ASRock K7S8X Review

Parody 20 maart 2007, laatste update op 20 maart 2007, 8.357 views

ASRock K7S8X

Pluspunten

• Stabiliteit, prijs, prijs/prestatie, chipset passief gekoeld

Minpunten

• Beperkte featureset, weinig ondersteuning voor overklokken, floppy-aansluiting op de verkeerde plaats

Layout Score: 4
Nadat m'n Epox moederbord de geest gegeven had heb ik dit bord gekocht (was het goedkoopste bord dat ik kon vinden :)). Het is een no-nonsense moederbord met alle noodzakelijke aansluitingen: LAN, geluid, USB 2.0, 5 PCI-sloten en AGP. Ondanks de lage prijs een bord met prima stabiliteit en betrouwbaarheid, stabieler dan m'n Epox ooit geweest is. Systeemcrashes zijn een zeldzaamheid geworden, in plaats van een wekelijks (soms zelfs dagelijks) gebeuren. Nu staat het systeem dagenlang aan zonder dat dit enige invloed heeft op de stabiliteit.

Het enige dat ik van m'n oude bord miste was de ATA-RAID, want met twee harddisks, een DVD-brander en een CD-speler wordt een en ander wat krapjes. Met een PCI-kaartje erbij was dat zo opgelost. Er kon door de ingebouwde LAN weer een kaartje uit, dus dat ruimde weer op.

De SiS chipset doet z'n werk goed, en ik ben nog geen serieuze compatibiliteitsproblemen tegengekomen. Dit is wel een groot verschil met de oude chipsets van SiS, waarvan sommige (vooral oude Pentium-I chipsets) vooral op de langere duur niet stabiel te krijgen waren: na een paar dagen lag de boel plat. Nu durf ik iemand wel een SiS chipset aanraden. Alle problemen waren oplosbaar door het installeren van de juiste drivers, te verkrijgen op de website van AsRock. De driverondersteuning is niet zo uitgebreid als bij VIA, maar als het gewoon werkt is dat geen probleem.

Linux was even een uitdaging (oudere kernels herkennen de chipset niet goed, met als resultaat dat de harddisk niet toegankelijk is), maar modernere kernels ondersteunen alle hardware zonder problemen. E.e.a. werkt daarna vlot en zonder problemen. Asrock zelf geeft maar weinig ondersteuning voor Linux, maar SiS daarentegen doet dat wel gewoon. In de praktijk levert dat dus geen problemen op.

Overklokken gaat redelijk: m'n Athlon 2600+ (Barton core) draait stabiel op 2,2 GHz met een fsb van 196MHz. Het BIOS ondersteunt maar weinig overklokmogelijkheden. Je kunt de snelheid van het geheugen instellen, en de FSB van je processor. Verder kun je voor de processor nog kiezen tussen het normale voltage en een "overvolt" optie, die overklokken nog enigszins mogelijk maakt. Je ziet dan alleen niet hoeveel volt het bord er dan echt op zet. Niet echt heel bijzonder allemaal, maar voor mij goed genoeg. Voor de echte die-hards is er nog een gehackt BIOS met wat meer mogelijkheden, maar daar heb ik me niet aan gewaagd. Ik ben geen echte tweaker dus... ;)

Qua opbouw is het een vrij standaard bord. De aansluitingen voor de puf zitten op een handige plek, en ook de ATA aansluitingen zitten niet in de weg. De enige onhandige aansluiting is die van de floppy, die helemaal onderaan het bord zit. Voor m'n big-tower was het dus even zoeken naar een kabel die lang genoeg was. Verder hoef je geen kaarten uit te bouwen om geheugen toe te voegen. In mijn kast zitten eigenlijk alleen de harddisks in de weg. Als je een zware koeler toe wilt voegen zitten de gaten daarvoor er al rond de processor.

Al met al een goed bord voor een zeer goede prijs, en zeker aan te raden als je gewoon een lekker stabiel systeem wilt bouwen.

Heb jij ook een ASRock K7S8X?

zelf gebruik ik de K7S8XE+..

deze heeft regelmatig IDE problemen (géén HDD detectie terwijl er wel een hdd in zit.)

heeft de K7S8X dat probleem ook?
Ik heb al ruim een jaar een K7S8XE tot volledige tevredenheid draaien, geen problemen met de HD. Alleen mijn onboard Lan is verschrikkelijk instabiel.
ik heb de K7S8XE+ ook al een tijdje draaien met mijn 1800MHz Durontje als file server hier in huis, de 2 ata aansluiting (master/slave maakt dus4) beschikken alle 4 over een 200GB Maxtor HDD en heb er echter nog nooit problemen mee gehad.

