Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1,256TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Gigabyte P35XV6-DE022T Review

salgera 1 januari 2017, laatste update op 17 januari 2017, 1.732 views

Gigabyte P35XV6-DE022T

Goede laptop als je op zoek bent naar snelheid voor games en VR, goede accuduur bij Office- en internetgebruik en tevens plat, handzaam, niet te zwaar. Warmteproductie is wel een probleempje.

Pluspunten

• Echt een krachtpatser
  • 4K 15-inch scherm
  • Relatief licht en plat
  • Veel ruimte (4x) voor SSD/HDD
  • Optimus
  • Ruime accucapacteit
  • Veel aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Geen G-sync
  • Warmte-ontwikkeling
  • Slechts 2 geheugenbanken

Allereerst, ik ben een beetje een Apple-fanboy. Daarom was ik op zoek naar een laptop (specifiek Macbook Pro) ter vervanging van mijn Macbook Pro uit 2010. Echter, de nieuwe Macbook Pro's hebben wederom een waardeloze videokaart (voor gaming / VR) en tevens zijn ze duur en krijgt de laatste versie niet hele goede recensies.
Onlangs heb ik bij een vriend kennis gemaakt met VR met de Oculus Rift + Touch en dat wilde ik ook! En dan moet je dus wel overstappen op een gaming laptop. Door mij goed in recensies te verdiepen ben ik er wel achter gekomen dat een laptop bij jouw eigen gebruik moet passen: wil je gamen, VR, kantoorautomatisering, goede accuduur, laag gewicht, handzaam, groot scherm, etc.?

Eisen/wensen
De volgende eisen/wensen zijn bij mij van belang:
- voldoende videokaart-power om de laatste games en VR te spelen. Voor mij leidde dit tot de eis dat er een Nvidia 1080 GTX kaart in zou moeten zitten.
- niet de looks van een 'standaard' gaming laptop. Al die led-verlichting en schreeuwerige uitingen hoef ik niet.
- relatief handzaam, dus 14" of 15" scherm en het liefst zo licht en plat mogelijk.
- goede accuduur
- SSD en 16 GB geheugen

Kortom, ik wilde een 'zakelijke' handzame laptop met brute prestaties.

Videokaart

Zoals gezegd, ik wil ermee VR-en met een Oculus Rift en dan is een Nvidia GTX 10xx kaart wel vereist. De 1060 lijkt mij niet toekomstvast genoeg, waarbij de 1070 bijna 2 keer zo snel is. De 1080 viel voor mij af omdat de snelheidswinst ten opzichte van de 1070 beperkt is in vergelijking met de meerprijs. En belangrijker nog; de 1080 heeft veel meer koeling nodig en zit daardoor eigenlijk altijd in een 17"-laptop, welke ik te fors vind.
G-sync vs. Optimus
Een afweging om te maken was ook of ik G-sync, danwel Optimus wilde hebben. Probleempje is dat beide niet mogelijk is, kortom je krijgt of G-sync of Optimus.
Voordeel G-sync
Met G-sync wordt het scherm beter opgebouwd, waardoor er geen 'tearing' ontstaat (ik laat de technische analyse even achterwege). Hierdoor ontstaat bij games mooierer/rustigere beelden.
Voordeel Optimus
Optimus biedt de mogelijkheid om ipv de GTX1070 gebruik te maken van de interne Intel videokaart. Voordeel hiervan is dat de interne videokaart veel minder energie vergt dan de energie slurpende GTX1070. Hierdoor kun je langer met dezelfde accucapaciteit.
Mijn keuze:
Vrijwel alle gaming laptops worden met G-sync geleverd. Gezien het belang dat ik geef aan ook een goede accuduur neigde ik meer naar Optimus. Van alle gaming laptops die ik heb bekeken, zijn alleen de Gigabyte laptops uitgerust met Optimus.

