Tweakers zegt: 5,5

Alcatel Shine Lite Goud Review

Cabbie_86Testpanel 30 december 2016, laatste update op 13 januari 2017, 122 views

Alcatel Shine Lite Goud (Testpanel)

De Alcatel Shine Lite is een prima toestel voor dagelijks gebruik. Hij voelt snel aan en het scherm is prima. Als je van foto's maken houd is dit toestel minder geschikt. De kwaliteit gaat bij lage lichtsterkte snel achteruit. Het design is stevig en voelt premium aan.

Pluspunten

• Inclusief bumpercase
  • Geen/weinig Bloatware
  • Vingerafdrukscanner
  • Minimale Alcatel-Android schil
  • Goede Prijs/Kwaliteit
  • Camera flits voor en achter
  • OS voelt soepel aan

Minpunten

• Bijgeleverde oordopjes
  • Camera

Twee weken geleden mocht was ik uitverkoren om voor Tweakers een Review te schrijven over de Alcatel Shine Lite. Een budget smartphone met een goed design en stevige bouwkwaliteit.

Unboxing

Zoals ieder andere telefoon wordt de Alcatel Shine Lite in een compacte verpakking geleverd.

Bij het openen van de doos zie je gelijk het toestel in een beschermende folie, met daar overheen nog een plastic zakje. Voor de prijsklasse telefoon is dit zeer netjes verpakt.

Onder in de doos vind je de accessoires:
  • Quick Start Guide
  • Laadkabel
  • Sim-tray pin
  • Bumpercase

Specificaties

Aangezien dit een budget telefoon is, heeft deze geen spectaculaire specificaties.
Afmetingen: 141.5x71.2x7.45 mm
Opslag: 16GB, uitbreidbaar met MicroSDHC
Batterij: 2460mAh
Camera achter: 13MP
Camera voor: 5MP

Standaard wordt het toestel geleverd met Android OS 6.0.
Voor meer specs kijk hier: Tweakers Pricewatch
of hier:Phone Arena

Ontwerp

De verpakking van de telefoon geeft aan: "Sleek & premium". Bij het uitpakken van de telefoon voelt deze ook premium aan. De bouwkwaliteit is vergelijkbaar met een high-end telefoon. Het toestel is aan de voor-en-achter zijde voorzien van glas, met aan de randen aluminium.
Het ontwerp ziet er over het algemeen zeer goed uit. De telefoon voelt stevig aan en is niet te dik. De afwerking is perfect, alle hoeken zijn afgeschuind. De overgang van de rand naar het glas is niet perfect op elkaar afgestemd, wat de indruk geeft dat de rand scherp is. Ik heb er echter in de tijd dat ik er mee heb rond gelopen geen last van gehad. De meegeleverde bumper verhuld dit ook.
Aan de voorzijde zijn, wanneer het scherm uit staat alleen de speaker en camera zichtbaar.
Aan de achterzijde zijn de camera, dual-tone LED flash en vingerafdrukscanner te vinden. Deze reageert goed en herkend snel je vinger zodat je nooit lang hoeft te wachten om in je telefoon te komen.

Aan de zijkanten vinden we de sim-tray welke met het bijgeleverde pinnetje kan worden uitgenomen. Het toestel is een single-sim toestel, wat dus ruimte bied voor 1 simkaart en 1 Micro SD kaart.

Aan de andere kant zitten de knoppen voor het volume en de aan-uit knop.
Deze zitten kwa positie precies andersom dan op mijn Huawei P9 Lite, wat nog wel eens voor verwarring zorgde...

De onderkant bevat de microfoon micro-USB aansluiting en speaker.
De bovenzijde bevat een audiojack en een noise-cancelling microfoon.
Aan allebei de kanten vind je kunststof strips om de antennes van elkaar te scheiden.
Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van dit toestel is zeer goed te noemen. Als ik dit toestel, zonder de prijs te weten, in mijn handen had gekregen, dan had ik gedacht dat het vast een duur toestel moet zijn. Door de glazen voor en achterkant, en de aluminium omranding geeft dit het toestel veel stevigheid.
Door het gewicht en de bouwvorm is dit een fijn toestel om vast te houden.
Knoppen
De drie fysieke knoppen op de Alcatel Shine Lite zijn netjes afgewerkt en geven een goede feedback.
Naast de fysieke knoppen heeft het toestel aan de onderzijde de drie Android standaard knoppen verstopt. De icoontjes komen alleen tevoorschijn bij het inschakelen van het toestel, en wanneer je ze daadwerkelijk nodig hebt.
Dit vond ik zelf storend, aangezien wanneer je terug wilt, of de app slider wilt openen, je eerst de juiste knop zoekt. Dit vergt wat oefening en wennen waar dat de knoppen exact zitten.
Scherm
Het scherm is geen Full-HD, maar dat kan je verwachten van een toestel in deze prijsklasse. Desondanks heeft het scherm een goede kleurweergave en zijn de helderheid instellingen prima.

