien maar is dit qua prijs eigenlijk appels met peren vergelijken.
AnTuTu - Full Test:

Multi core: 2497

Apple iPhone 7 Plus
Single core: 3375
Multi core: 5692

Waar is de Samsung A5 2016 zou je je afvragen, deze kon ik niet zo snel meer terugvinden, als ik hem terugvind update ik hem er zeker even bij.

Prijs:

De prijs is naar mijn idee wel te rechtvaardigen voor alles wat je krijgt op het gemis van een 1920x1080 scherm na. Hierbij komt het premium feel en lange batterijduur al snel aan de orde.
De fotos en videos die gemaakt worden zijn ook van uitstekende kwaliteit en is niet over te klagen.
Het gratis hoesje in de doos (wat al snel in de winkels rond de 15 euro kost) is mooi meegenomen
Qua prijs vind ik dit toestel dan ook zeker een aanrader voor niet veel eisende gebruiker en graag een telefoon ook om cosmetische redenen.

Conclusie:

Kijkend naar de telefoon krijg je veel premium voor weinig, het is natuurlijk echter geen premium telefoon door de prijs.
Ik zou deze telefoon zelf aanraden voor mensen die net beginnen met een telefoon of simpelweg niet veeleisend zijn van hun telefoon.
Dankzij Android 6.0 kan je voorlopig met deze telefoon uit de voeten en wellicht een jaar of 3 mee doen zolang je geen hele hoge eisen aan gaat stellen.

De reden waarom ik het scherm geen 5 sterren geef is simpelweg wegens het feit dat het geen full hd is, ik vind dit helaas een gemis, echter als je geen vergelijking materiaal hebt zou dit niet storend mogen zijn

Heb jij ook een Alcatel Shine Lite Goud?

Mij LG g3s komt met Geekbench zo rond 330 single core, multi core is 1124.

Foto's is inderdaad een van de grootste problemen op mijn huidige telefoon. Maar ook de apps, ik heb er niet bijzonder veel, omdat er iets te weinig GB inzit. Ik had zelf graag gewild dat ik iets meer games/apps kon installeren. Maar dat kan ik helaas niet, wegens het gebrek aan geheugen.

Ik twijfel echt, ik heb mij Alcatel Shine Lite nog steeds voor mijn bureau staan.
Ik zou voor de fotos even wachten, zodra ik thuis ben kan ik ze online zetten zodat je kan gaan vergelijken echt qua beeld.
Het vastleggen duurt :
Achtercamera:
1,15 seconden zonder flits
1,20 seconden met flits
3,21 met HDR aan.

Voorcamera:
3,41 seconden met flits
2,31 seconden zonder flits
en HDRwordt niet ondersteund op de voor camera.

^gelijk toegevoegd aan de review

Voor het geheugen zou ik zowiezo een micro sd kaart van wellicht rond de 16 gb halen ook bij de alcatel shine lite. Dit geeft je lekker wat ruimte om mee te spelen qua apps en fotos/videos.

Ikzelf zou zeggen bij twijffel niet doen, ik ga je niets aanraden waar je eigen gevoel zelf over twijfelt.
Wellicht dat de kwaliteit van de fotos je gedachte kunnen veranderen, maar daar zou je echt even op moeten wachten dan :)

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 2 januari 2017 23:22]

Helder, duidelijke en een mooie review ;)

Misschien nog leuk om nog foto's en video's toe te voegen?

Ik heb zelf alcatel gekocht, maar nog steeds niet geopend. Ik heb hem zelfs op v&a staan. Raad je aan om Alcatel toch zelf te gebruiken of toch te laten verkopen? Ik ben niet echt een veeleisend gebruiker. Ik gebruik voornamelijk Instagram, Whatsapp, bellen, een simpele spel, browser, foto's maken vind ik best belangrijk. Daarmee bedoel ik dat als ik foto wil maken, dat het niet teveel beweegt. Dat ik redelijke, niet bewegende foto's/ videos kan maken.

