Specificaties 10,1" (1920x1080 IPS), 64GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Peaq PMM C1010-I02N3 Review

Ryaka 22 december 2016, 1.561 views

Peaq PMM C1010-I02N3

Zoek je een 2-1 met een Full HD-Scherm en lange autonomie, geschikt voor browsen en het draaien van kantoorsoftware dan is deze tablet voor weinig geld een zeer goede keuze. Jammer is wel het gebruik van een oude processor

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • laptop-modus
  • Full HD AVHA Scherm
  • Autonomie
  • Storage maximaal beschikbaar
  • Weinig bloatware
  • 36 maanden garantie
  • Dolby Theatre Sound

Minpunten

• Oude Processor
  • Geen H265 support
  • Ledje
  • Initieel wat rare glitches
  • Glanzend scherm

Geteste variant: PEAQ PMM C1010-I01B1

Capaciteit batterij: (Tablet) 8000 mAh+ (Keyboad) 4000 mAh
Besturingssysteem: Windows 10
Touchscreen: Ja
Inleiding:
Na het overlijden van m’n 8” Windows tablet was ik op zoek naar een nieuwe waarbij ik geprobeerd heb om de valkuilen van m’n vorige aankoop te vermijden. Alhoewel het vorige toestel extreem handig was door z’n 8” formaat ondervond ik het mankeren van een toetsenbord en de beperkte uitbreidbaarheid van de enige micro usb OTG-poort als ernstige beperkingen.

Hierdoor was ik op zoek naar een 2-1 tablet met minstens 2 USB-poorten en een toetsenbord. Qua processor was ik zeer tevreden over de balans die de Z3735F me gaf tussen performance en batterijduur, daarom was ik niet op zoek naar een toestel met een krachtigere CPU/GPU. Wat ik wel geleerd had is dat 64GB/2GB voor mijn gebruik een absoluut minimum was om comfortabel te kunnen werken.
PEAQ
Voor de mensen die nog nooit van dit merk gehoord zouden hebben, PEAQ is in essentie het huismerk van Media Markt, en levert dit model met 36 maanden garantie. Gezien mijn vorige tablet met in essentie identieke hardware overleden was na 23 maand was dit voor mij een belangrijk argument.
Eerste Indruk
De Peaq PMM C1010 is met zijn 10.1” scherm fundamenteel groter en veel zwaarder dan een 8”, maar heeft een echt Full HD-Scherm heeft me overtuigd. De tablet zelf is reeds van voldoende uitgangen voorzien: 1 x microUSB / 1 x miniHDMI / 1x Micro SD / 3.5 mm headphone jack en het keyboard dock voegt daar nogmaals een full sized USB 2.0 poort en een extra SD slot aan toe.

De brushed - metal finish op de tablet en de bovenkant van de dock geven het geheel een aangename look & feel. De onderkant van het keyboard dock is uitgevoerd in zwart plastic, maar dit stoort zeker niet en breekt het toestel zeker niet af. Om onverklaarbare redenen zijn beide Usb aansluitingen slechts USB 2 poorten, terwijl er een USB 3 controller aanwezig is. Dit is vooral jammer in combinatie met bvb. Een extern scherm dat gebruik maakt van displaylink.

Dankzij de extra batterij in het keyboard dock kan deze 2-1 echt wel lang blijven doorgaan zonder aan de stroom te moeten hangen. Wat ik wel vreemd vind, is dat van zodra je de tablet en het dock koppelt, ook al is de tablet uitgeschakeld er onmiddellijk een (blauwe) led gaat branden waardoor de batterij langzaam leeg begint te lopen. Ook werkt het toetsenbord niet (meer) als de batterij van de dock leeg is.

Connectie tussen tablet en dock gebeurd via krachtige magneten en geeft voldoende stevigheid en kan je zoals bij meerdere 2-1 toestellen de PEAQ ook omgekeerd in het dock plaatsen en de tablet zowel in laptop, display- als tentmodus zetten.

Door de extra batterij is het keyboard ook lekker zwaar en iets dikker, hierdoor zal de PEAQ niet zomaar omvallen in laptopmodus en heeft het keyboard een lichte helling wat aangenamer is bij het typen. Het toetsenbord is goed uitgevoerd en de toetsen hebben voldoende aanslag om vlot te kunnen typen wat de PMM 1010 zeer bruikbaar maakt als laptop voor onderweg.
Opslag:
Qua recovery mogelijkheden heeft PEAQ ervoor gekozen om volledig te vertrouwen op de herstel mogelijkheden van Windows 10, dit heeft als voordeel dat de recovery partitie klein blijft (495MB) en er van de 64GB veel ruimte voor de gebruiker beschikbaar blijft.

Ik zou echter iedereen aanraden om voor de zekerheid gebruik te maken van de mogelijkheid welke Microsoft je geeft om een recovery iso te downloaden (https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 ) voor je toestel. De PEAQ laat je eenvoudig weg toe om het boot menu aan te passen waarna je windows kan installeren vanaf dit medium.

De snelheid van het emmc geheugen zoals gemeten met CrystalDiskMark, toont inderdaad aan dat het ruim snel genoeg is voor de beschikbare processor en storage zelden de bottleneck zal worden.

