HP ZBook Studio G3 T7W01EA Review

ivostuldreher 11 december 2016, laatste update op 24 december 2016, 1.476 views

HP ZBook Studio G3 T7W01EA

Voor ¤1095,- is deze laptop een erg goede deal. De stevige, metalen behuizing, goede invoerapparatuur, mooi scherm en krachtige hardware zorgen voor een mooie laptop. Je betaalt echter wel een prijs, namelijk een hoop euro's (vooral buiten het TU Delft laptop project) en vervelende, pulserende fans.

Pluspunten

• Mooie en degelijke behuizing, met veel aansluitingen
  • Mooi, mat, 1080p scherm
  • Krachtige hardware in een ultrabook jasje
  • Goede invoerapparatuur
  • Makkelijk te upgraden
  • Oké accuduur
  • Quadro videokaart voor o.a. 3D-modelleren

Minpunten

• Vervelende, pulserende fans, die veel geluid produceren
  • Temperaturen kunnen erg hoog oplopen, tot 90 graden
  • Prijs, vooral buiten het laptopproject van de TU Delft om

Review HP ZBook Studio G3

Introductie:
In 2014 ben ik begonnen aan de opleiding werktuigbouwkunde aan de TU Delft. Voor deze studie werd het aangeraden een krachtige laptop te kopen, om zo alle gebruikte programma’s, zoals Solidworks, Matlab, Comsol, etc. goed te kunnen gebruiken. Aangezien ik in die periode net een nieuwe laptop had gekocht, een HP Pavillion n058ed en thuis een prima PC had staan vond ik het zonde om weer een nieuwe laptop te kopen.
Inmiddels zijn zowel de computer en de laptop weer een stukje trager geworden en doordat ik komende tijd nog mobieler moet zijn besloot ik een nieuwe laptop aan te schaffen. Via de TU Delft kon ik met korting deze HP ZBook Studio G3 aanschaffen. Het leek mij dat er voor ¤1095,- geen betere laptop aan te schaffen was. In deze review zal ik mijn bevindingen van deze laptop delen. Ik zal niet zozeer in gaan op metingen en benchmarks, hoewel er wel een paar benchmarks zullen worden laten zien in deze review, maar ik ga meer in op mijn persoonlijke gebruikservaring. Ook alvast excuses voor de fotokwaliteit, mijn 2013 moto g maakt niet echt de mooiste plaatjes.
Specificaties:
Deze configuratie van de ZBook Studio G3 bevat:

Gewicht/afmeting ca. 2.0 kg
H: 18 mm B: 375 mm D: 255 mm
Monitor 15.6 inch UWVA-IPS non touch Full HD display 1920x1080
Processor Intel Core i7-6700 HQ (quadcore)
Geheugen 8GB 2133 MHz (1 module van 8GB)
Opslag 256GB SATA 3 - SSD
2x Thunderbolt
HDMI - RJ45
SD cardreader
Netwerk Gigabit Ethernet controller
Wireless Intel dualband wireless AC8260 (802.11 ac)
Bluetooth Ja 4.2
Webcam Ja (720P geļntegreerd in scherm)
Batterij 4 cell 64-WHr, Long Life, 3 jaar garantie
Power adapter Slim adapter 150W
Garantie HP Carepack 3 jaar on-site NBD
Prijs ¤ 1.095,-
Behuizing, aansluitingen en connectiviteit:
Wat de ZBook Studio voor velen zo aantrekkelijk maakt is het feit dat de laptop de power van een workstation heeft in het jasje van een ultrabook. De laptop heeft een volledig metalen behuizing en voelt daardoor stevig aan. Het enige onderdeel dat van zwart plastic is gemaakt, het scharnier, doet denken aan dat van een Macbook Pro. Verder straalt de laptop het aan alle kanten uit een zakelijke laptop te zijn. Het is zeker geen saaie behuizing, maar hij misstaat ook zeker niet in een werkomgeving.

Ook het aantal aansluitingen geeft weer aan dat dit een zakelijk workstation is. Aan de linker kant vinden we van links naar rechts: Een kensingtonlock, Ethernet, 2 usb-a poorten, waarvan eentje een charging port is, die je zelfs als de laptop uit staat kan gebruiken om bijvoorbeeld een telefoon op te laden en als laatste een SD-card reader.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Cg5W33VSwazBan.jpeg (notebookcheck.net)

Aan de rechter kan vinden we een gecombineerde headphone-microphone aansluiting, nog een usb-a aansluiting, hdmi 1.4, twee usb-c poorten die beschikken over thunderbolt 3 en de aansluiting voor de oplader.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Cg5W3r7ArRerdo.jpeg (notebookcheck.net)

De onderkant van de laptop ziet er kunstig uit, zoals ik zelf nog nooit heb gezien. Verder is deze er gemakkelijk af te halen door 8 Torx-schroeven los te draaien. Hierdoor zijn de SSD, RAM, Netwerkkaart, etc. makkelijk te upgraden, wat ik zelf een erg groot voordeel vind.

