Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB Review

MaxxMark 5 november 2009, laatste update op 26 december 2009, 4.766 views

Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB

Pluspunten

• Systeem reageert vele male sneller dan met een HDD

Minpunten

• Duur in vergelijking met reguliere HDDs
  • Heel erg wennen als je achter een pc zit ZONDER ssd

Intro
Aangezien iedereen SSD's aanraadde besloot ik eindelijk ook een SSD aan te schaffen en mijn 2x raptor in raid 0 te vervangen. Het meest aangedragen argument was: "Je HDD vervangen voor een SSD heeft meer impact op je performance dan het upgraden van je mobo/proc/geheugen". Dit sprak mij wel aan, en om die reden besloot ik dan eindelijk de schijf te kopen. Met de overstap naar de SSD ben ik tevens overgestapt van Windows Vista naar Windows 7. De conclusie In twee woorden? Een verademing!

Installatie
Bij de installatie viel mij op hoe verdomd klein de disk eigenlijk is :). Ik wist dat hij klein was, maar zó klein... In mn kast heb ik een leeg sata kanaal gevonden en de schijf er aan gehangen. Tijdens het booten (p5n32sli plus) werd de disk direct herkent en kon ik de disk gewoon gebruiken.

Ook in de Windows 7 setup werd de disk normaal herkent en kon ik hem gewoon gebruiken als installatie schijf.

Tijdens de installatie merkte ik vrij weinig van eventuele performance winst. De installatie ging net zo snel als de installatie op een HDD.

Booten

Aangezien ik Windows7 nooit eerder geboot had weet ik niet of het booten sneller is geworden of niet. Desondanks had ik niet het gevoel dat dit bijster veel sneller (wel wat) is geworden (vergelijkbaar met mijn Vista boot op 2x raptor in raid 0).

Normaal Gebruik

Pas bij het gebruiken van Windows liet de SSD zijn spierballen zien. Het installeren van drivers, applicaties, etc. ging allemaal een heel stuk sneller dan voorheen. Grootste reden hiervoor is dat drivers/kleine apps eerst extracten naar je temp folder (C schijf, dus SSD) en vanaf daar installeren. De snelheid hiervan is fenomenaal! Ondanks dat de harde schijf druk bezig is met kopieren, blijft het OS gedurende de hele tijd snel en reageert gewoon goed. Geen zandlopertjes en geratel vanuit je systeem, gewoon BAM klaar.

Het starten van applicaties (die op je SSD geinstalleerd zijn) is ook geweldig. De applicaties starten gewoon een heel stuk sneller op. Vooral bij het starten van meerdere applicaties tegelijk merk je dat het systeem ondanks deze ingrijpende actie nog steeds goed blijft reageren. Bij gebruik van een normale HDD merk je heel snel dat de HDD moet gaan zoeken en dat vertraagt de boel enorm.

Kort maar krachtig: Het is een verademing! Windows reageerde nog nooit zó snel! Nooit meer een traag systeem. Het vervelendste is alleen als je achter een systeem kruipt zonder SSD. Dan merk je eigenlijk hoe slecht het was.

Heb jij ook een Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB?

ga je ook games spelen vanaf deze schijf? zo ja dan ben ik wel benieuw naar je ervaring!
Ik heb de SSD ook en speel L4D2 en MW2 vanaf de schijf. Met alle applicaties hou ik nog ruim 20GB over. Het laden van de spellen (ik ben van een RAID10 opstelling overgestapt) gaat veel sneller en ronduit soepeler. Bij het laden van een volgende map ben ik er eigenlijk altijd als eerste in. Of het een echte 'must' is? Nou nee. Het spel draait hetzelfde.
Mijn overgebleven 4 gewone hard disks gebruik ik voor mijn data en muziek. Die staan meestal gewoon 'uit'.
Ik moet wel zeggen dat de eerste SSD die ik kreeg al na 3 dagen stuk was nadat ik alles opnieuw had geinstalleerd. Dat was wel zuur. Dus helemaal vertrouwen doe ik het nog niet.
" De installatie ging net zo snel als de installatie op een SSD."

Moet vast harddisk zijn ;)
Een Spinning-state Disk. :+
Je vind hem snel dat is duidelijk, maar ik mis wel de benchmarks om te zien hoeveel sneller hij dan is.
Windows 7 was voor mij ook een verademing kijkend naar de snelheid van het OS.
Ondanks deze snelheid ...
Moet Dankzij zijn. Maar dan klopt de zin nog niet.

