Obins Anne PRO RGB Bluetooth Mechanical Keyboard Review

ikt 2 januari 2017, laatste update op 15 februari 2017, 2.669 views

Obins Anne PRO RGB Bluetooth Mechanical Keyboard

De Anne Pro biedt heel veel waar voor zijn geld. Hier krijg je een mechanisch 60% toetsenbord dat bijna volledig programmeerbaar is, Bluetooth heeft ťn ook nog volledig RGB-backlit is. De keycaps zijn van hoogwaardige kwaliteit en de bouwkwaliteit is ook uitstekend. De software-afwerking mag wel wat completer.

Pluspunten

• Compact, 60%
  • Mechanische Gateron switches
  • RGB-backlight
  • Bluetooth
  • Programmeerbaar
  • Bouwkwaliteit is uitstekend
  • PBT Doubleshot caps

Minpunten

• iPhone of Android telefoon met Bluetooth is vereist voor programmeren
  • Kan niet 100% uit worden geschakeld
  • Incomplete app

Het aanbod in 60% toetsenborden is nogal beperkt, maar wat er in de aanbieding is zijn wel goede toetsenborden. Dit zijn allen echter redelijk prijzige toetsenborden, wat misschien niet voor iedereen is weggelegd. Ik was geÔnteresseerd in 60% bordjes, maar de prijzen van de bekendere versies vielen me tegen. De in medio 2016 uitgebrachte Anne Pro is gelukkig een scherp geprijsd toetsenbordje. Tijdens de Black Friday sale kocht ik dit bordje op Banggood: de witte versie met Gateron Blue switches. De Anne Pro is ook via Taobao te koop, maar let er wel op dat deze website volledig Chinees is.

Specificaties

De specificaties zijn van de website van Obins geplukt. De Chinese versie is wat gedetaillieerder over de keycaps.

ModelAnne Pro
Bluetooth DongleYes
USB CableYes (Micro USB)
Keycap pullerYes

Verzending en verpakking

Na betaling op de 23ste is het toetsenbord op 28 november verstuurd. Hierna is er heel lang niets meer van vernomen, tot 27 december toen deze in Nederland was aangekomen. Op de 29ste was de nne Pro in huis. Mijn vragen over de verscheping zijn door Banggood netjes beantwoord, al was het wel frustrerend om een maand lang niks gehoord te hebben. Zoals met vele zaken die je uit China haalt moet je hier dus wat geduld hebben.

De Anne Pro was aangekomen in een zwarte postzak, de doos gewikkeld in schuim. De doos zelf vertoont enige valschade, maar het toetsenbord zelf is ongeschonden. De voorkant vertoont groot "60% Anne Mechanical Keyboard".

De achterkant heeft een QR-code die naar de WeChat-app in de Play Store linkt. In WeChat linkt de QR-code door naar de Android (of IOS) app voor het toetsenbord. Ik gebruik dit niet, dus dit is niet geÔnstalleerd.

De rest van de achterkant legt uit welke standaard keycombinaties er zijn, met daaronder nog de specificaties in het Chinees.

In de doos zit het toetsenbord en een zakje met een platte Micro USB-kabel, een keycap puller en een USB Bluetooth dongle. De kabel zelf is lekker flexibel en plat. Wanneer het toetsenbord wordt vervoerd zal de kabel moeilijker in de knoop raken.

Uiterlijk

Mijn exemplaar is de witte versie. Obins verkoopt het toetsenbord in meerdere kleurcombinaties, maar de verkrijgbaarheid wisselt.
Het toetsenbord ziet eruit als elk ander 60% ANSI toetsenbord. Er zijn geen extra knoppen te bekennen. De case is van hard plastic, de onderkant heeft een groot Obins logo met een Anne bijschrijft:

ANNE
Designed by Obins
Made in China

Er is verder een gat te zien, waaronder een reset-knop zit. Het plastic wat voor de case is gebruikt voelt redelijk goedkoop aan, maar lijkt wel dik genoeg te zijn en buigt niet door bij indrukken.