Over de netwerkkaart gesproken, de laptop beschikt over een Intel Dual Band Wireless-AC 8260 met o.a. 5 GHz WiFi en Bluetooth. De netwerksnelheden zijn prima, maar er is ook altijd nog beschikking over een LAN-poort natuurlijk, wat ik zelf ook erg handig vind. De Bluetooth 4.2 werkt prima. Zelf gebruik ik het veel voor draadloze speakers. Gelijk als de laptop op start is de speaker verbonden, wat erg handig is.
Toetsenbord & Trackpad:
Een van de belangrijkste componenten van de laptop zijn uiteraard de invoerapparatuur. Het is dan ook erg fijn om te melden dat deze prima zijn. Het toetsenbord typt erg fijn. De toetsen hebben een travel van1.51 mm en voelen zeker niet sponzig aan, ze geven een duidelijke en stevige feedback. Het toetsenbord is ook voorzien van backlit met 3 standen, uit, volle sterkte en halve sterkte, wat in het donker erg handig is. Het toetsenbord beschikt niet over een numpad, wat voor een workstation een bijzondere keuze is. Zelf heb ik hier geen problemen mee, maar het is zeker iets om rekening mee te houden. Wel is er nog een rij met onder andere page up en page down en zijn er dedicated buttons voor mute en vliegtuigstand, die oranje oplichten als ze zijn geactiveerd, wat erg handig is.

Het trackpad van deze laptop bevalt mij ook zeker. Het is een erg groot trackpad met een diagonaal van 5.5 inch en geļntegreerde knoppen. De registratie is goed en het oppervlak voelt fijn en niet te stroef aan. De windows 10 gestures worden altijd goed herkent, maar hiervoor moet je wel eerst met de instellingen knutselen. In het ‘Alps-Precision Touchpad’ venster moet van Glidepoint Touchpad naar Precision Touchpad worden geschakeld. Met die intellingen worden alle 3 en 4 vinger swipes goed herkent. Met een dubbeltap in de linker boven hoek van het touchpad kan het worden uitgeschakelde en weer ingeschakeld.
Scherm en Webcam:
De HP ZBook studio is met verschillende scherm opties beschikbaar. De configuratie die door de TU Delft is aangeboden bevat een mat Full-HD IPS scherm (1920 x 1080). Hoewel en 4K scherm er verbluffend uit ziet en een hoop voordelen heeft, vind ik het niet erg dat deze versie een Full-HD-scherm heeft. De resolutie van 1920 x 1080 pixels zorgt ervoor dat windows 10 op 100% scaling goed te gebruiken is. Let wel, uit de doos kwam deze laptop standaard op 125% scaling, maar dit is natuurlijk makkelijk aan te passen in de instellingen.
Het scherm heeft een matte afwerking, wat vervelende reflecties voorkomt en een prima helderheid. Ik heb geen apparatuur om dit te meten, maar zelf heb ik nog niet het gevoel gehad dat het scherm een te lage helderheid heeft. Zelfs in direct zonlicht is het scherm nog duidelijk te zien. De IPS-techniek zorgt daarbij ook nog eens voor goede kijkhoeken, waardoor ook van de zijkant het scherm nog goed af te lezen is.