Camera

De front-camera is een 13MP moduul welke bij goed ligt prima foto's maakt.
Zie onderstaand vergelijk foto's met een Huawei P9 Lite en Apple iPhone 5s

Zonder HDR+FlitsMet HDR
Alcatel

Huawei

iPhone

Zoals in bovenstaande foto's te zien gaat de kwaliteit bij schemer hard achteruit. wanneer de flits gebruikt wordt zie je bij de Alcatel een waas verschijnen welke je bij de iPhone ook ziet. De Huawei heeft hier minder last van, al zie je hier ook een witte waas.

De Alcatel maakt 4864x2736px foto's wat een 16:9 ratio oplevert en dus 13MP bevat.
De iPhone en Huawei maken beide 3264x2448 foto's wat een ratio van 4:3 oplevert en dus 8MP bevat.
Om eerlijk te zijn prefereer ik de 16:9 ratio ondanks de missschien wat mindere beeldscherpte, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Bereik

Gedurende de testperiode heb ik geen problemen ondervonden met het bereik van het toestel. Ik was altijd en overal goed bereikbaar (regio Gelderland, Nijmegen) met een Vodafone abo.
Belkwaliteit
De belkwaliteit van het toestel is prima, de tegenpartij kon mij altijd goed verstaan, en andersom was dat ook altijd het geval.
Wireless
Het WiFi bereik is ook prima. Overal waar ik was had ik een gelijk bereik met de iPhone en Huawei.

Batterij

De batterij van de Alcatel heeft een capaciteit van 2460mAh. Dit is voldoende om de dag mee rond te komen met regelmatig facebook, whatsapp en je mail te kunnen checken. Met Waze kan ik 3 uur navigeren, waarna ik nog zo'n 20% batterij over heb. Dit is voor mij voldoende om zo de dag door te komen.

OS

Het OS is Android, met daar over heen een lichte skin van Alcatel. Deze is simpel en heeft niet te veel poes-pas. De gebruikelijke widgets zijn beschikbaar zoals het weer en e-mail. Het menu is eenvoudig en laat alle gebruikelijke instellingen zien.

De standaard icoontjes zijn nog goed herkenbaar en zijn niet te veel veranderd door de
Beveiliging
Het toestel heeft meerdere beveiligingsopties welke standaard in Android zijn meegeleverd. Dit zijn de vingerafdruksensor, pincode, patroon en wachtwoord.
Een extra beveiligingsoptie, welke ik niet heb kunnen vinden op mijn andere toestellen, is dat bij het opstarten van het toestel een pincode/patroon/wachtwoord vereist is. Standaard is het toestel gecodeerd. Een extra pincode voordat Android daadwerkelijk is opgestart is dus nog een extra laag beveiliging.
Betrouwbaarheid en Stabiliteit
Het toestel is stabiel en draait na 2 weken nog steeds soepel. Ik heb geen crash meegemaakt, of dat ik het toestel heb moeten herstarten.
Prestaties
Het spelen van spellen gaat redelijk soepel. Laadtijden zijn wat langer doordat er langzamere hardware in het toestel zit.
Met AnTuTu heb ik een Benchmark uitgevoerd waar de volgende score uit komt.
De score geeft aan dat het toestel geen high-end toestel is, maar dat het toestel voldoende is voor dagelijks gebruik. Hier is de prijs dan ook zeker naar.

Het toestel is een prima toestel voor dagelijks gebruik. De doelgroep is mensen die niet te veel eisen stellen aan het toestel. Het toestel is degelijk en sterk. Heeft een premium uitstraling en heeft een prima accuduur. Op het moment dat je spellen gaat spelen, denk er aan dat de laadtijden wat langer zijn, en dat bij zware spellen het toestel toch te langzaam is.
Bij dagelijks gebruik, Facebook, bellen, browsen, gaat het toestel makkelijk een dag mee. Bij het spelen van spellen, of bij gebruik als navigatie apparaat, gaat de batterij ongeveer een halve dag mee.
Het scherm is prima, heeft een goede kleurweergave en heeft een groot helderheid-bereik. Overdag is het scherm goed leesbaar.
Het OS is ook prima. Alcatel heeft een lichte skin over Android heen gezet, wat niet te veel in de weg zit.
De "hardware" keys onderaan het scherm zijn soms lastig te vinden. Dit omdat de backlight bij geen gebruik word uitgeschakeld. Dit zorgt er voor dat je soms aan het zoeken bent voor de juiste plek van de "back" of "recent-apps" buttons.

Wat betreft de prijs-kwaliteit vind ik dit een zeer goed toestel.

Heb jij ook een Alcatel Shine Lite Goud?