Wileyfox Swift 2 Blauw Review

LiquidSilver 17 december 2016, laatste update op 6 mei 2017, 2.263 views

Wileyfox Swift 2 Blauw

Mooie complete telefoon voor een redelijke prijs. Hij is niet erg fotogeniek, maar ziet er prima uit als je hem eenmaal in handen hebt. Meer zeurpuntjes dan echte minpunten (slechte speaker, bijv.) Hij voldoet prima voor mijn doeleinden, zoals internetten en films kijken.

Pluspunten

• Aluminium behuizing
  • CyanogenOS (zie review)
  • Vingerafdrukscanner

Minpunten

• Ruim 1.5cm loze ruimte onderaan
  • Onverwijderbare Google apps
  • Pas op met de update naar Nougat

Ik heb deze telefoon gekocht als vervanging van de Honor Holly. De Holly begon het een beetje te begeven en de standaard ROM beviel me niet. Ik heb voor de Wileyfox Swift 2 gekozen omdat hij alles had wat ik zocht en met CyanogenOS geleverd wordt, dus hoef ik dat er niet zelf op te zetten.

In de doos vinden we de telefoon, een usb C kabel van een meter, wat handleidingsspul en een pin om het klepje van de sim-/sd-kaart open te maken. Geen stekker, maar dat was bekend en ik heb er nog wel een liggen. De telefoon is aan beide zijden voorzien van beschermfolie en onder het voorste folie vinden we ook een screenprotector.

Op de website van Wileyfox wordt de telefoon zo afgebeeld:
Hier is het stuk onder het scherm een stuk kleiner. De gebruikte afbeelding op Tweakers is een betere weergave van de werkelijkheid, al vind ik dat de belichting daar de telefoon ronder laat lijken.
Van alle afbeeldingen is deze de waarheidgetrouwste:

Als we het toch over de website van Wileyfox hebben, even wat claims op een rij:
  • Sensational metal finish: hier ben ik niet zeker over. Bedoelen ze de hele achterkant? Die voelt wel metalig koud aan, maar het ziet er uit als plastic. Het "metallic paint" effect op boven en onderkant?
  • Midnight Blue: misschien ben ik kleurenblind, maar volgens mij is het gewoon zwart. Daar hoopte ik op, maar ze hadden wel wat duidelijker mogen zijn.
  • Criss-cross etching on the side buttons: het is gewoon een diagonaal patroon. Nauwelijks te voelen en alleen te zien in het juiste licht.
  • High-definition display: 720p, dus technisch gezien geen HD. (Ik ben er op gewezen dat 1280x720 wel HD is. Ik was in de war met Full-HD.) Ik vind het wel prima voor een telefoon. Balans tussen detail en energiezuinigheid.
  • 2.5d curved Corning(R) Gorilla Glass 3: Niet gebogen, maar afgerond aan de randen. De Holly had opstaande plastic randen om het glas heen, de Swift 2 heeft in plaats daarvan het glas naar beneden afgerond. Klein esthetisch verschil.
  • Smudge-resistant oleophobic coating: Er zit een screenprotector overheen, dus ik zou het niet weten. Ik poets liever af en toe mijn vette vingervegen eraf dan dat ik krassen krijg.
Speakers zijn matig. Ik verwacht niet zoveel van telefoonspeakers en ik zal ze waarschijnlijk nooit gebruiken.
De geluidskwaliteit die door de headphonejack komt is verrassend goed. Misschien dat ik eindelijk een vervanger voor mijn mp3-speler uit 2007 heb gevonden. Ik krijg wel met moeite mijn oordopjes in- en uitgeplugd.
De vingerafdrukscanner werkt snel en betrouwbaar. Ik heb hem er niet op uitgezocht, maar ik denk dat ik er wel plezier van zal hebben.
Verder geloof ik de hardware wel. Accuduur moet ik nog testen.

Softwarematig kan er wel het een en ander beter. Zo is er geen simpele muziekspeler voorge´nstalleerd. Wat er wel op staat is de standaard Androidapps, de hele Googlesuite (Drive, Hangouts etc.) en Skype. Skype is de enige die gede´nstalleerd kan worden, dus ik zal moeten rooten om de rest van de zooi eraf te krijgen. Dat was ik sowieso al van plan, omdat ik niet kan leven zonder CF.Lumen en AdAway (al zal ik zien in hoeverre LiveDisplay een vervanging is van CF.Lumen).

Al met al is het een prima telefoon voor Ą200.

Update 21-12-16: Ik heb de telefoon nu een paar dagen in gebruik, dus tijd voor wat ervaringen en toevoegingen.