Hoe bevalt jou de camera? Beter dan verwacht? Kan ik ergens mee vergelijken? Bv. met Samsung S4? Ben heel benieuwd.
Ja klopt ik wou hem nog wat gaan uitbreiden in de loop van de week met fotos en wellicht een filmpje.

De camera app zelf heeft leuke extras, als je een foto maakt is stilhouden natuurlijk wel een vereiste, het is niet bijzonder lang maar dit "probleem" zou je bij de meeste toestellen tegen komen.

Voor filmpjes is bewegen niet heel erg en vind ik zelf eigenlijk best wel snel hoe die weer stabiliseert.
Simpel spel, wat is een simpel spel? Met Candy Crush had ik geen enkel probleem, echter met Asphalt 8... niet eens normaal speelbaar door de FPS.

Zoals in de review te zien is heb ik vergeleken met wat ik had op dit moment en dat was een Note 4 en een iPhone 7 plus maarja die noem ik niet echt bepaald budget telefoons.
De betere vraag is wat heb je nu en wat haal je daarmee uit de benchmarks? Dan kan je gaan kijken naar de grote verschillen en of het wellicht het upgraden/downgraden waard is.
Mocht je het toestel hebben wat je noemt de Samsung S4, dan is in feite de S4 een winnaar als ik kijk naar specs, full hd en snellere processor wat toch lekker meegenomen is :)
Hoe de cameras zich in verhouding houden durf ik echt niet te zeggen, ik heb geen S4 om een verschil te meten.
Echter bezitten ze volgens mij over precies dezelfde megapixels per camera, 13 mp achter en 5mp voor. dus in grote hoef je het niet te gaan zoeken.

Als ik het zo lees, zou ik zeggen hou de S4.

EDIT:
Als je deze review in de gaten houd in de loop van de week post ik even wat fotos die ik gemaakt heb op de telefoon.
Naar verwachting uiterlijk in de loop van de avond op woensdag

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 2 januari 2017 21:06]

Ik zelf heb geen S4, ik had het puur als voorbeeld genoemd, omdat het een High end telefoon was in 2013 en was daardoor benieuwd of die net zo goed is als Shine lite.

Zelf bezit ik een Lg g3S. Ik heb altijd probleem met mijn 8gb. Moet elke maand weer op pc laten zetten. Ik vind het best irritant. Het spelletje die ik heb is een soort Risk (waarmee je de wereld moet veroveren). Dus asphalt 8 kan die niet goed aan?

Mijn toestel komt rond 18700 punten op Antutu. Zo'n 10000 minder dan Alcatel Shine.
Hm dan zou je qua die benchmark al vooruit gaan, wat je nog even kan proberen is geekbench 4 zodat je echt alleen het CPU verschil weet.
Maar qua CPU zie ik niet een heel groot verschil, je RAM gaat wel wat omhoog.

Laat ik het zo zeggen Asphalt 8 is onspeelbaar door de lage FPS, maar dat is ook niet bijzonder gek voor de specs van de Shine.
In het begin als je de game start is het nog wel te voorzien maar als je een beetje snelle autos begint te krijgen is het een nope.
Laat ik het zo zeggen, ik weet niet waardoor je opslag zo snel vol loopt maar als dat aan fotos en filmpjes is kan je dan niet beter de telefoon uitbreiden met een micro sd kaart en daar alle films en fotos opzetten?
Natuurlijk als je vind dat je LG g3s nog voldoet.
In feite ga je er wel op vooruit om te wisselen, dat is duidelijk maar ik ben zelf bang dat het niet bijzonder veel gaat schelen op de camera na.

Het is een beetje overwegen of je de betere camera het betaalde bedrag waard vind + 1 gb ram (iets meer future proof maar voor hoe lang, grote merken zijn bezig met nieuwe telefoons die binnenkort op de markt komen. Wat er dan gebeurd is mij ook nog even onbekend).
Het opslag probleem ga je alleen maar met 1 maand verlengen en daarna moet je het nog op de pc gaan zetten, een microsd kaart is wellicht de betere keuze (geld wijze)als dit echt je grootste issue is aan je oude telefoon.
Ik had eigenlijk als bedoeling om zelf te gebruiken (mijn broertje kreeg hem met zijn abbo). Later dacht ik om laten verkopen. Tot nu toe lukt het niet echt om te verkopen. Allemaal te lage bod.