De driehoekige rubberen voetjes van het toetsenbord hebben een respectabele grootte. De voetjes grijpen de ondergrond goed vast, want de Anne Pro is moeilijk van zijn plek te krijgen zonder deze omhoog te tillen.

Verrassend was dat het een redelijk zwaar toetsenbord is. Hij is minder zwaar dan mijn Cooler Master QuickFire Rapid-i, maar voor zo'n klein ding is dit toch behoorlijk. Het feit dat er een accu in zit helpt met het gewicht. De bouwkwaliteit is goed, maar mijn exemplaar stond niet vlak op de ondergrond. Dit is snel verholpen door het toetsenbord in de andere richting te flexen. Gezien de schade aan de doos is het aannemelijk dat de vervorming tijdens de versturing is gebeurd.

De keycaps hebben letters die licht doorlaten en voor de standaard Fn-laag is er nog een grijze bijprint. De keycaps voelen goed aan en zijn van PBT-plastic gemaakt. De caps van dit setje zijn ook nog eens doubleshot, voor translucentie voor de backlight. PBT wordt over het algemeen als superieur gezien tegenover het gangbaardere ABS plastic, doordat het harder is en minder snel verslijt. Ook verkleurt het niet door UV-licht, dus de keycaps zullen wit blijven door de jaren heen.

De fonts zien er stencil-achtig uit. Dit komt door het proces om doubleshot PBT keycaps te maken, waardoor het lettertype erg veel lijkt op dat van de Pok3r RGB, dat hetzelfde type keycaps gebruikt.

Indruk en gebruik

Dit is pas mijn tweede mechanische toetsenbord. Mijn enige andere ervaring is met MX Brown switches op de Cooler Master QuickFire Rapid-i. Dit hoofdstuk zal dus meer mijn persoonlijke mening zijn. Ook is dit mijn eerste 60% bord. De precieze verschillen tussen de soorten mechanische switches laat ik achterwege, hier zijn op de rest van het internet vele bronnen te vinden.

Dit toetsenbord gebruikt Gateron-switches in plaats van Cherry MX switches. Gateron-switches zijn klonen, maar zijn iets anders uitgevoerd. Specifiek voor de Blue switches zijn de Gaterons luider, hebben de klikjes een hogere toon, en ligt het activatiepunt hoger.

Het typen op het toetsenbord voelt in eerste opzicht goed. Clicky switches zijn wel wennen en blijken toch erg luid te zijn. Naar mijn idee is de tactile bump van Gateron Blues veel scherper dan de bump van MX Browns, wat er voor zorgt dat ik minder "bottom". Ook lijken de switches zwaarder.

Een erg onwetenschappelijke test met 10-cent muntjes bewijst dit.
Switch: MX Brown
12 muntjes - tactile bump/actuatiepunt

Switch: Gateron Blue
14 muntjes - tactile click/actuatie

Over het hele toetsenbord voelen de switches gelijkwaardig aan, waarbij geen switch echt lichter of zwaarder aanvoelt dan de ander.

Het toetsenbord gebruikt Cherry-style stabilizers, wat het vervangen van de keycaps voor de grotere toetsen makkelijk maakt. De stabilizers van de Anne Pro kregen in het begin kritiek omtrent de ratelingen, maar ik merk er zelf weinig van. Dit probleem zou zijn opgelost bij een nieuwere batch.
60%
Het gebruik van een 60% toetsenbord is even wennen, vooral als je gewend bent om met een wat uitgebreidere layout te werken. Het gemis van een numpad is voor mij geen probleem, maar de pijltjestoetsen en functietoetsen mis ik wel. De Anne Pro biedt standaard al een volledig functionele laag hiervoor, maar de pijltjestoetsen zitten bijvoorbeeld verstopt onder Fn+WASD/IJKL. Ik heb dit veranderd naar de normale laag op Alt/Fn/Anne/Ctrl met andere wijzigingen om de Fn-knop en Anne-knoppen een plaats te geven. Dit werkt prima, hoewel er een conflict is met een hard gecodeerde shortcut.