Ten eerste de accu en het opladen. Ik had hem zondagmiddag voor het laatst aan de stroom, bij het volledig gebruiksklaar maken. Op dat moment was de batterij 100% vol. Ik gebruik hem vooral om te internetten en als wekker, met af en toe muziek of een video. De schermhelderheid houd ik vaak zo laag mogelijk, bij de Swift komt dat neer op iets boven het minimum bij kunstlicht of ongeveer halverwege bij daglicht (meer kunstlicht dan daglicht in december...) Bij dit gebruik heeft hij het tot dinsdagavond laat volgehouden. Twee volle dagen bij (voor mij) normaal gebruik dus. Ik heb hem die nacht aan een usb-poort van mijn computer gehangen, maar dat schiet niet op. De volgende ochtend was hij pas op ~35%. Ik heb hem toen aan de Huaweilader van mijn Holly gelegd (output 5V/1A) en dat laadde hem binnen twee uur volledig op.

De behuizing schijnt echt aluminium te zijn. Ik geef er niet zoveel om, maar het is toch best sjiek.

De speakers hebben nog een verrassing in petto, naast dat ze slecht klinken: alleen de rechteropening produceert geluid. Gelukkig is er softwarematig met AudioFX nog wel enige winst te behalen op de kwaliteit, maar goed zal het nooit worden.

Update 29-12-16: Ik heb de screenprotector eraf getrokken, dus nu kan ik ook wat zeggen over die coating. Het werkt wonderbaarlijk goed. Bij de Holly had ik altijd een laagje vingervet met duidelijk zichtbare strepen enzo. De Swift is altijd mooi glanzend. Ik dacht dat het gewoon verkooppraat was...
Ik ben nu ook een weekje computerloos geweest, dus heb ik hem wat intensiever gebruikt. Dan moet ik hem wel bijna (of helemaal) dagelijks opladen. Opladen gaat gewoon lekker vlot, dus dat is geen probleem.
Wileyfox heeft gisteren een beveiligingsupdate uitgebracht, dus op dat front zit het ook allemaal goed.
Ik weet niet of mijn buyer's remorse afneemt of mijn choice-supportive bias toeneemt, maar ik ben heel tevreden met de Swift 2. Zeker vergeleken met andere telefoons in deze prijsklasse is het zijn geld dubbel en dwars waard.

Update 19-01-17: Ik heb hem een paar keer laten vallen, dus tijd om te vertellen over de bouwkwaliteit. Ik heb twee miniscule krasjes en verder niets. Ik erger me meer aan een klein pluisje dat vast is komen te zitten tussen het scherm en de behuizing.

Update 06-05-17: Cyanogen is dood. Misschien dat een nieuwe telefoon nog wel met CyanogenOS geleverd wordt, maar als je updatet (niet doen) krijg je Android Nougat. WF beloofde stock Android met zoveel mogelijk de functies van het vorige OS behouden, maar daar is niets van terecht gekomen. Ik kan geen enkele CM-functie ontdekken in het nieuwe OS en je krijgt er een rare newsfeed bij die je gegevens aan Poetin verkoopt. De file manager is kapot, dus je zult naast een muziekspeler nu ook een third-party file manager moeten installeren. Als je toch bezig bent, installeer dan ook een third-party launcher (zonder nieuwsfeed) en dialer.

Heb jij ook een Wileyfox Swift 2 Blauw?

High-definition display: 720p, dus technisch gezien geen HD. Ik vind het wel prima voor een telefoon. Balans tussen detail en energiezuinigheid.
720p is technisch gezien wÚl HD, (apparatuur dat 720p af kan spelen in die of een hogere resolutie wordt ook wel HD-ready genoemd), echter geen Full-HD.
Die benamingen zijn ook zo verwarrend. Full-HD lijkt te impliceren dat mindere resoluties niet volledig HD zijn. Ik pas het aan.
Heeft deze een notificatie LED aan de voorkant?
Hoe goed is het geluid via headphones? Ik zoek voornamelijk een tweede mobiel om spotify erop te zetten en muziek te luisteren. 2 belangrijke dingen voor mij zijn toch echt batterij duur en headphone geluid.
Ik vind het moeilijk om hierover te oordelen, want ik heb weinig om het mee te vergelijken en ik heb ook geen geoefend oor. Volgens mij is het wel prima, maar ik gebruik hem praktisch nooit om muziek te luisteren (daar heb ik een mp3-speler voor). Ik zou hem niet aanraden voor jouw beoogde gebruik.