Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 49mm - Bekijk alle specificaties

Sony FE 28mm F2 Review

mrc4nl 29 december 2016, laatste update op 29 december 2016, 912 views

Sony FE 28mm F2

De sony is een degelijke lens voor het geld, met goede centrumscherpe en is in staat om contrastrijke foto's te produceren,Maar kent ook zo zn zwakke punten. De vervorming is stevig en de scherpte in de hoeken blijft lang achter op het centrum.

Pluspunten

• scherpte centrum
  • contrast

Minpunten

• scherpte hoeken
  • vervorming
  • extreme vignetting

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 1
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 2
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 5
De Sony 28mm f2 is een van de weinige goedkope primes voor FE mount. De 28mm groothoek zal niet iedereen aanspreken, maar het zit wel perfect tussen 24 en 35mm in, en is daarnaast ook veel te vinden op smartphones.

Of de 28mm lage prijs en kwaliteit kan combineren? Naar mijn mening: "wel aardig."
Voor een uitgebreider antwoord kan je naar de Conclusie springen

De specificaties spreken voor zich, alleen de minimum focusafstand had wat mij betreft nog wel wat korter gemogen, de Tokina 28 f2.8 die ik heb heeft een minimum van 23 cm, de Nikon 28 F1.8 van 25cm en de Panasonic 15m F1.7 heeft een minimum van 20cm. Maar 29cm is zeer respectabel.

Brandpunt
28mm (42mm Full Frame equivalent op aps-c)
F-stop
F2-F22 (F2.8-F33 Full Frame equivalent op aps-c)
Diafragma:
Nee
Macro vergroting
0.13x
Prijs:

Heel veel valt er niet op te merken aan de Sony. Hij heeft een focusring en ingebouwde focus motor. Daar is het grootste deel wel mee gezegd. De lenshood kan ook andersom worden gemonteerd om ruimte te besparen.
Een AF-MF schakelaar had leuk geweest als die erop zat. Verder zijn er geen dingen die ik mis aan de lens.

In de verpakking vind je alleen het hoog nodige:
• De lens zelf
• 2x Lensdopppen (voor en achter)
• Lenshood

De lens zelf voelt zeer degelijk aan. hij heeft ook wel wat "gewicht" in zich. De behuizing en de focus ring zijn van aluminium gemaakt.
Ook de mount is van metaal. De focus ring draait lekker soepel en met een goede "feedback" . Omdat de focus ring elektronisch is gekoppeld zijn er geen harde eindstops, je kan eindeloos ronddraaien. Een nadeel vind ik ook dat de focusslag wel erg kort is als je een beetje snel draait.

De lenshood klikt stevig op zn plek. De lens kan omgekeerd op de lenshood staan, maar met een camera is de boel erg in onbalans, gewoon netjes op de achterkant van de lens neerzetten lijkt mij het beste. :')

Het enige waar ik mij wel aan stoor zijn de stickers. De letters "Sony" staan ook geprint, was dat nou echt zo'n moeite om de rest ook even netjes te doen? :N

Het is vrij goed, maar vanwege die stickers een sterretje minder. 4 sterren.

Ik heb de autofocus getest met de Sony A7, een camera met hybride AF (dus contrast en fase-detectie) en de lens focust snel en accuraat.
Bij egale vlakken heeft de camera wel moeite. De Sony A7 staat niet bekend om goede autofocus die misschien is dat met de nieuwere modellen een stuk verbeterd. dus ik kan niet veel inhoudelijks zeggen over de prestaties op andere camera's , al moet ik wel zeggen dat de autofocus fluisterstil is. :) 5 sterren!

De Sony A7 heeft slechts 2 standen qua autofocus bij video: manueel en continu.
In de continu modus probeert de camera rustig en vloeiend van punt naar punt te focussen. je kan dit versnellen door op de ontspanner te drukken (wat ik aan het einde van de video doe) helaas lijkt de motor in de lens niet gebouwd voor langzame bewegingen, de motor maakt aanzienlijk meer geluid:

De video modus maakt een vervelend geluid, en de focus slag is gewoon te kort om lekker handmatig focus te pullen. 3 sterren.

Focus breathing is het veranderen van het brandpunt tijdens het focussen. Je wil het liefste dat dat niet gebeurd en de lens netjes zn brandpunt behoud.
met de 28 FE is dat niet gelukt, je kan duidelijk zien dat de lens last heeft van breathing:

Ik geef hier geen oordeel over, ook dure lenzen kunnen er net zo last van hebben

Een ander zwak punt van de Sony is de stevige hoeveelheid vervorming:
Nu kan je dit met de ingebouwde lensprofielen wel makkelijk corrigeren, vandaar dat ik m 3 sterren geef.

