Wileyfox Spark + Zwart Review

rluitjes 12 december 2016, laatste update op 17 augustus 2017, 1.012 views

Wileyfox Spark + Zwart (Product gekocht)

Prima budget toestel sinds Android 7 (Nougat-beveiligingsniveau 1 juni 2017). Problemen met WhatsApp en de Gallerij zijn verholpen na installeren Nougat! Verder na installatie Nougat probleemloze bluetooth verbinding met carkit. Batterijduur is niet top. Verder sinds enige maanden van 10% naar 0% in 10 minuten!

Pluspunten

• Nofificatieled
  • Verwisselbare accu
  • Android 7.0 Nougat
  • SD kaart toe te voegen
  • Met dubbeltikken op scherm aan/uit
  • Prijs en kwaliteit
  • In de praktijk wel 5 Ghz Wifi
  • Bereik Wifi

Minpunten

• Officieel geen 5Ghz Wifi
  • Mag net iets kleiner qua formaat
  • Accuduur kan beter maar net voldoende
  • Camera (software)

Ik heb de telefoon in mijn bezit sinds 9 oktober 2016. De review is van 12 december 2016 maar sindsdien meerdere malen aangevuld.

Op 4 augustus heb ik de review opgeschoond (deel informatie met Android 6 informatie gewist en aankondigingen naar Android 7 gewist).

Besturingssysteem

CyanogenOS (Android 6) beviel goed maar had issues met dit toestel.
Nu Android 7.0 (Nougat) draaien zonder overbodige applicaties en draait heel vlot!

Aanvulling 04-08-2017
Vandaag, via push, Android 7.0 (Nougat) met beveiligingsupdate van 1 juni 2017 geïnstalleerd. Tot zover erg tevreden.

Aanvulling 17-08-2017
Geen Whatsapp, gallerij en carkit problemen gehad sinds installatie Nougat.
Die problemen maakte dat ik het toestel geen aanrader vond. Nu weer tevreden!

Hardware

Behuizing
Prima. Houdt goed vast. Knoppen op juiste plek.
Had liever een iets compacter toestel maar gaat net. Hebben van een NotificatieLED is fijn. Standaard is een screenprotector aangebracht.
Dragontrail glass is gebruikt geen Gorilla Glass.
De telefoon houdt uitstekend vast. Zo goed zelfs dat ik nog geen hoesje heb aangeschaft. Dit komt met name door het materiaal aan de achterzijde.
Glijdt veel minder snel uit je hand van een A3(2016) of een moto g 4 play.
Geluidskwaliteit bellen
Goed. Geen lichte ruis zoals bij Moto g 4 play.
Vergeleken op zelfde locatie met dezelfde provider.
Beeldscherm
Had een Samsung super AMOLED. De overgang is even wennen maar bevalt nu prima.
Technische kenmerken
Dual sim niet in gebruik. Simkaart Samsung 16GB EVO (niet de plus) werkt.
Processor en geheugen prima. Echter slechts één licht spel Hill race Climbing geïnstalleerd en dat draait al snel goed.
Camera
13MP. In moeilijke omstandigheden, zoals minder licht of tegenlicht, is het nodig met de instellingen van de standaard App proberen om een goede foto te maken. Nog geen andere App geïnstalleerd maar dit is voor mij wel een tegenvaller.
Bluetooth verbindingen
Werkt samen met Ford Focus via bluethooth. Eerdere problemen die ik had met Android 6 zijn verholpen.
Accu
Voor mij net aan voldoende. Er zijn telefoons met meer capaciteit.
Bovendien is de laatste 10% de laatste werken in een paar minuten verdwenen.
Als je mij vraagt wat ik graag beter zou willen is het de accuduur.
Met incidenteel bellen, WhatsApp en internetten zit je voor meer dan 24 uur goed.
Als je vaak YouTube kijkt dan loopt de resterende batteriduur hard achteruit.

