YotaPhone Zwart Review

jetspiking 29 december 2016, laatste update op 30 december 2016, 1.010 views

YotaPhone Zwart

Snelle mooie telefoon, en al helemaal als je de prijs ziet... Mocht je veel fotograferen, kan ik dit toestel niet aanraden qua camera, deze is ronduit slecht.

Pluspunten

• Goedkoop (130 euro op Tinydeal)
  • Goede specificaties
  • E-ink display is prettig om op te lezen
  • Accu kan langer dan 5 dagen mee bij het enkel gebruiken van E-ink scherm
  • 32Gb opslag
  • Snel
  • Aan alle kanten luxe, luxe en luxe

Minpunten

• Één keer laten vallen op het E-ink scherm, en kapot
  • Slechte camera (slechte lens, wel normaal aantal pixels. 8MP)

Yotaphone 2 zwart

Deze telefoon heb ik van mijn vader gekregen, lees verder als je benieuwd bent hoe deze telefoon presteert, en hoe de prijs-kwaliteit verhouding is. De telefoon mag wel al twee jaar oud zijn, maar op de camera na doet hij niet af van een toestel van anno 2016 bijna 17.

De prijs is overigens ook gezakt van ¤700 naar slechts ¤130 euro, wat dit toestel zeker een aanrader maakt. Op deze website heeft mijn vader de telefoon besteld:

De verpakking van deze telefoon geeft een erg luxe uitstraling, daarbij is het een stevige verpakking, en genoeg vervang dopjes voor de in-ear headset, die overigens prima geluid geeft.

Hierbij een lijst met de specificaties van deze telefoon, er is geen betere manier dan deze weer te geven op het E-ink scherm.

Interessant om te weten is dat deze telefoon USB host ondersteund, dat wil zeggen dat hier een muis en toetsenbord is op aan te sluiten via de micro usb ingang die tevens gebruikt wordt voor het opladen.

Stap direct weg van dit toestel als je een goede camera wilt, op dit toestel is de camera namelijk ronduit slecht.

De telefoon beschikt verder over een 5 inch AMOLED scherm, het is dus prettig om kleine letters op te lezen, en natuurlijk Netflix op te kijken.

Ook beschikt de telefoon over NFC, en draadloos opladen. Deze functies zijn vooral handig om snel te werk kunnen gaan, het scheelt een kabel in pluggen, of op zoek moeten gaan naar je bankpas.

Op deze telefoon staat standaard gewoon de Play Store geïnstalleerd, dus deze hoef je niet d.m.v een omweg te installeren.

Dit toestel wordt geleverd met Android 4.4.3, Kit Kat. Je kunt deze echter upgraden naar 5.0 met wat moeite, hierbij de link hiervoor:

Het E-ink paneel oftewel Always-on scherm voegt écht iets toe aan de telefoon, wat geen enkele andere telefoon biedt. Het paneel leest prettig, en biedt handige opties zoals widgets zodat je de telefoon niet meer uit stand-by hoeft te halen.

Bij het alleen normaal gebruik van het Always-on scherm (ook bij het normale Android scherm dupliceren naar het Always-on paneel) krijg je aanzienlijk langere accuduur, bij mij ging de accu bij weinig gebruik zo'n 5 dagen mee, en bij intensief gebruik (niet gamen of zware taken) ongeveer 31/2 dagen.

Het E-ink paneel heeft geen backlight, dit houd in dat je altijd licht moet hebben, anders kun je er niets op zien. Dit zorgt er wel voor dat lezen in de zon geen probleem is maar het tegenover gestelde, hoe meer licht des te beter te lezen.

Wel moet ik een hoesje voor het E-ink paneel aanraden, dit gaat na één keer vallen kapot, niet anders dan een iPhone dus...

De telefoon heeft zoals ik zei een prima accu, als je deze telefoon enkel gebruikt met het normale scherm gaat de accu een ruime dag mee, deze moet je dan wel 's avonds aan de lader hangen, wil je hem de volgende dag nog gebruiken.

De telefoon hapert niet en werkt vlot, maar toch merk je soms dat het minder geoptimaliseerd is als iOS of Windows Phone, dit merk ik tot nu toe bij elke Android telefoon, dus gebruikte je hiervoor Android zul je het niet merken.

De telefoon heeft geen verwijderbare batterij, en een oplet puntje is wel dat je er enkel een Nano simkaart kunt instoppen, dus oude sim kaartjes zul je moeten laten bijknippen.

Ben je op zoek naar een telefoon met ijzersterke specificaties op de camera na? Lees je veel? Zoek dan niet verder, deze telefoon is iets voor jouw!