Vignetting is het donkerder zijn van de hoeken ten opzichte van het centrum. Groothoeklenzen hebben hier wel meer last van, zo ook de Sony 28. Ik begin met de vervormingscorrectie (en dus geen vignettingcorrectie) op "aan":

Als je de vervormingscorrectie uitschakelt kijk je nog meer de hoeken van de sensor in, en lijkt de boel nog donkerder:

Als laatste laat ik het verschil zien tussen vignetting correctie aan en uit zodat je goed kan zien dat de vignetting ook wanneer flink afgestopt toch nog aanwezig is:
Deze prestaties zijn gewoon ronduit slecht. Zelfs mij f8 is de vignetting nog zichtbaar. Slechts n klein sterretje kan ik hiervoor geven :/

Om de schepte dichtbij te beoordelen heb ik 3 deoflesjes op een kast gezet. n In het centrum, n in de hoek, en n precies daartussen. Het midden is waar de hoek op aps-c is. :) als belichting heb ik een flitser gebruikt en die steeds feller laten flitsen naarmate de lens meer werd afgestopt. De Sony 28mm heeft veel vervorming die met software wordt rechtgetrokken, ik begin met de correctie aan.

De resultaten waren als volgt:

Vanaf f2 is het centrum prima scherp, maar je ziet wel dat het midden wat achterloopt en de (uiterste) hoeken gewoon slecht zijn.
Op f2.8 is het centrum iets beter gewonden maar de hoeken niet veel.
Op f5.6 is het het midden scherp te noemen en zijn de uiterste hoeken ook verbeterd, maar ook bij meer afstoppen worden die nooit helemaal scherp.
Vanaf f11 begint de lens weer minder scherp te worden door diffractie, de uiterste hoek wil nog wel verbeteren op f16. F22 kan je beter maar vermijden als je scherpe foto's wil.

Dit was met correctie aan. Dit rechttrekken kost je scherpte, dus ik heb ook een testje gedaan waarbij ik de vervormingscorrectie heb uitgeschakeld. Je ziet nu duidelijk dat de rechte lijnen van de kast bol staan:

en hier de resultaten:
Er is niet veel verschil met de vorige test.Ik heb de resultaten met en zonder correctie naast elkaar gezet zodat je kan zien dat in dit geval de vervormingscorrectie weinig Invloed heeft op de scherpte in het midden/ de rand op aps-c. Wel hebben de plaatjes wat meer contrast

De zonder vervormingscorrectie is de rand op full frame is het er niet echt beter op geworden, het blijft een grote smeerboel.
Gemixte gevoelens als het om scherpte gaat, voor 430 euro verwacht je geen perfecte prestaties, aan de andere kant vind ik de hoeken wel wat tegenvallen voor dit geld. 3 sterren

Om de prestaties van de Sony FE 28mm F2 te kunnen relativeren laat ik hem opnemen tegen mijn Tokina 28mm f2.8. Een oude (maar vrij goede) legacy lens die je voor rond de 30 euro kan krijgen.

Ik begin met het centrum:
zoals je kan zien is de tokina gewoon niet zo scherp als de Sony, en mist zeker wide open veel contrast. Het zou kunnen dat ik de tokina niet haarfijn heb gefocust, maar de test op oneindig bevestig dat de tokina gewoon niet zo scherp is.
Bij de rand lijkt de Sony opeens heel erg scherp in vergelijking met de tokina.

en hier vanaf f11 tot f22:
Je kan wel zien dat bij voldoende afstoppen (f11) het verschil heel klein word.
En de hoeken van full frame willen nooit scherp worden met de tokina. Dit kan te maken hebben met dat de lens geoptimaliseerd is voor analoge film en niet voor digitale sensoren, zeker de glasplaat voor de Sony A7 is berucht om dit soort smearing bij groothoeklenzen.

UIteraard kan een real life test niet ontbreken. Ik heb de camera op statief gezet en ook hier vergelijk ik weer 3 punten. de middelste is het centrum, de linker is de rand van aps-c, en de rechter is de hoek van full frame.
De resultaten, zijn vergelijkbaar met de "lab" test.

De resultaten zijn vergelijkbaar als bij de eerste, de Sony is scherper en heeft meer contrast. De tokina blijft ook weer extreem wazig in de hoeken

https://tweakers.net/ext/f/SErWYvK3QWwrAm2FQl7aPqIV/full.jpgAstigmatisme is het vervormen van puntjes licht. Met name lampjes/licht in de verte. Op f2 zie je duidelijk dat de fe28 wat last heeft van astigmatisme. In het midden hebben ze een beetje een driehoekvorm en in de rand is het verschil enorm.
Op F2.8 zie je dat de sterren in het midden netjes rond zijn maar bij de uiterste hoek nog wel vervormd is.
Op F4 zijn ook de uiterste randen voorzien van mooi ronde sterren.