Let op: Er wordt geen lader meegeleverd! Alleen een wit oplaadsnoer.
Het snoer heeft een platte USB kant voor in laptop of lader. Dat is waardeloos want altijd goed kijken of hij wel goedom zit. Geef mij maar een echte volle USB poort.
Wifi
Tegen de specificaties van de fabrikant in heeft mijn exemplaar 5GHz-ondersteuning voor Wifi! Ik heb geen uitgebreide snelheids- of stabiliteitstest uitgevoerd. Leek niet consequent sneller dan 2.4Ghz op die locatie.
Het bereik (aantal gevonden netwerken buren) is (veel) groter dan de Moto g 4 play.

Double-tap screen to (un)lock

Ik heb ingesteld dat ik bij dubbele aanraking op het scherm het ontwaakt en bij een dubbele aanraking op de bovenrand het scherm uitgaat.
De opties zijn te vinden onder Scherm & Verlichting. De dubbeltik werkt niet wanneer de sensors boven het scherm worden afgedekt.
Dit is op veel toestellen beschikbaar maar op mijn vorige toestel niet. Toen niet gemist i.v.m. fysieke Home knop van Samsung Galaxy S2.

Vorig toestel

Qua referentie: Samsung Galaxy S2
Ervaring overige toestelen: Moto E 2016 & Motorola G 4 Play.

Alternatieven

De Samsung A3 2016 heb ik overwogen maar de processor is gelijk, geheugen kleiner en de prijs hoger. Bovendien had deze toen nog geen Android 6.

Ik heb, eind oktober, voor mijn ma een Motorola G 4 play gekocht.
De camera is 8MP maar maakt automatisch betere fotoś lijkt het. Verder is de batterij groter. Zelf zou ik met dat toestel wel de notificatieLED missen en is de belgeluidskwaliteit van de WileyFox duidelijk beter.
Zie ook die review.

Overzicht alternatieven

Waarom deze?

Ik heb dit toestel aangeschaft aangezien mijn vorige ermee ophield en ik snel een ander toestel moest hebben. Wilde bij voorkeur een toestel met het formaat van de Samsung Alpha, Samsung A3 (2016) en Z5 Compact. Na een kort onderzoek vielen die stuk voor stuk af.

Hoofdtoestel of toch niet op langere termijn?

Wellicht als Samsung met een goede A3 2017 komt overweeg ik die eind volgend jaar. Zeker niet eerder dan er Android 7 op draait met goede reviews!
Maar als ik op de Samsung site Bron lees dat zelfs de S6 MAAR tot maart 2017 wordt ondersteund zal ik niet snel meer dan 300 euro uitgeven!
Zeker niet als de goedkopere prima bevallen.

Tot die tijd is dit een prima toestel!

update 6 januari 2017
Ik krijg steeds meer waardering voor deze telefoon. Zeker nu de geluidskwaliteit van de moto g 4 play tegenvalt.

update 12 juni 2017
Telefoon raad ik niet (meer) aan. Er is, voor de huidige prijs, beter op de markt voor het geld. Ook zijn de problemen met de gallerij en WhatsApp teruggekomen.
Bovenstaande nog niet getest met Nougat!

Problemen

Problemen: aanvulling 19-01-2017
Ik heb, net als andere gebruikers, sinds aanschaf (9 oktober 2016) incidentele vastlopers van Whatsapp en het niet tonen van plaatjes in de Gallerij.
Beiden los ik op door alle Apps te sluiten met het vierkantje (recente schermen) rechtsonder. Beide problemen kwamen (komen) sporadisch voor maar zijn niet prettig.

Beoordeling stabiliteit & betrouwbaarheid staat op Goed. Dit omdat geen reboot noodzakelijk is en het zelden voorkomt.
Sinds de update van 30 december 2016 heb ik één keer gehad dat Whatsapp vastliep. Ik gebruik de app dagelijks. Met de gallerij voorzover ik weet geen problemen gehad sinds die tijd.

