Seagate IronWolf, 8TB (ST8000VN0022)

Seagate IronWolf, 8TB (ST8000VN0022) Review

goofy_2005 22 december 2016, laatste update op 15 februari 2017, 1.372 views

Seagate IronWolf, 8TB (ST8000VN0022)

Door ruimte gebrek van 4x 4TB WD Red op zoek naar grotere schijven met gunstige €/GB. Kwam uit op de Seagate 8TB met €0.0325/GB. Door een actie bij 4Launch waren ze €260/stuk. Wordt gebruikt in een Synology DS416Play.

Pluspunten

• Lage €/GB
  • Hoge capaciteit
  • 7200 RPM
  • Goedkoper dan WD Red
  • Goede performance

Minpunten

• Totaal toch nog prijzig voor 4-bay NAS
  • Geluid
  • Kwaliteits controle Seagate opgeheven ?
  • 2 van de 4 schijven defect

Ik heb niet de intentie hier een lange review van te maken, maar alleen mijn ervaringen te delen.

In eerste instantie was ik blij door 4 schijven van 8TB voor een schappelijke prijs gekocht te hebben. In tweede instantie heb ik spijt dat ik deze onbetrouwbare schijven heb gekocht.

De problemen begonnen na een paar dagen toen ik merkte dat het wel erg lang duurde voordat de schijven in hibernatie (slaap stand) gingen. Er was 10 minuten in de DSM ingesteld, maar na timing bleek dit meer dan 25 minuten te zijn. Tevens was het geluid tijdens het in hibernatie gaan niet om aan te horen. Om de 20 seconden vier harde roffels, alsof iemand met een hamer op de schijven staat te slaan.

In eerste instantie bij zowel Synology als bij Seagate een ticket aangemaakt.
Bij Synology krijg je normaal antwoord binnen 24 uur, dus na verschillende mailtjes op en neer kwamen we tot de conclusie dat het aan de schijven moest liggen.
Bij Seagate is het een ander verhaal. Daar heb ik nooit een antwoord op mijn emails gekregen. Ze hebben speciaal voor NAS hardeschijven een 24/7 telefoon nummer. Ik heb het nummer meerdere malen gebeld, maar er werd gewoon niet opgenomen.

Uiteindelijk het complete systeem NAS+HDD naar de leverancier terug gestuurd. Er bleken twee schijven defect. Dat vind ik behoorlijk slecht als er van nieuwe schijven er 2 van de 4 uitvallen. Dat is maar liefst 50%. De kwaliteitscontrole is blijkbaar een ondergeschoven kindje bij Seagate, anders vallen er niet zoveel schijven uit.

Als je dan eindelijk schijven hebt die wel goed werken is de prestatie wel prima.

Gemiddelde leessnelheid tussen 600-700MB/s gemeten bij pariteitsconsistentiecontrole.
[img]zcd5AnZU[/img]

Alle schijven doen ongeveer evenveel mee, gemiddeld tussen 150-200MB/s leessnelheid gemeten bij pariteitsconsistentiecontrole.
[img]aYM8oYf8[/img]

IOPS is gemiddeld tussen de 1400-1500 gemeten bij pariteitsconsistentiecontrole.
[img]XVQGkzwz[/img]

Alle schijven doen ongeveer evenveel mee, gemiddeld tussen de 350-400 IOPS gemeten bij pariteitsconsistentiecontrole.
[img]eEIREta2[/img]

Overdrachtsnelheid bij file copy QNAP TS-453A naar Synology DS416Play via FTP is prima met gemiddeld 120MB/s.
[img]MIg6vHqY[/img]

Overdrachtsnelheid bij file copy QNAP TS-453A naar Synology DS416Play via CIFS is iets hoger met gemiddeld 125MB/s dan via FTP.
[img]FV5PEK8H[/img]

IOPS is gemiddeld 300 bij file copy QNAP TS-453A naar Synology DS416Play via CIFS.
[img]IBjwxtcA[/img]

De twee middelste schijven worden het warmste met 39 graden, de twee andere 36 en 38 graden, met de ventilator op de laagste stand (stille modus). Dit is ruim onder de maximaal toelaatbare temperatuur van 70 graden volgens Seagate.
[img]0t8rc7Bu[/img]

Conclusie:
- Indien je geluk hebt en geen defecte schijven krijgt, heb je schijven die niet te duur zijn en goed presteren.
- Ik zou andere mensen deze schijven niet aanbevelen gezien de kwaliteitsproblemen bij Seagate.
- Verwacht alleen niet al te veel van de Seagate support als je problemen hebt, want die is helaas onder de maat gebleken.

Heb jij ook een Seagate IronWolf, 8TB (ST8000VN0022)?

Vraag & Aanbod

Het is natuurlijk wel een beetje een bekend verhaal bij Seagate. Die schijven gaan doorgaans zeer snel kapot, en zeker als ze met een vervoerder als TNT Post een hele dag in een busje hebben liggen rammelen.

Bijvoorbeeld de ST4000DX000 is berucht en haalt zelfs in samples van 150+ stuks een failure rate van 15%. Dan heb je met 4 exemplaren dus ongeveer 50% kans dat ze allemaal goed zijn 8)7 Seagate schijnt ook modellen te hebben die het wel vol houden, maar ik ben er al lange tijd geleden mee gestopt na de zoveelste disk-crash. Sinds ik overal WD / HGST in stop, nergens meer last van. :)
Na de overname van Maxtor hebben ze geen fatsoenlijke (desktop) schijf meer weten te fabriceren. Ik weet niet of dit daadwerkelijk een verband heeft, maar het is anders wel een héél toevallige samenloop van omstandigheden.

Als je nu nog een product van Seagate koopt ben je gewoon dom (net als ik). Iedere keer als ik me weer door de goedkope prijs laat overhalen, word ik weer heel snel met mijn neus op de feiten gedrukt als ik weer een RMA formulier aan het invullen ben.

Bij mij staat gelukkig alles in RAID 6 dus mijn data blijft intact, maar ik geloof best dat Seagate al heel wat huishoudens parten heeft gespeeld bij het verlies/behoud van data.
Je kunt wel reclame maken met service, maar als ze dan niet de telefoon opnemen:

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.