Samsung 850 EVO 250GB Review

DoggyDogger 25 december 2016, laatste update op 1 januari 2017, 628 views

Samsung 850 EVO 250GB

De beste vervanging voor een harde schijf. De opstart tijd is vele malen sneller. En om niet te vergeten zijn programma's zoals Skype, Chrome etc. veel sneller opgestart.

Pluspunten

• Hoge Schrijf en Lees snelheden
  • RAM geheugen kan als Cache worden gebruikt voor een tijdelijke snelheids Boost
  • Software om te kijken hoeveel TB je heb geschreven en het aan zetten van RAPID mode voor de ram cache instelling.
  • Goedkoper en/of sneller dan de vorige EVO versies o.a. 750, 840

Minpunten

• Je moet het willen om te kopen. Aangezien het ongeveer 2 keer duurder is dan een 1 TeraByte harde schijf van Western Digital

Aangezien zijn er heel veel Sata SSDs. Maar de SSDs die Samsung maakt zijn meestal meerdere malen beter in kwaliteit dan bijvoorbeeld Kingston.

Deze eigenschap heeft natuurlijk veel gemeen met alle andere SSDs maar ik ken geen andere SSDs die de snelheid kan behouden zonder dat de Sequential snelheid inzinkt naar 200MBps.

Ik heb geen haat aan de andere bedrijven. Maar als je iets meer geld uitgeeft kan je een betere prestatie krijgen voor maar een paar tientjes meer.

Heb jij ook een Samsung 850 EVO 250GB?

Meer advertenties

Wat een overdreven uitspraken doe je in deze mini-review. Kost deze SSD 5 keer zoveel als een 1TB WD? Dacht het niet: dat is eerder rond het dubbele (lees 2x). Samsung maakt daarnaast echt niet meerdere malen betere kwaliteit SSD's dan een Kingston, Crucial of Sandisk (om maar even wat andere merken op te noemen), zelfs geen beetje. Het is eerder stuivertje wisselen, dat geldt ook meestal voor de snelheden tussen merken en gelijkwaardige SSD's.

Rapid mode is overigens een veredelde term en niks anders dan een soort van RAM-disk. Die kun je ook zelf aanmaken, zelfs als je alleen van HDD of USB-stick draait en kon jaren terug al ;). Dat geheugen kan je trouwens niet verder gebruiken op dat moment als echt RAM, mocht software dat nodig hebben.

Leuk feitje, wist je dat Samsungs Magician wat persoonlijke gegevens van je doorstuurt naar hun servers ? Dit was eerder niet het geval en niet nodig om te installeren om firmware upgrades te kunnen doen van je SSD (nu wel dus). Nee Samsug is niet de heilige graal onder SSD's hoor, maar verder ook niks mis mee. Draai zelf ook een evo 850. Echter, als de Crucial mx300 toen al te verkrijgen was had ik die genomen vanwege extra capaciteit tegen een lagere prijs (snelheidsverschillen miniem).

Overigens welkom to the club! SSD's zijn super fijn, stil, licht en bloedjesnel vergeleken met traditionele HDD's

[Reactie gewijzigd door ToFast op 26 december 2016 00:26]

Oh god, ik schrijf de review over de verkeerde ssd... Het was de bedoeling dat ik een review schreef over de 1TB variant... Oepsie 8)7

Over de ramdisk is wel allemaal waar. Maar ik heb het liever even makkelijk door maar 1 knopje in te drukken i.p.v. zelf alles in elkaar te frutselen met gratis software.
Haha dat maakt het iets duidelijker :9 Ja het is wel erg gemakkelijk om zo gebruik te kunnen maken van een ramdisk. Veel plezier van de SSD. Wil je wat extra informatie (ook aantal GB/PB aan schrijfacties, aantal keer gestart, aantal draaiuren en smart info) dan is het kleine programmaatje crystal disk info ook interessant om af en toe op te starten (is een portable zip versie van te downloaden). Hiermee kun je ook zien of een SSD / HDD 'fouten' maakt / heeft.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 26 december 2016 10:12]