En inderdaad benchmarks. Er zijn al andere reviews met benchmarks maar dat maakt niet uit. Meer is altijd beter. En dan weten we ook bij welke MB's hij snel is en welke niet.

[Reactie gewijzigd door Devil777 op 5 november 2009 16:53]

Inderdaad :D Volgens mij had ik een brainfart op dat moment.

Het moet zijn:
"Ondanks dat de harde schijf druk bezig is met kopieren, blijft het OS gedurende de hele tijd snel en reageert gewoon goed."
ik mis de screenshots niet zozeer hoor,overal waar je iets over ssd's zoekt duiken wel screenshots op je word er zelfs mee dood gegooit.

Ik denk dat de reviewer wel zijn punten goed laat zien en dat is waarom ssd...omdat het gewoon rete snel is,kan je een review zoals deze over maken of 1 met zoveel tekst en of foto's dat je zoiets hebt van pfff moet ik alles lezen?

ik vind het daarom wel een 4 sterren waard....doel van een review is wel bereikt vind ik!
Mijn insteek was inderdaad kort en krachtig overbrengen hoe hij functioneert. Screenshots en benchmarks zijn imo niet altijd even realistisch. Mijn ervaring en gebruik van het OS vind ik dan wat representatiever :)

Bovendien staan er in de andere reviews voldoende screenshot en benchmarks :P
Ik kan je review volledig begrijpen :9 Ik ben sinds eergisteren ook overgestapt van een (laptop) HDD naar dezelfde Intel SSD (en tevens Vista -> Win7) en inderdaad: een verademing :D

Klik. Klaar. Klik. Klaar. Booten *10 sec* klaar. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Booten in 10 seconden? Man, na 10 seconden ben ik net door mn P.O.S.T. heen op de laptop :+
na het formatteren en installeren van windows7, hoeveel schiet er nog over van die 80 gigabyte?
Ik heb ondertussen iets meer geinstalleerd staan (o.a. Photoshop 64bit, Office 2007) en heb op dit moment nog 46.9 GB's over (50.371.612.671 bytes)
Kheb hem ook de 160GB versie dan. Inderdaad retesnel met opstarten Windows 7 en met alle andere programma`s. Ik heb een filmpie gezet op YouTube. Zoek op opstarten Windows 7, Intel Postville, poster WWillemF.
Was het niet handiger om 2x 80GB te kopen, en die RAID0 te zetten? Zelfde kosten, zelfde grootte, dubbele snelheid?
Ik heb begrepen dat die niet verstandig is, omdat de raid controllers het trim commando niet ondersteunen... (bron even onbekend, maar het zal wel ergens op tweakers hebben gestaan). Tenminste voor zover hardware raid betreft.
Hoe staat het met de software raid? van je moederboard bijvoorbeeld?

Ben benieuwd of er tweakers zijn die dit getest hebben.
Dit is wel een hele aparte insteek voor een review... Je stapt over van het ene OS naar het andere EN van HDD Raid-0 naar SSD. Dan kom je in mijn ogen niet tot een hele betrouwbare review.
Sommige van de positieve veranderingen kunnen namelijk bij de OS-overstap liggen en sommige bij de HDD-SSD-overstap.
Ik zou graag zien wat het verschil is tussen Vista met de Raptors en Vista met de SSD of Windows 7 met beide setups.

Maar dit is wel WEER een positieve review voor de SSD's, dat ze het zelfs (lijken) te winnen van 2 Raptors! Misschien toch tijd dat ik ook een keer over ga :P
Ik begrijp je punt! En ik hoopte dat Win7 in combinatie met vervanging naar SSD alleen maar een grotere stap zou zijn.

Ik heb achteraf ook nog een keer op een aan mijn pc gelijkwaardig systeem (systeem in raid 1 though) windows 7 geinstalleerd. Uit deze ervaring concludeerde ik dat de performance winst voor misschien 5% te wijten is aan het OS en voor 95% aan de SSD.

Op dit moment heb ik ook een MacBook Pro en overweeg ten zeerste om hier ook een SSD in te zetten. Je merkt gewoon dat het systeem anders reageert als je een SSD hebt ipv een HDD. Ik sta dan ook nog steeds 100% achter mijn review :)