Specificaties 15,6" (1920x1080 TN), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus ZenBook UX510UX-DM102T Review

tHe_BiNk 30 december 2016, laatste update op 3 januari 2017, 2.050 views

Asus ZenBook UX510UX-DM102T

Een leuke laptop voor een leuke prijs.

Pluspunten

• Prijs. Net iets meer dan 800 euro.
  • Verlicht toetsenbord

Minpunten

• "Matig" scherm. OLED waar blijf je?
  • Plastic behuizing
  • Hoop onzin software/bloatware. Kost je 1 uur werk om het te verwijderen. Vervolgens was windows 10 aan de beurt met een 6GB 1 uur durende update.
  • F toetsen, arrow keys en keypad zijn wel erg kleine toetsen.

Scherm.

Het eerste wat mij opviel is de "slechte" kwaliteit van het "IPS" scherm tov een tablet ipad/pixel. Dat is toch wel een stap achteruit. Zet gelijk de automatisch brightness uit. Dan is het scherm een stuk helderder en het contrast een stuk beter als je de brightness hoger zet.

Ik zie nu dat er in deze versie een TN panel zit. Dank je Asus voor de onduidelijkheid. :( |:( Ik zou dus aanraden om de 100 euro duurdere versie te nemen die wel een IPS scherm heeft. Dat is dus ook niet waar. Daar blijkt ook een TN scherm in te zitten. Wat een oplichters/prutsers die Asus lui.

Fan geluid.

Bij gewoon office/windows/chrome gebruik staat de fan uit. Bij licht/rustig gebruik staat de fan gewoon uit. Als je met photoshop aan de gang gaat is het een ander verhaal.

Mbt gaming weet ik het niet, nog niet geprobeerd.

SSD.

Is voldoende snel, niet echt een beperkende factor.

Overal.

Een leuke laptop voor een leuke prijs.

Heb jij ook een Asus ZenBook UX510UX-DM102T?

Bedankt voor je review. Erg duidelijk!

Je hebt het over een model van 100 euro duurder waar ook geen IPS in blijkt te zitten.. bedoel je daarmee de Asus Zenbook U510UX-DM117T ? Volgens de specs van tweakers zit daar wel een IPS scherm in. Ik ben bij de mediamarkt geweest en daar vond ik het scherm wat flets overkomen. De ASUS verkoper beweerde echter dat er wel een IPS scherm in zat.. Heb jij hier meer informatie over? Of kan ik aannemen dat alle modellen in de UX510-serie een TN-paneel hebben?
Ik weet het nu ook niet meer. Het is erg onduidelijk. Kijkhoek van deze laptop is slecht en dat lijkt mij dus gewoon een TN paneel.
Ik dacht dat de UX510UX een TN paneel heeft en de UX510UW een IPS paneel heeft.

Je minpunt dat Windows moet updaten de allereerste keer, dat is natuurlijk bij elke laptop. Ik doe altijd sowieso een schone installatie, dat scheelt weer onzinprogramma's handmatig verwijderen. Wel effe opletten dat Windows is geactiveerd voordat je die cleane installatie doet. Het voordeel is dan ook dat je tijdens de installatie al de nieuwe versie ophaalt, dus dat is dan ook weer 2 vliegen in 1 klap.
Dat het bij elke Windows laptop zo is is natuurlijk niet boeiend voor de klant.

De klant koopt een eindproduct en die moet het gewoon doen, hoe Asus dat voor elkaar krijgt is niet het probleem van de klant toch?

Het is toch te zot voor woorden dat je meer dan 800 euro voor een laptop betaalt en vervolgens een "clean" installatie moet downloaden op een torrentsite of ergens anders op het internet om het ding werkend te krijgen zoals het hoort. 8)7

En dan moet je bedenken dat de meeste mensen niet eens weten hoe dat moet en dus eigenlijk met een minder goed werkend laptop zitten door alle bloatware ;(
Huh, nee, juist niet op een torrentsite! Dan ben je straks nog erger de sjaak.

Gewoon op de site van Microsoft een ISO downloaden. En bijvoorbeeld op een bootable memorystick zetten (kan heel erg makkelijk met het programmaatje Rufus).

Tsja, het is ook belachelijk, maar het is nou eenmaal niet anders. Die bedrijven zetten nou eenmaal hun eigen software erop die je ook niet gebruikt, en nog erger inderdaad, ze installeren ook prut van anderen. Zoals die McAfee trials die een klant van me waar ik de vorige week kwam net had betaald voor 2 laptops (a 75 euro per stuk). De fabrikant van de laptop krijgt dan volgens mij een fee. En ook voor het erop zetten, daarom doen ze het. Maar op een nieuwe Asus heb ik ook wel eens af-fabriek een Trojan gevonden en ook vakantiefoto's van Koreanen. Sindsdien doe ik sowieso altijd een clean install van Windows.

Het was pas nog in het nieuws dat een gerenommeerd beveilingsbedrijf dat nu ook aanraadt, bij elke nieuwe (Windows) pc/laptop/tablet een clean install doen. Ik kan het linkje niet meer vinden zo snel.
Dit https://tweakers.net/pric...are/693395;690175;690183/ zijn de versies waar IPS bij staat op Tweakers.

De eerste is een UX510UX serie, dus die heeft volgens mij sowieso een TN panel en geen IPS paneel. Ik ga ervan uit dat dat verkeerd in de Pricewatch staat op Tweakers. Alleen bij de MM verkrijgbaar en daar staat op hun website ook niet bij dat het een IPS paneel is.

De andere 2 zijn alleen bij CoolBlue verkrijgbaar. Daar staat wel dat het IPS schermen zijn, maar in de 3 reviews klagen 2 van de 3 personen erover dat het scherm niet helder of flets is. Maar dat lijkt wel te gaan over de versies waarvan Coolblue beweert dat er een IPS paneel in zit.

Het enige wat je als mogelijke koper lijkt mij kan doen is zelf langsgaan en de schermen zelf bekijken en kijken of je het de moeite waard vindt, IPS of niet, gewoon het scherm bekijken in real life.

Dan nu een vraag: Is de fan van deze laptop continu aan, ook bij wat browsen en een Office documentje? En als hij aan is, maakt hij dan veel lawaai bij gewoon wat office werk of browsen?
Nee fan is niet aan bij webbrowser of office. Alleen als je echt "enkele seconden" beide cores op 100% gaan, gaat de fan aan.