Specificaties Laser printer (Zwart) met WiFi - Bekijk alle specificaties

Brother HL-L2340DW Review

Arator 13 december 2016, laatste update op 13 december 2016, 342 views

Brother HL-L2340DW

Goedkoop toestel voor snelle zwart-wit prints. Instellingen zitten verborgen achter een moeilijk leesbaar schermpje.

Pluspunten

• wireless verbinding
  • dubbelzijdig afdrukken
  • goede kwaliteit qua geprinte tekst

Minpunten

• moeilijk in te stellen wegens klein schermpje
  • geen backlight op het scherm
  • menu

Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 2

Het begin

Mijn moeder had nog een oude Epson inktjetprinter. Ze print enkel maar wat verslagen van vergaderingen en kortingbons die ze via mail krijgt toegestuurd. Dus niet echt een veel-printer en al zeker niet in kleuren.
Die Epson printer kon enkel maar worden aangesloten via USB. Vroeger gaf dat geen probleem aangezien de printer was aangesloten op een vaste pc. Een jaar of 2 geleden was ze echter overgestapt op een laptop. Dit vond ze makkelijker werken omdat ze die ook in de woonkamer of keuken kon gebruiken. Enkel die USB-kabel stoorde haar.
Het (wireless) netwerk werd bij haar verzorgd door een TP-link routertje, en deze had ook een USB-poort die was in te stellen als printserver. Dit heeft allemaal goed gewerkt tot een half jaartje terug. Dan gaf de router problemen, dan weer de printer. Telkens moest ik wel tussenkomen om het te herstellen, of, als ik het echt niet wou werken, de teksten door te mailen naar mezelf en bij mij af te printen. Tijd om hier iets aan te doen.

Voorwaarden

Mijn moeder had zelf niet echt voorwaarden, als het maar kon printen, en er geen kabel aan haar laptop vastzat. Het toestel moest ook niet te opzichtig zijn, aangezien het open in het interieur staat. Kleur was niet van toepassing. Zelf vond ik het wel gemakkelijk dat de printer dubbelzijdig kon afprinten. Een laserprinter leek me ook wel gemakkelijk, de inkt kan niet opdrogen, en de prints komen er vrij snel uitgelopen. Een all-in-one was niet nodig, ze moet zelden in kopiŰren, en er is een copy-center om de hoek.

Als we dit even oplijsten
  • een stand-alone laserprinter
  • geen kleurenprinter
  • wireless
  • dubbelzijdig afdrukken
  • geen schreeuwlelijk toestel
Door deze zaken aan te vinken in de pricewatch kwam ik uit op de Brother HL-L2340DW. Een niet te duur toestel dat voldeed aan de voorwaarden.

Uitpakken en eerste installatie

De printer werd besteld volgens het principe van "gisteren besteld, vandaag geleverd". De printer zat in 2 voorgevormde piepschuim balken, en dan in een kartonnen doos. Verder zat er in de doos nog een handleiding met driver-cd en een stroomsnoer. Tevens de drumroll en de eerste (halfgevulde) toner. Een eventuele benodigde USB-kabel is apart aan te kopen.

Het installeren van roll en toner is een werkje van 5 minuten. Schuifje opendoen, drum en toner op de juiste plaats zetten, schuifje dicht.

Aangezien ik nog niet in staat was geweest om het wireless netwerk bij mijn moeder aan te pakken, moest ik nog gebruik maken van het TP-link routertje. Op zich kan een installatie niet makkelijker lopen, WPS-knopje op de router indrukken, WPS-knopje op de printer, en iets later komt er statusprint uitgerold.
Windows even laten zoeken naar nieuwe hardware, en de printer werd gevonden. Even een receptje uit laten rollen als test. Perfect (de wangen ook trouwens :Y) ).

2de installatie

Nadat ik de tijd had gevonden om wat wireless AP's te installeren, moest ik natuurlijk de printer terug opnieuw configureren (SSID had ik veranderd). Dit heeft me dan toch nog meer tijd gekost dan ik verwachtte.
Allereerst had de geplaatste AP geen WPS-knopje (hoeft voor mij ook niet). Ik had al zoiets verwacht en had een oude USB-kabel meegebracht.
Mijn gedacht was om de printer eerst even via USB te configureren en zou het wireless gedeelte te activeren. De nieuwste driversoftware van Brother gedownload en installed. Deze software ging gepaard met de nodige bloatware, dit ging van configuratieprogrammaatjes tot een creative center. Drivers zijn ook afzonderlijk te downloaden, dat vind ik wel een pluspunt.
Via de ge´nstalleerde software kon ik dan de printer gaan toevoegen en configureren. Ik koos om een een wireless verbinding in te stellen, dit kon via een een normale procedure of een geavanceerde procedure. Via de normale procedure kreeg ik echter steeds een verbindingsfout tussen laptop en printer. Het zou aan de USB-kabel hebben kunnen liggen. Ik heb dit niet verder getest.
Via de geavanceerde procedure kreeg ik de schermaanwijzing hoe ik, zonder gebruik te maken van de USB-kabel, de printer toch kon instellen, en dit rechtstreeks op de printer.
Op de printer is er een klein schermpje aanwezig en tesamen met 4 knopjes, zou je zo alsnog de printer wireless kunnen configureren. Persoonlijk vond ik dit een hel. Dan moest je op de pijltjes drukken om te scrollen, dan weer om te bevestigen. Dan moest je weer op "OK" drukken om te bevestigen.
Het instellen zelf ging wel goed. Via de menu kon je laten scannen voor een wireless netwerk, moest je bevestigen welke SSID je moest hebben (in geval er meerdere netwerken worden gevonden vermoed ik), en vervolgens de beveiligingssleutel. Gezellig om een key met hoofdletters, kleine letters en cijfertjes te scrollen. Ik bevestigde en er kwam op het scherm dat mijn verbinding geaccepteerd was.
In windows alle software van Brother weer verwijderd en de printer terug laten vinden via het netwerk. Deze werd gevonden en windows installeerde drivers.
Ik probeerde een testprint, niets...
Ik heb dan gaan kijken in de router, en daar werd een IP-adres aan de printer gegeven. Het wireless netwerk was ook normaal aan het werk, wat ik had steeds een verbinding met het internet. Nogmaals de printer uit windows verwijderd en terug laten scannen. Werd mooi gevonden, maar de testprint kwam er nog steeds niet uit. Op goed geluk dan maar eens surfen naar het ip-adres dat de printer kreeg, en tot mijn verbazing kwam ik in een configuratiepagina terecht. Echter toen ik hier instellingen wou wijzigen, kreeg ik steeds de melding "er is een andere configuratie bezig" (of iets dergelijks). Ben ik op de printer zelf gaan kijken, en het menu van de configuratie stond nog open op het schermpje. Een paar keer back, en de prints liepen er uit.

Afgaand op de testprints die ik gedaan heb, is het een goede printer voor zijn geld. Vooral dan voor tekst, waar die hier dan toch zal gebruikt worden. Het fijne werk in tekeningen vind ik persoonlijk niet zo goed.
De configuratie van de printer kan gemakkelijk lopen, zie mijn eerste installatie, doch kan evengoed vol hindernissen zitten. Bijgeleverde software vond ik geen toegevoegde waarde hebben, en de drivers werd door windows zelf van het geplukt.
Het schermpje had misschien iets duidelijk mogen wezen, geen backlight, en misschien ook iets groter.
Blijkbaar zolang je niet in het hoofdmenu staat, blokkeert de ganse printer.

Heb jij ook een Brother HL-L2340DW?