HTC Magic Zwart Review

Sailorman 10 november 2009, laatste update op 20 november 2009, 2.003 views

HTC Magic Zwart

Pluspunten

• Prima GSM en 3G bereik
  • Android OS werkt goed en is goed configureerbaar en uitbreidbaar met apps en widgets
  • Toestel is erg licht
  • Toestel is goed doordacht ontworpen, ik heb geen nare ontwerpfouten kunnen ontdekken.

Minpunten

• Batterijcapaciteit
  • Vingervlekgevoelig
  • Typen in portrait modus vrij lastig met dikkere vingers
  • Het toestel heeft geen hoge wow-factor zoals bv de iphone
  • De ingebouwde camera is redelijk waardeloos

Keuzes en afwegingen
Omdat ik helemaal niet meer tevreden was met mijn HTC Artemis P3300 was ik op zoek naar een nieuw toestel. Helaas was ik zo dom geweest om een 2-jarig contract af te sluiten bij het toestel dus de goedkoopste opties waren het contract uitzitten tot april 2010 of wachten tot ik mijn huidige contract kon verlengen met een nieuw toestel.

Ondanks dat ik tegen iedereen die het wilde weten geroepen heb nooit meer een HTC te nemen is het toch weer een toestel van deze fabrikant geworden. Mijn grieven keerden zich eigenlijk ook meer tegen Windows Mobile dan het toestel an sich. Nu HTC toestellen uitbrengt die draaien met het Android platform is dit merk toch weer interessant geworden voor mij.

Waarom de Magic en niet de Hero? Een praktische overweging is dat ik, omdat ik in dit stadium zo ver voor het aflopen van het contract alleen kon verlengen bij de telco zelf, bij Vodafone alleen kon kiezen voor de Tattoo of de Magic en de laatste in mijn ogen de beste keuze is. Daarnaast heb ik het niet zo op met HTC-eigen uitbreidingen zoals Touch-Flo (WM) en Sense (Android). Dus hup besteld en 2 dagen later had ik tot mijn verrassing het pakketje al binnen hoewel een levertijd van maximaal 2 weken was aangegeven.

Inhoud levering en installatie
Less is more... worden de verpakkingen bij Apple producten ook steeds kleiner, bij HTC en Vodafone gaan ze daar redelijk in mee. De doos is klein en bevat het toestel, accu, een oplader (voor mijn verzameling), een mini usb kabeltje (eveneens voor mijn verzameling), een beschermingshoesje, een waardeloze headset en een miniscuul boekje ter grootte van een half koffiekoekje dat bij nadere bestudering de handleiding blijkt te zijn. Who needs the manual... toestel in elkaar zetten, batterij erin en aanzetten. Doet me even denken aan toestellen van pak hem beet 10 jaar geleden toen je nog met grote letters gewaarschuwd werd dat de batterij helemaal opgeladen moest zijn voor het eerste gebruik (en dat hield je toch nooit vol).

Bij de eerste boot, waarbij je opvallend lang naar eerst een vodafone logo en vervolgens een android logo kijkt, wordt direct gevraagd om een setup door te lopen waarbij o.a. ook het google account opgegeven dient te worden. Dit ging zo rap dat ik me afvroeg of er wel wat gebeurd was maar bij nadere bestudering bleek de telefoon al meteen alle contacten en agendaitems gesynchroniseerd te hebben. Wat een verademing vergeleken bij active sync! Hierna ben je klaar. Zaken als 3G hoef je niet meer in te stellen, anders dan bij mijn vorige toestel waar je nog zelf allerlei accountinstellingen handmatig moest doen.

Het toestel in het dagelijks gebruik
Ik heb het toestel nu iets meer dan een week en ben tot dusver dik tevreden. Het toestel doet wat ik belangrijk vind namelijk e-mail, agenda en contacten snel en efficient beheren. Als gadgetfreak ben ik daarnaast blij met het feit dat je alles kan configureren zoals je wil en dat het ook nog leuk en gelikt er uit ziet. Het capacitieve touchscreen werkt prima in de praktijk. Typen gaat het makkelijkst in landscape mode en - zoals iphone bezitters allang gewend zijn - het scherm draait automatisch mee in portrait of landscape mode als je het toestel draait dankzij de ingebouwde gyroscoop. Deze transitie duurt een paar seconden waarbij het scherm blurt. Dit stoort mij in de praktijk niet. In portrait vind ik het typen lastiger en mis ik soms mijn stylo. Dit zal een kwestie van gewenning zijn. Wat ik persoonlijk heerlijk vind is dat je kan instellen dat het scherm trilt bij aanraking, alsof je een toets indrukt.

