Specificaties Thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Engie Electrabel boxx Review

Engie Electrabel boxx (Testpanel)

Een nieuwe benadering in slimme thermostaten. Een duidelijke kijk op je gas- en elektriciteitsverbruik en weersinformatie in één oogopslag. Maandelijkse kost is wel een (klein) nadeel.

Pluspunten

• Duidelijk inzicht in verbruik via meting
  • Creeërt bewustzijn over je verbruik
  • Trending over langere tijd op maat van je verbruik
  • Bouwkwaliteit
  • Ondersteunt OpenTherm

Minpunten

• Zeer gesloten
  • Maandelijkse kost
  • Beperkte weergave OpenTherm activiteit
  • Voorlopig geen ondersteuning voor zonne-panelen
  • Geen ondersteuning voor mazout-ketels

Kwaliteit Score: 4
Ik ben de 6de (en uitzonderlijke) tester en dus hekkensluiter in het panel wat vanuit Tweakers de mogelijkheid kreeg om de Boxx van Engie te testen. In Nederland staat de Boxx bekend als de Toon van Eneco en hieronder kan je lezen wat ik er van vind.
Ik woon sinds zeer kort in een nieuwbouwwoning met vloerverwarming op gas. Mijn ketel is een Remeha Calenta 40C en deze ondersteunt OpenTherm. Ons leefschema is redelijk statisch en door de vloerverwarming kan ik ook niet bijzonder hard schommelen met de temperaturen maar ik laat 's nachts wel de temperatuur wat zakken en 's morgens + door de dag op een comfort temperatuur van 23°C. Sommigen vinden dit bijzonder veel maar zowel ikzelf als mijn echtgenote ervaren 22 en hoger pas als ok of aangenaam.
Pre-installatie
Voor de installatie wordt er contact met je opgenomen door een telefoonoperator om een aantal dingen af te checken:
  • Heb je een stopcontact in de buurt van je gasmeter?
  • Heb je een stopcontact in de buurt van je elektriciteitsmeter?
  • Heb je een stopcontact in de buurt van je thermostaat?(dit is maar tijdelijk nodig tijdens installatie maar dat vertellen ze niet ;) )
  • Is de thermostaat bedraad aangesloten?
  • Welk merk en type ketel heb je?
Als alle vragen positief beantwoord zijn kan de installatie doorgaan. Het stopcontact in de buurt van je thermostaat is nodig om tijdens de installatie alle sensoren/metertjes te updaten, daarna kan alles in de kast en heb je hier geen last meer van. De afspraak wordt bevestigd in een dagdeel en dan is het wachten :) .
Installatie
De installatie gebeurde in mijn geval door Janssen Field Services door een jonge maar professionele installateur. Enkele minuten op voorhand krijg je een berichtje dat de installateur naar jou onderweg is.

Ik vind home automation, IoT en vooral domotica bijzonder interessant. Bijgevolg weet ik redelijk goed hoe de techniek in mijn huis in elkaar zit. Ik heb met de installateur eerst even alles doorgenomen en wat verteld over het huis en de verwarming en daarna zijn we van start gegaan.

De installateur heeft een aantal componenten bij, waaronder het Boxx-display, de ketelsturing en de sensors met de bijhorende meter.

De installatie verloopt in 4 grote stappen:
  • Ontkoppelen van je oude thermostaat
  • Opkoppelen van de ketelsturing unit aan de ketel
  • Aansluiten van de Boxx op de ketelsturing via je bestaande bekabeling
  • Plaatsen, aansluiten en koppelen van de sensors aan je Boxx
Mijn ketel maakt gebruik van OpenTherm. Eens de installateur wist welke OT input hij mocht aanspreken in mijn vloerverwarmingsysteem was de installatie redelijk snel uitgevoerd. De sturing wordt tegen de muur met schroeven vast gezet en aangesloten met twee draadjes. Je bestaande bekabeling die voorheen gebruikt werd tussen je oude thermostaat aan de muur en je ketel wordt gebruik om de communicatie te voorzien tussen de Boxx en de de sturing. De Boxx heeft zelf geen externe voeding nodig en wordt van spanning voorzien via de twee draadjes die ook gebruikt worden voor de communicatie tussen de Boxx en de ketelsturing.