Boven het scherm is een 720p webcam te vinden, die doet wat van hem wordt verwacht en niets meer. Voor een skype gespek is het prima, maar je gaat er geen mooie video’s mee kunnen opnemen.
Audio:
Naast dat door het gebrek aan numpad het toetsenbord op volle grote kan worden uitgevoerd is er nog een voordeel: naast het toetsenbord is nog ruimte voor twee front firing speakers. De laptop krijg Bang & Olufsen branding mee. Dit is eigenlijk alleen te merken in de software die wordt meegeleverd. Hier is onder andere een equalizer te vinden en kunnen volumes, etc. worden ingesteld, niet zo bijzonder dus.
De speakers zelf klinken niet verkeerd voor een laptop, ze produceren een helder, niet-krakend geluid en klinken redelijk luid. De lage tonen zijn niet duidelijk aanwezig, maar dat verwacht ik niet van een laptop. Voor een simpel muziekje, youtube, netflix, etc. doen ze hun werk goed genoeg.
Performance:
Na dit eerste deel van de review ben ik erover uit dat het ‘ultrabook jasje’ van de laptop erg goed gelukt is. Nu is het nog de vraag of het ‘power van een workstation’ gedeelte goed is gelukt.
SSD:
Laten we beginnen met de SSD. Zelf vind ik dit altijd een erg belangrijk onderdeel van de laptop, omdat dit voor en groot deel het gevoel van snelheid bepaalt. De ZBook Studio heeft ruimte voor twee M.2 PCIE NVME SSD’s. Echter, om de kosten te drukken, heeft de TU Delft besloten een SanDisk SD7TN3Q-256G-1006 M.2 SATA SSD mee te leveren. Hoewel deze SATA SSD natuurlijk een stuk langzamer is dan een PCIE SSD, is het altijd nog een stuk beter dan een harde schijf, waar in deze laptop standaard geen eens ruimte voor is. Hieronder zijn de resultaten in CrystalDiskMark te zien. De resultaten komen redelijk overeen met verwachtingen van een normale SATA SSD.
Door de beschikbaarheid van twee M.2 sloten en de makkelijk open te maken behuizing kan je er zelf heel makkelijk een PCIE SSD bij plaatsen en daarmee de snelheid verbeteren en de opslagcapaciteit te vergroten.
CPU:
In deze configuratie van de HP ZBook studio is gekozen voor een quadcore i7 6700HQ met hyperthreading. Deze CPU is een veelgekozen quadcore CPU voor 15 en 17 inch laptops en is bijvoorbeeld ook te verkrijgen in de instap 15 inch MacBook Pro 2016. De belangrijkste eigenschappen (bron: intel):
Aantal kernen 4
Aantal threads 8
Basisfrequentie van processor 2.60 GHz
Maximale turbofrequentie 3.50 GHz
Cache 6 MB SmartCache
Bussnelheid 8 GT/s DMI3
TDP 45 W
Configureerbare TDP-down 35 W

Naar mijn mening is deze processor een prima keuze voor deze laptop, de processor draait het dagelijkse office, webbrowsen, etc. natuurlijk super snel, maar ook Solidworks, Comsol, Ansys, Matlab en dergelijke software waar deze laptop voor is gemaakt draait super. Hieronder is nog de Geekbench 3 score te zien:
GPU:
Een van de belangrijkste redenen waarom deze laptop een workstation in een ultrabook jasje wordt genoemd heeft te maken met de gekozen GPU. Voor de duidelijkheid, deze laptop beschikt over twee GPU’s: de geļntegreerde Intel HD Graphics 530 en een Nvidia Quadro M1000M die beschikt over 4 GB gddr5 geheugen, in plaats van de gebruikelijke 2 GB geheugen voor deze GPU. Er kan worden geswitcht tussen de verschillende GPU’s door middel van Intel Optimus. Bij office, browsen en ander licht werk wordt gebruik gemaakt van de zuinige Intel HD Graphics, maar wanneer bijvoorbeeld Solidworks wordt gebruikt, wordt overgeschakeld op de krachtigere Nvidia GPU.
Zoals ik al zei maakt de GPU van deze laptop een workstation. De Quadro serie GPU’s zijn professionele GPU’s die zijn geoptimaliseerd voor onder andere 3D-modeleer programma’s, zoals Solidworks. Er is vaak veel discussie over of deze GPU’s de grote meerprijs waard zijn, die keuze moet iedereen zelf maken. Wel kan ik zeggen dat bijvoorbeeld Solidworks erg soepel draait op deze GPU en CPU combinatie. Dit is natuurlijk puur subjectief, maar verschil met mijn vorige laptop en PC is erg duidelijk zichtbaar. Vooral als modellen wat ingewikkelder worden is het erg fijn dat het nog zo soepel draait.
Warmte- en geluidproductie:
Een groot risico van zoveel krachtige hardware in een dun jasje is de koeling en de geluidsproductie. Deze combinatie wil nog weleens voor erg veel warmte en veel ventilatie geluid zorgen en ik moet zeggen dat dat helaas ook bij deze laptop het geval is.
Tijdens het schrijven van deze review, met op de achtergrond nog muziek, wat windows in chrome, mail en office is de laptop compleet stil en zijn de temperaturen meer dan acceptabel.