Ik heb dit eerder niet vermeld omdat het rond en na het starten van de review (12 december 2016) kennelijk zo weinig is voorgekomen en/of snel weer werkte dat ik mij er niet bijzonder aan heb gestoord.

Aangezien er diverse software updates zijn geweest zal ik vanaf nu crashes, vastlopers en problemen met de galerij hier melden. Dit geeft zicht op de frequentie en in moeite die het kost om op het op te lossen.
Problemen: aanvulling 26-01-2017, na exact een week
Tweemaal galerij problemen gehad. Tweemaal crash van WhatsApp waaronder vastloper van hele toestel. Reboot noodzakelijk. Reboot gaat snel maar is niet fijn.
Beoordeling stabiliteit & betrouwbaarheid van Goed naar Voldoende.
Problemen: aanvulling 02-02-2017, na exact twee weken
Toch weer crash gehad van WhatsApp. Vond plaats bij net gemaakte foto toevoegen uit de galerij. Ook de galerij toonde tweemaal geen foto's.

Verder had ik nog 18% batterij over maar na 3 minuten bellen viel het toestel uit i.v.m. lege batterij. Vreemde is dat ik dat heb proberen te reproduceren maar nu wel normaal gedrag onder de 20%. Het was dus vreemd maar wellicht is het niet zo dat de batterij zelf niet goed is maar hij ten onrechte aangaf dat er nog 18% beschikbaar was.
Oplossing problemen met galerij? aanvulling 04-02-2017
E-mail gezonden naar WileyFox dezelfde dag antwoord en uitgevoerd.
Ik laat weten of het (structureel) helpt! Dezelfde oplossing heb ik, in het verleden, ook met mijn Samsung Galaxy S uit moeten voeren.

If you are using a model previous to the Swift 2 series, please try the following.

"Wipe cache partition"

To do this, please turn off your Handset.
Press and hold down the Power and Volume down button together until a menu appears.
Select "Factory reset", "Wipe cache partition" and then "Yes".

this should not take long, now go back and select "Reboot system now".

Please monitor your handset over a few days to see if this has resolved your issue.

If you are using the Swift 2 series, please try the following.

"Wipe cache partition"

To do this, please turn off your Handset.
Press and hold down the Power and Volume up button together until a menu appears.
Press the volume down button until you see "Recovery mode", your Handset will restart and enter another menu Select "Factory reset", "Wipe cache partition" and then "Yes".

this should not take long, now go back and select "Reboot system now".
Problemen met galerij opgelost! aanvulling 05-03-2017
De wipe cache partition heeft geholpen :-) Sindsdien geen problemen meer met de gallerij! Stabiliteit & betrouwbaarheid aangepast van voldoende naar goed!
Problemen met galerij NIET opgelost! aanvulling 12-06-2017
Problemen met WhatsApp en Gallerij zijn terug!
Problemen met galerij opgelost! aanvulling 17-08-2017
Sinds installatie Nougat is niet meer voorgekomen.

Updates review in 2017

- 06/01: Accu (tegenvallend snoer beschreven)
- 18/01: Besturingssysteem (Nougat aangekondigd op de Spark+ door WileyFox)
- 19/01 + 26/1: Problemen (WhatsApp en Gallerij opgenomen)
- 02/02: Alternatieven link toegevoegd en Problemen hoofdstuk toegevoegd.
- 04/02: Problemen: 2x mail gezonden naar WileyFox. Eén voor de galerij en één voor bluetooth. Dezelfde dag antwoord op mail over galerij. Direct opgenomen.
- 05/03: Problemen: positief resultaat Wipe cache toegevoegd.
- 12/06: Teruggezet naar drie sterren.
- 04/08: Nougat geïnstalleerd. Review bijgewerkt.
- 17/08: Nougat ervaringen.

Heb jij ook een Wileyfox Spark + Zwart?