Scherm

Deze laptop wordt geleverd met een FullHD- of een 4K-scherm. Ik wilde eigenlijk voor een FullHD-scherm gaan, maar door een erg goede aanbieding op eBay kon ik aan de 4K-versie komen. En hier heb ik geen spijt van! Wauw, wat is de scherpte van het scherm door de hoge resolutie een genot. Mijn Macbook Pro uit 2010 had geen retina-scherm, dus dit is wel een grote positieve verandering voor mij. Ik had gelezen over dat het niet overal in Windows 10 goed ondersteund zou worden, maar daar heb ik eigenlijk nog geen last van gehad. Alles schaalt prima op een obscuur oud installatieprogrammaatje na. Voordeel van 4K is ook dat er 4 FullHD schermen 'in passen', waardoor je ook in goede scherpte FullHD games kunt spelen indien gewenst ivm framerates.
De helderheid van het scherm had wel iets feller mogen zijn. In direct zonlicht werken is niet ideaal.

Omvang / gewicht

Voor een gaming laptop is dit een relatieve lichtgewicht en behoorlijk plat. De dikte is 20,9 mm en het gewicht is 2,3 kilogram. Dit is natuurlijk niet te vergelijken met een Macbook Air of Dell XPS, maar die machines hebben ook lang niet zoveel power als dit monster.

Accu

Ik heb nog geen uitgebreide ervaringen met de accuduur, maar ergens in een recensie las ik dat 6 uur met licht werk mogelijk is. De accu is relatief fors met 75,81 Wh.

Warmteproductie

In alle recensies van deze laptop wordt als minpunt de warmteproductie genoemd. Het gehele chassis zou veel te heet worden, waarbij aanraking niet meer mogelijk zou zijn. Dit zou ook komen doordat het van aluminium is gemaakt en daarmee de gehele laptop als een soort koeling zou moeten werken. Doordat de laptop relatief plat is, is er weinig ruimte voor koeling.
Dit wetende heb ik er gelijk een laptop-koeler bij gekocht (Coolermaster Notepal X-Slim II). Ik heb met name Metal Gear Solid V langdurig gespeeld (2 uur achtereen) en daarbij is de GTX1070 niet warmer geworden dan 76 graden Celsius. Dat is een prima waarde en heel anders dan de 95 graden die er tijdens reviews bereikt zou zijn.
Hierna heb ik tevens voor de zekerheid de standaard-koelingpasta vervangen door Thermal Grizzly Kryonaut. Just better be safe than sorry!

Update 17-01-2017:
Ik heb nu wat uitgebreider ermee gegamed en de warmte wordt toch wel hoog. Zowel CPU als GPU tikken de 91 graden celsius maximaal aan nadat ik er twee uren met de Oculus Rift had gespeeld (Superhot VR en Arizona Sunshine). In beperkte mate wordt er dan gethrottled, maar daar heb ik niks van gemerkt bij het spelen.

Geluidsproductie

Tijdens normaal type- en internetwerk hoor je op de achtergrond heel stilletjes de fans draaien. Er schijnt een instelling te zijn om ze nog langzamer de laten draaien, zodat het vrijwel geruisloos wordt, maar ik stoor mij er nu totaal niet aan.
Bij gamen gaan de fans wel lekker blazen, maar ook dat vind ik niet storend en wel logisch om de hitte af te kunnen voeren. Het is in ieder geval niet een straaljager die opstijgt of iets dergelijks. Gamen doe ik trouwens met een koptelefoon/VR-set op en dan hoor je het al helemaal niet meer.

Leverbaarheid

De leverbaarheid van deze laptop is wel een dingetje. Hij wordt namelijk niet in Nederland geleverd. Andere Europese landen kan wel, maar let er dan wel op welke keyboard-layout je krijgt (qwerty of azerty of ...). Zoals aangegeven heb ik die van mij tweedehands via eBay gekocht van een gast uit Spanje. Hij heeft 'm volgens mij in de VS gekocht.

Voor mij is het een top apparaat: retesnel en toch handzaam, geen schreeuwerig uiterlijk (zelfs bijna saai), goede accuduur en fijn 4K-scherm.
En als laatste mijn complimenten aan Microsoft. Sinds Windows XP heb ik niet meer gewerkt met Windows en versie 10 heeft mij positief verrast. Ook de overgang van OSX naar Windows ging prima. iCloud wordt ook goed ondersteund in Windows 10. En ook het door mij zeer gewaardeerde Time Machine heeft een Windows 10-variant: Bestandsgeschiedenis (File History).
Warmteproductie is wel een dingetje, zowel CPU als GPU tikken de 92 graden celsius aan.

Heb jij ook een Gigabyte P35XV6-DE022T?

Mooi (prijzig) ding. Veel plezier ermee.