Specificaties Laser printer (Zwart) - Bekijk alle specificaties

Samsung ML-1640

Pluspunten

• Voelt stevig
  • Gemakkelijk toner plaatsen

Minpunten

• Geen USB-Kabel meegeleverd

Inktverbruik Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Featureset
Een vrij standaard featureset. De printresolutie zou men laag kunnen noemen (1200x600DPI), een goedkope inktjet (zoals de HP Deskjet D1560) heeft een printresolutie van 1200x1200DPI. De printresolutie kan je zelf bepalen, 600DPI of 1200DPI, dit om het tonergebruik te verminderen.

Verder is het een vrij kleine printer, toch om een laserprinter te zijn. (35x30x20cm). Je kan er 150pgs inleggen om te printen, wat voldoende zou moeten zijn voor thuisgebruik.

De enige aansluitmogelijkheid is USB, persoonlijk heb ik geen nood aan een netwerkaansluiting o.i.d. dus ik zie hier geen graten in. Wat wel minder was was dat ik geen USB-A --> USB-B kabel meegeleverd kreeg. Hiervoor moest ik dus nog even terug naar de winkel.

Afdrukkwaliteit tekst
Hier kan ik kort over zijn, die is goed. Bij inktjetprinters had ik soms het probleem van vegen en papier dat de inkt wat 'opslorpte' en zo een wazige tekst weergaf. Dit is bij laserprinters geen probleem.
Zelf merkte ik een miniem verschil tussen de 600DPI en de 1200DPI instellingen, maar in beide gevallen was de tekst erg scherp, de 1200DPI paginas waren nog net iets beter wel. Dit merkte ik vooral bij letters als een 'd' waar het staafje net iets lager gaat dan de curve. Exact daar was dan iets meer wit wat de letter ietsje scherper deed lijken.
Dit had echter wel geen invloed op de leesbaarheid van teksten.

Afdrukkwaliteit foto
Ik heb nog maar één foto afgeprint, voor deze review, en de kwaliteit was zoals ik hem verwachte van een laserprinter, alles lijkt vrij scherp maar omdat er enkel grijswaarden zijn mis je natuurlijk veel. Ik heb verder gelet op horizontale lijnen in de foto, deze komen bij mijn vader zijn laserprinter wel eens voor, ik heb er geen gevonden.

Afdruksnelheid tekst/foto
Zelf erger ik me niet zo snel aan afdruksnelheden, maar bij gewone teksten lijkt hij wel aan de 16ppm te komen.
Enkel de zogenaamde 'opstarttijd' is misschien wat lang, toch wel een twintigtal seconden. Verder heb ik het gevoel dat de printer sneller print na een x aantal pagina's, dit is misschien wel logisch omdat de toner dan al opgewarmd is.

Inktverbruik
Bijgeleverd is een toner voor 700 pagina's, wat vrij netjes is voor een printer van ¤49.
Eenmaal deze toner op is zou men voor de MLT-D108S toners moeten gaan, deze zouden je 1500 pagina's leveren. Ik heb gelezen dat deze om en bij de ¤70 zou kosten, maar ik heb hem ook op Amazon gezien voor £44.67 of ¤49. Dit resulteert in iets meer dan ¤0.03 per pagina.
Een hele vooruitgang op inktjetprinters maar voor een laserprinters vrij duur. Het is dan ook een thuismodel.

Drivers en stabiliteit
Momenteel draait alles als een zonnetje op Vista x64, even de cd-rom insteken en na 5 minuutjes werkte de printer.
Er zouden ook drivers zijn voor linux en mac, ik zal een dezer dagen de drivers eens testen onder Ubuntu.

Ik heb mijn printer gekocht voor ¤49, nergens anders zal je een laserprinter vinden voor deze prijs.
Aangezien ik enkel tekst print en af en toe maar eens een afbeelding leek een kleureninktjet printer me totaal overbodig, en als men dan de prijzen van inktcartridges en de printkwaliteit in achting nemen kom je bij de ML-1640 uit bij een hele nette prijs.

Een hele nette printer voor thuis, al zal de echt intensieve printer misschien naar de iets duurdere modellen gaan kijken die een nog net wat lagere kost per pagina hebben. In een thuissituatie lijkt mij dit nooit rendabel.

Heb jij ook een Samsung ML-1640?

Hoi, nette review.

Wil er wel even op aanmerken dat tegenwoordig bijna nergens meer USB-kabels bij geleverd worden, enkel bij netwerkprinters soms wel ( |:( ).
Ik wacht vol ongeduld op je Linux ervaringen. Verder een nette review.
Inmiddels zelf aangeschaft en ik kan melden dat de meegeleverde SPL2 driver inferieur is aan de driver die cups voor me van het internet plukt (eigenlijk de driver voor de ML-1610). Doet het verder zoals verwacht en beschreven hierboven.