Specificaties Losse body, 21MP sensor - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 5D Mark II Zwart Review

hluijend 10 november 2009, laatste update op 10 november 2009, 3.422 views

Canon EOS 5D Mark II Zwart

Pluspunten

• Kwaliteit van de foto's is ongeëvenaard
  • Bij weinig licht perfecte opnamen
  • Je kunt de opnamen behoorlijk croppen en een goede foto overhouden

Minpunten

• Duur
  • Langzaam in vergelijking met een 40D
  • Duur!

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik ben heel blij met deze camera. Jaren geleden ben ik begonnen met een Praktika kleinbeeld kamera. Uiteindelijk de digitale wereld ingestapt met een EOS 350D en via de 40D bij deze body uitgekomen.

Mijn lenzen:

EFS 10-22 Deze is (helaas) niet bruikbaar op de 5D MII body
EF 24-70 Top of the bill
EF 70-200 F4, wordt nog een keer 2.8 IS
EF 100-400, Top tel zoom
EF 100 Macro

3 L lenzen en een goede macro die geschikt zijn voor deze body. Mijn 40D hou ik er gewoon bij, voor de cropfactor (400=640mm) en de groothoek (de EFS lens past nog steeds)

Kwaliteit van het beeld is geweldig. Als je goed scherp stelt, heb je ook echt scherpe foto's, die je op A3 formaat kunt laten afdrukken zonder een probleem. Is wel een tijdrovende bezigheid, want alleen werken in RAW en daarna TIF is zinvol. TIF laten afdrukken is relatief duur. Maar als je het geld hebt liggen is dit apparaat het waard.

Hij is niet snel, sportfoto's maak ik nog steeds met de 40D, maar als je onderwerp stilstaat weet je niet wat je ziet. Ook het belichten is geweldig, ook in vergelijking met de 40D. ISO 1600 zonder waarneembare ruis. Daarna blijft het nog een tijdje acceptabel, maar kun je bij flink croppen wel ruis waarnemen.

Waar ik echt heel blij mee ben zijn de Macro opnamen in het bos. Slecht en weinig licht met een 2.8 lens geeft echt prachtige foto's met natuurgetrouwe kleuren. Ik heb sowieso de indruk dat de jkeuren mooier zijn dan bij de 40D, en die is al niet slecht.

Ik kan maar 1 echt nadeel bedenken, de prijs. Het ding kost een vermogen, en als je je tas meedraagt zoals ik hem in de loop van de jaren heb verzameld, loop je met een kleine auto op je rug.

Maar een hobby mag wat kosten, niet?

Heb jij ook een Canon EOS 5D Mark II Zwart?

Ik heb hem vandaag nog maar niet aangeschaft omdat ik niet een 40D maar een D40 heb :+ en o.a. daadoor gebakken zit aan Nikon.... :+ .

Ik begrijp niet helemaal dat je de prijs zo een lage score geeft. Voor dit geld is het toch één van de scherpst geprijste FF camera's in het dslr-land, hoewel ik nog 6 keer na zou denken voordat ik zo'n camera bij de koopjeskoning van Nederland zou halen (maar dat is wellicht een vooroordeel.... sorry gas0line).

Het grote nadeel van dit soort camera's van Canon blijf ik toch de snelheid vinden. Dit leverde ook al een hele discussie op in de review van Vavoem. Ik vind het toch lastig voor dit geld (als hobby-ist) een zo'n specifieke camera te kopen dat hij wel fantastisch (lees wellicht onovertroffen) presteert in "stilleven"kiekjes, maar het bij een de eerste beste actiefoto moet afleggen tegen een veel mindere tegenhanger. Dit verwacht ik natuurlijk wel in de professionele wereld, maar niet in de amateur-fotograaf-wereld. Voor mij zou dit reden genoeg zijn om hetzij voor een ander merk te gaan, of toch nog even door te sparen voor de 1D III.

Ook het aantal sensoren is beperkt, maar wellicht geen probleem, gezien het wat beperktere toepassingsgebied van deze camera. Wellicht dat ik nu de toorn van mjtdevries over me heen krijg die gelijk gaat vertellen dat er voor een goede cross-sensor gewoon niet meer plaats beschikbaar is. Maar toch de 1D III heeft er veel meer en Nikon kan er ook wel wat meer kwijt (zij het natuurlijk niet allemaal cross), en in mijn ogen is Nikon op het AF gebied toch nog eigenlijk wel de koploper (hoewel de verschillen kleiner worden).

Zijn 14 bits systeem zal wel aan de basis liggen van de mooie kleuren waarover je het hebt. Of is de 40D ook al 14 bits (ik zelf dacht 12 bits, maar dat weet ik niet zeker).

Die EFS lens kun je toch gewoon mounten op deze camera? Alleen maak je dan geen gebruik van je FF, maar met 21 MP zal je toch nog wel een redelijke foto overhouden. Loop natuurlijk wel tegen de toch kleinere crop sensor van Canon op (t.o.v. bijv. Nikon; ik vraag me af waarom dat vanaf het begin niet een beetje gesynchroniseerd is in dslr-land, hoewel dat natuurlijk ook niets uitmaakt). Maar je houdt altijd nog een ruime 8 MP over, hetgeen meer dan genoeg moet zijn voor de meeste foto's.

Ik wacht met spanning je uitbreiding op deze review af, als je wat meer ervaring hebt met de camera.

Edit:
[...]en als je je tas meedraagt zoals ik hem in de loop van de jaren heb verzameld, loop je met een kleine auto op je rug
Is die tas zo zwaar dan :Y) .

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 11 november 2009 05:58]

Die EFS lens kun je toch gewoon mounten op deze camera?
Nee, dan komt de spiegel tegen de lens aan. (de EF-S mount steekt dieper in de body dan de EF mount).
Jemig, dit heb ik me nooit beseft! Bedankt! 8)7
Wat een tekortkoming, waar Nikon gelukkig geen last van heeft.
*Nikon D90 bezitter die een 5dm2 wel heel mooi vindt*
Dat is geen terkortkoming, dat is speciaal ontwikkeld: lenzen voor kleinbeeldcamera's, die - omdat ze deels in de camera wegvallen - kleiner kunnen zijn.
De 40D is ook 14 bits.
Al vraag ik me daar persoonlijk het nut van af.
Al zeker bij hogere ISO's.
Heb 'm vandaag aangeschaft (had ook een 40D) en al op de eerste testfoto's [in jpg!!!] valt me de veel hogere kwaliteit van de foto's op. Plus zelfs op ISO3200 nog acceptabel. Fantastisch. Werk wel alleen met L-objectieven.

Ga deze week maar eens flink aan de slag. :*)

En duur? Heb 'm voor 1849,99. Dat is ie volgens mij wel waard.

[Reactie gewijzigd door gas0line op 10 november 2009 23:28]

ISO 1600 zonder waarneembare ruis
Kijk, dat is nog eens prachtig! Ik ben beginnend amateurfotograaf en heb een half jaar geleden een 500D aangeschaft. Leuk instap apparaat, maar zelfs foto's op ISO 800 doen mij al pijn in de ogen van de ruis, ISO 1600 is niet eens aan te zien. Ik heb onlangs foto's in een hotel genomen, dat van binnen volledig uit hout is gemaakt en door de mooie belichting erg warm aanvoelt. Omdat ik niet té touristig wilde overkomen, heb ik mijn tripod niet meegenomen en foto's met een sluitertijd langer dan 0.5 sec lukt mij niet om goed scherp te houden. Daarom dus de ISO omhoog gegooid, en dat zie ik nu terug komen in de foto's: Stuk voor stuk lelijk :(