Nu lijkt dit extremer dan dat het werkelijk is, omdat je bijna op pixelniveau aan het kijken bent. Real life valt het best mee, vandaar dat ik full size voorbeelden heb waaruit de samples zijn genomen:

https://c2.staticflickr.com/1/413/31022997673_d4e5588634_z.jpgsterren iso6400 f2 by Frank Van Dijk, on Flickr

https://c3.staticflickr.com/6/5593/30992114234_44a2237e08_z.jpgsterren iso6400 f2.8 by Frank Van Dijk, on Flickr

https://c4.staticflickr.com/1/399/31716411251_fab5b59be6_z.jpgsterren iso6400 f4 by Frank Van Dijk, on Flickr

Aan de ene kant is de astigmatisme laag wanneer je m afstopt, aan de andere kant maken de hoeken het wel erg bond wide open. 3 sterren

Mooie bokeh bij wide angle lenzen kom je weinig tegen, gelukkig heb je met een groothoek ook niet snel mooie zachte achtergronden te pakken- tenzij je een closeup maakt. Ik ben zelf erg tevreden over de bokeh, vrij zacht, zonder veel storende elementen.

https://c7.staticflickr.com/1/653/31767113046_15bea144e0_z.jpgDSC05369 by Frank Van Dijk, on Flickr

https://c5.staticflickr.com/1/206/31439819332_b7037d3aeb_z.jpgDSC05206 by Frank Van Dijk, on Flickr

https://c6.staticflickr.com/1/614/31734619661_41be941d12_z.jpgDSC04626 f2 by Frank Van Dijk, on Flickr

Op grotere afstanden is het creren van een dunne depth of field lastiger:
https://c7.staticflickr.com/1/156/31439821102_18c430d3ab_z.jpgDSC05256 by Frank Van Dijk, on Flickr

Zo goed als perfect: 5 sterren

Fringing duid om gekleurde randjes net als chromatische aberraties, maar hierbij juist de delen in focus zijn. De bokeh krijgt vaak een groen/geel uiterlijk aan de ene kant, en blauw/paart aan de andere kant.

Ook de Sony heeft hier last van:

Gelukkig gaat deze aberatie snel weg bij het afstoppen. bij f2.8 zie je m nog maar een beetje en bij f4 is hij bijna helemaal weg

Ook hier weer: In real life situaties valt het allemaal wel mee, je zal het niet snel opmerken bij gewone foto's
https://c3.staticflickr.com/1/521/31767110866_6d9b178e5b_z.jpgDSC05347 by Frank Van Dijk, on Flickr

De highlights beschrijft het uiterlijk van licht dat out of focus is, en veranderd dan ook bij het afstoppen.
De Sony heeft 9 bladen, waardoor het diafragma mooi rond van vorm blijft.
Door verder af te stoppen en je ziet toch een polygon vorm ontstaan.
De vorm van de bladen zie je dan ook weinig terug in de foto's, tenzij je veel afstopt (f11 en verder)
Wat wel duidelijk blijft zijn de "Onion" ringen. afstoppen helpt hier helaas niet bij.

Ik kon even geen beter Nederlandse term bedenken. Tructation beschrijft het "afkappen" van de highlights in de hoeken. In plaats van mooi rond zijn ze dus ovaal of lijkt er een stuk vanaf "gesneden" te zijn .De Sony heeft hier tot f4 een beetje last van:
En hier de close-ups:

Deze Truncation/mechanische vignetting kan onder bepaalde omstandigheden een soort van "draaikolk" effect geven.

Sunstars beschrijven een diffractiepatroon van lichtbronnen die verweg staan. Deze geven een aparte "ster" vorm.

Ik vind de sunstars en prima uitzien, geen lelijke kleuren of iets dergelijks. 5 sterren

Chromatische aberratie zijn gekleurde randen rond objecten, of met een scherp contrast.
De oorzaak hiervan is dat lichtbreking afhangt van de kleur en paars aan uit uiterste spectrum zit.

Alleen op f2 kan je zien dat de Sony chromatische aberratie heeft. Afstoppen helpt dus goed.
Bijna perfect, 4 sterren dus.

Contrast bij een lens is wat lastig uit te leggen, mijn definitie is dat het bepaald hoe "zwart" zwart is. Een lens met goed contrast is in staat om diepe kleuren te geven,Lenzen met laag contrast hebben dan ook een grijzige waas. De Sony heeft een goed contrast is heeft ook totaal geen last van fel tegenlicht:

De lens produceert van zichzelf contrastrijke foto's en ook tegenlicht is geen enkel probleem.De zonnekap mag je thuislaten, je hebt m niet nodig om het zonlicht tegen te houden. 5 sterren dus.