Layout wijzigen en macros

http://i.imgur.com/bgn3NiDb.jpg http://i.imgur.com/BkH3kLwb.jpg http://i.imgur.com/NUPIoFlb.jpg http://i.imgur.com/54HRWOOb.jpg http://i.imgur.com/kbMo8Z7b.jpg

Met de Obins app is het mogelijk om de layout te wijzigen, van de hoofd-layer en de Fn-layer. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld een DVORAK-layout in te stellen. De keuze is wel beperkt tot een set keys die Obins aan biedt. Gelukkig zijn de meeste zaken hier te vinden, maar het is bijvoorbeeld niet mogelijk om Play/Pause te gebruiken of om numpad-signalen te sturen.

Het is mogelijk om met de app on-the-fly kiezen welke layout wordt gebruikt. Dit kan ook door met CTRL+CTRL, waarbij er door de mogelijke opties wordt gebladerd. Met de CTRL+CTRL manier is te kiezen uit de 3 standaard profielen en het laatste custom profiel. Een nummer van 1 tot en met 4 licht op, dit geeft aan welke layout is geselecteerd.

Standaard bevat de Anne Pro al drie layouts: Een normale lay-out die met de belettering overeen komt, een alternatieve lay-out en een Mac-layout. Het toevoegen van een layout gaat gemakkelijk, door in de app op het plusje te drukken. Hierna kun je alle keys zelf toewijzen. De enige requirement is dat de Fn-knop en Anne (Macro)-knop zijn ingesteld op de niet-Fn laag.

Het is ook mogelijk om met een standaard layout aan de slag te gaan. Bij het bewerken hiervan wordt een nieuwe kopie opgeslagen, waardoor de standaard layout intact blijft. Hiermee heb ik mijn eigen layout gemaakt.

De vrijheid die Obins geeft is behoorlijk. Bij het programmeren moet er wel worden gedacht aan de fysieke RGB (LEDs aan/uit), RAT (snelheid), RBT (helderheid), MOD (LED mode), Bluetooth, en de twee CTRL-knoppen. De genoemde knoppen behouden hun originele functionaliteit, wat ongewenst kan zijn als deze per ongeluk geactiveerd kunnen worden. Met Bluetooth en layout-switch met name, want het is eenvoudig om in een foute modus te schieten.

Het zou nog beter zijn als de bovengenoemde knoppen ook verplaatst konden worden, en meer media-toetsen tot beschikking gesteld kunnen worden. Hopelijk zit dit in een volgende update.

Het grootste nadeel van het programmeren is dat je een iPhone of Android-apparaat nodig hebt met Bluetooth 4.0 ondersteuning. Als je dit niet in huis hebt liggen, heb je pech. Er is welliswaar een Windows 10 app die dit ook over Bluetooth kan doen, maar deze is voortgekomen uit reverse-engineering. Deze is nog verre van compleet.
Macros
Het is ook mogelijk om macros in te stellen met de app. Hier kan handmatig worden ingesteld welke knoppen met welke volgorde worden ingedrukt, maar het is ook mogelijk om de macro op te nemen van toetsenbord-input. Jammer genoeg lijkt deze functionaliteit nu kapot. Macros worden wel opgenomen en registreerd, maar niet uitgevoerd. Dit kan liggen aan de app, maar het is dus wachten tot Obins een nieuwe update uit brengt die dit op lost.

Bluetooth

De Anne Pro kan via Bluetooth met een apparaat worden verbonden. Alle apparaten die Bluetooth 4.0 / Bluetooth Low Energy ondersteunen werken met dit toetsenbord. Mocht je computer geen Bluetooth hebben, dan is de meegeleverde Bluetooth dongle perfect.

Het pairen gaat redelijk makkelijk. Eerst moet er met de Fn+B key combinatie de Bluetooth modus geopend worden, om Bluetooth aan te zetten met het +je. Daarna kan er vanaf een apparaat verbonden worden, waarbij de code op het toetsenbord wordt ingetikt. Hierbij licht de rij met nummers groen op. Als het pair-proces is gelukt, verdwijnt dit weer en kan er worden getypt.