Sequential Read & Write: 153MB/s & 92,98MB/s
Random Read & Write: 27,5 MB/s & 11,37 MB/s
Scherm:
Keurendiepte en contrast zijn zoals verwacht ruim voldoende om de tablet als multimedia device te gebruiken en de resolutie van het scherm maakt het aangenaam om te gebruiken, de merkbaar aanwezige reflectie de tablet een iets beperkter nut in vol zonlicht. Dit is echter een euvel waar meerdere tablets tegenaan lopen.
Dolby Sound
De Peaq PMM is voorzien van Dolby Home Theatre output sound, wat vooral leuk in combinatie met bvb. Netflix, maar ook voor het beluisteren van muziek. De speakers zelf geven een goed geluid maar mankeren een beetje bas.
Bijgeleverde software
Peaq levert de MMC met een Microsoft Office 365 (1 jaar) abonnement, Cyberlink YouCam Metro, CyberLink PowerDVD 12.0.5619.5, en de haast obligatoire 30 dagen, onmiddellijk verwijderde McAfee (30 dagen trial).
CPU
De Atom Z3735F is een budget processor $18 van intussen ook al bijna 3 jaar (Q1’14) oud en dat is zichtbaar op redelijk wat plaatsen. Voor gewoon surfen en office gebruik is de processor voldoende snel, zolang je geen zware PowerPivot’s draait. De maximale bandbreedte van deze CPU bedraagt 10GB/s en heeft een PassMark CPU-score van 927 wat niet hoog is, maar voldoende voor licht computergebruik en het gebruik van Windows Store Apps. Moeilijker echter is het ontbreken van een hardware matige H265 decoder en de zwakke GPU.

Het is in deze context dat het kiezen voor de recentere, 2$ duurdere x5-Z8350 (of nog beter de $27 kostende x5-Z8550) een veel logischere keuze had geweest voor een nieuw model, de huidige processor keuze zal zeker de houdbaarheid van dit model negatief beļnvloeden.
Video:
Afspeel test is uitgevoerd met de h264 editie van Big Buck Bunny in full HD zowel in H264 (MPEG4) als in H265 (MPEG5) hogere resoluties hebben volgens mij op deze processor geen zin. MPEG 4 speelt heel vlot af en gebruikt een minimum aan CPU, maar door het ontbreken van een hardware matige decoder voor H265 is de MPEG5 versie niet te bekijken. Dit is een van de plaatsen waar je kan zien dat het een oudere generatie CPU betreft.
Gamen – Nope! Of…
Om te gamen is het toestel compleet niet geschikt, maar dat was voor mij ook niet de bedoeling, maar voor de volledigheid toch getest. De grafische capaciteit is gewoon te beperkt en eigenlijk enkel geschikt voor rudimentaire of oudere games. Dit wordt nog versterkt omdat er in dit toestel een Full HD-Scherm aangestuurd moet worden. Zo draait bvb. Minecraft rond de 10-12 FPS wat eigenlijk niet echt speelbaar is. De meeste tablet games spelen echter voldoende snel.
Omdat de Atom wel voorzien is van hardware matige h264 decoding, is er echter een andere goede oplossing mogelijk, welke zeer goed werkt en dat is om het gamen over te laten aan een current gen gameconsole en de schermen te streamen naar de tablet. In mijn ervaring is het wel beter om enkel de schermen te streamen en de controller rechtstreeks te connecteren aan de console. Zowel de XBOX one als de PS4 bieden tegenwoordig deze mogelijkheid en voor zover ik kan testen werkt dit op de XBOX zeer fijn. Ok dit is zeker niet voor alle games de beste oplossing, maar games zoals Forza 6 werken op deze manier perfect.
Eerste start/kleine glitches
Bij de eerste setup zijn er bij mijn toestel echter een paar zaken niet 100% correct verlopen, waardoor het toestel initieel traag in gebruik was en veel CPU leek te gebruiken. Om een aantal zaken uit te sluiten heb ik eerst het toestel volledige gepatched naar build 14393 (1607) waarna ik de herstel procedure heb doorlopen.

Hierna ging de setup zonder problemen en een extra DISM health check (DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth && DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth) leverde een perfect werkend toestel op dat lekker responsief is.

Af en toe lijkt ook de dock zijn SD kaart te “verliezen” de USB 2 controller zo instellen dat Windows deze niet meer mag uitschakelen om power besparen lijkt dit issue op te lossen.

Ik neem aan dit een issue was gerelateerd aan mijn exemplaar maar je weet maar nooit of andere mensen hier ook last van ondervinden. Een mailtje via hun sipport website bleef tot nu toe onbeantwoord.
Conclusie:
De PEAQ PMM C1010 levert voor zijn prijs een zeer draagbaar toestel af dat er degelijk uitziet en voor veel computergebruikers een ideaal internet/portable toestel kan zijn. Het Full HD-Scherm is aangenaam in gebruik, samen met het goede toetsenbord en de bijgeleverde office 365 is het toestel softwarematig goed voorzien en ook surfen gaat lekker snel en vlot.

De via micro SD uitbreidbare opslag maakt samen met de reeds aanwezige 64GB het toestel ook geschikt voor mensen die op zoek zijn naar een goedkope en degelijke laptop/desktop vervanger op voorwaarde dat de gebruiker voldoende vertrouwen heeft in cloud storage oplossingen zoals het in de bijgeleverde office 365 beschikbare onedrive en geen al te zware applicaties wil draaien.
Ook het SD slot is zeer aangenaam om bvb. Foto’s te bekijken en te bewerken op vakantie.

Zoals wel vaker bij 2-1 tablets van rond de 250 euro is de uiteindelijke keuze dan ook een kwestie van afwegen. De tablet is voorzien zijn van een oude Atom & eMMC storage maar heeft een HD-scherm en een lange accuduur, zonder de look & feel te verwaarlozen.

Zoek je een 2-1 met een Full HD-Scherm met een lange autonomie geschikt is voor browsen en het draaien van kantoorsoftware en store apps, dan is deze tablet voor weinig geld een zeer goede keuze. Heb je meer processor en grafisch geweld nodig, moet je voor jezelf overwegen of je 2x zoveel wil uitgeven aan een toestel met een echt snellere 5005U processor.

Heb jij ook een Peaq PMM C1010-I02N3?