De Boxx-display wordt aan de muur bevestigd door op een plaatje te klikken wat op zijn beurt vast gevezen zit met twee schroeven. Als de sturing van spanning wordt voorzien start de Boxx netjes op, kan de configuratie met je ketel voltooid worden en wordt je al begroet met wat kleurrijke tegeltjes en info

De installatie kan verder gaan en na het doorlopen van enkele stappen is de Boxx klaar om te pairen/koppelen met de sensors.
Het sensorpakket bestaat uit twee meetmodules die bevestigd worden aan je meters en een draadloos zendertje waar de meetmodules op aangesloten worden. Het zendertje werkt op basis van ZWave, iets waar ik in de toekomst graag eens naar wil kijken om dit via en rPi of alternatief uit te lezen.

Jammer genoeg ondersteunt de Boxx van Engie niet dat je deze sensors zelf nog kan uitlezen via een API. In de Boxx vind je wel een optie om "lokale toegang" tot de Boxx voor 2h toe te laten maar ik heb er nog geen bruikbaar resultaat uit kunnen krijgen. Jammer, laten we hopen dat dit in de toekomst open gezet wordt en dat je ook de mogelijkheid krijgt om lokale toegang permanent toe te laten ipv de tijdslimiet van 2h.

Na het koppelen van de de sensors wordt je al redelijk snel begroet met je instant elektriciteitsverbruik. Gasverbruik is niet altijd onmiddellijk meetbaar maar ook dit verschijnt na een tijdje op je display:

Netwerk-traffiek en protocollen
Jammer genoeg heb ik nog geen tijd gevonden om de firewall in het huishouden terug aan te zetten en te configureren. Gelukkig kon ik via mijn wireless access points wel al een deeltje analyseren hoe de Boxx zijn gegevens ophaalt of verstuurt:

Op basis van deze statistieken zou je kunnen concluderen dat de Boxx best veel onversleuteld verkeerd opvraagt van het internet. Toch blijkt bij nadere inspectie via een packet capture dat deze HTTP traffiek veroorzaakt wordt door dat de Boxx contact "moet" opnemen met mijn Philips Hue Bridge via HTTP/80. Geen slechte punten voor Boxx hier, want dit ligt niet in hun macht . Alle traffiek naar buiten toe voor Boxx lijkt richting Amazon Cloud Services te gaan en dit is dan ook versleuteld. Dat kunnen we alleen maar toejuichen. Ik hoop wel dat Boxx netjes een controle doet op de gepresenteerde certificaten en dit afblokt als er contact wordt gemaakt met een onbekende host/certificaat.
Gebruik van de Boxx
Al na een halve dag Boxx begin je redelijk goed te beseffen wat je gebruikt en welke apparaten best wel wat stroom verbruiken. Zo zag ik dat mijn standby-verbruik best wel meeviel met een 350W als je in acht neemt dat hier permanent een ventilatiesysteem en wat servers staan te draaien. Aan de andere kant verschoot ik me een hoedje als ik zag wat een microgolf, oven of inductievuur verbruikt. Gelukkig staan die apparaten nooit lang aan maar merk ik wel dat mijn verlichting best veel verbruikt en dat een overstap naar LED, ook op mijn gedimde kringen geen slecht idee is verbruiksgewijs.