Misschien tijd voor een bios upgrade :)?
Hier ook de Asrock K7S8XE+ ongeveer een jaartje draaien, en ik ben er 100% tevreden over :) Ben er zeker van dat mijn volgend bordje weer een Asrock is, voor de prijs kan ik niet twijfelen :*) Wel een vraagje, is de snelheid wel even goed van dit soort low-budget bordjes?

Grtz
Heb ook zon bordje draait altijd prima en stabiel alleen de onboard lan is vreselijk slecht en instabiel deze heb ik daarom ook uit geschakelt en pci kaart er in gedaan.
Als je problemen hebt met het LAN-gedeelte zou ik eens naar de drivers kijken, en als dat niet helpt het bord inruilen (je hebt hopelijk nog garantie?). Ik heb al op een paar plekken dit bord met de onboard LAN aan een netwerk gehangen, en bij mij werkt het vlekkeloos.
De windows drivers die standaard bij Windows XP zitten hebben de vervelende bug dat ze MAC adres niet goed uitlezen en een standaard MAC instellen. Daar zit je dan met 2 Asrock borden met onboard SiS LAN, heb je een mac adres conflict. Problemen gegarandeerd. Drivers van SiS downloaden lost het probleem idd op.

Enige andere nadeel van de SiS900 is de langere tijd die nodig is voor autonegotiate, sommige Cisco switches zijn hier niet echt blij mee.
ik draai ook met exact het zelfde bord in mijn 2TB server,
heeft er 12 schijfen op aangesloten (dmv kaarten oa).

deze server staat ook 24/7 aan, en heeft nog nooit een crash gehad wat direct te herleiden was naar foute hardware (tot nu toe iig alleen maar met buggie software)

echter het probleem met die netwerk kaart ben ik iig nog nooit tegen gekomen. zal er ook niet zo snel meer last van hebben denk ik heb namelijk nu een 3Com Gbit kaartje er in zitten ivm bandbreedte probjes :P
Heerlijk moderbordje. Ik kan me helemaal vinden in de survey van Parody. Heb persoonlijk ervaring met 2 stuks, één ervan was na een jaar defect. De andere draait nog steeds als een tierelier. Bij mijn vorige werkgever bouwden we deze borden vaker in dan merkborden, terwijl die merkborden vaker terugkwamen. Met stabiliteit/betrouwbaarheid zit het dus wel goed.
inderdaad...ik heb al tientallen AsRockjes langs zien komen, en die blijven ook weg :P

ze zijn stabiel zat, maar als je meer features wil, zul je een uitgebreider bord moeten kopen, maar dat kan je (vind ik zelf) voor dit geld niet verwachten...
Het is en blijft budget van Asus hè..
Mooie omschrijving. :)
Er staat precies in wat ik ook denk van mijn Mobo van Asrock.
Precies wat ook mijn ervaringen zijn met dit type asrock, heb em ook in een PCtje gahd, die stond 24/7 aan, systeem gaf geen krimp.

kortom: een perfect moederbordje voor dat geld
goed omschreven, ik heb het zelfde bord hier in een 2e pc draaien.
Het kost geen drol en het is een leuk S-A bordje :)
Heb er al heel veel van ingebouwd. Zijn over het algemeen goede bordjes, een enkeling gaat slechts stuk en als je dan kijk naar prijs/kwaliteit is het een super leuk bordje. Ook worden de Asrock's vaak voorzien van BIOS updates en daar zijn ze ook nog eens snel mee zodat je ook nog vaak kunt upgraden naar nieuwe proc's . Alles wat je nodig bent zit erop.
Misschien niet het snelste bordje maar wel een van de goedkoopste :)
Ikke niet zown Moederbord hebbe :( maar die zijn er Lekker uit! :*) :*)...Maar ze moeten wel wat aan die Bios en overklokking doen |:(
Dit moederbordje zit ook in mijn 2e pc en hier zit mijn broertje altijd achter.

Ik hoor eigenlijk nooit dat dat ding vastloopt of dat hij opnieuw opstart.

Het moederbordje is ook totaal niet kieskeurig in zijn geheugen, duw er gewoon wat in en het werkt direct.

Ik heb diverse malen geheugen om moeten wisselen omdat mijn Asus bordjes toch wat kieskeuriger waren.
Ik heb nu al 2 pc's draaien met dit Asrock mobo (waarvan een server met een uptime van 73 dagen O+)
Prima spul :7.