Specificaties 14" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo Yoga 710-14IKB (80V4004NMH) Review

flappie88 26 december 2016, 2.159 views

Lenovo Yoga 710-14IKB (80V4004NMH)

goede prijs-kwaliteitverhouding

Pluspunten

• snel!
  • beeldscherm
  • aluminium behuizing

Minpunten

• ventilator wat enthousiast
  • geen usb-c

Inleiding:
Na 4,5 jaar mijn Samsung laptop te hebben gebruikt, was die wel aan vervanging toe. De eisen waren in ieder geval een 250 gb ssd, een goed fhd ips beeldscherm, en niet te lelijk. (Het oog wil namelijk ook wat.) De videokaart vond ik niet zo belangrijk, het zwaarste werk wat ik erop doe is wat fotobewerking van vakantiekiekjes.
De keuze werd uiteindelijk ingeperkt tot de Macbook pro, de Asus Zenbook, de HP x360 en de Lenovo Yoga 710. Die laatste is het geworden; hieronder mijn bevindingen.

Uitrusting:
Er zit niks bijzonders in de doos. De laptop en de lader, that's it. Aansluitingen zijn voldoende, maar niet overvloedig. Je moet het doen met 2x normaal USB, mini-hdmi, sd-kaartlezer en koptelefoon. Helaas geen usb-c. Voor mij verder niet zo'n issue want ik ben geen heavy user voor wat betreft usb-randapparatuur. De kaartlezer wordt ook steeds vaker (onterecht) wegbezuinigd, maar hier zit ie dus nog op. Die gebruik ik zelf nog veel voor de sd-kaarten uit de fotocamera.
Het adaptersnoer is overigens aan de korte kant, dus houdt een verlengkabel bij de hand.

Prestaties:
Deze machine is gewoon razendsnel. Punt.
Koud opstarten duurt 10 seconden. Programma's openen in een oogwenk. De ssd en i7-7500u doen hier zijn werk.
Het beschikbare geheugen is 8 gb (ddr4), en niet uitbreidbaar.

Beeldkwaiteit:
Het beeld is top! Ik kom van een hd-ready 15" tn-paneel, dus dat kon ook niet veel slechter, maar ook vergeleken met andere beeldschermen laat dit 14" (overigens glanzend afgewerkte) fhd-paneel prachtige plaatjes zien. Het is een touchscreen, maar of ik dat veel ga gebruiken betwijfel ik. (Als tablet is het apparaat simpelweg te groot en te zwaar.) De reflecties binnenshuis zijn wel aanwezig, maar vallen me erg mee voor een glanzend afgewerkt scherm.

Bouwkwaliteit:
De volledig aluminium behuizing voelt zeer stevig aan en maakt een premium indruk. Verder ook geen rare piepjes of kraakjes, en ook de scharnieren doen hun werk goed: geen gewiebel. Alleen in de dichte stand sluit het beeldscherm net niet perfect met de onderkant. Dit heeft verder geen invloed op het gebruik, maar je voelt en ziet verschil tussen links en rechts bij gesloten beeldscherm. Ik heb nog niet aan de scharnieren gezeten, maar het zou kunnen dat daar nog wel een stelmogelijkheid in zit om e.e.a. wel recht uit te lijnen. (Maar om daar nou 1000+ extra euro's voor een Macbook aan uit te geven....)

Ergonomie:
Het toetsenbord en trackpad werken goed en prettig. De achtergrondverlichting voor het toetsenbord heeft op papier drie standen, maar het verschil tussen de twee "aan"-standen is miniem. In de praktijk kun je dus kiezen tussen aan of uit.
Wel wennen is de vreemde layout van de rechter shift-toets. Door de volwaardige pijltjestoetsen is de shift-toets geminimaliseerd, wat in de 1e weken van gebruik nogal eens ervoor zorgt dat je de pgup-toets indrukt in plaats van de shift. Het went wel, maar toch een vreemde keuze wat mij betreft.
Zoals al eerder gezegd, lijkt het me uitgesloten het apparaat als volwaardige tablet te gebruiken. De tent-stand is handig in bed voor het kijken van een filmpje.

Warmte / geluid:
warmte: geen problemen. Nergens wordt het echt warm. Dat heeft waarschijnlijk weer iets te maken met dat de ventilator wel vroeg inschakelt. Bij internet en e-mail gebruik houdt die zich keurig koest (dan hoor je ook niks), maar bij zwaardere belasting ga je de ventilator wel horen. Het wordt nooit echt storend, maar de ventilator is dus wel hoorbaar aanwezig in stillere ruimtes bij zwaardere belasting.

Mobiliteit & accu:
Hij is lekker compact voor een 14" laptop, en het gewicht is met 1,7 kg (ondanks het aluminium) ook binnen de perken gebleven.
De accu is niet extreem groot, maar voor het dagelijkse internetten en e-mailen groot genoeg om een uur of 9-10 om te krijgen. Ik heb nog niet geŽxperimenteerd met films kijken of fotobewerking op een accu-lading.

Prijs:
Wat mij betreft krijg je voor deze prijs (duizend euro ten tijde van aanschaf) een prettig werkende, snelle machine met een premium "feel", die er ook nog eens fraai uitziet.

Heb jij ook een Lenovo Yoga 710-14IKB (80V4004NMH)?

Heb jij ook last van een hangende Spacebar?
nee, dat probleem herken ik niet. Kan je helaas dus niet helpen met een oplossing.