Sharkoon T9 Value Red edition Review

Wintervacht 9 december 2016, laatste update op 9 december 2016, 99 views

Sharkoon T9 Value Red edition

Doet al jaren trouwe dienst, redelijk wat ruimte binnenin voor z'n formaat, mooi prijsje en meegeleverde casefans.

Pluspunten

• Ruim
  • Strak
  • Eenvoudige inbouw
  • Stoffilters & rubberen voetjes

Minpunten

• Bouwkwaliteit naar de prijs
  • Geen koel-opties aan de bovenkant

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen en laten we gelijk eerlijk zijn: het is een mooi ogende tower voor een zacht prijsje. In 2013 gekocht voor nog geen 60 euro, staat hij vandaag de dag nog steeds op het bureau. Na ruim 3,5 jaar is het m.i. nog steeds een mooie, maar vooral praktische kast.
Natuurlijk zijn er dingen voor en tegen te zeggen dus laten we beginnen met de 'voors'.
Buitenkant:

Het is een strak ogende aluminium kast in (mat)zwart met een mooi verduisterd ruitje aan de zijkant en ruimte voor gruwelijk veel drive bays of HDD's, afhankelijk van hoeveel intake fans je wil monteren. Standaard zitten er 2 aan de voorkant en dat is ruim voldoende voor deze kast. Ze zijn daarnaast te verplaatsen naar elke configuratie die je maar wil, wil je ze hoger of lager hebben, of eentje bovenin en eentje onderin, het kan allemaal.
Binnenkant:

Binnen is er precies genoeg ruimte voor een ATX moederbord en voeding, een goede cpu koeler (mits die niet torenhoog is uiteraard) en een boel (optische) drives en hard drives. In andere reviews heb ik gelezen dat mensen moeite hadden met het installeren van harde schijven in deze kast, omdat ze die langs de binnenkant (langs het moederbord) de kast in probeerden te hijsen.
Als je echter de voorkant openklikt en de intake fans even verwijdert, kun je heel gemakkelijk HDD's en dergelijke via de voorkant monteren. HDD's worden overigens in de lengte gemonteerd i.p.v. de breedte, persoonlijke voorkeur maar ik vind het fijner zo. Op de bodemplaat is een speciaal verhoginkje om een SSD op vast te schroeven.
Kabelmanagement is in orde, alles is netjes achter het moederbord schild weg te werken, alleen erg lange kabels blij je mee zitten, die liggen helaas opgerold voor de voeding (uiteraard op te lossen door kortere kabels).
Extras:
Meegeleverd zijn onder andere: een extra grill voor in de voorkant, een grill met een uitsparing voor een kleine drive, bijvoorbeeld een floppy drive (je kan er maar beter mee verlegen zitten dan om verlegen zitten), brackets die je op drives en schijven kan monteren zodat je ze in het quick-release systeem kan mounten en wat zakjes met schroeven voor vanalles en nog wat.
Minpunten:
De bouwkwaliteit is opzich prima, al lijkt het plastic frontje soms wat fragiel, het opentrekken kost niet veel moeite maar het voelt wel alsof er dingen gaan afbreken als je met een koevoet te werk gaat.
De stoffilters zijn zowel een vloek als een zege. Het houdt je kast vrij(er) van stof, maar de filters die aan de voorkant achter de grills zitten houden erg veel airflow tegen. Deze heb ik daarom voor de fans verwijderd (grill eraf schroeven, met een schroevendraaiertje het rooster losklikken van het frame en de filter er tussen uit halen, daarna alles weer terug klikken en schroeven). Dan maar vaker stoffen. De stoffilter voor de PSU is overigens goed te onderhouden.

Na ruim 3,5 jaar gebruik, een goede 3 a 4 keer per jaar opengehaald voor onderhoud, schoonmaken, upgrades e.d. nog steeds een prima ding, al zijn er uiteraard de gebruikssporen, te weten:
De kabeltjes van de reset-knop zijn eens afgebroken (moeheid van het vele openen?), eenvoudig terug te solderen.

Al met al een overtuigend prima kast, mooie vormgeving, stevig in elkaar gezet, doet wat hij moet doen en kost bijna niks.

Disclaimer:

Deze review stond aanvankelijk bij de Sharkoon T5 Value omdat ik niet goed gekeken heb naar het type. Voor zover ik kan zien zijn de verschillen dat er bij de T5 slechts 1 intake fan gemonteerd is, er 'slechts' 5 drive bays beschikbaar zijn i.p.v. 9, alleen support voor ATX moederborden en geen openingen voor waterkoeling slangen.
Mijn excuses hiervoor.

Heb jij ook een Sharkoon T9 Value Red edition?