BlitzWolf BW-BR1 Bluetooth Audio Adapter Review

Scythens 8 december 2016, laatste update op 1 maart 2017, 670 views

BlitzWolf BW-BR1 Bluetooth Audio Adapter

Klein, Bluetooth 4.1, 8 uur lange accu en prima geluidskwaliteit. Ideaal voor in de auto of om je oudere versterker te moderniseren.

Pluspunten

• Accuduur
  • Formaat
  • Goede garantie

Minpunten

• Geen WiFi
  • Verkrijgbaarheid

Geluidskwaliteit Score: 4
Gekocht bij BangGood voor ~§14.

In de doos
Receiver (52mm x 28mm x 8mm)
USB 2.0 – Micro-USB, 80cm
3.5mm AUX – 3.5mm AUX, 120cm
3.5mm jack male – 3.5mm jack male adapter
Een kaartje met gebruiksinstructies en eentje met de garantievoorwaarden

Eenmalig contact gehad met de klantenservice over een kabeltje waarvan de case rondom de plug was los gekomen. Nadat ik een mailtje had gestuurd met een foto en een orderbewijs kreeg ik gelijk een nieuwe opgestuurd.
Alle producten van Blitzwolf hebben minimaal 18 jaar garantie, ook op de kabeltjes.

De receiver geeft een draadloze Bluetooth mogelijkheid aan een installatie die hier niet over beschikt. Denk aan een autoradio, ouder model versterker, computerspeakers etc.

Waarom zou ik de receiver van BlitzWolf kopen in plaats van de Chromecast Audio of de Logitech Bluetooth Audio Adapter?
De Chromecast Audio werkt niet via Bluetooth, maar via de WiFi, waardoor je binnen hetzelfde WiFi-bereik de Chromecast Audio kan gebruiken. Het bereik is hierdoor groter, maar er is wel een WiFi netwerk vereist, wat lastig is op plekken buiten je huisje. De Logitech Bluetooth Audio Adapter, een wat ouder apparaatje, werkt ongeveer hetzelfde als de variant van Blitzwolf. De variant van Logitech heeft echter een extra RCA-aansluiting en beschikt over Bluetooth 3.0.
De versie van BlitzWolf is echter behoorlijk kleiner, beschikt over Bluetooth 4.1 en een accu met een duur van ~8 uurtjes, voor momenteel de helft van de prijs.

Getest
Ik heb de adapter van BlitzWolf getest op mijn wat oudere versterker van Onkyo. Met een minuutje was alles aangesloten en draaide de muziek van m’n telefoon al over de speakers. Het bereik is prima met ongeveer 10-11 meter.
Vervolgens ook nog met een volle accu in de auto getest. Ieder moment van gebruik de timer aangezet en gemeten hoe lang ik ‘m in gebruik had en of de accuduur overeenkomt met de geclaimde 8 uur.
Zo goed als. Met een volle accu heeft de adapter het 7 uur en 48 minuten volgehouden. Een marge van 2.5%, wat prima voldoet in mijn ogen.
Volgens de product pagina kan de adapter ook nog gebruikt worden om bijvoorbeeld je oortjes draadloos te maken, doordat de 3.5mm jack ook in het apparaat gestoken kan worden als input. Ik ga deze functie niet gebruiken, maar aangezien er mee wordt geadverteerd wil ik het wel graag testen voor de review. Het werkt prima. De verbinding is stabiel zonder gekraak of andere verbindingsproblemen. Ook tijdens het hardlopen waarbij de telefoon continu beweegt deden er geen verbindingsproblemen voor.
Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is zeker niet slecht. Persoonlijk merk ik in alle geteste situaties een klein verschil in kwaliteit, maar dat is uiteraard te verwachten. Voor een iets betere test heb ik het aan vijf andere mensen gevraagd, variŽrend in leeftijd van 13 tot 57. Alle vijf de personen vallen in de doorsnee-muiziekbesluiteraar categorie. Een persoon van 23 merkte, net als ik, een klein verschil. Voor de andere was het kwaliteitsverschil niet hoorbaar.

Zeer goed product. Je kunt er gemakkelijk een wat ouder audio autosysteem draadloos mee maken. Helaas zit er geen autolader-microUSB kabel bij om de adapter continu op de laden en te gebruiken, maar ik laad ‘m af en toe op met de telefoonlader die in de auto ligt. Het product is verder ook ideaal voor het moderniseren van je oudere versterker. Persoonlijk ben ik meer fan van een WiFi systeem zoals bijvoorbeeld de Chromecast Audio, doordat het bereik groter is en je meer bewegingsvrijheid hebt, maar de Chromecast Audio is ook fors duurder.
Zeker voor de lage prijs is de BlitzWolf Bluetooth Audio Adapter een erg goed product.

Bovenin de review staan de aanschafprijs en webshop vermeld.

Heb jij ook een BlitzWolf BW-BR1 Bluetooth Audio Adapter?

Ik heb er net 1 gekocht.
Wordt met 7-20 dagen geleverd, even wachten dus nog.
Zelf heb ik er al een van een andere fabrikant die ook op Banggood staat. Deze kost iets hier meer dan §5 maar ik heb er §2,75 voor betaald op Alibabba, maar is niet zo goed. Accu sneller leeg dan kan laden, contacten niet helemaal goed (kabeltje beetje buigen) Het was om te proberen helemaal goed en hoop dat deze Blitzwolf het echt helemaal altijd goed doet!
Gebruik het in mijn autoradio om Spotify te luisteren. Heb thuis Teufel Boomster Box daarvoor maar het kan ook in mijn ouderwetse Akai gettoblaster uit de jaren 80.
Geluidskwaliteit is fantastisch, maar het bereik is bij mij niet meer dan 3 meter, vervelend wanneer je hem in huis gebruikt (aan de versterker) en je alsnog je telefoon dicht in de buurt moet leggen. Ervaar jij dit ook?
De router staat wel pal naast de versterker, zou wifi dan storen?
Ik heb hier zelf geen problemen mee. De adapter zit in de versterker en heb nog steeds ~10m bereik wanneer ik de tuin in loop. Ook ~6 met twee muren in de lijn stoort het nog steeds niet. Het is wellicht je router inderdaad. Je zou de router kunnen uitschakelen om te kijken of het bereik daardoor verbeterd.
Overweeg hem aan te schaffen maar heb nog een vraagje. Kun je hem ook gebruiken, terwijl hij aan de lader hangt? Wil hem namelijk permanent in mijn auto inbouwen.
Ja. Bij mij hangt 'ie ook permanent aan de oplader terwijl 'ie in m'n versterker zit.
Top, dank je. Nu maar wachten totdat hij weer op voorraad is.