Er is ondersteuning voor 4 Bluetooth-profielen. In de Bluetooth-configuratiemodus is te zien welk profiel is geselecteerd, en kan de huidige pairing in een profiel worden gezet met de Fn+[1,2,3 of 4] toetscombinatie. Het selecteren van een profiel gaat even makkelijk, door op [1,2,3 of 4] te drukken in de Bluetooth-setup modus.

Voor oudere apparaten en besturingssystemen die geen BLE ondersteunen is er ook een legacy-modus. Die is per app te activeren, of op het toetsenbord zelf in de Bluetooth-configuratiemodus, door op de 0 te drukken. Groen = BLE, Geel = Legacy.
Prestaties
Het typen via Bluetooth werkt verrassend goed: Er is geen sprake van een delay, verstoring of missend signaal. Ook tijdens het gamen is er geen merkbaar verschil te vinden, vergeleken met de USB-modus, of met ander toetsenbord op USB.

De verbinding via Bluetooth is erg goed. Een afstand van 4 meter weet het toetsenbord probleemloos te overbuguggen, dus het kan prima dienst doen als een HTPC toetsenbord, of iets om je computer mee te besturen vanaf je bed.

Na een langere tijd zal het toetsenbord in een soort slaapstand gaan. Bij mij is dat ongeveer een half uur zonder input. Het toetsenbord reageert dan even niet op input. Nadat een keystroke is gedetecteerd, gaat het typeplezier weer verder.
Batterij
Een batterij-indicator ontbreekt, dus het is niet duidelijk hoe lang het toetsenbord op bluetooth nog mee kan gaan.

Een review op YouTube noemt 3 maanden gebruik, terwijl de backlight gewoon aan stond (met auto-off na 3 minuten). Mijn batterij-test is pas begonnen op 7 januari om 00:00, maar zonder enige backlight. Ik zal de review updaten zodra ik cijfers heb.

[b]Update 1[/[b]
Ongeveer 1 maand zonder backlight - Toetsenbord begint op Bluetooth regelmatig vast te lopen (een keystroke hangt voor een moment). Daarbuiten doet alles het nog, RGB is nog even fel.

Update 2
Op 15 februari gaat het toetsenbord niet meer aan. Hij heeft het dus van 7 januari tot 15 februari volgehouden op de batterij op Bluetooth. Tussendoor heb ik de RGB backlight weinig gebruikt, enkele keren ter demonstratie. Wellicht zou het toetsenbord een weekje langer vol hebben kunnen houden mocht RGB helemaal niet gebruikt zijn.

Verlichting

Verrassend was de aanbod van een volledige RGB-modus, op een 60% toetsenbord, op dit prijspunt. Standaard komt het apparaat met verschillende modi en er zijn knoppen om de verlichting te bedienen.

Fn+R zet de achtergrondverlichting aan of uit.
Fn+T verandert de snelheid van de animaties
Fn+Y verandert de helderheid

Vlag van Frankrijk
Vlag van ItaliŽ
Vlag van ArgentiniŽ

Dynamische patronen:
Pulsen door alle kleuren heen (geen vlaggen)
Regenboog-effect
Key-stick effect
Key-stick, maar dan langer
Kruis-patroon per key
Regenboog-random (kleurenspectrum maar dan per key, willekeurig)

Video van het regenboog-effect:
Video: https://streamable.com/tngaf

Hiernaast is het ook nog mogelijk om met de app een eigen kleurpatroon toe te voegen. Deze zijn statisch, maar in de app wordt vermeld dat er nog een aan dynamische mode wordt gewerkt.

Jammer genoeg is het me niet gelukt om een voorheen ingesteld kleurpatroon weer te kiezen nadat een ander patroon is gekozen met de Fn-knop. Hiervoor moet de app weer worden gebruikt.