Lensflare kan artistiek gebruikt worden om wat toe te voegen aan een foto, het is dan ook een kwestie van smaak. De lensflare van de Sony heeft wide open een wat groene tint, maar is veder heel bescheiden en weinig prominent aanwezig.

Hier zijn ook wat foto's waarin je kan zien dat de lensflare goed onder controle is bij de Sony.
https://c8.staticflickr.com/1/760/31760262631_78ba4103e2_z.jpgDSC04812 by Frank Van Dijk, on Flickr

https://c1.staticflickr.com/1/611/31439815432_2772d9607a_z.jpgDSC05172 by Frank Van Dijk, on Flickr
Dikke prima dus, 5 sterren!

Geen beoordeling
De Sony 28mm is een interessante lens in de huidige FE lineup. Het is een van de weinig goed betaalbare lenzen, en presteert naar mijn redelijk goed voor zn geld. Wel zijn er duidelijk concessies gedaan op bepaalde vlakken, zoals vignetting en vervorming. Deze zijn makkelijk te corrigeren dus ik reken het niet al te zwaar aan Ik heb m niet kunnen vergelijken met de kitlens helaas.

De sterke punten van de lens zijn de bokeh en de centrumscherpte. Beidde zijn echt goed, en ik heb de lens dan ook afgelopen maand met veel plezier gebruikt. De schepte in de randen is niet bepaald speciaal, goed genoeg voor dagelijks gebruik en afgestopt is het zeker goed te doen. Wel is er is zeker ruimte voor verbetering.

Alternatieven:

Verder zijn er voor Sony E-mount niet veel alternatieven, de 28mm is de enige 28mm lens in de lineup. Met autofocus kan je eventueel nog kijken naar de FE 35 of de Zeiss Batis 25. En zonder autofocus ga je al snel in een veel duurdere prijsklasse kijken, zoals de Zeiss Otus 28mm f1.4, of een goede leica 28 summicron. Veel legacy lenzen zullen namelijk niet de prestaties geven die de Sony bied.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Sony FE 28mm F2?

Een fijne, uitgebreide en zeer interessante review om te lezen! Zeker +3!!

Heb er stiekem ook nog wat van geleerd!
Kan mij niet bedenken wat iemand nog meer zou willen weten van een lens. Dikke review / +3 / top werk :)
Eindelijk tijd gehad om hem eens helemaal te lezen, top werk!
Goede uitvoerige test. Enige wat je zou kunnen missen is een exacte waarde van de vervorming. Sommige reviews geven die in een percentage zodat je goed kunt vergelijken.

Mijn D-SLR heeft nog geen automatische correctie van de vervorming (en die ga ik met vooral MF-lenzen nooit krijgen) dus dan is de mate van vervorming wel belangrijk. Voor een prime vindt ik deze ook aan de hoge kant maar ik heb gemerkt dat er meer fabrikanten zijn die niet meer zo nauw naar de vervorming kijken omdat ze dat toch in post=processing kunnen corrigeren.
Ik heb m niet kunnen vergelijken met de kitlens helaas.
De kitlens is natuurlijk een zoom dus daar krijg je meestal tonvormige vertekening aan het ene einde en kussenvormige vertekening aan het andere einde, en soms een combinatie tussenin wat dan niet meer goed is te corrigeren. Daar zal ook deze prime met kop en schouders bovenuit steken.
De 35mm heeft natuurlijk een heel andere beeldhoek. Dat geld ook voor een 24 of 25 mm zoals de Batis. Zelf ken ik het prijsverschil niet maar zou toch, indien mogelijk voor de laatste gaan, niet alleen vanwege de vermoedelijk betere scherpte en plasticiteit maar ook omdat ik de 28mm geen fijne beeldhoek vind hebben, dit in tegenstelling tot een 24mm (en ook de 35mm). Dat laatste is uiteraard een persoonlijke keuze. Mijn set was 2.8/24mm, 2.0/35mm (m42), 1.8/55mm, 2.5/90mm Macro en 3.5/200mm (waarbij ik de 55 nog net iets te kort vond en de 90mm buiten macro-toepassingen te lang. Ook de 1.7/50mm vond ik niet fijn, net te wijd en de 2.8/40mm waarover velen zo laaiend waren kon mij in beeldhoek niet bekoren.

Beide andere 28mm lenzen die je noemt zitten ook echt in een andere prijsklasse, een veelvoud van deze.
De