Om je verbruik van gas en elektriciteit in EUR te zien heb je blijkbaar wel een actief contract nodig bij Engie. Op basis van je contractgegevens die opgehaald worden via het internet berekent de Boxx dan de prijs van je actuele verbruik en geeft de Boxx aan hoeveel hij schat dat je gaat verbruiken in de nabije toekomst. Jammer dat je niet zelf je kostprijs per kWh of liter gas kan ingeven zodat de Boxx dit ook zonder actief contract bij Engie kan weergeven. Ik weet niet hoe de contracten bij Engie in elkaar zitten, maar als je een Boxx stand-alone kan nemen zonder je energie af te nemen bij Engie dan doe je in mijn ogen de Boxx maar half zijn eer aan, want het financieel kostenplaatje kan hij dan niet in kaart brengen.
Tijdens het schrijven van de review en het doorlopen van alle tegeltjes (zie hieronder) is het verbruik van bv. de gas er al in EUR bij gekomen. Je hebt dus toch geen actief contract nodig bij Engie voor je energieprijs te laten weergeven op de Boxx, dat heb ik me dus fout laten wijsmaken :) . Ik heb jammer genoeg wel geen mogelijkheid gevonden tot het aanpassen van de eenheidsprijs van energie. Hoe de Boxx dit dan weet? Via een variable die wordt opgehaald van het internet lijkt me...

Mijn woning is voorzien van een aantal Hue lampen tbv sfeer. Van op de Boxx kan je met 2 drukken op het scherm snel een voorgeprogrammeerde scene oproepen of een lamp schakelen. Leuk als je snel even wil wisselen en dat Boxx je een schakelaar aanbiedt en dat je niet altijd naar je smartphone moet grijpen. Het is niet zo toegankelijk als een simpele schakelaar, maar het geeft je een extra bedienpunt voor deze lampen en dat is zeker handig meegenomen. Bedenk wel dat je de kleur van de lampen niet kan regelen op de Boxx. Alleen scenes die je zelf hebt geprogrammeerd in de Boxx kunnen aangeroepen worden.

Een detail, maar voor mij niet onbelangrijk is dat de Boxx niet weergeeft wat de ketel nu aan het doen is terwijl de officiële papieren die je aftekent hier wel melding van maken. Op mijn oude thermostaat kon ik prima aflezen of de ketel nu voor tapwater of voor CV-water aan het werken was. De documenten die je aftekent na installatie geven aan dat de Boxx dit ook zou moeten kunnen maar dit is tot op heden niet het geval. Jammer, want met het display is Boxx hierbij de uitgelezen kandidaat om dit weer te geven zodat je dit eventueel kan correleren met je gasverbruik.
Doordat ik het schema in het weekend nog niet hetzelfde gezet had als de weekdagen was het vandaag 31/12 iets te koud in huis. Omdat ik merkte dat de Boxx een afwijking had van 0.2°C ten opzichte van mijn domotica wou ik dit even gelijk trekken.

Tijdens het instellen zag ik dat er bij de verwarming een optie was om OpenTherm te controleren. Na een druk op deze knop kreeg ik plots ook in de gaten dat de Boxx nog denkt dat er radiatoren gebruikt worden en dat klopt natuurlijk niet. Nadat ik dit corrigeerde en terugkeerde naar het thuis-scherm viel me op dat de Boxx nu wel weergeeft dat iemand tapwater aan het gebruiken is. Prima!

Je kan je "opwarmingskarakteristiek" van je woning in de Boxx zetten. Als je radiatoren hebt verwarmt je woning nu eenmaal iets sneller op korte tijd dan met vloerverwarming of convectoren. Hier besluit ik dan wel uit dat de Boxx niet zelflerend is en die karakteristiek bijstelt op basis van je woning, ander thermostaten zoals de Nest. Engie adverteert hier ook niet mee maar dit is mogelijkerwijs wel iets wat je mag verwachten van een slimme thermostaat, aan de andere kant is dit volgens mij ook niet onmiddellijk een punt waar Engie op wil inzetten. De Boxx wil je vooral inzicht geven en dat doet hij eigenlijk al best goed!