De kleuren lopen goed in elkaar over, wat de claim van 16 miljoen kleuren geloofwaardig maakt. De LEDs zijn te dimmen, de helderheidsknop loopt van 1 tot en met 10 en weer terug. De snelheid van de dynamische patronen zijn ook op deze manier te regelen. Hier zijn 5 stappen. Na de laagste snelheid wordt de hoogste snelheid geselecteerd.

Vergeleken met de Rapid-i met witte LEDs is de helderheid van wit lager, en is de witte kleur ook niet even puur. Dit is vaak het geval bij LEDs. Storend is dit niet. Zelf heb ik moeite om een kleur aan te wijzen die het niet wit-wit maakt. Tegenover een Rapid-i lijkt de kleur richting roze te neigen, maar zonder referentie is dit niet zichtbaar.

De helderheid van de background lighting wordt ook beÔnvloedt door de plaatsing. De LEDs zijn op het PCB gesoldeerd. Het gat in de Gateron-switch laat het zaakje direct schijnen door het translucente gedeelte, en de transparante switch body verspreidt het licht verder mooi over de ondergrond.

Het verschil tussen de plaatsing van de LEDs is dat deze bij de Rapid-i op de switch geplaatst zijn, en bij de Anne Pro zoals te zien op het PCB liggen. De lichtbron is verder van de keycap, dus het licht is dimmer. Het helderste niveau van de Anne Pro ligt tussen de helderheidsniveaus 2 en 3 (van de 5) van de Rapid-i.
Mijn OnePlus 3 slaagt er niet in een duidelijk verschil te laten zien, dus hierbij geen foto's.

Firmware flashen

Obins lijkt geregeld updates uit te brengen. Het makkelijkste is dit te volgen op de Anne Pro subreddit wiki, waar de nieuwste versie (1.4) momenteel is te vinden. Doormiddel van de reset-knop in het gat is de DFU mode te vinden waarmee je een nieuwe set firmware kunt flashen, eentje voor het toetsenbord en eentje voor de LED functionaliteit. Zelf heb ik deze guide gebruikt. Op de Engelse versie van de website was dit niet te vinden, maar waarschijnlijk is dit wel toegankelijk via de Chinese versie. Na het flashen heb ik niks gemerkt, maar naar zeggen zijn er enkele bugs platgestreken.

Bugs en eigenaardigheden

Het toetsenbord is niet perfect. Hier is nog een lijstje met bugs en eigenaardigheden.

Algemeen
  • Toetsenbord is niet uit te zetten
  • Niet compatible met standaard 60% cases, de schroeven staan anders
  • Android/iOS app is incompleet en heeft bugs
  • Macros werken niet met de huidige 1.4 firmware
  • Geen batterij-indicator
Bluetooth
  • Huidig profiel moet soms opnieuw gezet worden om verbinding te maken. Komt vooral voor wanneer er tussen Bluetooth en USB wordt gewerkt
Verlichting
  • Niet mogelijk om custom patroon via het toetsenbord terug te vinden. De app moet worden gebruikt.
  • Niet mogelijk om zelf dynamische patronen in te stellen. Functie mist nog in de app
Bijna alle problemen kunnen via een update worden opgelost. Als een volgende upgrade problemen oplost zal deze review worden geupdate.

De Anne Pro biedt heel veel waar voor zijn geld, ver onder de prijs van een Vortex Pok3r RGB ($79.99 vs $139.00). Met de Black Friday deal was dit zelfs een tientje minder (77 euro vs 67 euro). Hiermee krijg je een mechanisch 60% toetsenbord dat bijna volledig programmeerbaar is, Bluetooth heeft ťn ook nog volledig RGB-backlight heeft. De keycaps zijn van hoogwaardige kwaliteit en de bouwkwaliteit is ook uitstekend.

Het is wel jammer dat er bugs aan de softwarekant zitten en dat het programmeren via Bluetooth moet gebeuren. De telefoon-app is nog incompleet, waardoor je nog maar beperkte controle over de backlight hebt. Ook heeft de Engelse versie vreemde vertalingen en spelfouten.