Het probleem komt pas wanneer de kracht van de laptop wat meer benut wordt. De laptop warmt wat meer op en kan temperaturen tot 60 graden halen in normaal gebruik en bij echte stress test kan de temperatuur bijna 100 graden halen. Deze temperaturen zijn echter niet het grootste probleem, sinds deze zeer hoge temperaturen bijna niet voorkomen.
Het grootste probleem is namelijk het geluid van de twee fans. Het geluid dat ze produceren is erg luid (een simpel android appje gaf 55 decibel aan, maar in hoeverre dit klopt weet ik niet). Het grootste probleem is echter niet het volume maar de fluctuaties. De fans pulseren heel erg wat tot pieken in het geluid leidt. Dit is erg vervelend en vooral als je bijvoorbeeld in de bibliotheek zit kijken mensen je niet erg vrolijk aan. Ook heb ik het idee dat de fans voor bepaade programma’s, zoals Matlab en Speccy, een stuk gevoeler zijn en gelijk aanspringen.
Ik moet zeggen dat met de nieuwste Bios-update het probleem al iets minder is geworden. Naar mijn idee is het pulseren wat minder geworden en gaan de fans wat langer op een constante snelheid aan, maar ideaal is het nog zeker niet. Wil je een compleet stille laptop, is dit niet de beste keuze.
Accuduur:
De ZBook Studio bevat een 64Wh Accu en wordt geleverd met een 150W oplader, die een stuk kleiner is dan die van bijvoorbeeld de eerste generatie HP ZBook 15. De accuduur vind ik zelf prima. Tijdens het typen van deze review gaf de batterijstatus binnen windows dit weer, met het scherm op 80% helderheid en naast Word nog Spotify, paar vensters Chrome, Whatsapp en Mail open.
Typische batterij duur met licht gebruikt is voor mij tussen de 4 en 6 uur en mocht je nou alleen met collegeslides willen mee-typen komt de batterijduur op 8 tot 9 uur uit. Onder load is de accuduur een stuk korter natuurlijk en kom je rond de 2 uur uit. Voor mij betekent dit alles bij elkaar dat ik op een normale studiedag met een paar uur college en een paar uur zelfstudie geen oplader nodig heb.
Mocht je deze nou wel nodig hebben is dit geen groot probleem, want de oplader is niet al te groot (153 x 66 x 22) mm en weegt niet veel (320 g).
Conclusie:
Al met al is de HP ZBook studio een erg mooie laptop. De behuizing voelt erg stevig aan en ziet er degelijk, zakelijk en toch smaakvol uit. Ook zijn er een hoop aansluitingen en is de laptop met twee thunderbolt 3 poorten toekomstbestendig en is er de mogelijkheid op het HP ZBook Thunderbolt Dock aan te sluiten. Verder ben ik een fan van het Full-HD IPS-scherm en vind ik de invoerapparaten super, al kunnen sommige gebruikers het vervelend vinden dat er geen numpad is geplaatst. De accuduur is goed, maar natuurlijk niet zo goed als een echte ultrabook. Verder zijn de interne componenten snel, misschien op de SATA SSD na. Deze is dan gelukkig wel erg makkelijk te upgraden, net zoals het werkgeheugen, netwerkkaart, etc.
Het is natuurlijk niet allemaal rozengeur en maneschijn. De prijs die je betaald is de erg verveldende fan-noise en hoge temperaturen. Voor ¤1095,- is dit voor mij door de vingers te zien en is de ZBook Studio de beste laptop die je kan kopen. Mocht je deze laptop echter zonder korting willen kopen ben je al gauw rond de ¤2000,- euro kwijt. Voor dat geld zijn er wellicht betere mogelijkheden.

Heb jij ook een HP ZBook Studio G3 T7W01EA?

Mooie laptop (alleen jammer dat het trackpad niet in het midden zit, staat mooier vind ik persoonlijk) en goede review. Ik heb een HP sleekbook. Ook dun en de fans zijn soms best wel te horen, maar persoonlijk vind ik het wel meevallen.
Ik hoop dat je plezier aan het apparaat kan beleven, ik ben inmiddels aan de 7e toe in 2 jaar tijd (wel van het werk, anders had ik het kreng al lang het raam uit geflikkerd).

Ik herken overigens ook het gedrag tijdens matlab, als ik dat opstart blijft bij mij de fan op volle snelheid draaien totdat ik de zbook herstart. Erg vervelend voor je omgeving.....
Ik kan zeker nog plezier beleven aan de laptop, maar ik snap je ergernissen wel. Vooral de fans bij matlab inderdaad zijn erg vervelend. Al is het bij mij na een BIOS update wel iets verbeterd
Eenzelfde laptop heeft een collega van mij, ongeveer een ½ jaar nu. Hij liep tegen ontzettend veel issues aan met de HP USB-C dock, waarbij om de haverklap USB poorten of Displayport poorten geen signaal meer hadden. Pas na verloop van tijd is e.e.a. door firmware updates verbeterd en sinds december 2016 lijken de docks standaard goed te werken met HP ZBook's (identieke docks i.c.m. ZBook 15 G3's).