Bedankt voor het lezen, vond je dit een mooie review? Dan zou je mij erg verder helpen om deze review te beoordelen en wie weet zelfs te nomineren voor één van de 50 reviews van deze maand.

Gebruikersreview/blog van de Maand: december 2016

Mocht je nog vragen hebben, stuur dan gerust een reactie! Ik sta geheel open voor tips, dus twijfel vooral niet om verbeteringen door te geven!

Heb jij ook een YotaPhone Zwart?

Reviews door de redactie

Een goed begin is het halve werk zal ik maar zeggen.

Je bent goed bezig maar wat ik nog wel in je review mis is dat dit waarschijnlijk de YD206 versie is. Dit is de Chinese versie zonder 4G band 20 (LTE 800). De YD201 (Europa) en YD205 (Rusland) hebben wel band 20 maar deze worden niet meer door de Chinese webshops verkocht. Zaken die ik ook mis en wat je niet vermeldt of getest hebt is dat het E-ink display geen backlight heeft en dus niet in het donker gebruikt kan worden. Daarnaast is het normale display een 5" AMOLED display, heeft het NFC en qi draadloos opladen. Verder komt dit toestel met Android KitKat maar er is ook een Android Lollipop ROM voor te krijgen.

Inmiddels is de YD206 voor zo'n 108 Euro te krijgen bij o.a. Gearbest maar als het goed is komt in 2017 de Yotaphone 3 uit.
Bedankt voor het doorgeven, ik ga dit spoedig in mijn review verwerken. Ik heb echter niks gevonden over de verschillende versies op Tinydeal, hier staat ook geen model nummer of iets bij.

Bij Software update staat niet de Lollipop rom, waar kan ik deze vinden?
Hoi, ik heb ondertussen weer een nieuwe review geschreven. Zou het tof vinden als je er even kritisch naar kijkt. (als je tijd hebt)

Alvast bedankt!

productreview: Samsung Galaxy Tab A 10.1 (2016) WiFi Zwart review door jetspi...
Maakt niet uit, ik wist het eerst ook niet. Via Google kun je zoeken op de verschillende YD versies. Vaak zie je bij de vragen zoals op Tinydeal en Gearbest of dit versie YD206 is. Ook is er nog de website van Yotaphone zelf maar daar spreekt men niet over YD versies.

Bij XDA vind je alles over de Yotaphone en hoe je moet updaten er wordt zelfs gewerkt aan een Marshmallow versie door Russische gebruikers.
Bedankt voor de informatie, ik heb het in de review verwerkt.
Het gaat de goede kant op maar vergeet niet dat een review niet alleen een opsomming van functionaliteit is maar gaat het over jouw mening van het product, hoe ervaar jij het product en wat er goed en minder goed aan.

Als minpunt geef je aan dat het E-ink scherm stuk is na een val stuk is. Is dat echt een minpunt of eerder dat het toestel geen bumper of case heeft extra kwetsbaar is tegen vallen. ;)
Dat is zeker zo, maar ik wil niet te subjectief overkomen. Ik vind hem snel werken, maar iets minder snel als een Windows Phone of Apple, er staat ook een beoordeling in de slider, en ik heb benoemd dat ik de camera waardeloos vind. De échte minpunten heb ik eigenlijk wel benoemd, de rest werkt prima naar mijn idee.

Ik beschouw het eigenlijk toch als een minpunt, aangezien het E-ink scherm van Corning Gorilla glass zou moeten zijn. Dan zou je verwachten dat het meer kan verdragen dan een normaal scherm.

Nog tips voor een eventuele volgende review waar ik op zou kunnen letten?

[Reactie gewijzigd door jetspiking op 30 december 2016 15:22]

I got news for you: ik heb hier een yotaphone liggen met een gebarsten voorkant na één keer vallen. Kan met elke telefoon gebeuren, maar de yotaphone heeft het glas doorlopen tot aan de rand, dus barst het sneller.

Heb ook nog een intacte in gebruik, maar die gaat in de verkoop denk ik, vanwege geen dual sim. Camera is idd alleen goed voor snapshots voor Facebook. :)

Wel een behoorlijk snel toestel met mooi scherm voor deze prijs. Zeker geen afrader!

[Reactie gewijzigd door Hyp Hyper op 31 december 2016 01:49]

Nee dat zeker niet, het toestel wordt daarnaast nog net niet gratis weggegeven met deze specs. Normaal zou je hier momenteel een euro of 300 voor moeten neertellen lijkt mij.
Hey! Je hebt ook een review geschreven, tof! :) Kom je nog met meer? Succes!
Ben ik wel van plan, zodra ik iets nieuws heb zal ik dit zeker doen, bedankt!