Jammer genoeg kan je wel niet zien wanneer er tapwater of CV-water gebruikt werd afgezet tegen je gas-verbruik en daar schuilt in mijn ogen nog wel een leuke feature voor Boxx. We hebben hier al eens een Tweaker zien voorbij komen die via Grafana netjes zijn OT-logica in beeld heeft kunnen brengen. Omdat de Boxx zo een goede en fijne mogelijkheid heeft tot het inzichtelijk maken van verzamelde data en de elektronica al aanwezig is kan dit volgens mij relatief eenvoudig toegevoegd worden. Het gasverbruik is namelijk niet altijd zo instantieel te meten als het kWh-verbruik door een lamp of apparaat aan of uit te doen, zeker niet met een OpenTherm ketel die modulerend brand en al helemaal niet met vloerverwarming. Ik heb nu al een aantal keer een paar grote verbruikers of bewustzijn kunnen creeëren hier thuis mbt de elektriciteit, maar gas is wat moeilijker. Hoeveel kost nu eigenlijk een korte of een lange douche? Of een bad? Doe ik beter dat beetje afwas met de hand, of steek ik het in de vaatwas? Kleine dingen, maar ik vind het wel leuk om te weten.

Aan de andere kant is de Boxx best wel aanpasbaar in zijn weergave door het spelen met een aantal tegeltjes. Zo kan je bv. kiezen tussen "Elektriciteit in uren", "Elektriciteit in dagen", "Gas in dagen" waarbij veel van deze tegeltjes ook in EUR zijn weer te geven. Zo zie je snel welke dagen er boven uit springen in verbruik en dus kosten. Daarnaast stelt Boxx volgens mij ook dynamisch zijn referentiekader bij van je verbruik. Waar voor één bepaald huishouden 600W heel normaal is kan dit bij jou naar boven komen als abnormaal en "rood" op een bepaalde dag omdat dit voor hem veel is als het afgezet wordt tegen het verbruik wat de Boxx de afgelopen tijd bij jou gemeten heeft.

Na een tijdje de Boxx niet gebruikt te hebben valt deze in een standby modus. Deze is eigenlijk het best te vergelijken met een e-ink scherm van een e-reader maar dan wel heel zwak verlicht. Je zou kunnen gaan denken dat het scherm dan vervelend oplicht in het donker maar hier is eigenlijk best goed over nagedacht. De achtergrond is zwart en de tekst en icoontjes zijn wit. Je hebt geen last van light bleeding aan de randen of een storend oplichtend scherm als het volledig donker is in de kamer. Toch is de informatie duidelijk afleesbaar als je voorbij wandelt. Ik heb geen idee welk scherm ze gebruiken, maar persoonlijk vind ik de black-white modus nog het mooist van allemaal. Deze black-white modus geeft altijd de tegeltjes weer van de eerste pagina. In mijn geval de weersinformatie, de tijd, mijn instantieel elektriciteitsverbruik en het aantal m³ gas wat ik vandaag al verbruikt heb.

Ik betrap me er vaak op dat ik bij het voorbij lopen naar de Boxx kijk en even stil sta bij mijn verbruik. Zo ook daarnet tijdens het schrijven van de review waarbij ik toch merk dat het verbruik ten opzichte van de dag ongeveer dubbel is met dat van de dag. Ik bedenk me dat ik eigenlijk nog niet wist hoeveel TV-kijken eigenlijk verbruikt en neem bij wijze van voorbeeld de proef op de som voor deze review: plusminus 70W. Wow, das best veel als je kijkt hoeveel uur je voor zo een ding kan doorbrengen... Zodadelijk ook nog eens kijken als de disks van de NAS in spindown zijn? ;) .

Heb jij ook een Engie Electrabel boxx?

Mazout, stookolie, is dat niet iets van de prehistorie? In Nederland wordt dat echt bijna nergens gebruikt en ook in België is dat echt iets van vroeger. Dat dit niet wordt ondersteund is niet zo heel gek.
Niet bepaald. In België wordt het misschien niet meer actief geïnstalleerd maar we zitten hier nog wel met een heel grote legacy aan diesel/mazout/stookolie ketels ja. Dus ik vind het wel de moeite waard om te vermelden. Nu, pas op, an sich ondersteunt de Boxx het prima, het is alleen dat Engie het volgens mij niet actief toelaat...