Een micro sd moet ik zeker halen. Ik wacht op de foto's. Dan kan ik een beslissing maken. Ik ga je ook zeker bedanken voor je reactie en hulp :)

Ik heb een witte Alcatel Shine ;)

[Reactie gewijzigd door Frans v Huizen op 3 januari 2017 00:13]

Ik heb gehoord dat de witte mankementen heeft, goud of zwart is the way to go ;) :+
Even alle grappen aan de zijkant, ik heb foto's toegevoegd en een filmpje van de focus in de review, nu heb je een goed idee bij de camera wat die kan en niet kan.
Kan je daarna je eigen telefoon vergelijken :)

Vind het geen enkel probleem de review uit te breiden, er komt ene kleine lading uitbreiding bij morgen qua foto's van het toestel zelf maar dat is in feite niet super boeiend aangezien je die altijd nog op internet kan vinden in de tussentijd

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 3 januari 2017 16:05]

Witte mankementen? Wat dan?
Was een grap. Staat letterlijk 1 zin erna
Wist niet dat dat op dat sloeg ;) net de witte besteld :)
Haha, hoop dat die voldoet voor je. Het is zeker geen slechte telefoon :)
Hope so! Vingers gekruisd
Ik heb ze gezien, foto en video zijn goed te noemen. Misschien ook handig om foto's van buiten te maken?
Even een vraagje. Welke camera mogelijkheden heb je?

Hoe ervaar je telefoon nu?

Welke alcatel apps moest je installeren?
Je standaard foto, een collage van 2 tot 4 fotos, fotos met verschillende filters en panorama.

Apps installeren is vrijwillig, echter heeft alcatel een app die andere apps aanraad en deze raad aan (dus niet moet) om sommige apps te installeren die je wellicht niet wilt.
Het zijn normale play store apps dus het is niet dat je naar een donkere website wordt geleid of iets.

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 5 januari 2017 18:29]

Ahh nee, ik dacht eigenlijk eerder aan 'Alcatels' app zelf
Je krijgt alleen stel apps meegeleverd.

Ik zeg de apps die mij niet bekend voorkomen, wellicht dat het standaard in android 6.0 hoort.
Gebruikers hulp
Instagram (stond er standaard op)
Keep (notitie blok/memo blok achtig)
Swiftkey keyboard
WPS Office
Xender bestandsoverdracht
En die apps kunnje niet verwijderen? Bv Swiftkey keyboard? Is er wel een standaard Alcatel toetsenbord?
Sommigen wel, sommigen niet.
Uiteindelijk is natuurlijk alles verwijderbaar als je je telefoon root, we zitten tevens op tweakers.net
Maar standaard is het dit:
Instagram -> verwijderbaar
Keep -> alleen uit te schakelen
swifdtkey -> alleen uit te shcakelen
Xender -> verwijderbaar.

Extra apps waar ik me vraagtekens bij heb.
Uber -> alleen uit te schakelen

PS als het morgen een beetje normaal weer is komen er extra fotos van de camera :)

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 7 januari 2017 20:47]

Ik heb liever de standaard keyboard. Ben niet fan van Swift keyboard. Maar jij hebt wel de standaard keyboard?

Btw ben je nog steeds tevreden met je toestel?? Geen vastlopers?
Het is een testpanel telefoon geweest, na 2 weken heb ik hem zelden meer gebruikt maar elke keer als ik hem pakte deed die het nog :)
Dus nee geen vastlopers zover, zou morgen ff kijken wat die doet met foto's maken maar verwacht dat die gewoon stabiel blijft lopen.

Het standaard android toetsenbord zit er ook op als je die wilt gebruiken.
Moet je alleen ff via de instellingen aanzetten