Alternatieven

Zelf heb ik tussen deze ANNE Pro en de RK61 getwijfeld. De RK61 is over het algemeen ook een prima ramplankje, maar het gebrek aan een programmeerbare Fn-layer is een no-go voor mij.

Eerder heb ik de Vortex POK3R RGB aangehaald. Iets prijziger, maar dan weet je zeker dat je goed zit aangezien hier veel meer mensen gebruik van maken. Ook wordt er gebruik gemaakt van Cherry MX-switches, mochten die je beter zitten.

De /r/mechanicalkeyboards wiki is een goede hulp voor oriŽntatie. Mocht dit niet compleet zijn, dan is het vragen aan een keyboard community ook geen probleem :)

Changelog

2 januari 2017
Eerste versie

3 januari 2017
Typo fixes + image draaien
Toevoeging: Backlight helderheid en wit, backlight custom kleur, bluetooth bugs en batterijduur (nog geen data)

7 januari 2017

14 februari 2017
Batterij-update

15 februari 2017
Batterij-update

Heb jij ook een Obins Anne PRO RGB Bluetooth Mechanical Keyboard?

Bedankt voor de review, zit zelf al een paar dagen te zoeken naar een mini mech-keyboard. Hoe ervaar je de maat van de 60% board eigenlijk?
Met het formaat ben ik super tevreden, de afstand tussen mijn muis en toetsenbord is minimaal nu. Wat minder is het gebruik van de pijltjestoetsen, maar hier moet ik nog een goede oplossing op vinden. Nu heb ik de Fn-knop op Caps Lock, de pijltjestoetsen op de normale layer op R_ALT/R_WIN/Menu/R_CTRL in de vi-volgorde wat okť is, maar wel het een en ander belemmert.

Als je echt veel gebruik maakt van het functie-eiland en de pijltjestoetsen kan het hinderend zijn in het begin. Mijn andere toetsenbord is een QuickFire Rapid-i (Tenkey-less), dus ik mis het wel een beetje. Aan de andere hand is alles wat daarop zat ook toegankelijk via de Fn-laag, dus het is meer een wenproces.
Top en uniek boardje. Zoals je vermeld zal een pok3r ongetwijfeld van iets betere kwaliteit zijn, maar die heeft geen bluetooth :) Het extra gewicht komt natuurlijk door de accu. De RK61 heeft een merkbaar mindere bouwkwaliteit en khail schakelaars. Ik wacht nog altijd op mijn bestelling van Banggood :|

[Reactie gewijzigd door Protoduct op 3 januari 2017 12:42]

Bedankt voor de goeie review heb hem ook sinds kort in mijn bezit. Alleen een vraagje, krijg jij de volume up and down aan de praat? Bij mij werken ze alleen als ik de kabel direct in het toetsenbord heb alleen draadloos werkt het helaas niet. Ik heb de macro's via de app ingesteld.
Onder Windows werkt het niet, dus het is een fout aan Obin's zijde. Hopelijk komt er een firmware-update aan ;)

Obins heeft wel aangegeven in een e-mail dat dit jaar de firmware nog open-source wordt, waarna wellicht enkele bugs kunnen worden gefixt.
Oke, hopen dat het snel is heb dit toetsenbord namelijk voor een Httpc gekocht dus volume harder en zachter zetten is wel makkelijk :P
Is de layout van dit keyboard aan te passen met de app?
Ik vind geen azerty variant online
Ja :) Alle knopjes kunnen verwisseld worden. Je moet wel de Anne en Fn-knoppen behouden.

De keycaps hebben wel een profiel dus je kunt niet fysiek de layout veranderen.
Heb je hier invoerkosten voor moeten betalen? En welke shipping optie heb je gebruikt op Banggood?
Geen invoerkosten, shipping is " Air Parcel Register ".

Of je wel of geen invoerkosten moet betalen is geluk hebben, ligt eraan wat ze in China opschrijven over de prijs. Zendtijd is ook geluk hebben - ik moest lang wachten maar anderen hadden 'm binnen enkele weken.