Ontwerp en uiterlijk
Qua uiterlijk heeft het toestel geen hoge wow-factor. Ik heb een paar die-hard iphone aanbidders in mijn vriendenkring en deze lieten zich ook enigzins laatdunkend uit over de plastic look en feel van het toestel. Alhoewel mijn vorige HTC steviger aanvoelde heb ik hier geen last van. Het uiterlijk is netjes en het gewicht is erg laag. Het toestel ligt lekker in de hand en laat zich in landscape mode ook goed bedienen met 2 vingers. In de onvermijdelijke vergelijking met de iphone voelt de laatste inderdaad steviger aan en is het scherm van de laatste ook inderdaad wat responsiever maar op zichzelf levert de HTC Magic een prima prestatie op dit vlak.

Overige kenmerken
Andere functies waar ik blij mee ben: het toestel aansluiten op de pc, op het toestel op de knop koppelen drukken en je hebt een 8gb harde schijf erbij waar je je bestanden naar toe kan slepen. Als muziekspeler komt het toestel aardig mee al moet je niet gaan zoeken naar functies als cover flow. De meegeleverde headset is naar HTC traditie om te huilen maar met een simpel verloopstekkertje heb ik mijn sennheiser aangesloten en dan valt het geluid prima te pruimen. Er zijn genoeg apps in de Android Market waarmee je het toestel kan integreren met Last.fm (o.a. TuneWiki). Het speelt muziekbestanden prima af vanaf de meegeleverde 8gb sd kaart. De transfersnelheid van bestanden tussen pc en telefoon is prima.

Het bereik is prima. Ik heb op veel plekken waar T-mobile gebruikers al geen 3G meer hebben gewoon 3G dekking, ook binnen werkt het prima. De ingebouwde GPS heeft buiten een vrij snelle fix al is dit niet zo rap als bij mijn vorige toestel dat een ingebouwde sirfstar chip had. De positionering in google maps is vrij precies, ook met alleen aGPS krijg je al een behoorlijk nauwkeurige plaatsing afhankelijk van je bereik. Bluetooth heb ik nog niet gebruikt.

De ingebouwde camera had er voor mij niet op hoeven zitten. Het is een leuke feature in combinatie met de barcode scan applicatie maar voor de rest een redelijk nutteloze toevoeging. Je kan alleen in vol daglicht leuke plaatjes schieten en er valt voor de rest weinig in te stellen. Categorie: leuk dat het er op zit. Ik maak er verder geen gebruik van. De camcorder functie heb ik nog niet gebruikt.

Nadelen
Nadelen zijn er ook. De batterijcapaciteit is erg laag. Vooral de eerste dagen moest het toestel meerdere malen aan de lader. Er moet bijgezegd worden dat het toestel ook vrij snel weer opgeladen is. Verder is het toestel zoals veel apparatuur heden ten dagen een grote vlekkenmagneet. Hij staat wat dat betreft prima bij mijn Asus EEE 1000HE die met zijn pianozwarte lak ook een grote vingerafdrukvlek is. Ik heb een unlockpatroon ingesteld en eventuele dieven zullen geen moeite hebben hiermee want aan de vegen op het display kunnen ze precies het juiste patroon aflezen :-)

Android
Omdat het toestel zelf eigenlijk qua features niet zo heel interessant is, deze zijn redelijk generiek, is een review van het toestel niet los te zien van het Android OS. Persoonlijk kan ik goed uit de voeten met Android. Wel moet je vooral in het begin goed zoeken waar alles zit. Zo ben ik even geweest om uit te vissen waar ik SMS berichten terug kon vinden. Verder doet Android alles wat ik verwacht van een moderne smartphone zonder al te veel poespas, ik moet niet denken aan een skin als Sense. In de Android Market zijn genoeg apps te vinden om het toestel te personaliseren zoals een last.fm client, een geocache applicatie, een zaklamp (handig!), widgets om je homescreen op te leuken. enz. De integratie met Google is totaal dus je moet hier van houden. Ik heb verder geen last gehad van de traagheid waar in sommige reviews over geklaagd wordt.

Doe je niks met Google dan is het de vraag of het iets voor jou is. Enge gedachten zoals Google weet 24/7 waar ik me bevind, wie ik bel, waar mijn vrienden wonen, enz. dringen zich soms op. Dit is echter een andere discussie en voor deze review niet interessant. Ik voor mij ben tevreden met dit toestel en zal de aankoop ervan ook niet ontraden al zijn er momenteel veel leuke nieuwe toestellen met Android op komst en is het nog maar de vraag of Android 2.0 voor de Magic uitkomt... Het toestel zelf heeft alle features van een moderne smartphone. Het design heeft geen grote nadelen of onwerpfouten, het is over het algemeen gewoon een leuk toestel dat zijn werk onopvallend doet.

Heb jij ook een HTC Magic Zwart?

Reviews door de redactie

Ik heb de Magic zelf ook gehad. Zoek eens naar een alternatief toetsenbord.

Deze werkt super!